opdringerige schoonmoeder

30-09-2014 17:11 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, sinds ik zwanger ben en samen woon in mijn schoonmoeder heel opdringerig geworden. Ze appt/belt elke week om af te spreken. Ik heb hier geen belang bij, tuurlijk af en toe eens afspreken hoort er bij maar van mij hoeft dit niet elke week. Straks als de kleine er is heb ik hier ook geen belang bij. Maar ze lijkt het niet te snappen, als ik terug stuur dat ik niet kan is het van: en morgen dan? Hoe kan ik dit duidelijk maken? Ik vind het erg moeilijk om te zeggen, wil haar niet kwetsen ofzo. Iemand tips hoe ik dit op kan lossen? X
quote:miss_zilver schreef op 30 september 2014 @ 19:39:

[...]





Vind je dat bijzonder? Ik ben daar altijd heel netjes in. Misschien een beetje een beroepsdeformatie , maar ik vertel bijvoorbeeld ook nooit zomaar dingen door over mijn volwassen kinderen, als dat niet de bedoeling is. En medische of intieme dingen blijven in principe binnen het gezin, al hangt het er vanaf waar het om gaat. Een wespensteek is niet zo privé natuurlijk, maar over het algemeen ga ik er toch vanuit dat medische dingen over een ander niet zomaar doorverteld moeten worden. Dat moet de persoon zelf maar bepalen.Medische zaken die wat anders/complexer liggen dan de standaard controle, echo en dat soort zaken omdat er dingen niet in orde zouden zijn is wat anders. Maar dacht dat het hier ging over schoonmoeder evt meenemen naar een controle oid . Jij schrijft dat je een zwangerschap iets vindt tussen de partners en dat dingen eerst samen besproken moeten worden. Dat vind ik echt overdreven (uitgaande van een 'normale' situatie )
Alle reacties Link kopieren
quote:Ismene schreef op 30 september 2014 @ 17:58:

Adrienne: ik heb liever dat mijn schoonmoeder in mijn kasten zit dan mijn eigen moeder . Schoonmoeder ziet mij als een volwassen vrouw, mijn eigen moeder vergeet soms wel eens dat ik toch al een paar decennia uit de luiers ben. Nou daar heb je wel een punt. Mijn moeder vroeg een tijdje terug of ik wist hoe ik rijst moet koken.. En laatst kwam ze langs en zou hier ook lunchen dus gaf me de opdracht wat brood in huis te halen.. alsof ik zelf dus nooit eet ofzo? Ben toch al 11 jaar het huis uit haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:

roma8 schreef op 30 september 2014 @ 17:25:

Dus jullie zien jullie schoonmoeder elke week?

Sterker nog, ik zie zelfs mijn ex-schoonmoeder nog meerdere keren per week.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik zie mijn schoonmoeder, zeker sinds we kinderen hebben, niet als 'maar' de moeder van mijn vriend. Los van het feit dat het een hele warme vrouw is ( met heus wel een gebruiksaanwijzing ) is ze naaste familie. Mijn kinderen hebben ook haar genen!
Moet er niet aan denken om schoonmoeder elke week over de vloer te hebben. Mijn moeder ook niet trouwens. We bellen ongeveer 1x per week, en appen tussendoor. Kind gaat af en toe een weekend logeren, hebben ze lekker 1 op 1 tijd en man en ik even tijd voor elkaar. Zie m elkaar ongeveer 1 X per maand, is voldoende zo. Hebben zelf ook nog een sociaal leven, tijd met ons gezin etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 30 september 2014 @ 18:43:

Je mag hier ook niks nadeligs over schoonmoeders zeggen hè. Man man ze heeft geen behoefte aan wekelijks contact wat ik mij prima kan voorstellen. Het is de moeder van vriend dus laat haar komen als vriend er is of vriend daarheen gaan.

Het is niet je vriendin tenslotte.



Helemaal mee eens.



Ik hoef ook geen wekelijkse verplichtingen. Niet met mijn schoonmoeder en niet met mijn eigen moeder. We hebben 't druk genoeg en als we zin hebben gaan we naar mijn ouders of schoonouders als dat bij hun uitkomt. En andersom komen zij bij ons als dat bij ons uitkomt. Maar zeker niet wekelijks.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Mss een gekke notie van mij maar schoonmama hoort bij ons, bij mijn gezin.
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn zwangerschap vond ik mijn moeder en schoonmoeder bloedirritant. Ik denk dat het toen gewoon kwam door de hormonen, maar ook omdat ze anders nooit zo betrokken waren en toen ik zwanger was opeens wel.



Alle tips zijn al genoemd.



(Doe alsjeblieft iets aan dat ge-me en ge-is, er is echt geen doorkomen aan)
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 30 september 2014 @ 18:43:

Je mag hier ook niks nadeligs over schoonmoeders zeggen hè. Man man ze heeft geen behoefte aan wekelijks contact wat ik mij prima kan voorstellen. Het is de moeder van vriend dus laat haar komen als vriend er is of vriend daarheen gaan.

Het is niet je vriendin tenslotte.Eens.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Wauw, TO wilde graag een kindje met haar man en het is dus hun kindje. Dat haar schoonmoeder het een reden vindt om elke week over de vloer te komen is iets wat in het hoofd van schoonmoeder zit maar dat is geen verplichting voor TO. Dat schoonmoeder vindt dat ze rechten heeft en dat opdringt is absurd.



TO, gewoon je schoonmoeder zeggen dat je haar belangstelling erg op prijs stelt maar dat je jouw tijd anders wil invullen. Nu al aanpakken want een kind krijg je voor je zelf en je partner en niet voor je schoonmoeder, als je het nu niet afkapt heb je zo meteen niets meer te zeggen over je tijd, je kind en je privéleven. Je bent je schoonmoeder niets verplicht.
quote:roma8 schreef op 30 september 2014 @ 17:11:

Hallo, sinds ik zwanger ben en samen woon in mijn schoonmoeder heel opdringerig geworden. Ze appt/belt elke week om af te spreken. Ik heb hier geen belang bij, tuurlijk af en toe eens afspreken hoort er bij maar van mij hoeft dit niet elke week. Straks als de kleine er is heb ik hier ook geen belang bij. Maar ze lijkt het niet te snappen, als ik terug stuur dat ik niet kan is het van: en morgen dan? Hoe kan ik dit duidelijk maken?Zooooooo dan kan het nog egoistischer? Misschien hebben je kind en je vent er wel belang bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:van-vert schreef op 30 september 2014 @ 20:17:

(Doe alsjeblieft iets aan dat ge-me en ge-is, er is echt geen doorkomen aan)Wat bedoel je?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:Nouschi schreef op 30 september 2014 @ 18:43:

Je mag hier ook niks nadeligs over schoonmoeders zeggen hè. Man man ze heeft geen behoefte aan wekelijks contact wat ik mij prima kan voorstellen. Het is de moeder van vriend dus laat haar komen als vriend er is of vriend daarheen gaan.

Het is niet je vriendin tenslotte.O jawel hoor, ik vind mijn schoonmoeder een draak van de bovenste plank, maar het is wel de moeder van mijn vriend en de oma van mijn koters, dus daar doe ik het voor.
quote:roma8 schreef op 30 september 2014 @ 17:55:

Voor de zoveelste keer: ik vind af en toe afspreken heel normaal en niet erg! Maar ik zit niet te wachten dat het wekelijks verplichting worddat moet je niet tegen ons zeggen, maar tegen haar
Alle reacties Link kopieren
Realiseren de zwangeren en verse moeders zich dat binnen een harteslag hun eigen kroost zegt dat ze 1 x per maand meer dan voldoende contact vinden en dat ze hun eigen leven hebben en dat (schoon)ma niet moet zeuren? Dat dat dan over jou gaat, die nu net een aanhankelijk kleintje op bed hebt gelegd. Doe zoals je gedaan wilt worden.
Ye ken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 30 september 2014 @ 20:23:

[...]





O jawel hoor, ik vind mijn schoonmoeder een draak van de bovenste plank, maar het is wel de moeder van mijn vriend en de oma van mijn koters, dus daar doe ik het voor.Kwam ze ook 1 keer per week op bezoek bij jou toen je nog geen kinderen had?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
ooh TO wat ben je zielig je schoonmoeder wil graag contact en je zien. waarschijnlijk om een band op te bouwen en ze is gewoon erg geintresseerd.



wees blij dat je een lieve schoonmoeder hebt die wil helpen en je graag wil zien!



mijn schoonmoeder is 3 weken voor mijn bevalling overleden en had niks liever gewild dan dat ze 1.keer in de week op de koffie kon komen en haar kleinzoon kon zien! laat staan dat ze had kunnen zien wat een toppapa haar zoon is!



dus alsjeblieft meid stel je niet aan ze wordt oma en is gewoon dolgelukkig!
Life is like an hourglass glued to the table.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat oma's en opa's, maar eigenlijk met name oma's, denken dat je een kind (ook) voor hen krijgt. letterlijke uitspraak van mijn moeder: begin (nog) maar niet aan kinderen, jullie wonen zo ver weg (anderhalf uur rijden) en dan zie ik ze nooit,,voor mij hoeft het niet.

Ja duh, mam, we beginnen ook niet aan kinderen voor jullie maar voor ons zelf.



En ja ik weet dat mijn kind later ook zo in het leven kam staan, prima, ik hoop dat ze zich nooit maar dan ook nooit verplicht voelt om langs te komen.
Gewoon zeggen dat je druk bent en dat je zelf belt voor een afspraak. Ik zou het ook storend vinden als het zo dwingend is. Ik snap wel dat ze meer contact zoekt dan anders, ze is gewoon blij, ze wordt oma en kijkt er net zo naar uit als jullie dat het kindje er komt.
Sorry, maar dat vind ik een non-argument, peach. TO hoeft niet per se dolblij met schoonma te zijn omdat de jouwe jammergenoeg is overleden.



Niet iedereen heeft dezelfde behoefte aan contact. Probeer een gulden middenweg te vinden waar iedereen zich prettig bij voelt dan.
Alle reacties Link kopieren
quote:GrannyWeatherwax schreef op 30 september 2014 @ 20:27:

Realiseren de zwangeren en verse moeders zich dat binnen een harteslag hun eigen kroost zegt dat ze 1 x per maand meer dan voldoende contact vinden en dat ze hun eigen leven hebben en dat (schoon)ma niet moet zeuren? Dat dat dan over jou gaat, die nu net een aanhankelijk kleintje op bed hebt gelegd. Doe zoals je gedaan wilt worden.Ik ben al oma en ik blijf erbij dat mijn zoon en schoondochter mij niets verplicht zijn. Het is hun kind en ik vind het raar dat sommige mensen denken dat grootouders rechten hebben. Ik heb nergens recht op en zou niet eens willen dat ze zich ergens verplicht toe voelen. Mijn kleinkind is niet mijn kind, het is het kind van mijn zoon en schoondochter.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 september 2014 @ 18:43:

[...]





Wat een flauwekullerige , tutterige onzin.

Moet je overleggen of je beste vriendin de echo foto mag zien? Moet hij vragen of hij op zijn werk mag vertellen over de laatste controle? Of geldt zoiets alleen als het om zijn familie gaat?



Ik zou dat niet eens vragen aan mijn vriendin. Ik begrijp vanzelf dat ik zwangerschapscontroles en andere details rond kinderen krijgen niet met mijn collega's ga delen.



En wat betreft het probleem van TO: ik ben daar tijdens de zwangerschappen van mijn vriendin altijd heel duidelijk in geweest. De keren dat mijn moeder onrust veroorzaakte door zich er te veel mee te bemoeien of zelfs te claimen dat ze ergens recht op had, heb ik direct aangegeven dat we geen discussie aangingen en we het wel lieten weten als we weer behoefte aan haar hadden. En dan nam ik mijn vriendin mee naar het strand voor een wandeling. Kom op zeg, het ging om de zwangerschappen van mijn vriendin, de kinderen van ons tweeën en we konden prima zelf bepalen wat we daarvan wilden delen. Ik zag het als mijn taak om zelf mijn eigen moeder op afstand te houden als dat nodig was.
Alle reacties Link kopieren
Bij dat soort vrouwen hoop ik van harte dat ze zonen krijgen zodat ze straks precies gaan meemaken wat ze zelf altijd hebben gedaan ;-)[/quote]



Als je dochter(s) hebt, kun je ook schoondochter(s) krijgen hoor...

Alle reacties Link kopieren
Wow ik dacht dat mensen op mijn 'schoonmoeder topic' heftig reageerden... hier kunnen ze er helemaal wat van!

Ik snap het best hoor, dat je het als opdringerig ervaart en dat je liever niet zo vaak afspreekt.

Ik denk dat je tijdens je zwangerschap ook graag de ruimte hebt om het zelf te ervaren zoals jij dat graag wil, en niet met allerlei verplichtingen en dergelijke. Idem dito als het kindje er is.

Het is helaas moeilijk om iemand af te remmen zonder diegene te kwetsen. Probeer haar anders een keer voor te zijn, spreek bijvoorbeeld af om over twee weken samen te gaan lunchen. Als ze dan weer komt met voorstellen zeg je gewoon: sorry ik heb het druk, maar kijk wel al uit naar onze lunch samen, dan praten we uitgebreid bij!
Alle reacties Link kopieren
quote:roma8 schreef op 30 september 2014 @ 17:28:

Mijn vriend is 6 dagen per week aan het werk en gaat zondagochtend naar zijn ouders. En dat hoeft van hem ook niet vaker

Eh, iedere zondag.. en dat is anders dan één keer per week?



Je vriend wil dus wel één keer per week ma zien. Wat is nou het probleem. Ik denk zomaar de hormonen. Probeer je een beetje in te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven