None compliment?

01-10-2014 02:10 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel ik me aan?

Ik krijg zo vaak te horen: oh je lijkt op je (oudere) zus.

Ik denk dan meestal: ja gaan we weer, we zijn zussen dus tja lijkt me logisch dat we op elkaar lijken.



Mn zus snapt het niet, volgens haar is het toch een compliment maar ik vind dit zo een none compliment. Hier kan ik nl niks aan doen en zelf ook niet voor gekozen.... Ik werk hard, heb mn eigen id, karakter, persoonlijkheid en doe dingen waar mensen niks van afweten - ook onwijs veel voor mn zus (met heel veel liefde en ze doet onwijs veel terug maar haar acties zijn de zichtbare terwijl de mijne de onzichtbare zijn)



Maar als zelf mn vader met zo'n stomme opmerking aankomt, daar kan ik flinkvan balen. Verder dan 'ok' kom ik ook niet.



Dus wie oh wie heeft een goeie come back line als ik weer eens te maken krijg met zo'n none compliment.



Oh en natuurlijk, welke andere none complimenten ben jij ook altijd zo blij mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 10:29:

Het is gewoon small talk En klopt het eigenlijk wel? Want zodra men weet dat 2 mensen familie zijn (ouders, broers, zussen, neven, nichten) dan is er altijd wel iemand die roept: "Jeeeee, je kunt wel zien dat jullie familie zijn!"



Ik geloof er ook zo niet in, dat mensen op elkaar lijken en dat anderen dat ook écht kunnen zien. Het is gewoon om maar wat te zeggen.



Zo lijkt mijn zoon zeker op mijn vader? Of lijkt het dochtertje van mijn zusje op mij? Grappig want mijn zowel mijn zoon als het dochtertje van mijn zus zijn geen bloedverwant van mij. Alleen weten mensen dat niet altijd meteen, dus hoor je vaak: "Jeeeeee, echt sprékend!!!!" (Behalve van mensen die weer weten hoe de vork in de steel zit, die moeten het dan soms ook nog eens extra erin peperen)

Vergeet niet dat lijken op niet alleen het uiterlijk alleen is. Ook de oogopslag, manier van kijken, mimiek in het gezicht, kleine beweginkjes die je maakt kunnen je op iemand doen lijken. Het kan dus best zo zijn dat een geadopteerd kind erg lijkt op. Niet zozeer in het gezicht maar in de gehele uitstraling.

Vriendin van mij, wat ouder, heeft een geadopteerde dochter maar mén wat lijkt die op haar. Zelfde maniertjes, zelfde manier van praten, intonatie en mimiek.
Alle reacties Link kopieren
quote:monalisalove schreef op 01 oktober 2014 @ 09:07:

Ik zou zeggen, dat is raar........, ik ben namelijk geadopteerd en dan verder niets.
You don't have to fit into the format
Maar wat heeft dat tweede deel van je post, dat je veel voor haar doet maar dat dat onzichtbaar is, er mee te maken? Heb je het gevoel dat mensen in je omgeving denken dat het eenrichtingsverkeer is tussen jou en je zus en daardoor meer sympathie voor je zus hebben? En heb je daarom het idee dat die mensen het als een compliment bedoelen wanneer ze zeggen dat je op ze zus lijkt?



Wat anderen van me denken, zou ik allemaal van me af zetten. Laat ze lekker denken dat je zus alleen dingen voor jou doet. Jij weet het beste hoe het in elkaar zit en daar gaat het om. Laat ze lekker vertellen dat je veel op je zus lijkt. Dat is inderdaad small talk zoals iemand eerder al zei. Zeg: ja klopt. En begin ergens anders over.



Bovendien is het toch mooi dat jouw zus het als een compliment ziet? Dat is voor jou ook weer een compliment. Hoe komt het dat jij het niet als compliment ziet?
Alle reacties Link kopieren
quote:turquasi schreef op 01 oktober 2014 @ 10:29:

Lieve Rob, ik snap hoe het bedoeld word maar serieus....



Dat is toch genant?



Ja ik heb lang blond haar en een leuk lichaam, ik ben niet onzeker hoor.... maar nee dat is toch echt een tandje teveel/te overdreven.

(ik heb hem wel eens voorbij horen komen namelijk, maxima, sylvie meis en sjors uit goede tijden krijg ik de laatste tijd regelmatig naar mijn hoofd.... bijna dagelijks)



(Ook) lieve turquasi, het was inderdaad een grapje hoor. Maar ik kon het even niet laten.



Maar nu even serieus als mensen regelmatig tegen je zeggen dat je op de door jou genoemde mensen lijkt, dan kan je dat toch moeilijk zien als iets negatiefs? Of begrijp ik nu iets niet goed?



Als ze zeggen dat je op de gebochelde van de notre dame zou lijken kan ik me voorstellen dat je daar pissig over zou worden.





Volgens mij bedoelen de mensen als ze zeggen dat je op die of die lijkt het echt als een compliment. Eigenlijk bedoelen ze te zeggen: 'je bent een stijlvolle / knappe dame. Maar dat zeggen ze niet zo snel. Dus zeggen ze al snel dat je op die of die lijkt.



Nu even de achtergrond van de foto van Doutzen.

Stel ik zie iemand in een cafe die ik heel mooi blijk te vinden. Dan ga ik niet met een opmerking naar haar toe van: 'Goh, ik vind jou een hele knappe meid'. Nee, ben je gek. Ze zal me misschien een enge vent vinden die zo rechtstreeks een vreemde benaderd.



Maar als ik zeg dat ze veel weg heeft van Doutzen Kroes dan zeg ik eigenlijk hetzelfde zonder te klef te worden. En hoop ik dat ze een beetje inwendig gaat glunderen. Snap je wat ik bedoel?
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 01 oktober 2014 @ 09:00:

Reageer dan niet zeg jeetje.. Er is altijd wel iemand met een groter probleem, mag diegene met een minder probleem dan niks kwijt?er wordt gevraagd door TO of ze zich aanstelt, als ze hier geen antwoord op wil, moet ze hier niet naar vragen.
quote:daneli schreef op 01 oktober 2014 @ 10:09:

Ik begrijp het niet, de mensen die net als TO zeggen dat ze het niet leuk vinden. Heb je dan een stomme familie of ben je jaloers of zo? Ik hoor regelmatig dat ik op mijn moeder lijk. Ik zie dat gewoon als een constatering, niet dat ik dan denk "Nou bedankt dat je me dertig jaar ouder schat". Sterker nog, ik vind mijn moeder een leuke vrouw dus ik zie het als een compliment.Ik ook. Ik lijk enorm op mijn moeder en we horen dat ook heel vaak. Eerlijk gezegd vind ik het best wel onbeleefd om daar een sarcastische of onaardige reactie op te geven. Mensen geven een compliment of willen een gezellig praatje aanknopen en krijgen een sarcastische opmerking terug. Heel raar.
quote:nina1966 schreef op 01 oktober 2014 @ 10:36:

[...]



Vergeet niet dat lijken op niet alleen het uiterlijk alleen is. Ook de oogopslag, manier van kijken, mimiek in het gezicht, kleine beweginkjes die je maakt kunnen je op iemand doen lijken. Het kan dus best zo zijn dat een geadopteerd kind erg lijkt op. Niet zozeer in het gezicht maar in de gehele uitstraling.

Vriendin van mij, wat ouder, heeft een geadopteerde dochter maar mén wat lijkt die op haar. Zelfde maniertjes, zelfde manier van praten, intonatie en mimiek.



Dat klopt, alleen denk ik niet dat een collega die even 3 seconden een foto op je beeldscherm heeft gezien dat daadwerkelijk kan beoordelen. Of als mijn vader snel iemand wat foto's laat zien van zijn kleinkinderen, terwijl de persoon in kwestie deze kinderen nog nooit in het echt heeft ontmoet.



En zo denk ik ook dat er mensen zullen zijn die - zonder dat ze echt goed gekeken hebben - meteen gaan roepen: "Hij lijkt op zijn vader/moeder". Gewoon omdat ze gewend zijn om zoiets te zeggen wanneer ze een baby van enkele uurtjes oud zien. Zonder eigenlijk echt heel goed gekeken te hebben.



Het kan twee kanten op werken denk ik.
quote:rob_uit_zeist schreef op 01 oktober 2014 @ 10:25:

[...]





Ik vind je op Doutzen Kroes lijken ! ! !



Belediging of compliment?



[img]http://media.nu.nl/m/m1mxjbea3bkb_sqr25 ... eboren.jpg[/img]doutzen om vijf uur sochtends voor een shoot....kan ook he?
Alle reacties Link kopieren
quote:ana_isabel schreef op 01 oktober 2014 @ 10:57:

doutzen om vijf uur sochtends voor een shoot....kan ook he? Yep.
Ik lijk enorm op mijn oudste zus, we verschillen 13 jaar. Vind het een geweldig compliment als mensen dat opmerken, mijn zus is mijn idool sinds mijn zesde.
quote:turquasi schreef op 01 oktober 2014 @ 10:29:

Lieve Rob, ik snap hoe het bedoeld word maar serieus....



Dat is toch genant?



Ja ik heb lang blond haar en een leuk lichaam, ik ben niet onzeker hoor.... maar nee dat is toch echt een tandje teveel/te overdreven.

(ik heb hem wel eens voorbij horen komen namelijk, maxima, sylvie meis en sjors uit goede tijden krijg ik de laatste tijd regelmatig naar mijn hoofd.... bijna dagelijks)Goh... wat genant dat je vergeleken wordt me mooie vrouwen... ik begrihp dat het ook moeilijk voor je is om het hier neer te zetten....
quote:rob_uit_zeist schreef op 01 oktober 2014 @ 10:42:

[...]





(Ook) lieve turquasi, het was inderdaad een grapje hoor. Maar ik kon het even niet laten.



Maar nu even serieus als mensen regelmatig tegen je zeggen dat je op de door jou genoemde mensen lijkt, dan kan je dat toch moeilijk zien als iets negatiefs? Of begrijp ik nu iets niet goed?

beetje naief rob....

Als ze zeggen dat je op de gebochelde van de notre dame zou lijken kan ik me voorstellen dat je daar pissig over zou worden.

[img]http://static1.hln.be/static/FOTO/pe/5/ ... 835383.jpg[/img]



Volgens mij bedoelen de mensen als ze zeggen dat je op die of die lijkt het echt als een compliment. Eigenlijk bedoelen ze te zeggen: 'je bent een stijlvolle / knappe dame. Maar dat zeggen ze niet zo snel. Dus zeggen ze al snel dat je op die of die lijkt.



Nu even de achtergrond van de foto van Doutzen.

Stel ik zie iemand in een cafe die ik heel mooi blijk te vinden. Dan ga ik niet met een opmerking naar haar toe van: 'Goh, ik vind jou een hele knappe meid'. Nee, ben je gek. Ze zal me misschien een enge vent vinden die zo rechtstreeks een vreemde benaderd.



Maar als ik zeg dat ze veel weg heeft van Doutzen Kroes dan zeg ik eigenlijk hetzelfde zonder te klef te worden. En hoop ik dat ze een beetje inwendig gaat glunderen. Snap je wat ik bedoel?
Maar het lijkt mij toch veel leuker als iemand naar je toe komt en zegt: "Wat ben jij een mooie vrouw" dan wanneer iemand zegt: "Wat leuk jij op Doutzen Kroes/Sjors uit GTST/Welke andere bekende persoon dan ook". Toch? (Geen ervaring mee, zo knap ben ik niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 01 oktober 2014 @ 11:01:

Ik lijk enorm op mijn oudste zus, we verschillen 13 jaar. Vind het een geweldig compliment als mensen dat opmerken, mijn zus is mijn idool sinds mijn zesde.Wat lief, dit.
You don't have to fit into the format
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 11:09:

Maar het lijkt mij toch veel leuker als iemand naar je toe komt en zegt: "Wat ben jij een mooie vrouw" dan wanneer iemand zegt: "Wat leuk jij op Doutzen Kroes/Sjors uit GTST/Welke andere bekende persoon dan ook". Toch? (Geen ervaring mee, zo knap ben ik niet)Aaah vast wel
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 11:09:

Maar het lijkt mij toch veel leuker als iemand naar je toe komt en zegt: "Wat ben jij een mooie vrouw" dan wanneer iemand zegt: "Wat leuk jij op Doutzen Kroes/Sjors uit GTST/Welke andere bekende persoon dan ook". Toch? (Geen ervaring mee, zo knap ben ik niet).

NYC, ik gaf dus eigenlijk weer wat ik, als man, voor mogelijkheden heb als ik een leuke vrouw in b.v. een cafe o.i.d. tegen kom.



Stel nu, ik zie jou zitten aan de bar drinkend aan een drankje. En ik vind je leuk. Ik loop op je af (spanning, spanning) en zeg plompverloren tegen jou: IK VIND JOU EEN KNAPPE VROUW.

Dan is dat toch een rare opmerking? En kan je rauw op je dak vallen waardoor je een irriterende opmerking terug plaatst.

Terecht, want je kent mij op dat moment nog helemaal niet en dit verwacht je niet zo koud op je dak. Mijn kansen zijn dus gelijk verkeken.



Maar als ik zeg dat je lijkt op .......... (noem maar een knappe dame op) dan komt dat minder plompverloren aan. Maar weet je wel dat IK jou erg mooi vind en zeker de moeite waard om een leuk gesprek mee aan te gaan.



Eigenlijk heb ik hier dus en soort van versier manier prijsgegeven die mannen ook vaak gebruiken bij de benadering van een vrouw die ze wel heel leuk blijken te vinden.
quote:ana_isabel schreef op 01 oktober 2014 @ 11:14:

[...]





Aaah vast wel



Niet dat ik mij onzeker voel over mijn uiterlijk of lelijk ben hoor, maar niet zo knap als veel filmsterren of modellen ofzo zijn. Bedoelde eigenlijk meer: het lijkt me leuker om een persoonlijk compliment te krijgen dat iemand je een knap/mooi mens vindt, dan dat je dagelijks te horen krijgt: "Je lijkt zo op Doutzen Kroes."



Ik zie daar ook niks bedreigends aan als iemand dat zou zeggen.
Rob, maar waarom zou het raar/vervelend/lomp zijn als je zegt: "Ik vind je een knappe vrouw"? En is het minder vervelend als je zegt: "Je lijkt op (bijv) Doutzen Kroes"?



Ik voel het geloof ik niet zo aan.
@rob: ik vind een vergelijking met iemand tijdens het uitgaan, enger dan als iemand zegt;"ik vind jou een mooie vrouw" als een bekende de vergelijking met iemand maakt, dan vindt ik dat leuk ( mits ik de vrouw leuk vind waar ik mee vergeleken wordt)
quote:NYC schreef op 01 oktober 2014 @ 11:22:

Rob, maar waarom zou het raar/vervelend/lomp zijn als je zegt: "Ik vind je een knappe vrouw"? En is het minder vervelend als je zegt: "Je lijkt op (bijv) Doutzen Kroes"?



Ik voel het geloof ik niet zo aan.



Ik denk dat de situatie het verschil maakt en de persoon. Is het een bekende die wat tegen je zegt, wil iemand je versieren enz.

en het is natuurlijk heel persoonlijk wat jij zelf prettig vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:daneli schreef op 01 oktober 2014 @ 10:09:

Ik begrijp het niet, de mensen die net als TO zeggen dat ze het niet leuk vinden. Heb je dan een stomme familie of ben je jaloers of zo? Ik hoor regelmatig dat ik op mijn moeder lijk. Ik zie dat gewoon als een constatering, niet dat ik dan denk "Nou bedankt dat je me dertig jaar ouder schat". Sterker nog, ik vind mijn moeder een leuke vrouw dus ik zie het als een compliment.



Dat komt door de (veel voorkomende) rivaliteit tussen broers en zussen. Het is een voortdurende strijd om goedkeuring.



De vraag is. TO. Wat maakt dat jij het gevoel hebt dat jouw zus de voorkeurspositie heeft?

Waarom heb jij unieke bevestiging nodig om je zichtbaar te voelen?

Dingen die je voor je zus doet, hoor je niet te doen met de hoop op goedkeuring van je omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Ach, dan zeg je toch gewoon: Ik lijk niet op mijn zus, mijn zus lijkt op mij!
Alle reacties Link kopieren
NYC, fijn dat je nog even reageert op mijn manier van benaderen van een leuke vrouw. Nu blijkt maar weer dat niet alle vrouwen hetzelfde zijn. Ik was er stellig van overtuigd dat een rechtstreekse benadering niet altijd op prijs wordt gesteld.



Waarom? Omdat ik dan altijd eerst bij mezelf te rade gaat. En vraag hoe ik het zou vinden als er ineens leuke dame naast mij staat en gelijk zegt dat ze mij een hele geweldige vent blijkt te vinden. Dan zou ik wel even overdonderd zijn.



Zo denk een vrouw er ook over, dacht ik. Maar blijkbaar gaat dat natuurlijk niet altijd op. Dat blijkt wel weer omdat jij daar blijkbaar anders over denkt. Zoveel vrouwen, zoveel verschillende gevoelens natuurlijk.



Maakt het er voor mannen ook niet altijd makkelijke op natuurlijk, ha, ha. De ene vrouw wil een rechtstreekse benadering. De ander wil weer met alle mogelijke 'spannende' teksten versierd worden. En welke vrouw wil nu wat.

Moeilijk soms. Want je wil natuurlijk ook niet afgaan. Dat wil niemand.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel.....

De jongste worden altijd met de oudste vergeleken.

De oudste waren er eerder en maken op een bepaalde manier de weg vrij voor de jongste. Het is "natuurlijker" om zo vergeleken te worden.



Geldt net zo goed als vergelijkingen met ouders/ooms/tantes/grootouders.

Van jong naar oud ipv oud naar jong.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, wederom lieve Rob....

Maar het is inderdaad een tikkie creepy als iemand je zo benaderd in een kroeg bijvoorbeeld. Ik vind dat ergens ook wel iets anders insinueren, namelijk dat je me aanspreekt omdat ik kennelijk volgens jou aan een bepaald type vrouw doe denken. Het 'ik gebruik mijn uiterlijk voor mijn dagelijkse inkomen-type' vrouw. Nou is het misschien een gevalletje nogal wiedes dat je er iets mee doet als je zo verschrikkelijk prachtig bent.... maar ik heb een beroep waarin ik veel meer kwaliteiten inzet dan mijn uiterlijk alleen en vind het dus jammer om vergeleken te worden met iemand die weliswaar prachtig is maar verder misschien niet heel veel anders dan dat. Ik heb echt niet de behoefte vergeleken te worden met vrouwen die erom bekend staan dat ze poseren voor lingerie etc. Snap je nu waarom ik dit een beetje jammer vind? Ik vind uiterlijkheden gewoon erg kortzichtig om te beginnen. Stel dat ik tegen een leuke slimme man tot vervelends toe volhoud dat hij op the rock lijkt dan vind ie dat misschien ook niet alles toch? Maar misschien neemt de irritatie-factor gewoon toe als het je te vaak overkomt..... Ik ben eigenlijk liever uniek
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven