Werk & Studie alle pijlers

Ongelooflijk of waar?

01-10-2014 20:07 42 berichten
Ik probeer het kort en zo min mogelijk opvallende details te geven van dit verhaal:



Iemand kan in jouw mail (hacken?), vindt daar een mail met klacht je ooit verstuurd hebt om vergoeding te krijgen en gebruikt die mail tientallen keren om daar ook vergoeding mee te krijgen.

Maar jouw naam en jouw rekening wordt gebruikt. Dus al die vergoedingen worden in 2 weken tijd op jouw rekening gestort.

Dit zou op deze manier gaan omdat dan later de bedoeling is jouw rekening te plunderen.



Vaag verhaal hè?

Toch is dit wat iemand mij heeft verteld doordat er wat dingen zijn uitgekomen. De "gedupeerde" houdt vol er zelf niets mee te maken te hebben. Gedupeerde is een jonge meid en staat in het begin van een goede carrière. Ziet er lief uit en heeft ook een lief/braaf karakter.



En toch kan ik dit niet geloven. Wat is jullie mening?
Alle reacties Link kopieren
Nu zit ik in de software business dus heb wel kijk op het hele verhaal. Ik hanteer het motto dat met software alles mogelijk is.quote:Iemand kan in jouw mail (hacken?)

Ja dat kan. Door iemand die hackt, een wachtwoord generator gebruikt of een bekende die je wachtwoord weet of goed gokt (als je een eenvoudig wachtwoord hebt).



quote:vindt daar een mail met klacht je ooit verstuurd hebt om vergoeding te krijgen

Ja dat kan als je webmail gebruikt óf wanneer je met outlook de mails ophaalt en een kopie op de mailserver laat staan.



quote:gebruikt die mail tientallen keren

Ja dat kan als je hem eenmaal te pakken hebt.



quote:om daar ook vergoeding mee te krijgen

Dezelfde aanvraag indienen dat kan. Aanpassingen doen en de aanvraag indienen dat kan ook.



quote:Maar jouw naam en jouw rekening wordt gebruikt. Dus al die vergoedingen worden in 2 weken tijd op jouw rekening gestort.

Ja dat kan. Maar waarom zou iemand dat willen doen om geld te ontvreemden? Waarschijnlijk een relatief klein bedrag. En hoe haalt de dader het geld van de rekening? Hier wordt het twijfelachtig, maar in theorie kan het.



quote:Dit zou op deze manier gaan omdat dan later de bedoeling is jouw rekening te plunderen.

Ja dat kan. Een bekende kan dat onder bedreiging doen of heeft misschien toegang als het een goede bekende is. Of het is een domme bekende die niet vooruit denkt en nog niet weet hoe het geld te gaan bemachtigen.



Een onbekende dader kan misschien in de mails een adres achterhalen. Dus dat is mogelijk. Maar waarom zoveel moeite en risico want een onbekende dader weet niet wie hij voor zich heeft?



Verder is dit deel van het verhaal natuurlijk giswerk van de "gedupeerde". Of is het geld al ontvreemd?



quote:Vaag verhaal hè?

Toch is dit wat iemand mij heeft verteld doordat er wat dingen zijn uitgekomen.

Welke dingen zijn uitgekomen?



Als geheel zou ik het ongeloofwaardig vinden, maar het is wel mogelijk natuurlijk. Toch ga ik voor de optie oplichter ipv gedupeerde.
Stekelbaars, bedankt voor jouw antwoord.

Ik was ook wel zover dat het theoretisch gezien mogelijk is; ik lees dat vaak genoeg in de krant. En zij blijkbaar ook!



Maar ik zit ook van, lekker omslachtig allemaal en ook wel erg ver gezocht. Overigens gaat het om 63x ¤16,40. Dus tel uit je winst..



Zij is benaderd door een "slachtoffer" en die is erachter gekomen dat zij 63 slachtoffers heeft gemaakt. Door haar naam op social media te zoeken zijn ze erachter gekomen waar ze werkt.



En zo ben ik benaderd.



Overigens hebben wij gezegd dat als er echt misbruik gemaakt wordt van haar naam, mail en rekeningnummer dat ze aangifte moet doen. Dat heeft ze vanmiddag ook gedaan. Maar waarschijnlijk ook zo bij hun gebracht dat zij het slachtoffer is en volgens haar kunnen ze er niks mee maar hebben ze haar wel heel erg gerustgesteld.
Aangifte bij de politie dus.
Hoe kan dat slachtoffer er nou achter komen dat ze 63 slachtoffers heeft gemaakt?

Vind het best een goeie truc, ga hem ook proberen. En ja, ik heb ook lief gezicht en ben braaf (volgens velen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Zij is benaderd door een "slachtoffer" en die is erachter gekomen dat zij 63 slachtoffers heeft gemaakt.Door een ander persoon met hetzelfde probleem? Hoe hebben ze elkaar dan gevonden?



Maar kan het niet gewoon een fout zijn van haarzelf of bij die instantie waardoor dit zo gegaan is? Of toch een poging tot oplichting die niet goed doordacht is geweest.



Hoe is die aanvraag ingestuurd? Via internet? Want dan kan die instantie toch achterhalen of alle aanvragen van hetzelfde huis zijn gekomen. Die informatie (ip adres) zal vast wel opgeslagen worden bij zo'n internet aanvraag.
Het zijn ondernemers die met elkaar in contact zijn gekomen en hier serieus dingen zijn gaan uitzoeken.

Ze hebben haar ook gebeld en geconfronteerd dat ze achter haar oplichting waren. Ook gedreigd met het tv programma Opgelicht.

Zij heeft toen gezegd dat ze zou uitzoeken wat er aan de hand was en heeft daarna zelf alle bedragen weer terug gestort.



Dat van IP adres achterhalen is wel een goeie! Ze heeft alles gemaild namelijk. Wel overal dezelfde tekst gebruikt. Misschien dat 1 ondernemer twee verschillende bedrijven heeft maar daardoor per ongeluk twee keer zo'n mail heeft gekregen? Dat toen het balletje is gaan rollen?



Weer bedankt voor je input Stekelbaars.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moet ik dat mailtje zien dan? Dat er naar 63 bedrijven een mail is gestuurd "u bent ons nog 16,40 schuldig voor ...." en dat al die 63 bedrijven dat klakkeloos overmaken zonder te checken of de werkzaamheden/opdracht/boete/levering gedaan zijn? En dat komt toevallig dan allemaal net op dezelfde dag binnen, vanaf 63 verschillende personen?



Dat je mail gehackt word, ja dat kan, logischer lijkt het me dat iemand haar wachtwoord weet. Heeft ze die al aangepast?



Dat iemand het gestorte geld van haar rekening wil afhalen....dan zou er een tegenrekening bekend moeten zijn toch? Beschikt iemand over haar bankgegevens? Zo ja, nieuwe bankpas en pincode aanvragen!

Wordt een bank gehackt om 63x16,40 over te maken, nee dat gebeurt niet. Zou die gene 63x16,40 contant opnemen? Dan zijn er camera's bij pinautomaten die de persoon kunnen registeren.



Wat wordt er op social media vermeld over dit meisje dan, wordt ze met naam en toenaam genoemd op fora's waar mensen klagen over oplichters?
Er zijn inderdaad zoveel mails verstuurd naar zoveel bedrijven die inderdaad er blijkbaar klakkeloos op gereageerd hebben qua geld overmaken. Die bedragen zijn in een paar weken tijd binnen gekomen op haar rekening.

Op mijn vraag dat zoiets toch raar is als iemand anders hier achter zit want wat heeft diegene er dan aan? Gaf zij als antwoord dat haar rekening misschien wel geplunderd zou worden.

Op social media was zij zelf makkelijk te vinden: Facebook (privé) maar ook LinkedIn en Twitter voor haar werk. Al deze accounts heeft ze nu zelf verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Ow het is naar verschillende bedrijven gegaan. Ik zat meer aan declararies bij een zorgverzekeraar o.i.d. te denken. Dan is de kans wellicht wat kleiner dat het ip adres te achterhalen valt. Maargoed, je weet nooit.



Wat in ieder geval wel te achterhalen is welke mailserver gebruikt is voor de verzending. Maarja, dat hoeft niks te bewijzen als je een beetje handig bent.



Dat plunderen lijkt me ver gezocht. Ik zou dan eerder denken aan een kennis die haar er in wil luizen ofzo. Of ze is toch gewoon zelf de oplichtster.
realiseert ze zich dat het doen van valse aangifte ook strafbaar is?
Was ze wellicht 'geldezel'?

Is ze door criminelen gebruikt voor haar rekening?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees denk ik dat jij misschien haar leidinggevende bent en nu moet besluiten wat jullie als bedrijf hiermee moeten doen? Lastig!
Zij stuurde / er is dus vanuit haar mail een 'spookfactuur' gestuurd. Dat is strafbaar.
Vandaag weer een gesprek met haar gehad. Ze blijft volhouden dat ze echt niets heeft gedaan. En ik geloof haar nog steeds niet.



Het gaat om een klacht over schade die ze heeft opgelopen bij één van de ondernemers. En daarbij in de bijlage een rekening dat ze vergoed wil hebben.



Doordat ze nu al het geld heeft terug betaald, loopt dit waarschijnlijk met een sisser voor haar af. Maar dan zit je nog wel met het gevoel dat ze een oplichtster is (zou zijn) en daarbij nog hele verhalen verzint.



Heel lastig. Ik zou graag meer bewijs willen hebben. Het is nu meer een gevoelskwestie.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heeft ze het geld niet eerder terugbetaald of contact gezocht met die bedrijven?
quote:minnim schreef op 02 oktober 2014 @ 16:17:

Als ik het zo lees denk ik dat jij misschien haar leidinggevende bent en nu moet besluiten wat jullie als bedrijf hiermee moeten doen? Lastig!

Of gedupeerde.



Ik geloof de meid wel. Heb zoiets eerder op het internet gelezen.

Zal straks even zoeken en dan de link hier plaatsen.
Nee ik ben zeker geen gedupeerde.



Ze zegt dat ze niet eerder die 63 dezelfde bedragen heeft gezien. Pas nadat ze haar benaderd hadden.



Ik ben benieuwd naar de link!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven