Gezondheid alle pijlers

Ervaringen spiraaltje zonder hormonen

21-03-2008 14:39 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik nu ongeveer 4 jaar de pil en heb er niets dan last van. Ik ben al eens geswitcht naar een pil met minder hormonen, maar dat gaf op den duur dezelfde problemen. Nu denk ik aan een spiraaltje zonder hormonen. Wie heeft hier ervaring mee?
Ja, ik heb het koperspiraal (zonder hormonen dus).

Ik vind het erg fijn. Van de pil werd ik depressief, dik en had geen zin in seks. Dat is nu voorbij.

Nadeel is wel dat menstruatie pijnlijker is en langer duurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1.5 jaar een koper spiraal gehad...Toen werd ik zwanger.... erg leuk, NOT O_O

Behalve dat ik dwars door de spiraal zwanger werd, beviel hijw el erg goed. Niet meer bloed verlies ofzo, alleen de eerste tijd een hoop pijn en ellende, zeg de eerste 3 maanden
ik heb net me eerste gesprek bij de gynaecoloog gehad. ik wilde namelijk ook hormoonvrij spiraaltje en na lang wikken en wegen en zoeken op internet kwam ik op het Gynefix spiraaltje. dat is een behoorlijk nieuw spiraaltje, mijn huisarts had er nog nooit van gehoord en kon er zelf ook geen info over vinden maar kreeg wel doorverwijzing naar gynacoloog. want er zijn maar weinig huisartsen die dit spiraaltje kunnen zetten, omdat het een heel andere techniek is dan het normale spiraaltje.

nu heb ik het spiraaltje besteld bij de apotheek, kost 106 euro. ze dachten daar dat deze spiraal niet vergoed zou worden, misschien omdat ie zo nieuw is? ik moet het nog navragen bij de verzekering.

de gynefix is geen ankertje met een plastic omhulsel, maar een dun koperen staafje zonder plastic wat in de baarmoeder in de wand geplaatst word. daardoor zijn er vrijwel geen bijwerkingen. zie tekst onderaan...



en nu is het wachten op de eerst volgende keer dat ik ongesteld word. dan mag ik de spoedlijn van de gynacoloog bellen en kan ik vrijwel meteen terecht, en zullen ze het spiraaltje plaatsen.



De GyneFix is een intra-uteriene contraceptief implantaat, welke door de gynaecoloog in het spierweefsel van de fundus wordt gefixeerd. Door deze fixatie heeft de GyneFix een zeer laag expulsie percentage en daardoor is het zwangerschapspercentage ook zéér laag.

Dit koperhoudend implantaat kan minimaal 5 jaar in situ blijven en laat zich eventueel zeer gemakkelijk verwijderen. De GyneFix is een I.U.I. zonder kunststof frame en geeft daardoor minder complicatie's voor de patiënt zoals pijn, irritatie's en tussentijds bloedverlies. De GyneFix kan door zijn flexibiliteit en comfort door alle vrouwen van elke leeftijd worden gebruikt. De GyneFix is, mits binnen 5 dagen geplaatst, te gebruiken als postcoïtale anticonceptie en is uitermate geschikt om post-abortum en post-partum te worden geplaatst.
Die GyneFix klinkt goed. Soms heb ik namelijk wel het idee dat mijn baarmoeder enthousiast bezig is om het spiraal er uit te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook jarenlang last van de pil gehad i.v.m. hormonen.

Toen wilde ik dus ook iets zonder hormoon en heb het koperspiraaltje geprobeerd. Dit heb ik ongeveer een half jaar gehad en niks dan last. Ik had hevige bloedingen, ook tussen het ongesteld worden door. Nog maar te zwijgen van de buikpijn. Daarom heb ik het op een gegeven moment weer laten verwijderen (ook zeer pijnlijk, net zoals het zetten).

(Het zetten van een spiraal is pijnlijker voor vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad omdat dan de baarmoedermond nog niet opgerekt is).



In elk geval, je moet toch wat. Dus heb ik daarna toch maar gekozen voor de Mirena spiraal. Hier zit weliswaar hormoon in, maar lang niet zoveel als in de lichtste pil. Bovendien circuleert dit rondom de buikstreek, waardoor het niet door heel je lichaam komt (of dit waar is weet ik niet, ik heb het me laten vertellen. Het lijkt mij sterk, er komt altijd wel wat in het lichaam, denk ik, maar goed).

Ik werd na een paar maanden niet meer ongesteld, een prettig bijverschijnsel. Wel merk ik nog de maandelijkse ongemakken, zoals het buikpijn hebben rond eisprong, sjagrijnig en de zin in chocola (=geen ongemak, maar wel slecht voor de lijn) neemt toe, etc.

Last van de hormonen heb ik niet echt meer (soms wel, maar daat heeft dan meer te maken met de maandelijkse cyclus denk ik). Inmiddels heb ik de Mirena 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand met ervaring met het koperspiraaltje. Bevalt goed, heb het in totaal al zo'n 10 jaar gebruikt denk ik. Je moet het na 5 jaar laten vervangen, dat moet je wel in de gaten houden. Menstruatie is wat pijnlijker en er komt wat meer bloed dan zonder spiraaltje. Het laten inbrengen vond ik trouwens wel meevallen, ondanks dat ik geen kinderen heb. Ik heb dat in het ziekenhuis laten doen door een gynaecoloog.
Alle reacties Link kopieren
Heb eerst een jaar een koperspiraal gehad, beviel wel goed maar had wel enorme heftige menstruaties. Na de geboorte van de tweede heb ik voor de mirena gekozen, geweldig! Ook ik kan niet tegen de pil door de hormonen maar hier merk ik helemaal niets van en nooit meer ongesteld worden (hooguit twee dagen wat 'spotting') is heeeeerlijk...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ervaring met een koperspiraal. Voordeel kan hem niet vergeten, zit er 5 tot 10 jaar en vrij betrouwbaar. Nadeel als je geen kinderen hebt gehad kan het inbrengen zeer pijnlijk zijn. Menstruaties duren langer. En kunnen pijnlijker worden. Zelf zal ik daardoor er nooit meer voor kiezen. Te meer ik nooit last van de pil heb gehad qua hormonen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb sinds een jaar een koperspiraaltje en hij bevalt prima!



het zetten was even pijnlijk, dagje last van gehad, toen nog een paar maanden een soort steek bij onverwachts bukken enzo, en nu nergens meer last van. iets meer kramp tijdens menstruatie, maar voor mijn gevoel duurt het ook zo'n 1,5 dag korter. kort maar heftig dus ;-)



voor mij dus nooit meer de pil!



Rary, die ginefex spiraal, daarvan vind ik dat 'verankeren in het spierweefsel' wel pijnlijk klinken!
ja nespresso, ben ook benieuwd of dat pijn gaat doen... maar heb al verhalen gehoord dat het wel meeviel... dus ben benieuwd.. zal het laten weten als ik hem heb...
Alle reacties Link kopieren
Brrrrr, die ginefex klinkt als horror! Ik heb zelf een koperspiraal gehad maar ik heb deze laten verwijderen omdat mijn menstruaties te hevig werden (ieder uur een supertampon verwisselen). Ik zou hem dus niet aanraden, dan zou ik eerder voor Mirena gaan, deze beviel (sorry voor de woordspeling) me wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies zo'n topic geopend een aantal maanden geleden haha.Ik krijg bijwerkingen van elk hormoonhoudend anticonceptiemiddel (heb alleen mirena niet geprobeerd, maar ik denk dat dat ook bijwerkingen zal geven). Ik heb toen idd een koperspiraal laten zetten. Het laten plaatsten viel me heel erg mee, maar ik had al last van menstruatiepijn en dat werd veel erger met die spiraal. Was ook langer ongesteld, maar dat vond ik nog niet eens zo heel erg.

Die pijn was ik echt zat na een paar maanden (ha zei dat ik minstens een half jaar moest afwachten) en ik heb hem eruit laten halen.. Eruit halen vond ik pijnlijker dan plaatsen, gek genoeg. Nu zei de huisarts dat de GyneFix ook nog een optie is (zou idd minder klachten geven). Ik ga het overwegen ;-)
Ik heb een koperspiraal gehad. Het plaatsen was pijnlijk vanaf het moment dat ze een baarmoederklem plaatsten om de spiraal er in te krijgen. De menstruatiepijn was iets pijnlijker maar de menstruatie duurde niet langer dan met de pil, Bovendien had ik toen ik de pil nog slikte, in mijn stopweek vaan last van hoofdpijn en dat heb ik met de spiraal geen een keer gehad. Ik heb veel plezier van de koperspiraal gehad. Ik heb hem onlangs laten verwijderen (om de leuke reden) en verwijderen deed geen pijn en was zo gebeurd.



Groetjes, kh
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ruim 6 jaar een koperspiraal gehad. het plaatsen vond ik destijds niet overdreven pijnlijk, maar dat is persoonlijk denk ik. Ik was op zich best tevreden met het spiraal. Maar in de loop der jaren werd mijn menstruatie steeds langduriger en pijnlijker. De pijn was op den duur bijna niet meer vol te houden en ik was maar liefst 10 dagen ongesteld. Toen had ik het echt gehad en heb hem een paar maanden geleden laten verwijderen, en het is nu echt een genot. Ben nog maar 3 dagen ongesteld en de hevige buikkrampen die ik altijd had zijn verdwenen. Ik doe het nu ff gewoon met condooms, iets meer " gedoe" dan een spiraal maar ik heb het er graag voor over!
ik heb gister de gynefix spiraal laten plaatsen.

deed wel ff zeer, voelde zon 10 sec felle steken in me onderbuik. het was dus te doen, maar prettig is anders. het vastknopen zeg maar in de baarmoederwand deed niet meer pijn dan het inbrengen dus dat viel me mee. dat was ook in 1 sec. gebeurt.

verder heb ik daarna nog maar 1 keer ff kramp gehad en vandaag ook 1 keer heel even.

valt me dus reuze mee allemaal.

het draadje is vrij lang. die zit nu om mijn baarmoedermond heen gekrult zeg maar. vind dat eigenlijk wel prima, want volgens mij als hij heel kort word afgeknipt, en ik heb sex, dan word ie geprikt denk ik.

ben benieuwd hoe het gaat vorderen. zal het komen vertellen als ik voor het eerst ongesteld ben...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd. Heb momenteel de Nuvaring (ben vandaag begonnen), maar blijf even meelezen om te zien wat jouw ervaringen zijn. Helemaal hormoonvrij klinkt erg fijn.

Hoop dat je blijft schrijven!
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al 1,5 jaar de Mirena tot zeer grote tevredenheid. Na het inbrengen een middagje zeurende buikpijn en daarna.... nada niets noppes! Nooit meer buikpijn meer gehad én nooit meer ongesteld geweest (nog geen druppeltje). Ideaal dus, wat mij betreft een echte aanrader!
hallo.

hier even een update.

nu ongeveer een week geleden, vorige week dinsdag, het hormoon vrije spiraal gynefix laten zetten. ik was die dag op mijn laatste dag van ongesteld zijn (de vrijdag ervoor begon mijn ongesteldheid). na het plaatsen heb ik elke dag een beetje lopen vloeien. soms een paar uur niks, en dan weer wat wel. dat vloeien was elke keer een consequentie van een kramp/steek. ongeveer 2 keer per dag had ik last van wat steken\krampen. beetje pijnlijk maar goed te doen. in de loop vd week werd dat steeds minder. sinds vandaag ben ik echt niet meer ongesteld en voel ook geen krampen meer.

het valt me nog steeds alleszins mee. ben erg benieuwd wanneer ik weer ongesteld word en hoe dat gaat.

als dat is gebeurd post ik hier weer.
Alle reacties Link kopieren
AnnieThePannie schreef op 14 april 2008 @ 16:13:

Ik gebruik al 1,5 jaar de Mirena tot zeer grote tevredenheid. Na het inbrengen een middagje zeurende buikpijn en daarna.... nada niets noppes! Nooit meer buikpijn meer gehad én nooit meer ongesteld geweest (nog geen druppeltje). Ideaal dus, wat mij betreft een echte aanrader!




Iedereen is anders...!



Ik heb vanaf oktober vorig jaar een Mirena spiraaltje.

Het zetten was heel pijnlijk (nog geen kinderen, en ondanks mijn hoge pijngrens). Gelijk buikpijn na het zetten. Niet prettig. Ik bleef ook kleine beetjes bloed verliezen en kreeg daarbij hevige buikpijn, om de zoveel minuten. Zo hevig dat advil 400 niet eens hielp(!). (En ik kermend van pijn door het bed kroop.)



De laatste keer dat ik zulke buikpijn had, was gister...



Ik kijk het nog wel even aan, als ik over een jaar nog steeds af en toe van die buikpijnen heb, gaat ie eruit!
hallo.

hier weer even een update.

heb net de eerste keer ongesteldheid erop zitten.

de cyclus is redelijk normaal. 24 dagen na de eerste dag van mijn normale ongesteldheid werd ik ongesteld.

ik werd op maandag ongesteld, en dat was een paar dagen minimaal, snachts zelfs niets.

vanaf donderdag ineens behoorlijk heftig. heftiger dan toen ik aan de pil was (toen ik gestopt was met de pil was ik juist best licht ongesteld).

en nu, dinsdagavond, is het bijna voorbij.

toen ik aan de pil was, was ik zon 6 dagen ongesteld.

toen ik niet aan de pil was zo 4 a 5.

dus het is wel iets langer dan normaal.

verder bijna geen buikkrampen gehad.

dus ik moet zeggen, het valt me behoorlijk mee.

hopen dat het de volgende keer wat minder lang en heftig is, maar ik moet zeggen dat ik hier al goed mee kan leven...
up voor vlinder 1
Alle reacties Link kopieren
He Rary,

Wat goed te horen dat je cyclus er redelijk normaal uit ziet.

Hoe is het deze maand gegaan?

Ik moet deze week voor een plaatsing dus vind het wel spannend allemaal, begin toch al een beetje zenuwachtig te worden. het zal waarschijnlijk wel meevallen maar je weet niet hoe het voelt dus tja..

Ben benieuwd hoe jij je voelt op dit moment, bevalt het ook allemaal nog, en je was ook al op controle geweest neem ik aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven