Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, gezond en gelukkig (deel 5)

20-09-2014 22:01 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het vorige topic:



‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het derde topic met dezelfde titel en ons vorige topic met wederom de zelfde topic titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!



Wij hebben er nu 'eet jezelf mooi gezond en gelukkig' van gemaakt omdat dit meer past bij de insteek van dit topic. Wij praten hier over gezond maar vooral ook lekker eten.

Kom gezellig meepraten als je dat wil!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak nooit recepten Ayli. Ik koop aan groente wat er betaalbaar is en duik dan de koelkast in als ik eten ga maken. Op uitgekeken begrijp ik niet helemaal, de ene keer eet je de ene groente met die koolhydraten en zus eiwitten en de andere keer weer andere. Wat voor variaties wil je dan nog meer? Smaak veranderen doe je door andere kruiden te gebruiken. Liflafjes kan je naar smaak toevoegen als je dat wilt.

Als je zorgt dat je meer porties kookt dan je die week nodig hebt hou je over en dan kan je de week erna wisselen (eentje van deze week en eentje van vorige week) Na 2 weken heb je dan al 3 smaken liggen enz.
Alle reacties Link kopieren


Recept: kruimeltoetje met bramen



Ingrediënten



•75 g bramen

•0.25 tl kaneel

•0.5 el (acacia)honing

•0.5 sneetje donker roggebrood

•1 el havermout

•1 el amandelschaafsel

•1 tl kokosolie

•0.5 tl poedersuiker

•extra nodig: 2 lage ovenvaste schaaltjes ø ca. 10 cm



Voorbereiding

Verwarm de oven voor tot 200 °C. Was de bramen en dep ze droog. Verdeel de bramen over de ovenvaste schaaltjes, bestrooi ze met kaneel en druppel er een beetje honing over.



Bereiding

Verkruimel het roggebrood en schep het met de havermout, de helft van amandelen, de rest van de honing en de kokosolie door elkaar. Verdeel het over de bramen in de schaaltjes en verdeel er de rest van het amandelschaafsel over. Bak het kruimeltoetje in ca. 20 min. in de voorverwarmde oven krokant. Bestuif met een beetje poedersuiker.

Alle reacties Link kopieren
Hello Ayli...

Ik gooi ook gewoon alles bij elkaar.... hihihi. .. maar dit is niet zo geschikt voor jou.. . 4 kilootjes rauwe groenten. ...

Maar zoals lady Phips zegt... echt voldoende mogelijkheden hoor zonder uren in de keuken te hoeven staan.. ..
Alle reacties Link kopieren
Anders eet je een lekker "prakkie" bij je ontbijt
Alle reacties Link kopieren
@ayli, welkom terug! Ik denk dat Phips je al hele goede tips gegeven heeft! Ik heb het ook erg druk met studie enzo. Ik koop wekelijks een hoeveelheid groente en dat stoom ik gewoon. Als ik tot laat moet, zet ik het 's ochtends gesneden en al in het stoommandje in de koelkast zodat ik 's avonds alleen nog even wat water aan de kook hoef te brengen en de groente in 10 minuutjes gaar stoom. Hier kun je vanalles door doen zoals peulvruchten, noten, tempeh (wat ik vaak nog even grill), of een sausje. Noem het maar op.

Ik heb ook niet echt een recept.



Ik heb vandaag voor het eerst geweckt! chutney met groene tomaten Ik ben bang dat ik die tomaten anders weg kan gooien want ze worden héél langzaam rood maar wat is dat simpel! Binnenkort nog maar een pan appelmoes maken om dit nog een keer te proberen. Scheelt ook ruimte in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je die chutney gemaakt Rozijn? Hier ook nog volop tomaten waarvan ik betwijfel of ze nog rood gaan worden..... En dat wecken? Erna gedaan, toen de chutney al in de pot zat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit recept gebruikt. Suiker vervangen voor appelstroop. Het moet nu lang in dat potje blijven. Nadat ik de chutney in het potje af heb laten koelen trok de deksel vacuüm en dan hoef je er verder toch niets mee te doen? Het rook erg goed:)
Alle reacties Link kopieren
Ziet er lekker uit! Maar iets wecken is wel iets anders hoor. Deze potten zou ik wel in de koelkast zetten, want dan blijft het langer houdbaar. Geweckte potten kunnen wel gewoon in de kast.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
.
Phips!!!!! Hellup!!!!!

Ik kom vandaag van de kapper. Ik vraag om geen shampoo te gebruiken. Kijkt verbaasd, maar ok. Maar hij heeft me een kei stom rechtoe rechtaan kapsel geknipt. Terwijl ik normaal houd van opknippen, laagjes, wat speels... gewoon een vierkante coupe... Je weet wel normaal doet een kapper zo met een kam je haar omhoog en knipt hij. Nu kamde hij mijn haar allemaal naar achter en terwijl het op mn schouders lag, ging hij er in een rechte lijn door met de schaar, zonder het haar op te tillen. Hij zegt dat dat niet gaat met ongeshampood haar, omdat dat niet genoeg 'schuift'. Is dat waar????
Alle reacties Link kopieren
@curlynan, fijn dat het weer wat beter gaat met je zus! Doe het verder lekker rustig aan!



@Annelore, wat ongelooflijk balen van je haar! Raar dat hij zei dat het ongewassen alleen recht aan geknipt kan worden! Ik was mijn haar nooit bij de kapper en ik krijg altijd laagjes.



@Phips, wat zou ik dan nog meer moeten doen om het wel echt te wecken?
Oh sorry curlynan, we hebben haast gelijktijdig gestuurd en had je bericht niet gezien. Na jouw verhaal is het nogal bot om zomaar over mijn "grote haarprobleem" te beginnen. Blij dat het beter gaat met je zus en veel sterkte nog!



Rozijn, het ging er niet zozeer om dat mijn haar op dat moment niet gewassen was, maar dat haar dat lang niet met shampoo gewassen is, niet meer schuift, maar een andere structuur krijgt. Ik voel dat verschil zelf ook wel, maar wist niet dat de kapper daarom niet meer kon knippen...
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het absolute lariekoek Annelore. Ik was al meer dan een jaar mijn haar alleen met water en.de kapper knipt wat ik wil, laagjes dus . Mijn man en kinderen knio ik zelf, alleen mijn dochter gebruikt shampoo (tja, pubers hè ) en ik merk absoluut geen verschil. Je kapper is mi gewoon een zeurpiet met ongetwijfeld aandelen.....



Met wecken verhit je de pot nog een tijd op een bepaalde temperatuur, nadat ie gevuld is. Ik heb het zelf nog nooit gedaan (ze eten hier zoveel, zo lang hoef ik nooit iets te bewaren ) Kijk eens op wecken.nl, of weckenonline, weet niet meer precies hoe die site heet.





Sterkte met alles Curlynan!



Raw
Thx curly



Dan ga ik meteen een afspraak bij een andere kapper maken, phips.
Alle reacties Link kopieren
Ik was op zoek naar muesli zonder suiker. Nu heb ik van de ah het "merk" smaakt biologische muesli met noten. Op de verpakking staat niet dat er suiker in zit.

Zou er dan ook echt geen suiker in zitten?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Voeding en overgangsklachten



Een gezond voedingspatroon met veel vitamines en mineralen en een gezonde levensstijl zijn de belangrijkste ingrediënten voor een gezonde hormoonhuishouding en zo min mogelijk overgangsklachten. Naast gezonde voeding helpt het ook om regelmatig te bewegen.

Er zijn bepaalde groenten die extra ondersteunend werken in de perimenopauze. Dit zijn de groenten die behoren tot de familie van de kruisbloemigen, zoals broccoli, bloemkool, boerenkool, radijs, spruitjes, rucola en andere koolsoorten . Alle groenten uit deze familie bevatten Diindolylmethaan, kortweg DIM genoemd, een stof die de hormoonbalans en het gedrag van cellen in het lichaam reguleert. DIM is geen imitatie van oestrogeen, het is ook geen fyto-oestrogeen en het heeft geen oestrogene eigenschappen. DIM is een fyto-nutriënt dat het lichaam een handje helpt om oestrogeen te verteren en af te breken, zodat een gebalanceerde hormoonspiegel ontstaat. Bijvoorbeeld om oestrogeendominantie te behandelen of te voorkomen, ook in de perimenopauze, kun je het beste dagelijks flinke hoeveelheden kruisbloemige groenten eten , zodat je voldoende van de krachtige stof DIM binnen krijgt. Je kunt er ook sap van maken met een ‘juicer’ en op die manier veel DIM-rijke groenten in je smoothie of sap stoppen.



Tot nu toe heeft het onderzoek naar de werking van DIM zich vooral gericht op de hormoonregulerende eigenschappen. In veel onderzoek, zoals in de Biochemical Pharmacology Journal, de Pharmaceutical Research en de Cancer Letter van 2008 staat beschreven dat DIM zelfs een van de meest effectieve fytonutriënten is bij het voorkomen en de behandeling van o.a. borst-, prostaat-, darm- en alvleesklierkanker (o.a. Kim YS, Milner JA et al, 2005. Myzak MC, Tong P et al, 2007. Hsu JC, Dev A et al, 2006). In de Journal of Nutrition van 2008 staat daarnaast beschreven dat DIM ontstekingsremmende eigenschappen heeft.



Je kunt ook baat hebben bij het superfood maca, of je oestrogeengehalte nou te hoog is (tijdens de perimenopauze) of te laag (later tijdens de menopauze). Deze wortel (Lepidium Meyenii) in poedervorm en afkomstig uit het Andesgebergte van Peru, kan helpen om onze hormoonspiegels te herstellen. Onderzoek (Gonzales et al, 2009) heeft aangetoond dat maca een positief effect heeft op het energieniveau en het humeur, angsten kan helpen verminderen en het libido verhoogt en daarmee kan maca mogelijk allerlei klachten verminderen waar vrouwen rond de overgang mee te maken hebben. Het belangrijkste kenmerk van dit poeder is namelijk dat het een adaptogeen is. Adaptogenen zijn voedingsmiddelen of –stoffen die een uitbalancerend, regulerend effect en dus een harmoniserende werking op het lichaam hebben. Ze zorgen dat disbalansen worden hersteld. Zo ook disbalans in de hormoonspiegel tijdens de overgang, zo blijkt ook uit onderzoek (Meissner et al., 2006). Maca kan helpen om de extreme wisselingen in de hormoonspiegel te voorkomen en daarmee klachten helpen verminderen. Het kan energie geven wanneer je futloos bent, en juist ontspannen als je stress of angst ervaart. Een ander onderzoek toonde aan dat maca het zuurstofgehalte in het bloed kan verhogen, waardoor de geest alerter wordt en het uithoudingsvermogen beter kan worden (Balick & Lee, 2002).



Alle reacties Link kopieren
Curly, heel veel positiviteit en kracht gewenst........
Alle reacties Link kopieren
Dankje rawfoodje :-)
Alle reacties Link kopieren
Annelore.... wat een achterlijke kapper zeg , totale onzin !!

Ananassje, zelf muesli maken is heel makkelijk en je weet precies wat erin gaat. ...!
Alle reacties Link kopieren
Je leeft langer door een middagslaapje



Op zoek naar een leefgewoonte waardoor je zonder al te veel moeite ouder kunt worden? Bouw elke middag een korte siësta in. Volgens onderzoekers van de University of Athens zorgt een siësta ervoor dat de oudste ouderen van Ikaria Island hun fabelachtig hoge leeftijd kunnen bereiken.



Epidemiologen kennen op deze wereldbol een aantal Blauwe Zones. Dat zijn gebieden waar mensen opvallend vaak opvallend oud kunnen worden. Tot de Blauwe Zones behoren het Italiaanse Sardinië, Okinawa in Japan, Loma Linda in de VS het schiereiland Nicoya in Costa Rica - en het Griekse eiland Ikaria.



De onderzoekers brachten de manier van leven van 1420 Ikarianen in beeld. Daarvan waren er 187 ouder dan 80. De onderzoekers ondervroegen hun respondenten met vragenlijsten zodat ze konden bepalen hoe de leefstijl van de tachtigplussers eruit zag. Die leefstijl, veronderstelden de onderzoekers, is dus de leefstijl waarmee je oud kunt worden.



Voor een belangrijk deel bevestigden de uitkomsten wat we al weten. Veel van de Ikarische tachtigplussers hadden vroeger gerookt, maar waren gestopt. De meerderheid was nog steeds matig fysiek actief, en er waren zelfs een paar tachtigplussers die nog steeds zware lichamelijke arbeid verrichtten. Bovendien aten de tachtigplussers gezond. Ze gebruikten opvallend veel olijfolie, fruit, groenten , bonen en vis, ze snoepten weinig en aten maar een paar keer per week rood vlees.





Je leeft langer door een middagslaapje



De tachtigplussers waren nog steeds sociaal actief. Slechts een kleine minderheid kwam, zoals dat heet, "nergens meer"



De meest opvallende ontdekking hebben we hierboven gearceerd. Bijna alle mannelijke tachtigplussers en tweedederde van de vrouwelijke hield een dagelijkse siësta. Van de negentigplussers sliep zelfs honderd procent eventjes tussen de middag.



De tachtigplussers voelden zich goed. Hun scores op vragenlijsten die depressie meten waren opvallend laag. Dat hing samen met de siësta, ontdekten de onderzoekers. De middagslapers hadden lagere scores dan de middagwakers.



Gezondheidswetenschappers stuitten al eerder op de gezondheidsbevorderende werking van het middagslaapje. In 2007 publiceerden andere Griekse epidemiologen een studie waarvoor ze 24.000 mensen zes jaar volgden. Uit dat onderzoek bleek dat een middagslaapje mannen beschermde tegen hartaanvallen. De onderzoekers vermoedden dat een siësta het stressniveau vermindert en de cortisolspiegel verlaagt.

Alle reacties Link kopieren
Dank Raw, kan ik met een gerust gevoel mijn bed weer induiken straks , poes erbij,
Alle reacties Link kopieren
@Annelore, maar dan moet het toch ook gewoon zoals anders geknipt kunnen? Er zijn zoveel verschillende soorten haar typen. Dat zou toch vergelijkbaar moeten zijn?



@Phips, ik heb even vluchtig op die sites gekeken maar eigenlijk geen tijd om me daar nu echt in te verdiepen. Ga ik nog doen. Misschien in de vakantie studieweek volgende week maar die zal wel weer voorbij zijn voor ik echt door heb dat het vakantie studieweek is:P

Slaap lekker:D



@curlynan, klinkt als een goed begin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven