Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: Wel of niet studeren? (Voeding en Diëtetiek

01-10-2014 10:22 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Ik zit met het dilemma of de voltijd hbo opleiding voeding en diëtetiek wil gaan doen



Mijn situatie: ik ben 20 jaar oud, heb 2 mbo 4 diploma's behaald. (juridisch medewerker en doktersassistent). Sinds een half jaar werk ik 32 uur als doktersassistent op een poli en ik woon samen met mijn vriend.



De grootste reden dat ik twijfel is doordat we dan minder geld te besteden hebben.



Ik heb de voor en nadelen al op een rijtje gezet



Voordelen:



- Investering voor de toekomst (meer verdienen)

- Ik vind het leuk om te leren

- Leuke periode

- Vaker vakantie

- Trots om mezelf kunnen zijn

- Mezelf kunnen uitdagen

- Een verantwoordelijke/uitdagende baan na behalen van diploma (hoop ik)



Nadelen:



- Minder kunnen sparen

- Minder tijd voor mijn vriend

- Extra moeten werken

- Minder geld kunnen besteden aan ‘luxe’ dingen zoals uiteten, vakantie, kleding etc.

- (meer stress?)



Daarnaast heb ik de vraag of jullie wat meer kunnen vertellen over de opleiding. Hoeveel uren les heb je per week? hoeveel tijd besteed je buiten de schooluren aan de opleiding? etc.



Alvast bedankt!
quote:markovic schreef op 01 oktober 2014 @ 13:08:

[...]



Door de vergrijzing?

Is dat wat ze je wijsmaken? Een diëtiste is niet alleen maar een hulp om af te vallen. Diëtisten werken ook in ziekenhuizen en verpleeghuizen, waar ondervoeding een groot probleem is. Diëtisten begeleiden ook bijv. diabetespatiënten, een ziekte die door de vergrijzing en de welvaart steeds meer gaat voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:diene10 schreef op 01 oktober 2014 @ 14:16:

[...]





je spreekt jezelf juist tegen met dat artikel. met deze opleiding kun op veel meer gebieden werken, dan ben je geen dietist.

nee hoor, absoluut niet zelfs
Alle reacties Link kopieren
quote:diene10 schreef op 01 oktober 2014 @ 14:22:

[...]





Ook is er weinig werk op dit gebied; er is werk. en waar een wil is, is een weg. Als ik niet meteen werk vind met deze opleiding kan ik alsnog als doktersassistent aan de slag en nee dat vind ik niet zonde van mijn moeite. een opleiding maakt je er sowieso nooit slechter op en ik krijg er spijt van als ik het niet doe.



De kans dat je werk vindt in je vakgebied als je afgestudeerd bent, is heel minimaal. De afgelopen 15 jaar zijn de vooruitzichten alleen maar slechter geworden en met alle bezuinigingen in de zorg gaat het ook echt niet beter worden. 15 Jaar geleden groeiden de bomen nog tot de hemel en toen kwam je met die opleiding ook al niet aan de bak. Waar een wil is, is een weg is dus wel erg naïef gedacht.



Het argument dat de opleiding een investering in de toekomst is, omdat je dan meer gaat verdienen, gaat dus totaal niet op. Het is veel slimmer om voor een studierichting te kiezen waar straks wel werk in te vinden is. Ik ken een aantal afgestudeerde diëtistes en niet één ervan heeft een baan gevonden die aansloot bij hun studie.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 01 oktober 2014 @ 14:25:

[...]



Een diëtiste is niet alleen maar een hulp om af te vallen. Diëtisten werken ook in ziekenhuizen en verpleeghuizen, waar ondervoeding een groot probleem is. Diëtisten begeleiden ook bijv. diabetespatiënten, een ziekte die door de vergrijzing en de welvaart steeds meer gaat voorkomen.Bedankt voor je aanvulling
Alle reacties Link kopieren
Je staart jezelf blind op mogelijkheden die er niet zijn. Waar een wil is is een weg, is een onzinnige uitspraak als het gaat over werk vinden in een vakgebied waar weinig werk is en veel werkzoekenden zijn. Denk jij dat jij soms de enige zult zijn die echt graag dat werk wil doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 01 oktober 2014 @ 14:30:

[...]





De kans dat je werk vindt in je vakgebied als je afgestudeerd bent, is heel minimaal. De afgelopen 15 jaar zijn de vooruitzichten alleen maar slechter geworden en met alle bezuinigingen in de zorg gaat het ook echt niet beter worden. 15 Jaar geleden groeiden de bomen nog tot de hemel en toen kwam je met die opleiding ook al niet aan de bak. Waar een wil is, is een weg is dus wel erg naïef gedacht.



Het argument dat de opleiding een investering in de toekomst is, omdat je dan meer gaat verdienen, gaat dus totaal niet op. Het is veel slimmer om voor een studierichting te kiezen waar straks wel werk in te vinden is. Ik ken een aantal afgestudeerde diëtistes en niet één ervan heeft een baan gevonden die aansloot bij hun studie.



Bedankt voor je reactie. ik weet dat er weinig werk is, maar ik ga geen andere opleiding kiezen omdat daar meer werk in is maar waar mn hart niet ligt, want dan heb ik over 5 jaar weer hetzelfde probleem als nu.

Dat jij diëtistes kent die geen werk hierin hebben kunnen vinden kan toeval zijn of ze hebben het niet lang genoeg geprobeerd. Een optie is sowieso ook om voor jezelf te beginnen.



Maar ik heb sowieso nu al een paar keer gehoord dat er weinig werk in is. dat heb ik nu wel gehoord, dat weet ik en daar ben ik niet mee bezig en houd me ook totaal er niet van om deze opleiding te doen
Alle reacties Link kopieren
quote:diene10 schreef op 01 oktober 2014 @ 15:20:

[...]





Bedankt voor je reactie. ik weet dat er weinig werk is, maar ik ga geen andere opleiding kiezen omdat daar meer werk in is maar waar mn hart niet ligt, want dan heb ik over 5 jaar weer hetzelfde probleem als nu.

Dat jij diëtistes kent die geen werk hierin hebben kunnen vinden kan toeval zijn of ze hebben het niet lang genoeg geprobeerd. Een optie is sowieso ook om voor jezelf te beginnen.



Maar ik heb sowieso nu al een paar keer gehoord dat er weinig werk in is. dat heb ik nu wel gehoord, dat weet ik en daar ben ik niet mee bezig en houd me ook totaal er niet van om deze opleiding te doen



Waarom open je dan dit topic met de vraag of je deze opleiding wel of niet zal gaan doen? Die diëtistes proberen al vele jaren om aan de slag te komen in hun vakgebied en ook een eigen praktijk hebben ze geprobeerd, maar daar is geen droog brood in te verdienen.



Over vijf jaar heb je gewoon een ander probleem en dat is dat je heel veel tijd en geld in een studie hebt gestoken, waarmee je niet aan de slag kan.



Dat ik diëtistes ken die niet aan de slag kunnen komen is helemaal geen toeval. Het is de realiteit die jij niet in wilt zien. Je hebt heel veel geluk of een kruiwagen nodig om aan een baan te komen. Niemand die straks op jou zit te wachten. Ik vind het kortzichtig om niet bezig te zijn met de lange termijn en de kansen op een baan in de toekomst. Maar ja, dat is het probleem van veel HBO-studenten vandaag de dag, die dan vervolgens klagen dat ze geen baan op "hun niveau" kunnen vinden....
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 01 oktober 2014 @ 15:36:

[...]





Waarom open je dan dit topic met de vraag of je deze opleiding wel of niet zal gaan doen? Die diëtistes proberen al vele jaren om aan de slag te komen in hun vakgebied en ook een eigen praktijk hebben ze geprobeerd, maar daar is geen droog brood in te verdienen.



Over vijf jaar heb je gewoon een ander probleem en dat is dat je heel veel tijd en geld in een studie hebt gestoken, waarmee je niet aan de slag kan.



Dat ik diëtistes ken die niet aan de slag kunnen komen is helemaal geen toeval. Het is de realiteit die jij niet in wilt zien. Je hebt heel veel geluk of een kruiwagen nodig om aan een baan te komen. Niemand die straks op jou zit te wachten. Ik vind het kortzichtig om niet bezig te zijn met de lange termijn en de kansen op een baan in de toekomst. Maar ja, dat is het probleem van veel HBO-studenten vandaag de dag, die dan vervolgens klagen dat ze geen baan op "hun niveau" kunnen vinden....

Helemaal mee eens. Willen vooral iets studeren dat "leuk" is en gaan er klakkeloos vanuit dat alles goed komt.



Het is ook wel een beetje een vrouwenkwaaltje, dat studeren van die hopeloze studies (Communicatiewetenschappen), nooit echt serieus bezig zijn met hun carrière. Rekenen ergens toch op een man die het echte geld zal verdienen.
Ik heb ook mijn hart gevolgd en de opleiding gedaan die ik wilde, ook al was er weinig werk in. Loopt wel los dacht ik, net als jij. Ik heb hbo en wo gedaan.



Ik werk nu in de schoonmaak, hiervoor was ik werkeloos.



Dus ja... Je hebt je keuze al gemaakt en dat is prima, maar doe niet zo naïef.
Alle reacties Link kopieren
De overheid zou misschien meer kunnen sturen door het collegegeld voor studierichtingen waarin veel werk in te vinden is (zoals bijv. de techniek) te verlagen en die voor "pretstudies" te verhogen. Dan ga je als als aankomend student een veel beter overwogen studiekeuze maken. Een studie is in mijn ogen een middel dat leidt tot een baan waarmee iemand zich nuttig maakt in deze maatschappij en geen doel op zich. Als iemand het wel als doel ziet, is dat prima maar dan zul je zelf alle kosten voor je studie moeten dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 01 oktober 2014 @ 15:47:

Ik heb ook mijn hart gevolgd en de opleiding gedaan die ik wilde, ook al was er weinig werk in. Loopt wel los dacht ik, net als jij. Ik heb hbo en wo gedaan.



Ik werk nu in de schoonmaak, hiervoor was ik werkeloos.



Dus ja... Je hebt je keuze al gemaakt en dat is prima, maar doe niet zo naïef.Ik hoop dat TO luistert......
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 01 oktober 2014 @ 15:48:

De overheid zou misschien meer kunnen sturen door het collegegeld voor studierichtingen waarin veel werk in te vinden is (zoals bijv. de techniek) te verlagen en die voor "pretstudies" te verhogen. Dan ga je als als aankomend student een veel beter overwogen studiekeuze maken. Een studie is in mijn ogen een middel dat leidt tot een baan waarmee iemand zich nuttig maakt in deze maatschappij en geen doel op zich. Als iemand het wel als doel ziet, is dat prima maar dan zul je zelf alle kosten voor je studie moeten dragen.Er moet gewoon een numerus fixus komen voor pretstudies. Dus geen 2000 nieuwe communicatiestudenten per jaar, maar 20 ofzo. Dat zullen alleen de HBO's en universiteiten niet willen want die lopen binnen met die, goedkope, studies.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 01 oktober 2014 @ 15:51:

[...]



Er moet gewoon een numerus fixus komen voor pretstudies. Dus geen 2000 nieuwe communicatiestudenten per jaar, maar 20 ofzo. Dat zullen alleen de HBO's en universiteiten niet willen want die lopen binnen met die, goedkope, studies.Een numerus fixus zou inderdaad een heel goed idee zijn. Beter nog dan het verhogen van het collegegeld, want zo zouden rijkere studenten bevoordeeld kunnen worden. En je hebt helemaal gelijk over de instelling van HBO's en universiteiten. Het is ook geen wonder dat het onderwijs zo hard achteruit holt.
Alle reacties Link kopieren
en toch is dat erg lastig, wat jullie voorstellen.

Want vijftien jaar terug, werd er geroepen: Ga Pabo doen!, baanzekerheid.

Eeuuh, dus niet

Nog geen 5 jaar terug: HBO-V, want dat is altijd nodig en we vergrijzen... Blijkt ook een fijne werkloosheidsgarantie.



Tot nu toe, is alleen techniek vrij stabiel, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. De moeilijkheidsgraad van PABO versus HTS-elektronica... onvergelijkbaar.



En daarbij, leiden we nu een groot deel mensen op, die in beroepen terecht gaan komen, die we nog niet kennen.



En ja, ik vind dat mensen een slimmere keuze moeten maken. En zou meer mensen de techniek in willen praten. Maar staar je niet blind op de arbeidsmarkt van vandaag
Alle reacties Link kopieren
TO besef je je dat wanneer je na je studie een aantal jaar niet als diëtist werkt je niet meer geregistreerd staat in het kwaliteitsregister? Dan wordt je alsnog nergens aangenomen. Je moet dan weer een stage gaan doen oid.



En een eigen praktijk beginnen klinkt heel leuk, maar is met alle regels behoorlijk lastig geworden. En dat betekent de eerste jaren ook weinig tijd en luxe voor jou en je vriend en keihard werken. Moet je ook maar leuk vinden.



Het is een hele leuke opleiding. Maar als ik de keuze nog eens zou mogen maken zou ik deze opleiding niet meer doen. En ik ben zelfs nog afgestudeerd in een tijd dat er maar 40 mensen van de opleiding kwamen. Dat is nu bijna tien keer zoveel geloof ik.



Anyhow. Ik oriënteer me op dit moment ook op omscholing. Maar dat zal absoluut niks zijn in 'voedingsland'.



Als het je alleen om 'de leuk' gaat kun je altijd nog een LOI cursus gaan doen. Schijn je ook een tijdje succesvol mee te kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het je als een diëtist echt niet aanraden. 98% van mijn studiegenoten hebben geen baan als dietist. werken niet als diëtist in de zorg/commerciele sector of zwoegen keihard om hun praktijk draaiende te houden. In mijn werk kom ik heel veel diëtisten tegen die ook niet in het vak zitten door overschot aan dit beroep. En dan heb ik niet eens over de laatste jaren, maar ook over afgestudeerden 30 jaar geleden. Toen was de markt ook al vetzadigd.
Los van of dit een geschikte studie is, zou ik je aanraden om niet vanwege het mogelijk belasten van je vriend nu je studieplannen in de ijskast te zetten. Jij hebt nu een leeftijd waarop je makkelijk zou kunnen studeren, dat wordt over 5-10 jaar echt een stuk lastiger, en je vriend steunt je zeg je. Als jij wilt studeren dan moet je daarvoor gaan.



Maar kijk wel even verder rond of er geen andere studie is die ook leuk is en meer toekomstperspectief heeft. Is praktijkondersteuner worden niet iets wat beter past? http://www.nvda.nl/?page_id=17
Alle reacties Link kopieren
quote:pioenroos87 schreef op 01 oktober 2014 @ 17:53:

Ik zou het je als een diëtist echt niet aanraden. 98% van mijn studiegenoten hebben geen baan als dietist. werken niet als diëtist in de zorg/commerciele sector of zwoegen keihard om hun praktijk draaiende te houden. In mijn werk kom ik heel veel diëtisten tegen die ook niet in het vak zitten door overschot aan dit beroep. En dan heb ik niet eens over de laatste jaren, maar ook over afgestudeerden 30 jaar geleden. Toen was de markt ook al vetzadigd.



Tja, TO, je wil het niet horen, dus de neiging om je in je sop gaar te laten koken is groot, maar ach, ik ben in een milde bui.



Ik ben in 1991 afgestudeerd en van mijn klas werkt niemand, echt niemand als dietist in de kliniek. Ook niet als dietist in andere dienstverbanden overigens. Een enkeling heeft een eigen praktijk, maar dat is omdat ze getrouwd zijn met een vent met een inkomen en zo fijn vanuit huis wat kunnen werken. Met wat mazzel verdienen ze genoeg om de printer en de bureaustoel te betalen.

Zijn we dan allemaal werkeloos? Nee, verre van. Een deel werkt op MBO-niveau (als domtersassistente bijvoorbeeld, want die opleiding had ze gedaan voordat ze vier ging studeren) of in het onderwijs (drie van ons zijn omgeschoold, waaronder ik). 2 hebben nog een WO erna gedaan, en eerlijk gezegd zijn dat de enigen met een beetje boeiende baan in het vakgebied.

Natuurlijk is het een boeiende opleiding, maar het is verdomd duur als hobby (en ook niet eenvoudig), want denken dat je aan het werk komt is zinloos. En laat je niet voor de gek houden met die verhalen over de vergrijzing, die was er in de jaren 90 ook al, en toen was er nog wél geld voor de zorg.



Kortom: doe wat je niet laten kunt, maar verkoop je inkomensval (in mijn tijd was fulltime echt filltime, ik was 5 dagen per week op de opleiding en ook stage was fulltime, dus erbij werken kan hooguit 's avonds/weekend) niet als investeren in de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft geen zin om nog te reageren, to heeft al haar mening klaar, schiet alleen maar in de verdediging. Ik snap niet dat het topic geopend wordt, want ze gaat sowieso de opleiding doen.
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk Sassefras! Ps TO ik vind jouw opmerking dat mensen die niet als diëtist aan de bak kunnen komen niet genoeg willen of lang genoeg gezocht hebben, echt onzin eerste klas!!!



Jij weet echt niks van de arbeidsmarkt en branche af!!! De markt was altijd al krap en dit is altijd zo gebleven. Maar het aantal aanmeldingen nemen alleen maar toe! Je kan dan wel zo hard willen maar de realiteit kom je wel keihard tegen. Je kan gewoon niet JAREN wachten totdat die ene baan langskomt. Vooral als je nu al vindt dat je moet inleveren, nou dan staat er wat op je te wachten hoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:michelleobama schreef op woensdag 01 oktober 2014 18:22 Het heeft geen zin om nog te reageren, to heeft al haar mening klaar, schiet alleen maar in de verdediging. Ik snap niet dat het topic geopend wordt, want ze gaat sowieso de opleiding doen.Dit dus. Achja, ze komt zichzelf wel tegen. Maak je geen zorgen. Zij wil het vast graag genoeg en zal vast lang genoeg solliciteren, want zij is natuurlijk een uitzondering he
Alle reacties Link kopieren
quote:pientjexxx schreef op 01 oktober 2014 @ 15:36:

[...]





Waarom open je dan dit topic met de vraag of je deze opleiding wel of niet zal gaan doen? Die diëtistes proberen al vele jaren om aan de slag te komen in hun vakgebied en ook een eigen praktijk hebben ze geprobeerd, maar daar is geen droog brood in te verdienen.



Over vijf jaar heb je gewoon een ander probleem en dat is dat je heel veel tijd en geld in een studie hebt gestoken, waarmee je niet aan de slag kan.



Dat ik diëtistes ken die niet aan de slag kunnen komen is helemaal geen toeval. Het is de realiteit die jij niet in wilt zien. Je hebt heel veel geluk of een kruiwagen nodig om aan een baan te komen. Niemand die straks op jou zit te wachten. Ik vind het kortzichtig om niet bezig te zijn met de lange termijn en de kansen op een baan in de toekomst. Maar ja, dat is het probleem van veel HBO-studenten vandaag de dag, die dan vervolgens klagen dat ze geen baan op "hun niveau" kunnen vinden....ik snap je punt heel goed. maar zie jij dit punt bij mijn nadelen staan? dat er weinig werk in wist ik al, maar dan neem ik niet mee in mijn beslissing
Misschien moet je eerst beslissen of je wilt studeren, en zo ja, dan pas beslissen welke studie, en dan kun je dus ook rondkijken naar een andere interessante studie waar wel werk in is.
http://www.elsevier.nl/Pa ... P%20DE%20ARBEIDSMARKT.pdf



Geen kans op een baan en het start salaris na 1.5 jaar is, als je als een wonder toch een baan vindt, 1475 euro bruto.



sja dat is minder dan een een jaar college geld...sorry maar je bent echt niet zo slim als je dat niet mee neemt in je overweging. Duizenden euro's in werkeloosheid stoppen...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen! Je bent nog jong en nu kan het nog! Als je straks een paar kinderen heb dan denk je had ik maar.... En in welke branche is er nou wel werk te vinden? Je hebt dan in ieder geval een hbo diploma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven