Geld & Recht alle pijlers

Hoe wordt je mede eigenaar van een huurhuis?

30-09-2014 21:19 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik gaan samenwonen. De situatie is als volgt te schetsen; enkele jaren geleden toen ik haar nog niet kende was ze op zoek naar een huur huis waar zij en een mede studente konden gaan wonen. Uiteindelijk kwamen zij in aanmerking voor een huurhuis. Op de dag van het ondertekenen kwam mijn vriendin er achter dat er iets mis was met haar inkomensverklaringformulier (voorheen IB60 formulier).



Het was teveel gedoe om het nog op die dag te regelen waardoor de medestudente alleen eigenaar is geworden van het huurhuis. Op zich prima want mijn vriendin betaalt de huur aan haar huisgenoot.



Enkele jaren later gaat haar huisgenoot vertrekken en is het de bedoeling dat ik intrekt . Nu is het zo dat zij dus geen mede eigenaar is, terwijl dit natuurlijk wel zou moeten. In de regels staat dat je alleen mede eigenaar kan worden als je getrouwd bent.



Mijn vraag is; hoe kan mijn vriendin alsnog mede eigenaar worden zodat wij kunnen samenwonen en nog lang en gelukkig leven als in een disney film?
Alle reacties Link kopieren
Medehuurderschap aanvragen

Voeren u en uw medebewoner langer dan twee jaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding? Dan kunt u officieel medehuurderschap aanvragen. De medehuurder heeft vanaf het moment dat het medehuurderschap ingaat wel dezelfde plichten als de hoofdhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat zij niet het huurcontract over kan nemen nu de hoofdhuurder vertrekt, maar vraag dat na bij de verhuurder.



Dan kan ze ook meteen vragen of jullie beiden als huurder op het contract kunnen komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
Neem aan dat je medehuurder bedoelt, en niet mede-eigenaar?
óu sont les neiges d'antan

Dat ligt er aan welke voorwaarden de verhuurder stelt. Hier kun je het aanvragen als je er 2 jaar woont, of gehuwd bent of een samenlevingscontract hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mede eigenaar worden van een huurhuis kan niet.

Als de hoofdhuurder opzegt en jouw vriendin is niet geregistreerd als medehuurder dan moet je vriendin gewoon vertrekken.

Jullie kunnen dus niet samen gaan wonen in dat huis.



Hoop voor jullie dat jullie zelf ook genoeg woonduur hebben opgebouwd om binnenkort in aanmerking te komen voor een woning.



Gaat dit echter om een particuliere woning in plaats van een woningbouwvereniging woning dan valt er vast wel wat te regelen met de eigenaar. Dat wil zeggen niet diegene die huurt maar diegene die de woning in de verhuur heeft.
Dat verschilt denk ik per woningbouwvereniging, dus bel ze.

Je moet doorgaans als medehuurder op het contract staan vermeld voor tenminste een periode van twee jaar. Als je vriendin niet als medehuurder op het contract staat, dan zou bet wel eens lastig kunnen worden en moet ook zij vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Eigenaar worden van een huurhuis kan natuurlijk niet. Ik zou even contact zoeken met de verhuurder. imprincipe heeft je vriendin namelijk nergens recht op, ze zal eerst mede huurder moeten worden voordat haar vriendin vertrekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:bodhisattva schreef op 30 september 2014 @ 21:24:

Dat verschilt denk ik per woningbouwvereniging, dus bel ze.

Je moet doorgaans als medehuurder op het contract staan vermeld voor tenminste een periode van twee jaar. Als je vriendin niet als medehuurder op het contract staat, dan zou bet wel eens lastig kunnen worden en moet ook zij vertrekken.Nee hoor geldt ook voor inwonende volwassenen. Zolang zij maar bekend is bij de woningbouwvereniging dat zij daar woont.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ze te laat is om zich laten registreren als mede-huurder (eigenaar ben je alleen wanneer het een koophuis betreft). De kans is groot dat ze eruit moet, tenzij het een woning in de vrije vestiging is, d.w.z. met een huur die hoger is dan ¤ 699,xx, dan is het meestal geen probleem.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt natuurlijk nooit eigenaar worden van een huurhuis. Mede hoofdbewoner kan wel. Degene die vertrekt zal dat moeten regelen maar als die aantoont dat zij al langer een huisgenoot heeft zal de verhuurder waarschijnlijk geen bezwaar maken. Neem aan dat hij wist dat zij er wel woonde?

En anders moet de hoofdbewoner onderhuur regelen en de woning nog even op haar naam houden, regelen bij de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
quote:merano schreef op 30 september 2014 @ 21:22:

Neem aan dat je medehuurder bedoelt, en niet mede-eigenaar?

Ja klopt, dit bedoelde ik. Excuses voor de verwarring.

Bedankt voor de snelle reacties! Morgen gaan we meteen bellen.
Als je zegt dat de huurder gaat vertrekken, loop je kans dat het wordt afgewezen. Medehuurderschap aanvragen mag namelijk niet tot doel hebben om de medehuurder op korte termijn enige en hoofdhuurder te laten worden van de woning.

Dus eerst medehuurderschap aanvragen voor je vriendin, en pas later de huidige hoofdhuurder laten vetrekken. En jij moet dan eerst samen met je vriendin twee jaar daar wonen en een gezamenlijke huishouding voeren voor jij weer medehuurder kunt worden. Of trouwen, of een notarieel bekrachtigd samenlevingscontract overleggen. Zo gaat het in deze regio iig.
Alle reacties Link kopieren
Kijk gewoon even op de site van de woningbouw, daar staat het vast duidelijk uitgelegd.



Bij mijn woningbouw zouden jullie een probleem gaan hebben nu de hoofdhuurder vertrekt en zij nooit geregeld heeft eerder medehuurder te worden, dus ik hoop maar voor jullie dat het bij jullie anders werkt.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar zijn de regels overal anders. Bij mijn woningbouw kon mijn vriend toen hij bij mij in trok zich juist niet laten inschrijven als medehuurder. Dit zou teveel administratief gedoe geven van mensen die (vaak ook tijdelijk) ergens willen inwonen. Wel bouw je bepaalde rechten op door ingeschreven te staan op dat adres bij de gemeente. Wanneer de hoofdhuurder dus weg gaat kan je dan het contract overnemen. Lijkt me trouwens vreemd dat je als langdurige medebewoner er zo uit gezet wordt terwijl de woningbouw er dan moeite voor moet doen om een nieuw huurder te vinden. Natuurlijk zijn er wel regels om te voorkomen dat een huurder zijn woning steeds aan een niet ingeschreven persoon door kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zelfs schrijnende gevallen waarbij een jongvolwassen kind, wat zijn hele leven al bij zijn alleenstaande moeder woonde, het huis uit werd gezet toen zijn moeder overleed.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 30 september 2014 @ 22:48:

Lijkt me trouwens vreemd dat je als langdurige medebewoner er zo uit gezet wordt terwijl de woningbouw er dan moeite voor moet doen om een nieuw huurder te vinden.

Moeite doen, in welk deel van Nederland is dat? Gewoon op woningnet aanmelden en dat is er een wachtrij van 488 mensen die het allemaal willen huren.

Zo gaat het hier tenminste :(
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Zou dat dan ook met de hoogte van de huur t.o.v. het inkomen of de grootte van het huis te maken kunnen hebben?

Wel een verdrietige nare situatie dan.

De regels zijn in elk geval blijkbaar overal anders.
Alle reacties Link kopieren
Hier is een huis ook zo weer verhuurd hoor al staan er geen 100den mensen in de rij. Maar het op de website zetten, controleren of het huis leeg en goed opgeleverd wordt etc. is toch vast duurder. Het lijkt mij goedkoper om alleen het contract op een andere naam over te zetten.

Vaak moet er dan toch nog e.a. opgeknapt worden. Meestal staat een huis dan wel minstens een paar weken leeg dus geen huur.
Alle reacties Link kopieren
Is kopen een optie?
Alle reacties Link kopieren
quote:*Ginger* schreef op 30 september 2014 @ 21:48:

Als je zegt dat de huurder gaat vertrekken, loop je kans dat het wordt afgewezen. Medehuurderschap aanvragen mag namelijk niet tot doel hebben om de medehuurder op korte termijn enige en hoofdhuurder te laten worden van de woning.

Dus eerst medehuurderschap aanvragen voor je vriendin, en pas later de huidige hoofdhuurder laten vetrekken. En jij moet dan eerst samen met je vriendin twee jaar daar wonen en een gezamenlijke huishouding voeren voor jij weer medehuurder kunt worden. Of trouwen, of een notarieel bekrachtigd samenlevingscontract overleggen. Zo gaat het in deze regio iig.



Dit dus. Hou er rekening mee dat de verhuurder bij de aanvraag van het medehuurderschap naast de verblijfsduur en de intentie een tweetal zaken zal nagaan:

1) kan je vriendin zelfstandig de huur opbrengen.

2) Is er een huisvestingsvergunning vereist, en zo ja, komt ze daarvoor in aanmerking.

(Verschilt per gemeente of dat het geval is. Voorwaarden voor het verkrijgen daarvan kunnen zijn: een economische binding met de regio, een maatschappelijke binding met de regio en een woning die passend is voor de gezinssamenstelling).
óu sont les neiges d'antan

quote:Gromm schreef op 30 september 2014 @ 23:03:

Hier is een huis ook zo weer verhuurd hoor al staan er geen 100den mensen in de rij. Maar het op de website zetten, controleren of het huis leeg en goed opgeleverd wordt etc. is toch vast duurder. Het lijkt mij goedkoper om alleen het contract op een andere naam over te zetten.

Vaak moet er dan toch nog e.a. opgeknapt worden. Meestal staat een huis dan wel minstens een paar weken leeg dus geen huur.



Maar dat betekent dan ook dat er nog minder woningen beschikbaar komen voor de vrije verhuur. Dat starters nog minder kans maken, dat mensen die naar een andere plaats verhuizen al helemaal geen woning meer gaan vinden in de sociale sector. En daarom zijn die regels er, en daarom gaat een woningstichting dan ook de normale mutatieprocedure in als er geen rechtmatige huurder in het pand achterblijft. Terecht dus.



Overigens wordt hier het meeste gewoon aansluitend verhuurd, of nagenoeg. Dus met de huurderving valt het in negen van de tien gevallen ook nog wel mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 30 september 2014 @ 23:03:

Meestal staat een huis dan wel minstens een paar weken leeg dus geen huur.



Bij mijn vorige huurhuis moest ik 's morgens de sleutel inleveren bij de woningbouwvereniging en had de nieuwe bewoner 's middags een afspraak voor het ophalen van de sleutel en het tekenen van een huurcontract.



Ik weet niet waar jij woont maar waar ik heb gewoond staan huizen echt geen weken leeg. Hooguit een dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 30 september 2014 @ 23:03:

Hier is een huis ook zo weer verhuurd hoor al staan er geen 100den mensen in de rij. Maar het op de website zetten, controleren of het huis leeg en goed opgeleverd wordt etc. is toch vast duurder. Het lijkt mij goedkoper om alleen het contract op een andere naam over te zetten.

Vaak moet er dan toch nog e.a. opgeknapt worden. Meestal staat een huis dan wel minstens een paar weken leeg dus geen huur.Hier gaat het echt sneller en wordt er ook echt niet opgeknapt. Bovendien zouden mensen anders veel te makkelijk een sociale huurwoning kunnen doorgeven aan kennissen, en kom je er op de normale manier helemaal nooit meer tussen.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven