Omgaan met minder leuke kanten partner

01-10-2014 12:57 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Ik wil graag weten hoe ik om kan gaan met dingen die mij storen in mijn relatie. En of dat bij anderen ook zo gaat.



Ik heb sinds 2012 een relatie. Niet altijd makkelijk gegaan. Vooral in het begin vertrouwens issues. Dit heeft voor veel strijd gezorgd, maar nadat ik het eens had uitgemaakt besefte hij dat hij hierin moest veranderen. Vertrouwen of vrijheid geven is nu geen punt meer. Wij wonen inmiddels ook samen.



Er is alleen gedrag (of karaktereigenschap) van mijn partner wat mij erg stoort en waardoor ik de liefde die ik voelde begin kwijt te raken. Hij is erg snel aangebrand en geïrriteerd. Dit kan in het verkeer zijn maar ook tegen mij. Hij wordt chagrijnig wanneer er niet aan zijn verwachtingen wordt voldaan. Dit laat hij dan merken door zijn gezichtsuitdrukking, zuchten, mopperen, deur hard dicht slaan enz. voorbeelden: als er iets niet schoon is wat hij nodig heeft tot als ik aangeef geen zin in sex te hebben. Kortom, vele verschillende dingen.



Dit komt een paar keer per week voor en kan erg onverwachts komen

We kunnen het smiddsgs heel leuk hebben gehad met elkaar en savonds gebeurt er iets waardoor hij chagrijnig reageert. Mijn probleem is dat ik hier totaal niet mee om kan gaan. Ik trek het mij persoonlijk aan en voel mij ook vaak aangevallen. Iedereen is wel een chaggie.. maar zovaak dat vind ik niet normaal. Hij zegt dat ik hem gewoon moet laten. Maar het lukt mij niet. Ik vind het zo teleurstellend. Het voelt alsof hij de complete sfeer verpest als hij zo doet. Hij kan ook niet op een volwassen manier aangeven wat hem dwars zit. Dit gaat dus altijd gepaard met mopperen, boos gezich, opmerkingen maken.. kinderachtig dus. Dit haalt het bloed onder mijn nagels vandaan en zorgt voor dikke ruzies tussen ons. Ik heb al aangegeven dat ik het niet zo langer trek. Maar hij ziet het niet zo. Hij vind dat ik hem gewoon moet laten.



Buiten dit om hebben we het nog steeds fijn samen. Wat hiermee te doen? Ik kan hem niet veranderen en zou ik ook niet moeten willen. Maar in hoeverre accepteer je zulke dingen van elkaar? Hoe gaan jullie hier mee om? Soms lijkt het wel alsof de relaties van de mensen die hier reageren perfect zijn. Maar er is overal wel wat...toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:pranayama85 schreef op 01 oktober 2014 @ 12:57:

Buiten dit om hebben we het nog steeds fijn samen. Wat hiermee te doen? Ik kan hem niet veranderen en zou ik ook niet moeten willen. Maar in hoeverre accepteer je zulke dingen van elkaar?



Dat is toch iets wat alleen jij kunt bepalen voor jullie relatie?

Wat ik accepteer en hoe ik er mee om ga doet er dan toch niet toe?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Het probleem ligt half bij hem en half bij jou. Jij reageert er ook wel heftig op....
Alle reacties Link kopieren
klopt, ik reageer er erg heftig op. vraag mij ook af hoe het kan dat ikhet mij zo aantrek. ik heb geprobeerd om kalm te blijven en hem gewoon te laten. De laatste keer dat ik dit deed ging hij mij net zolang uitlokken totdat mijn geduld opraakte en ik wel boos reageerde. Uitlokken doet hij nirt bewust.
Dus hij mag niet even chago reageren. Maar jij wel verongelijkt. Jij lijkt mij in deze de sfeer de verpesten door overgevoelig te reageren als je man niet doet wat jij wil....
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit gedrag van mijn ex, je weet nooit waar je aan toe bent. Dat maakt je onzeker en daardoor reageer je de volgende keer weer iets gevoeliger. Zo van "o god daar gaan we weer."



Denk aan jezelf en ga jezelf niet aanpassen om te voorkomen dat hij chagerijnig/boos/mopperig zal worden. Hij vindt wel iets, het is niet te voorkomen. En het is nogal makkelijk hè, eerst aandacht trekken door zo te gaan mokken en dan zeggen "laat mij maar," wat een drama queen.....



Ik zou zeggen: hou dit in de gaten en trek voor jezelf een hele duidelijke grens. Ik heb geen glazen bol maar mijn ervaring met dit soort types is dat het er niet beter op zal worden......
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveSophie schreef op 01 oktober 2014 @ 13:16:

Dus hij mag niet even chago reageren. Maar jij wel verongelijkt. Jij lijkt mij in deze de sfeer de verpesten door overgevoelig te reageren als je man niet doet wat jij wil....Iedereen is wel eens chago natuurlijk.. ik ook.. maar het is zovaak op mij gericht dat het mij gewoon niet meer lukt om geduld op te brengen. Ik verpest idd ook de sfeer door zo boos te reageren. Weet niet hoe ik het anders kan doen.. neem het mij steeds voor.. om vooral niet te reageren maar op een gegeven moment lukt het mij niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies zo'n vriend. En ik ben ook nog aan het uitvinden hoe ik daarmee om moet gaan. Ik voel me echt persoonlijk gekwetst en niet voldoen als ik kritiek krijg op de manier zoals hij het naar mij toe uit. Als dingen niet schoon zijn, als ik dingen vergeet...het vreet aan mijn zelfbeeld. Ik heb ADHD, dus het is voor mij al best moeilijk om alles tegelijk te overzien. Hij is het tegenovergestelde, heel kritisch en ordelijk. Hij levert kritiek op een manier dat ie beter voor de klas kan gaan staan, dominerend en overheersend, zuchten steunen vloeken, geïrriteerd... En ik reageer daar vaak ook heftig op.



Je mag allebei zijn wie je bent, hij snel geïrriteerd en jij gevoelig daarop.. dan moet jij eerder bewust denken...zo issie nou eenmaal.. en laat het van je afglijden. En hij mag op zijn beurt rekening houden met dat jij het persoonlijk opvat.

Buiten dat het inderdaad écht niét gezellig is!! Volgens mij verander je zulke types niet snel in rustige begripvolle mensen die speciaal voor jou ff op hun rem trappen. Mijn vriend niet iig.... Wil ik het accepteren...moet het echt van mijn eigen kant komen door ermee om te gaan..helaas!
l'amour de soi...belle la vie...
Alle reacties Link kopieren
Ik steek de draak met zijn gemopper op zulke momenten. Na een nog bozere blik van vriend kan hij er dan meestal wel om lachen.

In het begin van onze relatie vond ik het ook lastig om het niet persoonlijk op te vatten. Inmiddels wordt dat steeds makkelijker. Het is zijn gemopper en heeft niets met mij te maken.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn man klaagt over iets waarvan hij had verwacht dat ik het zou doen mag hij het zelf doen. Geen schoon ondergoed meer? "Je weet waar de wasmachine staat". Einde discussie. Ik steek daar mijn energie niet in.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Proberen luchtig te reageren: je hebt ook wel een heeeeeeul zwaar leven he!

En dan gewoon wat anders gaan doen. Geen energie in steken.

En na tien minuten: zo oude mopperkont, alles weer goed?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het voor me goldmember, hylarisch, alleen "proef" ik uit de OP dat de manier van opmerkingen maken om hele knullige dingen gaan, dingen die de opmerkingenmaker makkelijk zelf kan oplossen maar waar de TO standaard de schuld van krijgt.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
De mijne mag gerust zeggen b.v., he lief het kopje in de kast was nog vies, maar dan staat-ie hem, bij wijze van, allang zelf even om te spoelen.
die ik wilde bestaat al...
Het is niet dat ik het niet snap hoor. Ik was ook vaak erg overgevoelig voor dat soort gedrag. Maar heb geleerd dat ik vooral zelf dan de sfeer verpest. Hij mag niet schelden of neerbuigend doen. Maar zuchten, steunen, kreunen, mopperen en zeuren? Succes...



Het heeft niets met jou te maken. Je mag ook best aangeven dat het kleutergedrag is en als hij het beter kan zelf maar moet doen. Ook kan je best beamen dat iets vervelend is. Als zijn overhemd in de was ligt wat hij graag aan wou, baalt hij even. Zeg dat je het snapt en dat je verevelend voor hem vind. Hij heeft gewoon niet geleerd normaal met "tegenslag" om te gaan en dat is eerder sneu voor hem, dan aanvallend voor jou. Als je het zo gaat zien, heb je het een stuk gezelliger met je moppersmurf.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop wel dat TO d'r moppersmurf sneller bij trekt dan mijn ex moppersmurf..... die kon chagerijnig blijven, echt niet normaal. Vreselijk . Hij zei zelf dat hij het zo zwaar had, en zo moe was..... pfff. Een grapje of een luchtige opmerking was als olie op het vuur. Dan schreeuwde hij "het interesseert je weer niet!!"

We hadden afspraken over de dingen in huis, hij wees mij altijd haarfijn op wat ik niet had gedaan terwijl hij zelf geen klap uitvoerde.
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik had een keer het lef om te zeggen "hoorde ik daar een lama schijten" oei oei hij kwam zo naar me toe:
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Mijn vriend is ook wel eens geïrriteerd en ik weet ook precies van hem welke dingen hem triggeren tot chagrijnigheid. Het verkeer vaak. Of mensen die niet opschieten als hij haast heeft.. Of een irritante Amerikaan op tv. Ik laat 'm dan altijd maar even. Als ik erop inga d.m.v. gekat of gesnauw dat ik zijn gedrag niet leuk vind wordt het alleen maar erger. Andersom precies zo. Als ik weer eens een PMS bui heb kan hij me ook beter even laten, ik kom vanzelf wel weer. Hij ook.



Als hij erg chagrijnig reageert op MIJ, zonder reden. Zeg ik er altijd wat van. En dan laat ik het. Dan komt hij altijd met excuses. Als hij bv gaat chagrijnen op mij omdat er een kopje vies op het aanrecht staat wat hij nodig heeft, dan zeg ik: joh, daar is het afwasmiddel, chagrijn. Dan is de boodschap wel duidelijk.



Het is vaak even the heat of the moment bij hem en als ik me echt ALLES persoonlijk moet aantrekken waar hij chagrijnig om wordt.... nou daar pas ik voor hoor. Niet iedereen kan altijd maar de vrolijkheid zelve zijn denk ik dan maar.



En ook dat was voor ons aftasten hoor. Het heeft in het begin van onze relatie flink gebotst, die wederzijde chagrijnige buien. Het is gewoon even zoeken naar een manier om ermee om te gaan wat werkt voor beiden.
Alle reacties Link kopieren
Luprisaf er zijn blijkbaar redenen dat die vent je ex is
Alle reacties Link kopieren
Joh??





Ik ben heel heel heel heel heel heel heel blij dat het mijn ex is
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat mijn man niet heel veel slechte kanten heeft
Alle reacties Link kopieren
Tja dat is een karaktertrek die moeilijk te veranderen is. Dus of jij moet er mee om leren gaan of je stopt er mee.

Ik ben ook zo'n mopperaar. Vriend laat me ff gaan, roept dan ach kom es ff hier en geeft een knuffel of zegt ga ff lekker zitten met de computer pak ik wat lekkers voor je.

Of hij maakt een grapje wat ook wel eens wil helpen. Heel soms moet hij er gewoon om lachen. Kortom, hij kan er mee omgaan en dus gaat het al 9 jaar goed
Mijn man kan ook best regelmatig narrig zijn. Dat zie ik een tijdje aan en dan geef ik aan dat ik daar gek van word en dan is het weer goed. Is niet zo'n big deal eigenlijk.



Tip: Bespreek het niet op een chagrijnig moment maar bewaar het voor een moment waarop hij rustig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:luprisaf schreef op 01 oktober 2014 @ 14:47:

Ik had een keer het lef om te zeggen "hoorde ik daar een lama schijten" oei oei hij kwam zo naar me toe:



Prachtig! hahaha..



En voor de rest blijven oefenen op het geen aandacht geven. Soms ga ik bewust even een boodschapje doen, koken of onkruid plukken. Zo ben ik er met mijn gedachten ook even vanaf en kan ik er later rustig op terug komen. Als ik dat al nodig vindt.
Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Klagende mannen... Zo niet sexy. Klagende vrouwen? Die verdienen alle aandacht. Aandacht voor klagende mannen zou zomaar ten koste van klagende vrouwen kunnen gaan. En dan moeten we niet willen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:kimberlee schreef op 01 oktober 2014 @ 15:05:

[...]





Prachtig! hahaha..



En voor de rest blijven oefenen op het geen aandacht geven.Jij snapt het. Mannen horen aandacht te geven aan vrouwen, niet andersom. Laten we wel even duidelijk zijn over wie hier in het middelpunt van de relatie staat. Gewoon blijven oefenen, klachten negeren, en dan komt het allemaal vanzelf goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven