Geld & Recht alle pijlers

vraag over huren koopwoning en huurtoeslag

14-07-2014 11:50 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bijzonder geval waar ik wat advies in kan gebruiken.

Ik heb een koopwoning sinds 8 jaar. Mijn moeder heeft sinds de aankoop bij mij ingewoond. Nu ga ik binnenkort trouwen en ga ik samen met mijn man een woning huren in een andere stad. Aangezien mijn moeder la wat ouder is en gewend is in mijn koopwoning en aan de buurt, willen we het liefst dat zij in mijn woning blijft wonen.

Nu is het wel zo, gezien de kosten dat ze ons ‘huur’ gaat betalen. De gemeente en de bank hebben hier al akkoord voor gegeven. Echter, mag mijn moeder dan wel huurtoeslag ontvangen aangezien ze gaat huren van een 1ste lijns familie? Ze zou een contract van ons krijgen en ook via een maandelijkse overschrijving betalen zodat het aantoonbaar is.

Ten tweede, ik en mijn man gaan dus op een andere locatie wonen in een huurwoning. Wanneer mijn moeder geen huurtoeslag ontvangt, willen wij huurtoeslag aanvragen omdat de kosten voor mijn moeder anders te hoog worden en wij dat op deze manier willen compenseren. Mag je wel huurtoeslag bij een huurwoning aanvragen terwijl je een koopwoning hebt?

En tenslotte, wanneer mijn moeder huur gaat betalen, wordt dit uiteraard gezien als zijnde inkomsten waar belasting overheen betaald moet worden. Kan het zo zijn dat de inkomstenbelasting uiteindelijk hogen uitkomt dan de huurprijs waardoor de huurtoeslag teniet wordt gedaan? Dus dat wij meer inkomstenbetasting moeten betalen dan mijn moeder ons aan huur betaald? Mijn moeder leeft overigens van haar aow +/- 900 euro pm en zal +/- 450 euro aan huur gaan betalen.



Ik ben benieuwd wie mij hiermee kan helpen!
Kom je uberhaupt wel in aanmerking voor huursubsidie? Jullie gezamenlijk inkomen mag dan maar maximaal ¤ 29.325 zijn (2014).



Maarre... als je het hebt over 'toestemming van de gemeente' ga je dan onder de leegstandswet verhuren en je huis te koop zetten?
Alle reacties Link kopieren
Is de hoogte van jullie huur lager dan de huursubsidiegrens? Anders kun je sowieso geen huurtoeslag krijgen, nog afgezien van jullie gezamenlijke inkomen.

Daarnaast heb je geen recht meer op hypotheekrenteaftrek.

Dat wordt nog flink rekenen
Alle reacties Link kopieren
De bedoeling is dat mijn moeder huurtoeslag ontvangt. Haar aow is immers minder dan 1000 p.m. En zij is degene die het bedrag voor het huren niet kan betalen. Wij kunnen ons gedeelte voor ons huurwoning betalen en dan hoeven wij natuurlijk geen huurtoeslag.



Wij krijgen van de gemeente akkoord als zijnde een variant op 'Huisbewaring' In dit specifiek geval krijg je een vergunning voor 3 jaar en moeten we over 3 jaar heroverwegen wat we gaan doen.
quote:info123 schreef op 14 juli 2014 @ 12:25:

Wij kunnen ons gedeelte voor ons huurwoning betalen en dan hoeven wij natuurlijk geen huurtoeslag.In je OP vraag je anders wel of jullie huurtoeslag kunnen aanvragen om de kosten voor je moeder te compenseren. Dat kan dus niet. Realiseren jullie je wel dat je ook geen hypotheekrenteaftrek meer hebt? Kun je het dan nog steeds betalen?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een huis van mijn vader. Wij kregen jaren geleden (toen we nog studeerden) gewoon huursubsidie. Van de gemeente hebben wij toestemming om te huren voor onbepaalde tijd. Bank is niet van toepassing omdat er geen hypotheek op zit.
Alle reacties Link kopieren
Bel met de belastingdienst, die kunnen jouw vragen beter beantwoorden
Alle reacties Link kopieren
quote:betoverend schreef op 14 juli 2014 @ 13:28:

Bel met de belastingdienst, die kunnen jouw vragen beter beantwoordenMwah. Als je drie keer belt met dezelfde vraag en het is een beetje ingewikkelder dan standaard, krijg je drie verschillende antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lienepiennetje schreef op 14 juli 2014 @ 12:37:

Ik woon in een huis van mijn vader. Wij kregen jaren geleden (toen we nog studeerden) gewoon huursubsidie. Van de gemeente hebben wij toestemming om te huren voor onbepaalde tijd. Bank is niet van toepassing omdat er geen hypotheek op zit.Waarom moet je toestemming hebben van de gemeente om het huis te huren van je vader??? Daar heeft de gemeente toch niks mee te maken? Ik vraag dit omdat ik volgend jaar ook een koophuis wil gaan huren..
It's 5 o'clock somewhere
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij betaal je geen inkomstenbelasting over huurinkomsten. En als dat al zo zou zijn kan het natuurlijk nooit meer zijn dan de huur. Je inkomstenbelasting is toch ook nooit meer dan je inkomen?

Je moeder komt in principe in aanmerking voor huurtoeslag, mits ze natuurlijk aan alle andere voorwaarden voldoet.

Jullie zouden ook huurtoeslag kunnen krijgen, maar dan moet jullie gezamenlijke inkomen niet te hoog zijn, en dat is het vrij snel wel. En de huur mag natuurlijk niet te hoog zijn.

Jullie raken de hypotheekrente aftrek kwijt, dat kan alleen als je in het huis woont, of het in de verkoop hebt staan.



Bovenstaande geldt allemaal wel alleen als jullie je allemaal netjes inschrijven op het adres waar je ook echt woont.
Alle reacties Link kopieren
Vind het nogal een twijfelachtig gebeuren TO los van of het mag of niet. Je hebt nog een jaar (of 2) recht op hypotheekrente aftrek van het huis wat je verlaat en daarbovenop krijgt je moeder zometeen huurtoeslag waarmee ze jullie dan huur laat betalen. Dubbelop wat mij betreft TO en niet zo netjes.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder kan toch gewoon huurtoeslag aanvragen met haar huurcontract?
Alle reacties Link kopieren
Je moet jullie eigen situatie en die van je moeder even los van elkaar zien.



Voor jou verhuist je koopwoning fiscaal naar box 3 als deze woning je niet meer als hoofdverblijf ter beschikking staat. En dat is het geval als jij ergens anders woont en je moeder het huis van je huurt. Dan is de rente niet meer aftrekbaar. Je moet de waarde van de woning opgeven als bezitting in box 3 en de waarde van je hypotheek als schuld in box 3. Als de waarde hoger is dan de schuld, kan het zijn dat je hier belasting in box 3 over moet gaan betalen. Over de ontvangen huur zelf hoef je geen belasting te betalen.

Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet mag je wel het huis voor een wat lagere waarde aangeven in box 3 dan de WOZ-waarde (google maar even op leegwaarderatio), dus dat kan nog schelen in het box-3-verhaal.

De verhuisregeling waar rastan op zinspeelt geldt niet als je je huis gaat verhuren, want het huis staat niet leeg en te koop, maar het is verhuurd.

Ik zou dus wel even kijken of het voor jullie financieel inderdaad uit kan als je moeder jullie huur betaalt, ook als de rente die je zelf moet betalen niet meer aftrekbaar is.



Als jij en je man zelf een huis gaan huren, zou het kunnen dat je daar huurtoeslag voor krijgt. Dat hangt af van de huur die je betaalt en jullie gezamenlijke inkomen (inclusief eventueel het inkomen in box 3 over de woning waar je moeder in woont).



Je moeder heeft waarschijnlijk wel recht op huurtoeslag, gezien de huur en haar eigen inkomen. Het maakt niet uit of het huis van jullie is of van een woningbouwvereniging oid.
..
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt geen hypotheekrente aftrek meer als de huurprijs hoger is dan de hypotheek die je betaald. Je krijgt over het bedrag wat hoger is dan de huurprijs hypotheekrente aftrekken. Het zou dan dus niet dubbel op zijn. Volgens mij kun je hypotheekrente ook niet meer aftrekken als je het niet te koop hebt staan. Ik ben namelijk bewust pas officieel gaan verhuizen (woonde er onofficieel wel al een paar maanden) toen mijn huis in de verkoop ging om in ieder geval nog recht te hebben op hypotheekrente aftrek.

Over huursubsidie kan ik weinig zeggen.
quote:lienepiennetje schreef op 14 juli 2014 @ 12:37:

Ik woon in een huis van mijn vader. Wij kregen jaren geleden (toen we nog studeerden) gewoon huursubsidie. Van de gemeente hebben wij toestemming om te huren voor onbepaalde tijd. Bank is niet van toepassing omdat er geen hypotheek op zit.quote:poppetje2006 schreef op 14 juli 2014 @ 13:38:

Waarom moet je toestemming hebben van de gemeente om het huis te huren van je vader??? Daar heeft de gemeente toch niks mee te maken? Ik vraag dit omdat ik volgend jaar ook een koophuis wil gaan huren..Huisvestingsvergunning?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon hier al jaaaaaaren. Zou het even na moeten kijken hoe het heet en waarom...
Alle reacties Link kopieren
quote:83angel schreef op 14 juli 2014 @ 14:02:

Je krijgt geen hypotheekrente aftrek meer als de huurprijs hoger is dan de hypotheek die je betaald. Je krijgt over het bedrag wat hoger is dan de huurprijs hypotheekrente aftrekken. Het zou dan dus niet dubbel op zijn. .......Dit deel van uw antwoord is voor mij volkomen abacadabra. Als info123 verhuist is er sowieso geen recht meer op hypotheekrenteaftrek. De woning staat immers niet leeg én te koop.



@Reizigster 2004:

Prima antwoord. U schrijft:

Huurtoeslaghangt af van de huur die je betaalt en jullie gezamenlijke inkomen (inclusief eventueel het inkomen in box 3 over de woning waar je moeder in woont

ALS er inkomen box 3 is, is er sowieso géén recht op huurtoeslag.



Ter verduidelijking niet voor u maar voor info123: ALS het vermogen waar onder ook een eventuele overwaarde op de eigen woning boven de vermogensvrijstellingsgrens uitkomt is er géén recht op huurtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
http://www.goeievraag.nl/ ... -zodat-ander-adres.518438
Alle reacties Link kopieren
Ja, kort door de bocht mag jouw moeder huurtoeslag aanvragen, als de huur maximaal ¤699,- is ..... Daarboven krijgt niemand huurtoeslag.



En jij hoeft de huurinkomsten niet op te geven.



Maar wel de woz waarde van de woning en de eventuele hypotheek in jouw inkomsten belasting., in box 3 ( bezittingen en vermogen)
Alle reacties Link kopieren
Ik zat met eenzelfde soort vraag.



Een kennis van mij huurt van iemand een koophuis.

Hij heeft een huurcontract huurprijs binnen de toeslag grens , zijn inkomen ook.



Ik dacht eigenlijk dat hij geen recht op huurtoeslag heeft omdat het geen officiële huurwoning is .
quote:Lilith75 schreef op 25 september 2014 @ 21:02:

Ik zat met eenzelfde soort vraag.



Een kennis van mij huurt van iemand een koophuis.

Hij heeft een huurcontract huurprijs binnen de toeslag grens , zijn inkomen ook.



Ik dacht eigenlijk dat hij geen recht op huurtoeslag heeft omdat het geen officiële huurwoning is .Als je aan de inkomen en huurgrensvoorwaarde voldoet, ingeschreven staat op het adres en het een zelfstandige woning betreft, kan het gewoon. Ik neem aan dat de eigenaar er niet woont of ingeschreven staat?
Alle reacties Link kopieren
Nee de eigenaar woont ergens anders .



Gelukkig ik maakte me een beetje zorgen hij heeft het al niet makkelijk en ik dacht straks moet hij al die toeslagen ook nog terug betalen.
quote:Lilith75 schreef op 25 september 2014 @ 21:02:

Ik zat met eenzelfde soort vraag.



Een kennis van mij huurt van iemand een koophuis.

Hij heeft een huurcontract huurprijs binnen de toeslag grens , zijn inkomen ook.



Ik dacht eigenlijk dat hij geen recht op huurtoeslag heeft omdat het geen officiële huurwoning is .



Er bestaat niet zoiets asks een 'officiele' huurwoning. Als je een woning huurt is het een huurwoning. Daarnaast heeft een huurwoning altijd een eigenaar. Of dat nou een wbv of een particulier is maakt voor de regels helemaal niks uit.



Voor wat de belasting en toeslag betreft: zie de uitleg van reizigster en de aanvulling van fisbel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven