Geld & Recht alle pijlers

¤ 2.000 netto in de bijstand?!

24-09-2014 09:59 1059 berichten
Ik heb weinig verstand van toeslagen en uitkeringen, maar Annemarie van Gaal weet het vast beter. Zou haar voorbeeld echt kloppen? Zo ja, dan is het de hoogste tijd dat het toeslagencircus een keer wordt aangepakt. Geen wonder dat 19 van de 20 bijstandsmoeders die ze begeleidt helemaal geen zin hebben om te gaan werken.



http://fd.nl/ondernemen/e ... &fb_action_types=og.likes



De komende weken zullen de koopkrachtplaatjes ons weer om de oren vliegen. Ook in 2015 gaat de koopkracht van veel groepen er in procenten op achteruit, maar die van de alleenstaande bijstandsmoeder lijdt vrijwel nooit onder bezuinigingen en gaat er altijd op vooruit. Vreemd trouwens dat we koopkrachtplaatjes altijd in procenten stijging of daling communiceren, maar vrijwel nooit in bedragen.



Daardoor hebben we een soort nationale perceptie, dat de financieel meest ongelukkige groep in onze samenleving de alleenstaande moeders in de bijstand zijn. Maar is dat ook zo? Ik zal de laatste zijn die zegt dat zij het financieel gemakkelijk hebben, maar ik wil het beeld wel nuanceren.



Schouders eronder



Sinds begin dit jaar probeer ik een aantal alleenstaande moeders in de bijstand te begeleiden naar een toekomst met werk. Zoals Rutte tijdens de beschouwingen zei: ‘De snelste manier om uit deze situatie te komen, is een baan.’

Ik bied hen aan om samen met een coach te onderzoeken waar hun talenten liggen, vervolgens neem ik de kosten van een beroepsopleiding en kinderopvang voor mijn rekening en ben hun steun en toeverlaat op weg naar een toekomst zónder bijstandsuitkering. Het enige dat ik als tegenprestatie van de alleenstaande bijstandsmoeders vraag, is dat zij de schouders eronder zetten en werken aan hun eigen ontwikkeling.



Financiële stimulans



Twintig bijstandsmoeders heb ik inmiddels benaderd. Negentien van hen haakten af omdat ze het naar eigen zeggen ‘eigenlijk best goed’ hadden en het ‘niet nodig’ vonden. Van de twintig bijstandsmoeders is er welgeteld één die door mij aan een baan geholpen wilde worden. Eén. En die ene zat toevallig net in de schuldsanering, dus had financieel weinig te verliezen. Maar nu de cijfers. Reken even mee met het inkomen van een van de bijstandsmoeders met twee kinderen op de middelbare school: haar uitkering is ¤ 1083, daarnaast ontvangt ze huurtoeslag van ¤ 297, zorgtoeslag van ¤ 72, kindgebonden budget van ¤ 148, alleenstaande ouderkorting ¤ 79, bijzondere kinderbijstand van ¤ 60 en kindertoeslag die omgerekend ¤ 168 per maand is. Samen is dit ¤ 1907 netto per maand en met de gemeentelijke regelingen erbij heeft ze iedere maand meer dan ¤ 2000 netto. Sommige bijstandsmoeders ontvangen daarnaast nog kinderalimentatie van de vaders, maar dat geven ze niet op, want dan worden ze gekort op de uitkering. Ik vraag me af hoeveel bewindspersonen in Den Haag deze optelsom kennen.

Je hoort mij niet beweren dat het leven van een alleenstaande bijstandsmoeder een vetpot is. Zeker niet. Ik pleit er ook niet voor om bijstandsmoeders te korten, maar we moeten wel met spoed iets doen aan de belasting op arbeid, want de financiële stimulans om een betaalde baan als receptioniste, kapster of ziekenverzorgster te nemen is er zo niet en zal er zo ook nooit komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 30 september 2014 @ 13:35:

[...]

Als je bij de Apppie opeens contant en onder de toonbank 50% van de normale aankoopprijs moet betalen, terwijl de transactie niet in jouw administratie terug mag komen zou je natuurlijk wel een vermoeden kunnen hebben.



Uiteraard. Maar er is altijd vraag doordat er aanbod is. Als het aanbod wegvalt, zal de vraag ook wegvallen.



Bedrijven zullen niet gauw hun vingers branden door zwartwerkers in te huren. De kosten zijn dan niet aftrekbaar van de winst, want er is geen bon of factuur. Particulieren daarentegen zijn niet verplicht een administratie te voeren of bij te houden en hoeven ook hun uitgaven niet te verantwoorden.
Ben je nou helemaal gek?
quote:merano schreef op 30 september 2014 @ 13:30:

Hoe wil je werken lonender maken, dan? Door het minimum loon op te trekken? Of de belasting op minimum-inkomens te verlagen? En waar wil je dat mee financieren?



Of denk je dat de bijstand omlaag kan?Het is een duivels dilemma, ik weet het, maar we zullen mensen die aan de onderkant zitten maar wel werken toch wat moeten bieden.
Alle reacties Link kopieren
quote:aanmaaklimonade schreef op 30 september 2014 @ 14:14:

[...]





Uiteraard. Maar er is altijd vraag doordat er aanbod is. Als het aanbod wegvalt, zal de vraag ook wegvallen.



Bedrijven zullen niet gauw hun vingers branden door zwartwerkers in te huren. De kosten zijn dan niet aftrekbaar van de winst, want er is geen bon of factuur. Particulieren daarentegen zijn niet verplicht een administratie te voeren of bij te houden en hoeven ook hun uitgaven niet te verantwoorden.



Onzin. Maak vaak genoeg mee op feestjes/verjaardagen enz. dat iemand informeert wie er nog een mannetje weet voor een klus of op zoek is naar een huishoudelijke hulp, en dan gaat het heus niet om wit werk. De vragers kunnen over het algemeen ook best een witte werkkracht betalen maar zwart is toch goedkoper. Er bestaat wel degelijk veel vraag. Het is juist dan verleidelijk voor mensen met een uitkering om dan een centje bij te verdienen. Overigens genoeg zwartwerkers die doordeweeks wel werken (bouwvakkers!) of een werkende partner hebben en geen uitkering hebben (wel heffingskorting).



On topic: Afgezien van de vraag of het rekensommetje van v Gaal wel klopt (lijkt me niet) denk ik dat ze een punt heeft als ze bedoelt te zeggen dat het voordeel van werken tov bijstand groter mag worden. Wel vind ik dat bijstandsmoeders die nu kiezen voor thuisblijven ivm het te geringe financiële voordeel van werken wel erg op de korte termijn denken. Kinderen worden ook groot, evenals het gat in je CV. Dan is het verschil ineens wel weer groot. Geen pensioen opgebouwd, geen carrière eventueel, sociaal leven...
Broeva!!! Haro!!!
Financier het met het afschaffen van toeslagen.

Bijstand is een vangnet, dus er is niks mis mee dat echt op een minimum te houden. Mensen in de bijstand worden al jaren aan allerlei kanten gesponsord en gesubsidieerd, bv met die sportpassen, omdat ' de kinderen niet de dupe mogen worden van de werkloosheid van de ouders'. Dat heeft onderhand niks meer met vangnetten te maken.
Was het een mooie sporttas?
Alle reacties Link kopieren
En na alles gelezen te hebben blijf ik het krom vinden.



toen man en ik op 20 jarige leeftijd een kindje kregen en ik toch een navraag ging doen bij de gemeente kon men niks voor ons doen. Als studenten (HBO en Uni) was er een voorliggende voorziening. We moesten maar maximaal lenen en hopen onze studie te halen zodat we in elk geval een deel als gift zouden krijgen. Bij elkaar dus zo'n 1800 euro aan vooral geleend geld. Op een studentenzolder met een baby, studie kosten, onbetaalde stages, kinderopvang voor 32 uur pw, en meer van zulk soort kosten.



Ik ben nog altijd enorm blij dat we onze eigen verantwoordelijk hebben genomen en nu beide afgestudeerd zijn. Helaas wel beide met een enorme studieschuld. De wetenschap dat er dus moeders zijn die dus niet die noodzaak voelen maakt me enigszins boos.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex heeft bijstand en of de berekeningen exact kloppen zou ik na moeten vragen maar er is wel ontzettend veel aan toeslagen en kwijtscheldingen.



Ze hoeft van de gemeentelijke belastingen alleen de hondenbelasting te betalen, jaren geleden kreeg ze internet + pc van de gemeente, verder 1 x witgoed per 2 jaar en nog wat regelingen.



Ze heeft wel eens gewerkt maar dan houd je eind van de maand minder over, dat wordt dan wel weer aangevuld maar dat is weer een maand later.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Volgens mij wordt er al jaren geen geld meer gegeven voor witgoed. Je mag het lenen van ze via een sociale kredietbank ofzo.

Hier krijg je dat iig al tien jaar niet meer.

PC ook zelf moeten betalen.

Je kan dan weer wel internet krijgen, mAAr dat gaat dan om 120 euro per jaar en dan krijg je geen bijzondere bistand voor andere dingen meer zoals een bibliotheekpas, of wat voor club dan ook. Het is of het een of het ander, en de maximale vergoeding is 120 pj.

En daar vergist de mens zich ook nogal eens in. Ze denken dat je dus een wasmachine gratis en voor niets kan krijgen, dat je ziggo abo wordt betaald, en je telefoonrekening en je clubpas.





Nogmaals, voor wie het nog niet wist, de titel van dit topic klopt niet. Het is 1600 ipv 2000.

(beter blijven herhalen voor wie het nog niet eerder heeft gelezen en zich kwaad maakt over dat o zo hoge bedrag voor niets doen)
Volgens mij krijgt geen enkele hbostudent een uitkering. Je hebt dan studiefinanciering, als ik het goed heb.

En zoals ik begrijp krijgt de alleenstaande moeder van 20 jaar nog geen 500 per maand. Is het dan nog steeds zo krom, Maria?
Alle reacties Link kopieren
Als je thuis op je luie reet wil zitten met een tros kinderen om je heen, doe dat dan lekker op kosten van je steenrijke man.

Ik vind niet dat wel-werkende-vrouwen moeten opdraaien voor moederkloeken die liever de hele dag thuis zitten te zorgen.

Verder neemt het niet weg dat je als bijstandsmoeder volgens mij geen eigen huis kan bezitten en dat lijkt mij al genoeg stimulans om toch een baan te zoeken?
Zoals Rutte tijdens de beschouwingen zei: ‘De snelste manier om uit deze situatie te komen, is een baan.’



i.p.v. bijstandsmoeders te demoniseren zou het zorgen voor meer werkgelegenheid ook wel een snelle manier zijn om uit de bijstandssituatie te komen.
Alle reacties Link kopieren
Even ter nuancering: ik vind niet dat moeders die full time moeder zijn op hun luie reet zitten. Er komt heus wel veel werk bij kijken. Het gaat mij gewoon om het principe, dat als iemand in een situatie komt dat ze eigenlijk toch nog erbij moet gaan werken, dat het niet eerlijk is dat ze dan toch thuis blijft en werkende vrouwen via de belastingcenten dit moeten financieren.

Ik denk dat er veel vrouwen zijn die misschien geen kinderen nemen omdat ze het zich niet kunnen permitteren om minder te werken en het kindje daarom te weinig aandacht kunnen geven. Dat gegeven maakt het voor mij een beetje krom.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, laat ik voorop zetten dat ik geen expert ben van de bijstand. Maar ik woon bijvoorbeeld in een wijk, waarvan ik het vermoeden heb dat er zeer veel mensen een uitkering hebben en vermoedelijk in de meeste gevallen een bijstandsuitkering. Reden dat ik dit weet, omdat er hier weinigen werken en overdag bijna dagelijks thuis zijn.



Maar echt waar, op wat uitzonderingen na, zijn de meesten hier in de wijk wel echt mensen waar ik als werkgever best veel vraagtekens bij zou hebben. Omdat ik niet het idee heb dat dit mensen zijn zonder (flinke) rugzak. Echt iedereen hier in de buurt heeft wel iets vreemd over zich. Ik merk het ook aan de onrust in de wijk. Mensen zijn snel ontbrand, ruzietjes, gedoe, mensen die zich gemakkelijk gekwetst voelen of anderzins hun ego aangetast. Ik vind de bevolkingsgroep in mijn wijk niet gemakkelijk en dan heb ik echt niet die typische tokkies in de straat (op 2 gezinnen na). Ik heb het over een zeer gevarieerde mix van buren, varierend van begin twintig en sociale werkplaats, tot halverwege de dertig en zo bleek als een lijk en schichtig als wat nog bij je moeder thuiswonen. Of een man die elk half jaar een nieuwe (borderline-typ) vriendin heeft en waar de pannen geregeld door het huis vliegen. Of de moeder van de lijkbleke mid/dertiger, zij is een lief geval, maar ook zo kwetsbaar als maar zijn kan. Als je boe zegt, denk ik dat ze gaat huilen. Tot een buurvrouw die helemaal flipt op een hondenhok als ik over de hoogte wil meedenken en dan niet op een normale manier, maar alsof ik haar ik weet niet wat heb aangedaan. Best wel paranoia met een enorm slachtoffergevoel (waar ze serieus om wil verhuizen voor de tigste keer, want iedereen is zo naar en zo gemeen) en zo kan ik nog heel veel buurtjes doorgaan.



Stuk voor stuk redenen waarom ik kan begrijpen dat het niet heel werkbaar is met ze en ze met een bijstand thuis zitten.
quote:jolien92 schreef op 30 september 2014 @ 23:06:

Als je thuis op je luie reet wil zitten met een tros kinderen om je heen, doe dat dan lekker op kosten van je steenrijke man.

Ik vind niet dat wel-werkende-vrouwen moeten opdraaien voor moederkloeken die liever de hele dag thuis zitten te zorgen.

Verder neemt het niet weg dat je als bijstandsmoeder volgens mij geen eigen huis kan bezitten en dat lijkt mij al genoeg stimulans om toch een baan te zoeken?

Ja maar die man is er niet meer he.

En waarom zouden we allemaal een koophuis willen bezitten?
Hoezo is het weer borderline gedrag als er pannen door het huis vliegen?
Alle reacties Link kopieren
En verder heb je werkgelegenheid en werkgelegenheid. Ja, ik denk dat er an sich wel werk is, maar een deel van dat werk wordt niet aangeboden aan Nederlanders, omdat het niet voldoet aan de minimum eisen op gebied van inkomen, verzekeringen, rechten, arbo etc. Dus dat werk valt af, waarvan anderen zien dat het ´wel gedaan wordt door Polen´.



Verder, mijn buurtjes zouden misschien best wel werkzaam zijn als ze in een land in Afrika zouden wonen of in een Aziatisch land. Om de simpele reden dat er daar een heleboel banen zijn waar je zo maf als het achtereind van een varken kan zijn, maar dat geeft daar niet zo. Tuurlijk geeft het wel in kantoorbanen en managementsbanen. Maar als jij langs de kant van de straat bananen wilt verkopen, kijkt daar niemand naar. Dat mag je doen met een gouden tand en afgetrapte slippertjes.



Hier kun je niet eens langs de kant van de straat bananen verkopen zonder middenstandsdiploma, vergunningen, verzekeringen en driedubbele belastingopgave. Je kunt bijna niet meer een beetje afwijkend zijn, schichtig, wat lomp in de mond of elke gek een ander gebrek. En dan is er een te grote groep die niet voldoet. Maar wat moet je er dan mee, als ze op papier heus wel in staat zijn om te werken, maar niemand ze hoe dan ook aanneemt, omdat er ook genoeg mensen zijn die zich wel weten te presenteren.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs ruim 2200 euro in Amstelveen



http://daskapital.nl/2014 ... ck_de_bijstandsmoede.html
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:fluim schreef op 30 september 2014 @ 23:20:

Hoezo is het weer borderline gedrag als er pannen door het huis vliegen?Weet nie? Omdat de beide dames in kwestie borderline hebben? En mijn buurman iedere keer zegt zo klaar te zijn met die borderliners, om vervolgens met eenzelfde soort dame thuis te komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 30 september 2014 @ 23:29:

Zelfs ruim 2200 euro in Amstelveen



http://daskapital.nl/2014 ... ck_de_bijstandsmoede.htmlEmmylou, er is al een correctie gekomen op die bedragen. Het correcte bedrag ligt rond de 1600 euro met twee pubers in huis.
Ah zoals elke vent een narcist is. Okay.
Hoe hoger de huur, hoe hoger de huurtoeslag, hoe hoger je inkomen (lees uitkering)

Dat is ook een manier van rekenen ja.
Alle reacties Link kopieren
Al is het 1600 euro ipv 2000 dan is het nog veel te veel.

Zijn genoeg mensen die dat niet eens hebben met full time werken.

Waarom zou iemand 1600 euro moeten krijgen met niets doen
Alle reacties Link kopieren
Sandra, dat bedrag komt niet zozeer door het bedrag van de bijstand (want dat is 1000 euro), maar door de kindbedragen als kinderbijslag en kindgebonden budget. Ik weet niet of jij kinderbijslag doorberekent bij jouw netto loon? In dit geval is al het geld opgeteld tot 1 maandelijks bedrag, dus ook het vakantiegeld dat in mei eenmalig wordt uitgekeerd, is nu doorberekend.



Als jij kinderen hebt (weet niet of dat zo is), dan moet je dus jouw netto inkomen nemen en alle bedragen die erbij komen (toeslagen, hypotheekrente aftrek, kinderbijslag, vakantiegeld) erbij optellen en dan kom je op een juiste vergelijking uit. Ik persoonlijk vind het een nogal vertekenend beeld geven, omdat ik persoonlijk al niet reken met vakantiegeld. Dat voelt voor mij niet als maandgeld erbij. Meer als een potje waar ik in mei mijn roodstand een beetje mee in kan lopen tot acceptabel.
En als je met dat alles erbij gerekend nog onder de 1600 euro zit dan kan je eens bij de gemeente gaan vragen of je recht hebt op aanvullende bijstand ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 30 september 2014 @ 14:32:

[...]

Het is een duivels dilemma, ik weet het, maar we zullen mensen die aan de onderkant zitten maar wel werken toch wat moeten bieden.Dat willen we kennelijk niet want we zijn niet bereid om daar geld voor vrij te maken. Alleen als het niets kost, dus als we het kunnen doen door de uitkeringen omlaag te brengen. Maar zodra je zegt dat de verhoging het besteedbaar inkomen voor werkende minima ten laste komt van de hele maatschappij, dan geeft er opeens niemand meer thuis. Want we willen er geen van allen iets voor inleveren.
óu sont les neiges d'antan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven