opbouwen venlafaxine (AD)

29-09-2014 14:54 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 5 jaar slik ik Venlafaxine. Tot aan vorig jaar had ik 150 mg. Dat werkte goed. Eigenlijk dus zo goed dat ik wilde afbouwen en dat ook heb gedaan. Ongeveer 9 maanden heb ik 75 mg geslikt.



Het laatste half jaar zijn de klachten waarvoor ik ooit de medicatie gaan gebruiken sluimerend teruggekomen met een piek op ca. 2 maanden geleden.



Na 2 maanden modderen en hevige paniekaanvallen Heb ik samen met de huisarts besloten de medicatie weer te verhogen.



Ik zit nu op dag 5 met een verhoging van 37,5. De eerste dagen heb ik weinig last gehad maar nu voel ik de paniek door mijn lijf gieren en kramp in kaken.



Iemand een idee wanneer het effect van opbouw en het doorbijten van de opbouw vruchten kan afwerpen? Benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan toch echt wel een paar weken duren hoor.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Geen idee, bij mij waren de bijwerkingen zo heftig dat ik na 2 weken moest stoppen omdat ik totaal niet meer kon functioneren. Alsof ik aan de zware drugs zat en kon letterlijk niet zelfstandig over straat.

Als je al eens eerder hebt moeten opbouwen zou je toch zo ongeveer weten hoe je reageert en hoe lang dat duurt? Wel heel shit voor je dat je klachten toch weer sluimerden na dat afbouwen. Zeer confronterend. Hoop dat je je snel weer beter voelt.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe dat moet, maar in ieder geval wil ik je sterkte wensen.
Alle reacties Link kopieren
Lief, dank jullie wel!



De start van 5 jaar geleden was inderdaad vreselijk, maar ik kan me niet meer herinneren hoe de fasegewijze opbouw verliep.

Kennelijk zoiets als nu....



Ik houd me er maar aan vast dat ik heel goed functioneerde op 150 mg en dat ik onderweg ben naar herstel.



En als ik weer op 150 mg zit..., bouw ik echt niet meer af!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het bij de meeste SSRI's zo dat je ongeveer 2 weken moet rekenen voor de ergste bijwerkingen. Maar het kan korter duren, maar ook iets langer.



Je weet in ieder geval dat het je straks weer gaat helpen! Heb je iets kalmerends erbij gekregen?



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn huisarts is niet van de oxazepam... Bij de start had ik dat destijds wel van de psychiater gekregen. Maar ja, nu slik maar homeopatische dingetjes met Valeriaan. Helpt ook wel en zal moeten accepteren dat het echt doorbijten is.



Nu op dag 6...
Alle reacties Link kopieren
Met 2-3 weken was ik van de vervelendste bijwerkingen (paniekgevoel etc) af zowel bij opbouwen als afbouwen. Volgens mij is dat redelijk gemiddeld. (Ik heb trouwens ook geen Oxazepam geslikt)



Nog 2 weken doorzetten en als het dan niet verbeterd is aan de bel trekken.

Hoe is je situatie? Probeer elke dag even naar buiten te gaan en goed te eten.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je zeker gelijk in. Ik heb de neiging om bijna niets te eten en heb al helemaal geen zin om naar buiten te gaan. Maar ik ga nu bijna elke avond naar de golfbaan en dat helpt wel.

Voor het gemak eet ik nu met regelmaat bij mijn ouders zodat ik wel eet. En...ik ben vanmorgen naar de supermarkt geweest. Klinkt als normaal, maar voor mij toch wel een overwinning.



Baal er zo van dat ik vorig jaar voor de helft heb afgebouwd! Had ik echt nooit moeten doen.... Maar ja, dat is de beruchte koe in zijn.... kijken.



Ik heb nog eens nagelezen hoe een en ander bij mij verliep bij de start en zag dat het daar na ca. 7 dagen ietsje beter ging. Hoop dat het nu ook zo snel gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad de koe in z'n kont kijken. Tsja, je hebt geprobeerd af te bouwen en helaas blijk je de AD nog nodig te hebben. Weet je dat ook weer. Het is rot maar dit soort dingen vind je alleen uit door het uit te proberen.



Het helpt mij altijd als ik een beetje aardig voor mezelf ben bij dit soort dingen. Weinig moeten, weinig verplichtingen en prioriteit voor de dagelijkse dingen: boodschap doen, naar buiten, goed eten, schoonmaakklusje etc. Als je jezelf dat tot doel stelt worden de komende twee weken wat haalbaarder en je bent al goed bezig.



Het voelt waarschijnlijk of het 'altijd' zo gaat blijven maar dat is echt niet zo. Over een paar weken zit je er een stuk beter bij.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie tips voor de ochtenden? Ik word echt helemaal panisch wakker met kokhalzen en alles erbij.



Dan moet ik mezelf dwingen uit bed te gaan en me zo snel mogelijk aan te kleden (anders verval ik in dwanghandelingen van de hypochondrie) en naar beneden te gaan.



Ik neem in de ochtend ook al Valeriaan, maar ik word niet echt rustig ervan.



Zojuist opbouwpil 7 ingenomen. Kan niet wachten tot het werkt...
Alle reacties Link kopieren
o bah moestuintje... Woon je alleen?



Ik heb helaas geen tips... Alleen misschien meditatie?? vooral sochtends om je dag rustig de beginnen?



Vervelend dat je geen oxazepam in huis hebt, die werken goed.



sterkte meid
Bleh, ellende he, ik moes er laatst 75 mg bij slikken, weken van slag. Stijve kaken, misselijk, paniek, 3 weken ellende maar weer helemaal happy nu. Blijf rustig en weet dat ook dit voorbij gaat maakt je alweer een stuk rustiger. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Dank!



Pil 8 zit erin. Het lijkt al iets te werken, maar dat durf ik bijna niet uit te spreken. Volgende week evaluatie en dan kijken om nog een verhoging te doen zodat ik weer netjes op mijn 150 mg zit.



@ waterplant: hoeveel sliktje jij voor je ophoging?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat straks echt weer beter. Ik weet hoe naar je je voelt. Was ook gestopt met antidepressiva en de klachten kwamen na een paar maandjes weer hevig terug. Angst, deang, paniek, stijve kaken, verlammend gevoel. Vreselijk! Hier moet je nog even doorheen en dan moet het echt goed komen! Probeer dingen te gaan doen als je wakker wordt. Ook al is het zoooo moeilijk! Succes?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen ook weer begonnen na die paar maandjes zonder, en het had bij mij wel weer een poosje nodig, maar voel me nu al anderhalf jaar happy! Dus komt echt goed!!!! Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
En pil 9....



Eigenlijk zou ik zo snel mogelijk verder ophogen. Na hoeveel weken was jullie ophoging?
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik weer. Sinds 2 dagen zit ik nu op 150 mg, na 2 weken op 112,5 mg gezeten te hebben.



Merk nu verminderde slaap en toename van angst/ paniek. Is dat normaal bij de ophoging? Ja, toch?



Hoop dat het snel aanslaat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven