Kinderboeken - allochtone kinderen

15-09-2014 16:31 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!



Ik ben op zoek naar kinderboeken waarbij 'allochtone' kinderen de hoofdrol hebben. Liefst ook boeken die niet de hele tijd over cultuurconflicten gaan of moeilijke dingen..maar gewoon.. á la Snelle Jelle en De Kameleon. Maar dan Snelle Achmed dus .



Nu heb ik vanmiddag al flink gezocht maar het komt er op neer dat er erg weinig boeken zijn die luchtig en leuk vertellen vanuit een allochtone hoofdpersoon. Ik heb tot dusver het volgende rijtje:



- Sinbad de pizzabezorger

- Yasmines Rare Reisje

- Yasmines Wilde Weekje

- Pizzamaffia (maar dit is voor jongeren vanaf 15 jaar helaas)

- De Zandkroon



Maar er moet toch meer zijn! Wie heeft er leuke tips of weet waar ik moet zoeken? Graag wel in NL geschreven. Ik zoek voor verschillende leeftijden, zeg van 7 tot 11 jaar.



Nog even ter verduidelijking: ik zoek dus géén boeken waarbij Mimoen de bijrol heeft als het vriendje van.. Ik wil echt dat deze kinderen de hoofdrol spelen.



Ik las er overigens het volgende artikel over en dat stemt me nog niet erg hoopvol: klik



Edit: en om het extra moeilijk te maken zoek ik vooral boeken voor jongens .
Ik had het als kind zelf ook met Nederlandse jeugdboeken van Nederlandse schrijvers: die boeken vond ik verschrikkelijk saai en ik las ze dan ook liever niet, tenzij het van school moest.



Het ging over het eten van witlof en spruitjes, terwijl ik nooit van mijn leven witlof en spruitjes gezien had, laat staan gegeten. Ik vroeg me ook altijd af wat borstplaat was in de Sinterklaasliedjes. En dat 'ome Jan' of 'tante Koos' geen familie hoefden te zijn, maar ook gewoon buren of zo konden zijn, daar kon ik als kind met mijn pet niet bij. Want een oom of tante is toch altijd een familielid??



Wat ik wel heel leuk vond, waren Nederlandse jeugdboeken die vertaald waren vanuit het Engels. Deze boeken verslond ik en sommige boeken leende ik zelfs meer dan één keer uit de bibliotheek. Deze boeken waren mijn redding dat ik toch veel bleef lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 25 september 2014 @ 10:36:

Ik had het als kind zelf ook met Nederlandse jeugdboeken van Nederlandse schrijvers: die boeken vond ik verschrikkelijk saai en ik las ze dan ook liever niet, tenzij het van school moest.



Het ging over het eten van witlof en spruitjes, terwijl ik nooit van mijn leven witlof en spruitjes gezien had, laat staan gegeten. Ik vroeg me ook altijd af wat borstplaat was in de Sinterklaasliedjes. En dat 'ome Jan' of 'tante Koos' geen familie hoefden te zijn, maar ook gewoon buren of zo konden zijn, daar kon ik als kind met mijn pet niet bij. Want een oom of tante is toch altijd een familielid??



Wat ik wel heel leuk vond, waren Nederlandse jeugdboeken die vertaald waren vanuit het Engels. Deze boeken verslond ik en sommige boeken leende ik zelfs meer dan één keer uit de bibliotheek. Deze boeken waren mijn redding dat ik toch veel bleef lezen.



Haaha

Ja inderdaad, borstplaat, jeetje wat kwam ik daar toch laat achter.

Dat soort boeken las ik ook liever ja inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Van de serie Dunya en Desie zijn ook boeken op de markt gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Het suikerfeest van Sami ! Is dit jaar uitgekomen bij uitgeverij Clavis (het valt me trouwens op dat die uitgeverij wel meer boeken uitgeeft met allochtone kinderen in de hoofdrol). Het is een voetbalserie en dit deel gaat over het Marokkaanse jongetje Sami.



Verder is Haroen en de zee van verhalen (Salman Rushdie) een prachtig fantasy kinderboek met een donkere jongen in de hoofdrol voor wat oudere kinderen (ca 10+), net als De slangen van Zin. Nog wat prentenboeken met donkere jongens in de hoofdrol: De kleine lakei, De knoop van Manu, Broertjes (Mylo Freeman).



Het is inderdaad jammer dat er zo weinig boeken zijn met allochtone hoofdpersonen. Gelukkig lijkt er de laatste tijd iets meer aandacht voor te zijn. Zie bijvoorbeeld deze blog: link en dit artikel: link.



Ik ben zelf vrijwilliger bij de VoorleesExpress en loop ook vaak tegen dit probleem aan. Het is voor kinderen erg belangrijk dat ze zichzelf kunnen herkennen in boeken. Boeken vormen het wereldbeeld van kinderen en wanneer kinderboeken enkel over blanke kinderen gaan, zadelen we lezers dus op met het beeld dat enkel blanke kinderen "de hoofdrol" spelen in onze samenleving. Goed topic TO!
Alle reacties Link kopieren
Weet niet hoe relevant dit nog is, maar: Ali's oorlog van Lydia Rood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven