Man en werken in het buitenland

30-09-2014 22:42 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even met iets.



Man geeft aan over een jaar in het buitenland te willen werken, waarschijnlijk ergens in de Arabische Emiraten.

Onze kinderen zijn nu 10 en 14.

Oudste zit 2 VWO en jongste groep 8 ( gaat ook naar VWO geen idee of dit van belang is)



Hij wil dit gaan doen omdat hij al een tijd bepaalde ( financiële) functies krijgt aangeboden.

Het salaris is de reden dat hij dat wil doen, hij zal rond de 10.000 per maand gaan verdienen dan, als expat.

Nu verdient hij rond de 3400.-

Hij wil een paar jaar flink werken, nu het nog kan qua leeftijd enz. En dan ons huis ( een flink stuk) afbetalen ( staat nu onder water) en gewoon ook sparen voor onze toekomst en de kinderen.



Ik wil liever niet emigreren, heb een eigen zaak en verdien daar ook gewoon voldoende mee en wil dat ook niet stoppen, verder zitten de kinderen goed op hun plaats hier en weet niet hoe dat evt. Daar zou zijn.

Man geeft ook aan dat het niet handig is om met z'n allen te emigreren omdat we met ons koophuis zitten, de studies van de kinderen en mijn zaak enz.



Ik wil dit eigenlijk niet, dat hij zo lang weggaat voor werk, maar ik besef me ook dat het zijn/onze keuze is en dat er meerdere mannen wel vaker lang weg zijn voor werk.

( hij kan wel regelmatig overkomen)



Iemand ervaring met deze constructie en hebben jullie nog punten waar ik niet aan gedacht heb.

Ik schrijf nu een beetje vaag omdat mijn gedachten ook een beetje heen en weer springen, weet niet heel goed wat ik er mee aan moet.
Alle reacties Link kopieren
Bespreken op het werk, bedoel je? Misschien moet hij eerst eens bespreken of hij deze beslissing zou kunnen uitstellen? Dan kun je de verschillende opties op een rijtje zetten.



Liubi, voor mij zou de leeftijd van de kinderen een groot verschil maken. Als ze klein zijn, is zo'n stap veel makkelijker. Met tieners zou ik daar persoonlijk niet aan beginnen.
Ga in therapie!
Als je naar de Emiraten gaat en je krijgt daar een nieuwe werkgever krijg je ook een package met wat er allemaal bij komt. Toeslagen omdat je daar heen gaat, schoolvergoeding, ziektekosten, reiskostenvergoedingen etc. Meestal kun je aan de hand van zo'n package een beslissing nemen met het thuisfront en altijd nog nee of ja zeggen.



Natuurlijk kun je met kleine kinderen beter zo'n verhuizing maken dan met tieners, maar ik geef de informatie dat er bij ons vrij veel mensen met tieners aankomen. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 01 oktober 2014 @ 08:28:

Natuurlijk kun je met kleine kinderen beter zo'n verhuizing maken dan met tieners, maar ik geef de informatie dat er bij ons vrij veel mensen met tieners aankomen. Vandaar.Wat vinden die tieners er over het algemeen van dat ze in een toch wel bijzondere periode gaan verhuizen naar een lands als de Emiraten of Saudi?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou mijn gezin niet zolang on hold willen zetten persoonlijk. Ik zou als moeder mijn kinderen ook niet zolang achter willen laten en verwacht dat ook niet van hun vader.
Geen idee want ik spreek nooit tieners. Ik ken alleen de ouders omdat die soms collega's zijn. De ouders geven iig aan dat het begin moeilijk was maar nu niet meer. Als ze eenmaal gesetteld zijn. School is overal school. Ze vinden het stom of geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meegaan of afblazen, anders valt je gezin uit elkaar. Hij vindt vast iemand om goed mee te kunnen praten daar. Of jij hier.
Wat savetheday zegt. Je gezin on hold willen en kunnen zetten. Jaren die je als vader ook niet meer terugkrijgt. Maar hier kan het eerste splijtzwammetje zich al aandienen: man van TO ziet wat dat betreft geen beren op de weg. TO wel. En de "statistieken" geven haar geen ongelijk.



By the way: het niveau van internationale scholen is iha niet evenredig aan het niveau van de schoolfees hoor. Je Engels schiet vooruit, dat wel.
Er zijn twee dingen die ik mij afvraag: hoeveel houdt je uiteindelijk over van dat hoge salaris en hoeveel van het beoogde contact gaat er daadwerkelijk van komen?



Het salaris dat je man in de AE kan verdienen is 2,5 x zo hoog als hier. Hoeveel houd je daar uiteindelijk van over als je de tickets die hij zelf moet betalen en de kosten van zijn (ongetwijfeld daar veel duurdere) levensonderhoud afhaalt?



En heeft je man gezien zijn werkzaamheden daar wel tijd om regelmatig over te komen en dagelijks op voor je kinderen handige tijden te skypen? Ik kan me voorstellen dat als het bedrijf in de AE zoveel salaris betaalt, ze daar wel wat voor terug willen zien. Geen werknemer die continue op 'vakantie' gaat en niet over wil werken omdat hij met zijn gezin wil skypen.



Zolang er geen noodzaak is om je huis hier te verkopen is het op zich niet zo erg dat het nu onder water staat. Als je er gewoon in blijft wonen lost de tijd, de inflatie en de aantrekking van de woningmarkt dat vanzelf op. Als je relatie op de klippen loopt voordat je man genoeg geld heeft verdiend en je moet het huis verkopen omdat je gaat scheiden, dan heb je wel een probleem.



Ik weet niet in hoeverre jij je kinderen kan helpen met schoolwerk, maar als hun vader daarop een doorslaggevende invloed heeft omdat hij bijvoorbeeld een vak heel goed kan uitleggen waar ze moeite mee hebben, en jij kan dat niet, dan kan dat dus ook negatieve gevolgen hebben voor de schoolloopbaan van je kinderen. Of je moet weer bijles inschakelen en dat kost ook weer een bak geld dat dan niet naar je hypotheek gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat veel ouders het wel gewoon beslissen en natuurlijk passen die kinderen zich meestal aan. Ik zou zelf die beslissing niet nemen - tenzij de kinderen zelf heel enthousiast zouden zijn.



Daarnaast is VAE een land waar vrouwen worden onderdrukt en zou ik mijn kinderen niet in zo'n omgeving willen laten opgroeien.



TO, ik krijg het idee dat je man zelf al plannen zit te maken (door je formulering "hij wil over een jaar in het buitenland gaan werken"). Alsof hij dit op eigen houtje zit te plannen en jij mag er nu ook je mening over geven. Ik kan mijn vinger er niet goed op leggen maar het klinkt niet alsof jullie dit gedachteproces samen doormaken, maar meer alsof hij het heeft bedacht en jij hoogstens nog je veto kan geven.
Ga in therapie!
Hij verdient hier in NL ook al hartstikke goed. Ik snap het wel, maar als het alleen voor het geld is.... Hij heeft al een goed salaris, waarom zolang weg van vrouw en kinderen?



Ik ken wel gezinnen die met zijn allen vertrokken zijn. Ze zeggen het leuk te vinden. Maar of die vrouwen en kinderen dat menen, weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Het Viva forum is een hele goede plek om vragen te stellen. Maar ik denk dat je met deze vraag beter naar een ex-pat forum kunt gaan.



Veel mensen kunnen het niet voorstellen hoe het is om in een ander land te wonen. Of hoe het is wanneer je partner in een ander land werkt. De meeste zullen zeggen niet doen. Terwijl ik toch relatie ken waarbij het goed werkt.



Ga opzoek naar ervaringsverhalen van vrouwen/gezinnen die voor deze keuze hebben gestaan.



Denk aan relaties waarbij de man/vrouw op de grote vaart werkt, Of in een Afrikaans land waar je je gezin niet mee naar toe neemt. Of in een oud USSR land, etc. Gastarbeiders met een gezin in het thuisland, etc.



Het is wel een keuze waar je beide achter moet staan. En het klinkt dat jij, StackHouse, niet wil dat je man gaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Maylina, goed punt. Er worden niet voor niets zulke hoge salarissen betaald, dat heeft ook te maken met de offers die je moet brengen. Hij is niet opeens 2,5 keer zo veel waard.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het vallen en staan bij de manier hoe de werkzaamheden zijn ingedeeld.



Is het echt 6 weken werken met daarna een week vrij? Of kan het werk in die week ook doorkabbelen?



Telt die week van vrijdag tot maandagochtend (9 a 10 dagen) of is het van maandag tot vrijdag.



Zijn er binnen die 6 weken ook mogelijkheden om heen en weer te vliegen voor bijzondere gelegenheden? Bijvoorbeeld een weekend met flink wat reistijd, maar wèl die kampioenswedstrijd of voorstelling van kind kunnen zien.

De reistijd van deur tot deur is hiervoor bepalend.



Hoe zien de werktijden er in die 6 weken uit? 80-urige werkweken zodat man in zijn vrije week voor Pampus ligt? Of normale werkweken, waardoor de week vrij, echt vrij is en de tijd besteedt kan worden als quality time.



Kun je nu al met je man een goede balans vinden in tijd voor jullie zelf en tijd voor het gezin? Kunnen jullie praten over jullie verwachtingen bij 6 weken werken, 1 week thuis? Hoe reageerden jullie in het verleden op situaties die in de werkelijkheid anders zijn dan verwacht?



Heel veel vragen.



En o ja. Vergeet niet je puber op een gegeven moment te betrekken. Geef haar niet de keus om het wel/niet te doen (dat is te groot voor die leeftijd). Maar vraag wel mee te denken over de vorm van contact houden. Hoe zouden zij de huiswerkbegeleiding bijvoorbeeld voor zich zien?

Wat vinden zij een fijne manier van communiceren?

Door mee te denken, maak je ze onderdeel van het proces en is het minder iets dat ze overkomt. Zorg wel dat je als ouder ten alle tijde de verantwoordelijkheid houdt.
quote:maylina schreef op woensdag 01 oktober 2014 09:00 Er zijn twee dingen die ik mij afvraag: hoeveel houdt je uiteindelijk over van dat hoge salaris en hoeveel van het beoogde contact gaat er daadwerkelijk van komen?



Het salaris dat je man in de AE kan verdienen is 2,5 x zo hoog als hier. Hoeveel houd je daar uiteindelijk van over als je de tickets die hij zelf moet betalen en de kosten van zijn (ongetwijfeld daar veel duurdere) levensonderhoud afhaalt?



En heeft je man gezien zijn werkzaamheden daar wel tijd om regelmatig over te komen en dagelijks op voor je kinderen handige tijden te skypen? Ik kan me voorstellen dat als het bedrijf in de AE zoveel salaris betaalt, ze daar wel wat voor terug willen zien. Geen werknemer die continue op 'vakantie' gaat en niet over wil werken omdat hij met zijn gezin wil skypen.



Zolang er geen noodzaak is om je huis hier te verkopen is het op zich niet zo erg dat het nu onder water staat. Als je er gewoon in blijft wonen lost de tijd, de inflatie en de aantrekking van de woningmarkt dat vanzelf op. Als je relatie op de klippen loopt voordat je man genoeg geld heeft verdiend en je moet het huis verkopen omdat je gaat scheiden, dan heb je wel een probleem.



Ik weet niet in hoeverre jij je kinderen kan helpen met schoolwerk, maar als hun vader daarop een doorslaggevende invloed heeft omdat hij bijvoorbeeld een vak heel goed kan uitleggen waar ze moeite mee hebben, en jij kan dat niet, dan kan dat dus ook negatieve gevolgen hebben voor de schoolloopbaan van je kinderen. Of je moet weer bijles inschakelen en dat kost ook weer een bak geld dat dan niet naar je hypotheek gaat. Mijn ouders konden me nergens meer mee helpen zodra ik op vwo zat, dus dat is onzin. Ik nam gewoon bijles.
quote:dubiootje schreef op 30 september 2014 @ 23:06:

Hij kan dit toch ook doen als de kinderen gaan studeren? Of is hij dan te oud om hard te werken? Dan kun jij eventueel ook meegaan, als je je bedrijf achter wilt laten/op wilt geven.

Dit. Waarom niet pas als de kinderen studeren?



Persoonlijk zou ik grote moeite hebben met hoe er in de VAE met vrouwen wordt omgegaan, dus meegaan zou ik niet eens overdenken, zeker niet met een dochter. Maar dat doet TO ook niet zie ik.



Laat je man eens op een rijtje zetten hoeveel geld er nou echt over blijft van dat wat hij meer verdient.
In Saudi, Arabische Emiraten etc is een werkweek van zondag tot en met donderdag. Vrijdag en zaterdag is weekend
Alle reacties Link kopieren
Overigens: als je man al verschillende aanbiedingen heeft gehad, bestaat de kans groot dat hij (oud)collega's heeft die er wel op ingegaan zijn.

Zij weten als geen ander hoe de werkdruk ingeschat kan worden. Hoe vrij, vrij is. En hoe rooskleurig het beeld is dat nu geschetst wordt.



Ga met hen en hun (ex)partners praten. Ex-partners alleen als je ze kent natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij vinden dat af en aan waaien van de heer des huizes juist zoveel aanpassingsvermogen vragen dat we er de voorkeur aan geven alleen nog maar klussen aan te nemen die lang genoeg duren om allemaal mee te kunnen. Ook de kinderen (nu tussen 9 en 17) zouden zó weer op avontuur willen.



Goed onderwijs hoeft trouwens niet idioot duur en decadent te zijn. Wij kozen voor gewone, openbare scholen met een wereldwijd erkend IB. Onze ervaring is zelfs dat we nu niet meer blij zijn met het niveau van het Nederlandse onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek uit ervaring, hamerhaai. Juist daarom zou ik er niet voor kiezen met kinderen te emigreren. En ver uit elkaar wonen is een keuze die voor sommige stellen prima werkt (hoewel veel stellen het na een tijdje vaak behoorlijk zat zijn vanwege het vele reizen). Ik ben er niet principieel tegen, maar ik denk dat het alleen werkt als beide partners het zien zitten. Dat is hier niet het geval en dan denk ik dat het de relatie erg onder druk zal zetten. Daar weegt het geld niet tegenop (dat gaat dan wel op aan de scheiding...).
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
@liubi



Zulke informatie lijkt me essentieel. Met zondag als eerste werkdag, zul je bij aanvang van je werkweek al ergens op zaterdag moeten vertrekken.



Dat betekent maar 1 weekend thuis in de 7 weken.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van hoe moeilijk/makkelijk de kinderen zijn. Al kan dat natuurlijk flink veranderen in de puberteit. Maar ik ken kinderen die niet zo goed luisteren naar hun moeder en wel naar hun vader. Toen mijn ouders wilden emigreren toen ik 13/14 was vond ik dat geweldig. Samen met broer direct aan de slag gegaan met het leren van de taal. Maar wij waren beide flexibele kinderen die geen moeite hadden nieuwe vriendjes te maken.



Het is persoonlijk. De ene zou het wel kunnen en de andere niet. Jij weet zelf ook als enige of je relatie dit aan kan. En daarnaast komt inderdaad ook nog het aspect van een volledig andere cultuur. Inderdaad, Dubai is te doen, maar de rest wordt gewoon een stuk lastiger. Zeker voor jouzelf en je dochter.



Ik zelf zou mijn man denk ik steunen. Voor 1/2/3 jaar. Zelf in nl blijven wonen. En dan gewoon vaak daarheen gaan. Maar ik heb nog geen kinderen dus ik heb wel makkelijk praten. En mijn eigen bedrijf zal er dan wel onder lijden maar dat zou ik voor lief nemen.
quote:liubi schreef op woensdag 01 oktober 2014 08:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "Man en werken in het buitenland"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 01 oktober 2014 @ 08:11</a>:</b>

[...]





Als je de kosten voor de scholen voor 2 kinderen ook nog moet betalen, dan hou je echt helemaal niets meer over van dat vette salaris.</div></blockquote>Wij hebben een internationale school op het terrein en die is voor medewerkers gratis. De meeste mensen die ik ken en die kinderen op andere internationale scholen hebben zitten, krijgen een tegemoetkoming van hun werkgever. Althans hier. Ik weet niet hoe het in de Emiraten zit. Daar zou man van TO naar moeten informeren. Het is zeker niet de norm dat alles vergoed wordt.
quote:yette schreef op 01 oktober 2014 @ 09:22:

Wij vinden dat af en aan waaien van de heer des huizes juist zoveel aanpassingsvermogen vragen dat we er de voorkeur aan geven alleen nog maar klussen aan te nemen die lang genoeg duren om allemaal mee te kunnen. Ook de kinderen (nu tussen 9 en 17) zouden zó weer op avontuur willen.



Goed onderwijs hoeft trouwens niet idioot duur en decadent te zijn. Wij kozen voor gewone, openbare scholen met een wereldwijd erkend IB. Onze ervaring is zelfs dat we nu niet meer blij zijn met het niveau van het Nederlandse onderwijs. Die "gewone openbare school met IB" ga je niet vinden in de VAE hoor.

TO's kinderen hebben VWO-niveau: veel kinderen op een internationale school zullen dat niet of minder hebben dus worden zij mogelijk onvoldoende uitgedaagd.



En als je hier je eigen zaak hebt ga je je daar als expatvrouw stokongelukkig voelen, de clubjes en de wijntjes komen na een tijdje echt je neus uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 01 oktober 2014 @ 09:39:

[...]





Het is zeker niet de norm dat alles vergoed wordt.Ik ben al verbaasd dat eens in de 6 weken je gezin bezoeken niet vergoed wordt.
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
quote:Stackhouse schreef op 30 september 2014 @ 22:59:

Sinnombre, inderdaad voor het geld, maar dat geld is dus nodig voor de toekomst vindt mijn man, voor onze kinderen, zodat ze dus kunnen studeren wat ze willen en dat we hun ook een goede start kunnen geven en zelf ook onze onderwaarde weg kunnen werken, dat lukt nu niet voldoende. Hij is nu ook veel weg, maar ongeveer 4 maanden per jaar, dan zou het per saldo 9,5 maand per jaar zijn.





Hij verdeelt nou al heel veel. Kan daar niet van gespaard worden.



En leuk geld voor de kinderen hun studie. Maar als die kinderen niks aan hun vader hebben omdat die altijd weg is. Dan is het geld denk ook niet belangerijk.



Je man streeft naar mijn de verkeerde dingen na.

Tijd met je gezin is belangerijker dan een hoop geld wat je man verdient.

Menig mens die niet zo veel te besteden hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven