Hoe belangrijk is reizen voor jou?

01-10-2014 08:43 118 berichten
Mijn vriend en ik gaan binnenkort 4 maanden op reis. Zelf ben ik vaker een langere tijd weg geweest, maar voor veel mensen is het ongewoon. Wij krijgen dan ook vaak de vraag: 'waar doen jullie het van?' Maar eigenlijk is het heel simpel. Het is maar net welke prioriteit reizen voor je heeft en wat je bereid bent ervoor te doen en te laten. Wij hebben relatief lage lasten en geen dure uitgaves. Zo hebben we bijvoorbeeld geen dure auto's of een nieuwe keuken/badkamer etc. Voor ons is reizen een van de belangrijkste dingen in het leven, het is iets waar ik mijn geld het liefst aan uitgeef. Uit nieuwsgierigheid: hoe zit dat bij jullie? Hoe belangrijk is reizen voor je? Of geef je er juist helemaal niks om?
Alle reacties Link kopieren
1x per jaar minimaal en max 3 weken, anders ga ik mijn gewone leven teveel missen.
Wat gaaf! Zo lang op reis ben ik nooit weggeweest, maar ik hechtte altijd wel veel waarde aan mijn 3-4 weekse rondreizen. Tot de kinderwens kwam opzetten en we nu een zoon van bijna een jaar hebben. Reizen zit er nu voorlopig niet in, maar we hopen als onze zoon wat groter is, dat we wel weer samen met hem wat meer van de wereld gaan zien.



Naar welke regio ga je?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind reizen heerlijk, maar het is geen eerste levensbehoefte.

Dat blijkt nu we voor financieel mindere tijden staan. Mijn echtgenoot is werkloos op een moeilijke leeftijd (54) en we sparen zo hard mogelijk om het na afloop van zijn uitkering nog een poos uit te kunnen zingen zonder dat ons huis in de verkoop moet.

En ja, dan zijn dure buitenlandse vakanties/reizen het eerste dat we opgeven. Ook al kunnen we het nu nog makkelijk betalen, we hebben het er gewoon nu niet voor over. En zo vreselijk afzien blijkt het niet te zijn. Om dure auto's, keuken en badkamer geef ik ook niet.

Overigens vonden we 3á 4 weken rondreizen (vnl. door de VS en Canada) lang genoeg. Langer wil ik mijn familie, vrienden, huisdieren en eigen bed niet missen.
Niet, ik vind 1 hooguit 2 weken lang zat. Liefst korte tripjes. Ga graag een paar dagen naar Londen.
@NYC, wij gaan naar Zuid-Amerika. Als je kinderen hebt is het toch weer een ander verhaal, het lijkt me inderdaad lastig om dan op reis te gaan. Ik kan me voorstellen dat het financieel dan ook moeilijk is om het rond te krijgen. Maar wat goed dat de reislust er wel nog steeds inzit bij jullie! Daar doen jullie hem vast een plezier mee straks
Alle reacties Link kopieren
Ik geef er niks om. Heb altijd heimwee en ga het liefst ook niet op vakantie. Vaak wordt ik daar ook enorm raar op aan gekeken. Ik ben dan weer wel helemaal dol op antieke meubels en kan hele dagen vermaken met winkels en markten af struinen. Daar kan ik dan weer een vermogen aan uitgeven. Ik geef veel om mn huis en comfort. Ik ga liever een paar jaar niet op vakantie en laat mn badkamer lekker luxe verbouwen. Ieder zn ding
Ik vind het wel belangrijk om elk jaar 2-3 weken weg te gaan. Wij hebben een caravan, dus vakantie is niet heel prijzig in het voor- of naseizoen. Verder gaan we meestal nog wel een weekje naar een huisje ofzo. Maar ik hoef er gelukkig qua luxe leven niks voor te laten. Heb geen nieuwe auto ofzo, maar hebben er wel 3 (waarvan 1 oldtimer), nieuwe keuken komt er ook gewoon enz. Maar 4 maanden weg hoeft voor mij niet. En kan in mijn baan ook gewoon niet.
Ik ben gek op stedentrips en reis graag door Europa. Ik heb ook altijd geroepen dat ik naar het buitenland wilde voor stage of na m'n studie. Maar dat zit er helaas niet in voor mij. Ik zit er wel aan te denken om volgend jaar een maand een taalcursus te gaan doen ergens in Europa.



Maar ik heb een fobie en zit in therapie en daarom zou een reis naar een continent als Afrika, Azie of Zuid-Amerika me verschrikkelijk lijken. Toen ik op vakantie was op Bali heb ik zo verschrikkelijk veel last gehad van m'n angsten, ik was zo blij om thuis te zijn. Zo zonde, want ik had er heel graag van willen genieten.



Die taalcursus wordt hem dus wel, ik ga mijn angst overwinnen.
Wij hebben ook relatief lage lasten en weinig uitgaves. En toch zouden wij het niet redden en vraag ik me ook af hoe je het doet



Lijkt me heerlijk, maar lukt ons dus niet. Wij moeten het doen met 3 weken. De ene keer ver weg, de ene keer dicht bij. Ik hoop dat we dat door kunnen zetten als we over een paar jaar kinderen hebben. Ik vind het reizen namelijk een van de grote pluspunten van de opvoeding die ik zelf heb gehad.
quote:matroesjka_ schreef op 01 oktober 2014 @ 09:05:

Wij hebben ook relatief lage lasten en weinig uitgaves. En toch zouden wij het niet redden en vraag ik me ook af hoe je het doet



Lijkt me heerlijk, maar lukt ons dus niet. Wij moeten het doen met 3 weken. De ene keer ver weg, de ene keer dicht bij. Ik hoop dat we dat door kunnen zetten als we over een paar jaar kinderen hebben. Ik vind het reizen namelijk een van de grote pluspunten van de opvoeding die ik zelf heb gehad.Je mag er best naar vragen hoor, de meeste mensen durven dat niet We sparen er lang voor, het is niet dat we dit ieder jaar kunnen doen. Elke maand zetten we allebei een behoorlijk bedrag apart van ons salaris op een speciale spaarrekening. En we reizen low budget in landen die vrij goedkoop zijn, dus dat scheelt al een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gek op reizen, en krijg idd dezelfde opmerkingen die jij krijgt.

Ik heb 2 lange reizen gemaakt (6mnd en 2,5jr) en moet me idd 'verantwoorden' hoe ik aan dat geld kwam... En zelfs met korte vakanties en stedentrips komen die opmerkingen steeds terug; ga je nu alweer?! War doe je het toch van?



Idd, jet is mar net wt je prioriteiten zijn:)
Ben zelf een keer 9 maanden weggeweest en 1 keer 4 maanden. Niks leukers dan reizen.



Met kinderen kan het ook nog steeds hoor. Toen ze nog heel klein waren (in ieder geval 1 van de 2 nog gratis) zijn we naar Bali, Cuba en het Caribisch gebied geweest.

Afgelopen zomer (ze zijn nu 8 en 10) naar Vietnam. Het wordt nu alleen wel erg duur.



Ik (wij) vinden het dus ook heel belangrijk en geven minder om andere dingen. Kamperen in Europa, vinden we ook nog steeds heel leuk hoor, het hoeft niet altijd ver/duur te zijn.
Dat is niet belangrijk voor me. Ik heb genoeg gezien van Europa, ben zelfs ook nog in Noord Afrika geweest (met woestijn-safari). Dat was in mijn jonge jaren, toen ik mijn handicap nog niet had.

Nu is reizen alleen maar inspannend, zelfs naar de andere kant van het land is al heel erg vermoeiend. De omstandigheden zijn er verder ook niet naar.

Ik zou wel weer eens op vakantie willen, maar hoe? Alleen, met het ov?? Daar lijkt me niets aan. Noodgedwongen dus veel thuis, het is niet anders. Gelukkig zit reislust niet zo in me dus mis ik het ook niet.

Internet brengt me overal waar ik meer van wil zien en dat is genoeg voor me!
Oh qua geld zou het best lukken denk ik als we het om de zoveel jaar doen. Zou dat voor de grap eens uit kunnen rekenen (gemiste inkomsten dan meerekenen). Alleen is het voor ons lastig om 4 maanden vrij te krijgen en hebben we hier familieverplichtingen die we best een maand kunnen laten liggen maar eigenlijk niet 4 maanden.
En in welke sector je werkt. Mijn man kan dus echt niet langer dan 4 weken aaneengesloten vrij krijgen.
Ik vraag me dus vooral af hoe je zoiets doet met werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dolgraag echt heel lang op reis gaan. Of bijv. ons huis verkopen en gewoon de wereld rond gaan trekken. We hebben 3 kinderen en ik heb een eigen bedrijf, dus dat gaat niet gebeuren, maar we gaan wel vaak op vakantie. Ik sluit niet uit dat we het ooit alsnog doen als we allebei met pensioen zijn, trouwens.



In de zomer probeer ik altijd 4 weken vrij te plannen, zodat we echt weg kunnen. Wel blijven we tot nu toe altijd in Europa, omdat we van kamperen houden en graag met onze auto rondtrekken. We gaan elk jaar ergens anders heen. Daarnaast gaan we in het voorjaar en najaar/winter meestal ook nog wel een week weg.



Voor de toekomst staat nog wel een vijfweekse rondreis door Canada op het programma (daar zijn we voor aan het sparen, ik denk dat we in 2017 gaan, als de jongste 4 is) en ik zou graag eens richting Bali gaan. En Nieuw-Zeeland, maar dat zie ik ook niet echt binnen een paar jaar gebeuren, met al die kinderen en gebonden aan schoolvakanties.



Gelukkig verdienen wij allebei een goed inkomen, dus we kunnen zowel 3 kinderen, als een mooi huis én al die vakanties financieren. Maar we geven niet veel om dure kleren, uit eten gaan of allerlei gadgets, dus daar geven we denk ik wel minder geld aan uit dan anderen.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het grote probleem, dat ik last heb van heimwee. Voor mij is vakantie dus lastig. Ik ga wel, maar nooit helemaal van harte
Alle reacties Link kopieren
Ik vind reizen zwaar overrated.



Thuis zijn, daar schijnen heel veel mensen moeite mee te hebben, maar daar ben ik dan weer dol op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog nooit maanden aan een stuk weg geweest, maar ik kan me voorstellen waarom je het heerlijk vindt! Ik houd ook heel erg van reizen. Dat is een van de mooiste dingen, andere culturen ontdekken, vind ik. Iemand zei eens tegen me: Reizen is de enige (financiële) uitgave die je rijker maakt. Dat vond ik zo mooi en waar!
Ik vind beide leuk, reizen is fijn, gewoon thuis zijn ook. Alleen omdat ik meer thuis ben dan op reis heb ik op reis nooit heimwee naar thuis, maar thuis wel heimwee naar reizen
quote:matroesjka_ schreef op 01 oktober 2014 @ 09:16:

Ik vraag me dus vooral af hoe je zoiets doet met werk.



Je moet het denk ik bovenal treffen met de branche waarin je werkzaam bent. Voor ons beiden is de winter de rustigste periode. Daarbij gaan we deels in dit jaar en deels in 2015. Vakantiedagen hebben we tot nu opgespaard en daarbij nemen we onze vakantiedagen van 2015 al bijna allemaal op aan het begin van het jaar. Ik heb daarbij nog onbetaald verlof genomen en mijn vriend heeft vakantiedagsn bijgekocht.



Maar dit kan natuurlijk echt niet ieder jaar.
Belangrijk. Het liefst pak ik een tas en ga ik de komende nog kinderloze jaren reizen. Gewoon over de hele wereld. Helaas heeft partner een baan ? en ben ik nog een beetje gebonden waardoor ik wellicht vaker in nl zal moeten zijn. Vandaar dat we het nu houden op 2/3 reizen per jaar, waarvan meestal 1 grotere reis.



En die 'waar doen jullie het van' komt wel bekend voor. Maar dat is vaak gewoon echt een kwestie van prioriteiten voor de meeste mensen...
Alle reacties Link kopieren
@matroesjka_: ik ben het helemaal met je eens!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven