Geld & Recht alle pijlers

Aanranding aangeven na bijna 3 jaar

29-09-2014 23:01 231 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik twijfel even over waar ik dit topic moet openen,

maar dit forum lijkt me geschikt.



Het zit zo: Ik ben in de kerstvakantie van 2011

aangerand, ik weet niet meer of het januari 2012

gebeurd is of nog in de laatste week van 2011.



Het gebeurde vond plaats tijdens mijn werk, bij een

cliënt thuis (ik ben werkzaam in de thuiszorg), en het

duurde al met al ruim 2 a 3 uur.



Nooit heb ik overwogen aangifte te doen: Ik ontkende voor

mezelf dat het plaats had gevonden.

Op het moment dat het gebeurde, zei ik tegen mezelf: Je bent een grote meid, je kunt dit, over een paar uur sta je buiten en dan is dit nooit gebeurd en heeft die man nooit bestaan. Ik was toen 19 jaar oud.



Toch heb ik er altijd last van blijven houden, het beïnvloed mijn houding naar mannen al dan niet onbewust. Het komt ook nog wel voor dat ik er naar over droom.



Ik weet wie het is, ik weet ook waar hij woont. Het huis kan ik beschrijven, van indeling tot interieur. Is aangifte überhaupt nog mogelijk, en wat win ik ermee?
quote:Cheery schreef op dinsdag 30 september 2014 11:54 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Aanranding aangeven na bijna 3 jaar"" class="messagelink">zas schreef op 30 september 2014 @ 11:30</a>:</b>

[...]



Ik neem het echt niet op voor alle verkrachters en aanranders. Waar lees je dat?

Ik reageer alleen maar op de reacties waarbij die man een als een afschuwelijk monster wordt afgeschilderd. Ik geef alleen maar aan dat er wel verzachtende omstandigheden zijn. En ik heb het inderdaad maar over één geval, ik ben ervan overtuigd dat het veel vaker gebeurd. Dat doet misschien niks af aan het gevoel van TO, aan de andere kant lijkt het me voor een slachtoffer wel beter te verwerken. Als je weet dat zo'n man niet bij zijn volle verstand was, maakt het voor mijn gevoel wel minder erg. Ik bedoel, als een kind van 2 in je borsten knijpt, ga je ook geen aangifte doen. En als je met verstandelijk gehandicapten werkt dan haal je ook wat sneller je schouders op als er een onzedelijke opmerking wordt gemaakt.

Nogmaals, ik wil TO hiermee niet uitmaken voor aanstelster of zo. Ik geef alleen maar aan dat er meerdere kanten aan een verhaal kunnen zitten.</div></blockquote>



Ik heb geen verzachtende omstandigheden gelezen in het verhaal van TO. Die kerel was bij volle verstand. Hij wist wat hij deed.

Schandalig dat jij dan dit soort dingen schrijft.

Het gaat nu niet om die kerel. Het gaat om wat TO zou moeten en/of kunnen doen. Schandalig wat ik schrijf? Doe even normaal, zeg. En léés gewoon wat ik schrijf. Ik zeg niet dat die man dement is, ik zeg alleen dat men rekening kan houden met. Jouw opmerkingen daarentegen ("kerel was bij zijn volle verstand" en "hij wist wat hij deed") zijn uit de lucht gegrepen.
Vrouw, over je aangifte heb ik geen zinnig woord te zeggen want geen verstand van en geen ervaring. Wel heb ik ervaring met verschillende nare situaties in dezelfde categorie. Ik heb daar ook altijd erg last van gehad en heb toen besloten om op een zeer pittige zelfverdedigingssport gegaan.



Een half jaar geleden heb ik voor het eerst iemand een douw durven verkopen en nee durven zeggen tijdens het uitgaan omdat hij steeds aan mijn kont zat. Niet dat dat een heel ernstig vergrijp is, maar het feit dat ik voor het eerst voor mezelf ben opgekomen in een situatie waarin mij iets gebeurde waar ik niet oke mee was heeft me echt een boost zelfvertrouwen gegeven. Ookal was het een lauw duwtje terwijl ik inmiddels in staat ben om iemand volledig tegen de vlakte te rammen.



Ik raad je daarom aan om ook zoiets te gaan doen, het liefst in situatie waarin vrouwen en mannen gemengd trainen. Dat heeft mij enorm opgeknapt. Door mijn uitstraling nu weet ik ook zeker dat ik een minder goed potentieel slachtoffer ben geworden.



Wat ontzettend vervelend dat je dit is overkomen. Of een aangifte je verder gaat helpen betwijfel ik, maar je signaleert een verandering in je houding en persoonlijkheid en daar kun jij mee aan de slag.



Sterkte ermee. Praat er met iemand over, dat wil ik je ook aanraden.
Dat zegt TO zelf in het begin. Ik ga uit van de waarheid van haar verhaal zas.
quote:Cheery schreef op dinsdag 30 september 2014 12:55 Dat zegt TO zelf in het begin. Ik ga uit van de waarheid van haar verhaal zas.Ik ook, hoor. Kan alleen heel goed zijn dat TO hiervan niet op de hoogte was.
Alle reacties Link kopieren
Het is tamelijk irrelevant om van mannen te horen hoe zij zouden reageren. Zoals ik al schreef, gebeurt seksueel geweld niet in een vacuüm, maar in een patriarchale maatschappij waarin mannen op alle vlakken meer macht hebben en hun stem eerder gehoord wordt dan die van vrouwen, waarin vrouwen wordt geleerd netjes en lief te blijven en vooral te glimlachen, waarin het vrouwelijk lichaam wordt geobjectiveerd, waarin vrouwen de schuld krijgen van hun aangedaan geweld enzovoorts.
Ga in therapie!
quote:aikidoka schreef op 30 september 2014 @ 11:39:

Kadanz en Markovic, lees je eens in in reacties op een aanval: vluchten, vechten of bevriezen. Mannen zullen door hun veel hogere testosteron veel eerder een vechtreactie kennen. Ik snap wel dat jullie als mannen je niet voor kunnen stellen dat je niet handelt in zo'n geval, maar het gebeurt toch regelmatig. En het kan ook situatie afhankelijk zijn, ik ben meestal vrij handelend en primair in mijn reacties, maar ik ben ook wel eens bevroren. Dus alsjeblieft, neem van mij aan dat een bevriesreactie niet raar is, niet ongeloofwaardig en zeker geen reden waarom een aanranding door mag gaan.

Ik heb nergens gezegd dat ik TO's actie niet begrijp. Ik zeg zeker niet dat het ongeloofwaardig is. En ook ik moedig haar aan om alsnog aangifte te doen, wie weet is zij één van de véle slachtoffers. Wie weet is die man nog steeds bezig met zijn aanrandingen.



Maar wat hier op het forum gebeurt is niet meer dan een Pavlov reactie: Zodra iemand om meer details vraagt begint men 'blaming the victim' te roepen. Men neemt liever voor lief aan dat vrouwen bevriezen bij intimidatie dan dat men erachter wil komen waarom het zo uit de hand is gelopen.



In dit geval is het een heel logische vraag waarom TO niet weggelopen is. Zodra je geen logische vragen meer mag stellen is het einde zoek. Dan degradeer je alle vrouwen tot weerloze onberekenbare wezens die zichzelf niet staande kunnen houden en die ten allen tijde in bescherming moeten worden genomen.

Dan zeg je a priori tegen elk schuchter en naïef meisje dat het ok is als je bevriest. Ik zeg liever tegen elk naïef meisje: schop in de ballen! bijt! ren! schreeuw! handel!
quote:dubiootje schreef op 30 september 2014 @ 13:02:

Het is tamelijk irrelevant om van mannen te horen hoe zij zouden reageren. Zoals ik al schreef, gebeurt seksueel geweld niet in een vacuüm, maar in een patriarchale maatschappij waarin mannen op alle vlakken meer macht hebben en hun stem eerder gehoord wordt dan die van vrouwen, waarin vrouwen wordt geleerd netjes en lief te blijven en vooral te glimlachen, waarin het vrouwelijk lichaam wordt geobjectiveerd, waarin vrouwen de schuld krijgen van hun aangedaan geweld enzovoorts.Niemand heeft het hier over hoe mannen zouden reageren. Dat is absoluut niet relevant. Het probleem is dat jij bij de eerste de beste kritische vraag al in de feministische verdediging schiet.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 30 september 2014 @ 13:02:

Het is tamelijk irrelevant om van mannen te horen hoe zij zouden reageren. Zoals ik al schreef, gebeurt seksueel geweld niet in een vacuüm, maar in een patriarchale maatschappij waarin mannen op alle vlakken meer macht hebben en hun stem eerder gehoord wordt dan die van vrouwen, waarin vrouwen wordt geleerd netjes en lief te blijven en vooral te glimlachen, waarin het vrouwelijk lichaam wordt geobjectiveerd, waarin vrouwen de schuld krijgen van hun aangedaan geweld enzovoorts.

Wat een overdreven feministisch gezeur....



Mannen op alle vlakken meer macht dan vrouwen? Dat meen je? De Nederlandse man????
quote:labellei schreef op 30 september 2014 @ 11:44:

[...]



Ik zal nooit zeggen dat het logisch is dat ze 3 uur is gebleven.

Wel denk ik dat het begrijpelijk is dat ze is gebleven.

Net zoals ik het begrijpelijk zou hebben gevonden als ze zou zijn weggegaan en ook zou ik het begrijpelijk hebben gevonden als ze hem een knietje zou hebben gegeven.

Want dat zijn allemaal menselijke reacties. Freeze, Flight, Fight.

Ik snap het, ik zal TO daar nooit de schuld om geven. Maar het is veel beter om een sterke boodschap uit te brengen: handel!



Maar nee, dat zou wel eens kunnen leiden tot 'blaming the victim' dus verkiezen we de softe aanpak van begrip en omhelzing boven weerbaarheid.
Pas op markovic, hier zijn al meer dan 60 pagina's over volgeschreven in het recente verleden quote:markovic schreef op 30 september 2014 @ 13:14:

[...]



Wat een overdreven feministisch gezeur....



Mannen op alle vlakken meer macht dan vrouwen? Dat meen je? De Nederlandse man????
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado, 4 uur geleden

"Ik zou dit of dat" is hetzelfde als blaming the victim: een poging jezelf veilig te voelen. Als het niet aan het slachtoffer lag, kan het jou ook overkomen. Dat is een onveilige gedachte, dus heb je de natuurlijke neiging het slachtoffer schuldig te vinden. Want dat maakt de bedreiging beheersbaar. Heel natuurlijke neiging, heel feitelijk onzinnig en heel kwetsend voor het slachtoffer.Eens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:kadanz schreef op 30 september 2014 @ 13:21:

[...]



Ik snap het, ik zal TO daar nooit de schuld om geven. Maar het is veel beter om een sterke boodschap uit te brengen: handel!



Maar nee, dat zou wel eens kunnen leiden tot 'blaming the victim' dus verkiezen we de softe aanpak van begrip en omhelzing boven weerbaarheid.Ik ben het met je eens Kadanz. Ik vertrouw mannen weer sinds ik mezelf vertrouw in dergelijke situaties. Uren bakkeleien over alle nare gevoelens en angsten heeft me alleen maar wantrouwen opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt, maar een vechtsport was voor mij meer dan effectief.
Alle reacties Link kopieren
quote:quote:

dubiootje schreef op 30 september 2014 @ 13:02:

Het is tamelijk irrelevant om van mannen te horen hoe zij zouden reageren. Zoals ik al schreef, gebeurt seksueel geweld niet in een vacuüm, maar in een patriarchale maatschappij waarin mannen op alle vlakken meer macht hebben en hun stem eerder gehoord wordt dan die van vrouwen, waarin vrouwen wordt geleerd netjes en lief te blijven en vooral te glimlachen, waarin het vrouwelijk lichaam wordt geobjectiveerd, waarin vrouwen de schuld krijgen van hun aangedaan geweld enzovoorts.

Eens.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubiootje schreef op 30 september 2014 @ 13:02:

Het is tamelijk irrelevant om van mannen te horen hoe zij zouden reageren. Zoals ik al schreef, gebeurt seksueel geweld niet in een vacuüm, maar in een patriarchale maatschappij waarin mannen op alle vlakken meer macht hebben en hun stem eerder gehoord wordt dan die van vrouwen, waarin vrouwen wordt geleerd netjes en lief te blijven en vooral te glimlachen, waarin het vrouwelijk lichaam wordt geobjectiveerd, waarin vrouwen de schuld krijgen van hun aangedaan geweld enzovoorts.Oh, irrelevant. Nou, dat scheelt weer schrijven. Mag ik nog wel even constateren dat ik meer boosheid dan wijsheid in je post lees?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet hoe het ooit raadzaam kan zijn om slechts inzichten van 1 kant te willen horen. Dan is het echt tijd om goed in de spiegel te gaan turen.
Alle reacties Link kopieren
Seksueel geweld komt ook bij mannen voor, niet alleen door mannen.
quote:Justmaartje123 schreef op 30 september 2014 @ 13:24:

[...]





Ik ben het met je eens Kadanz. Ik vertrouw mannen weer sinds ik mezelf vertrouw in dergelijke situaties. Uren bakkeleien over alle nare gevoelens en angsten heeft me alleen maar wantrouwen opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt, maar een vechtsport was voor mij meer dan effectief.

Ja.

Dat is dus het verschil tussen empowerment en elkaar maar een trauma aanpraten.



Nogmaals, ik kan dit niet duidelijk genoeg schrijven, ik verwijt TO niets, maar ik weiger me erbij neer te leggen dat sommige mensen zich 3 uur lang laten aanranden zonder dat daar achteraf een kritische vraag over mag worden gesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:anonimanov schreef op 29 september 2014 @ 23:12:

[...]





Ik ben daar gebleven, hij is me de hele tijd door het huis gevolgd.

Vraag me niet waarom, ik wist niet wat ik moest doen. Angst en verbazing regeren het brein op zo'n moment. Bovendien was zijn vrouw ook in het huis aanwezig. Maar de ruimtes waren afgesloten van elkaar en zij bleef de hele tijd in de woonkamer, terwijl hij zich met mij... bezighield. Ik heb het ''verdragen'' drie uur lang aanrakingen met tussenpozen.Weet niet goed wat ik mij daar bij voor moet stellen eigenlijk. Kneep ie in je kont oid? Of liep ie steeds langs terwijl hij per ongeluk je borst raakte? En waarom zoveel jaar na dato terwijl er dus eigenlijk niet zo veel gebeurt is?
quote:nina1966 schreef op 30 september 2014 @ 13:53:

[...]

Weet niet goed wat ik mij daar bij voor moet stellen eigenlijk. Kneep ie in je kont oid? Of liep ie steeds langs terwijl hij per ongeluk je borst raakte? En waarom zoveel jaar na dato terwijl er dus eigenlijk niet zo veel gebeurt is?Dat heeft ze een paar posts terug beschreven. Zoenen, borsten betasten, dat soort dingen.
quote:nina1966 schreef op 30 september 2014 @ 13:53:

[...]

Weet niet goed wat ik mij daar bij voor moet stellen eigenlijk. Kneep ie in je kont oid? Of liep ie steeds langs terwijl hij per ongeluk je borst raakte? En waarom zoveel jaar na dato terwijl er dus eigenlijk niet zo veel gebeurt is?Niet zoveel gebeurt? Wat een onzin. Sinds wanneer is aangeraakt worden tegen je zin in "niet zoveel"??? TO merkt nu nog last te hebben van de situatie en is zoals ik het lees op zoek naar manieren om daar vanaf te komen. Als iemand na zo lang nog last heeft van een situatie, dan moet ze daar toch wat mee? Aangifte is wellicht het enige waar ze aan denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 30 september 2014 @ 13:24:

[...]





Ik ben het met je eens Kadanz. Ik vertrouw mannen weer sinds ik mezelf vertrouw in dergelijke situaties. Uren bakkeleien over alle nare gevoelens en angsten heeft me alleen maar wantrouwen opgeleverd. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt, maar een vechtsport was voor mij meer dan effectief.Misschien werkt dit voor TO ook wel. Misschien is met iemand erover praten voor haar zinvol, misschien helpt aangifte doen in haar verwerking. Ik denk niet dat er één manier is om met zoiets om te gaan, mensen zijn verschillend en reageren anders.
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op dinsdag 30 september 2014 13:02 Het is tamelijk irrelevant om van mannen te horen hoe zij zouden reageren. Zoals ik al schreef, gebeurt seksueel geweld niet in een vacuüm, maar in een patriarchale maatschappij waarin mannen op alle vlakken meer macht hebben en hun stem eerder gehoord wordt dan die van vrouwen, waarin vrouwen wordt geleerd netjes en lief te blijven en vooral te glimlachen, waarin het vrouwelijk lichaam wordt geobjectiveerd, waarin vrouwen de schuld krijgen van hun aangedaan geweld enzovoorts.Allemachtig, dit gaat me toch wel even te ver, hoor. Misschien heb je hier over 50 jaar geleden of over landen als India of zo. Maar ik herken het absoluut niet!!
Alle reacties Link kopieren
quote:anonimanov schreef op 29 september 2014 @ 23:31:

[...]





Zowel opmerkingen als aanrakingen. Wil je details: Hij pakte me vast, streelde mijn gezicht, kneep in mijn borsten en billen en kuste me onder meer op mijn gezicht. Zei dat ik mooi was, mooie ogen had en toch vooral moest TROUWEN.

Dus echt aanrakingen. Waarom duw je zo'n man niet weg dan, of roept zijn vrouw?

Ik denk persoonlijk dat je niet zozeer last hebt van wat hij heeft gedaan maar wat je zelf niet hebt gedaan. Ga naar een psycholoog, daar heb je denk ik meer aan dan aan een aangifte.
Alle reacties Link kopieren
quote:anonimanov schreef op 29 september 2014 @ 23:42:

[...]









Ben je niet wijs? Ik krijg altijd een indicatie door van de cliënten waar ik inval. En geloof me, ik weet wanneer men dementeert. Dat wordt ons ALTIJD op voorhand doorgeven door een leidinggevende.

Geloof me, dit was een uiterst sluwe man, die gebruik maakte van een mix van zowel instrumentele als fysieke agressie. Ik weet waar ik het over heb.Als je zo'n man zo goed in kon schatten waarom ben je dan niet weggegaan?
quote:dubiootje schreef op 30 september 2014 @ 13:56:

[...]





Misschien werkt dit voor TO ook wel. Misschien is met iemand erover praten voor haar zinvol, misschien helpt aangifte doen in haar verwerking. Ik denk niet dat er één manier is om met zoiets om te gaan, mensen zijn verschillend en reageren anders.



Nouja, de verwerking van de situatie is een ding, maar ze moet toch ook leren dat het mogelijk is om zo'n situatie af te kappen en dat niet 3 uur te laten duren door iemand een ram voor zijn kop te durven verkopen. Of op zijn minst heel hard nee schreeuwen.



Ik vertoonde pre-cies haar gedrag. Verstijven, doen alsof er niets vreemds gebeurt, negeren, maar dat is gewoon niet de weg. Helemaal los van of die reactie abnormaal of normaal is (hij is in mijn ogen heel normaal trouwens) stelt Kadanz hier gewoon terecht vragen over. Hij trekt daarmee haar schuld niet in twijfel, maar als een situatie voort kabbelt omdat je niet voor jezelf op komt heb je zeker een aandeel. Het is juist heel belangrijk dat zij zich bewust word van haar aandeel in de situatie.



TO kan zichzelf toch pas weer vertrouwen op het moment dat ze zeker weet dat dit haar nooit meer overkomt? Deze situatie kan zich gerust, zij in een andere vorm, nog een keer voor doen. Dan moet ze weten dat ze zelf te vertrouwen is, van een ander moet je dat namelijk niet verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven