Geld & Recht alle pijlers

Kan ik na mijn WW herleving gelijk vakantiedagen opnemen?

30-09-2014 00:05 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, Ik ontvang nu een ww uitkering, ik ga dit jaar 2014 voor 2 maanden op vakantie waardoor mijn uitkering wordt stop gezet.

Daarna kan ik een herleving indienen en wordt mijn resterende ww recht 2 maanden opgeschoven.

Mijn vraag is als ik 1 januari 2015 mijn herleving aanvraag (dan ben ik dus weer ik Nederland en ben ik beschikbaar voor werk) kan ik dan gelijk 2 a 3 januari mijn 10 vakantiedagen opnemen waar ik 2015 recht op heb?
Hoe kom je erbij dat je recht hebt op 10 vakantiedagen?
En ben je je ervan bewust dat je tijdens die twee maanden sollicitatieplicht hebt en passend werk moet accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, dat is niet zo. Je kan de ww maximaal 6 maanden achtereen opschorten. Je krijgt dan geen geld, maar hoeft ook niet te solliciteren. Je bent dan niet beschikbaar voor werk.





Heb je vanaf 2015 trouwens niet weer 20 vakantie dagen? Of zit je parttime in de ww?

Ik denk dat het wel kan, wat jij wil. Maar bel voor de zekerheid even het uwv.
.
quote:impala schreef op 30 september 2014 @ 00:20:

Nee hoor, dat is niet zo. Je kan de ww maximaal 6 maanden achtereen opschorten. Je krijgt dan geen geld, maar hoeft ook niet te solliciteren. Je bent dan niet beschikbaar voor werk.



Ik ben ervan uitgegaan dat het hierom gaat, maar misschien vergis ik me:



"Neemt u meer vakantiedagen op dan u heeft? Dan krijgt u over deze dagen geen uitkering. U heeft sollicitatieplicht en u moet passend werk accepteren."



http://www.uwv.nl/particu ... ntie-met-een-ww-uitkering
Alle reacties Link kopieren
Nee, in het geval van TO ga je tijdelijk helemaal uit de ww.
.
Vraagje: wanneer je het net afstruint......zoek je dan vacatures of zoek je dan vakantiebestemmingen?



Jee, stel je vraag bij UWV!
Alle reacties Link kopieren
Dus jij gaat liever 2 maanden op vakantie dan dat je een baan zoekt? En dan ben je ook al weer bezig met de volgende vakantie?? Apart dit.
Alle reacties Link kopieren
Jaloers?
.
Stel je even aan, zeg. Iemand met ww mag niet met vakantie?

Ze heeft die rechten opgebouwd en zal er hard voor gewerkt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je een herleving aanvraagt op 2 a 3 januari, dan moet dat eerst verwerkt worden lijk mij. Ik weet ook niet of de werkmap zich voor 2 maanden sluit. Maar het is wel apart om de ww in november - december stop te zetten en dan op 2 a 3 januari 10 dagen vakantie aan te vragen. Wanneer moeten die 10 dagen dan ingaan?



Staat in de bevestigingsbrief ook de periode dat je de WW stopgezet hebt of staat er alleen dat de WW stop is gezet en je de WW kunt herleven binnen 6 maanden?



Je hebt trouwens altijd recht op 20 dagen per jaar vakantiedagen voor hoeveel uren je WW ook hebt. Wel is het als je pas in april in de WW komt je dan geen vakantie dagen voor jan-mrt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom toch altijd gelijk die veroordelingen weer? Ben je bang dat de vakantie van TO uit jouw zak komt of zo? Tjongejonge zeg...
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 30 september 2014 @ 00:23:

[...]





Ik ben ervan uitgegaan dat het hierom gaat, maar misschien vergis ik me:



"Neemt u meer vakantiedagen op dan u heeft? Dan krijgt u over deze dagen geen uitkering. U heeft sollicitatieplicht en u moet passend werk accepteren."



http://www.uwv.nl/particu ... ntie-met-een-ww-uitkeringVolgens mij bedoelen ze daar mee als je ongevraagd boven die 20 dagen uitkomt of als je meer dan die 20 dagen opgeeft als vakantie dan heb je gewoon sollicitatieplicht. Dat is iets anders dan dat je je officieel afmeld voor de WW en die daarna binnen 6 maanden weer laat herleven.
Alle reacties Link kopieren
thanks voor jullie snelle berichtjes. ik ga 18 november 7 vakantie dagen opnemen waar ik recht op heb. maar ga langer op vakantie tot eind dec dus dan ontvang ik ook geen ww en hoef ik ook niet te solliciteren, ik heb hierover gebeld! het punt is alleen als ik 1 jan weer in de ww ga heb ik weer 10 vakantie dagen staan omdat je per jaar aantal dagen opbouwt. deze zou ik daarom gelijk in jan op willen nemen omdat ik daarna mij op het solliciteren wil richten en later toch niet meer weg ga. mijn vraag is als ik aangeef 1 jan weer in de ww te gaan (herleving) kan ik daarna gelijk 2 a 3 jan nog mijn 10 vakantiedagen opnemen. of moet ik eerst wachten tot ik weer geld krijg ofzo? graag jullie reactie.
Alle reacties Link kopieren
Dit is zo specifiek, bel het uwv!

Maar je hebt per 1-1 sowieso weer 20 nieuwe vakantiedagen.

(Overgebleven dagen van dit jaar mag je niet meenemen)
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 30 september 2014 @ 12:02:

Dit is zo specifiek, bel het uwv!

Maar je hebt per 1-1 sowieso weer 20 nieuwe vakantiedagen.

(Overgebleven dagen van dit jaar mag je niet meenemen)20 dagen vakantierecht is er alleen als de WW-uitkering gedurende het gehele jaar uitbetaald wordt. Waarom TS schrijft dat er maar 10 vakantiedagen in 2014 zijn, is onduidelijk. Half jaar WW (vakantiedagen evenredig aan recht op WW)?
Alle reacties Link kopieren
Alleen in het eerste jaar dat je ww hebt, krijg je minder dan 20 vakantiedagen. Het aantal is dan afhankelijk van de datum waarop de ww inging. Was dat in juli, dan krijg je er tien.

Maar vanaf het tweede jaar krijg je in januari gewoon direct 20 dagen. Als je dan na een paar maanden weer aan het werk gaat, hoef je daarvan geen dagen meer in te leveren. Of terug te betalen, als je ze allemaal al opgenomen hebt.

Dagen die je overhoudt mag je niet meenemen naar volgend jaar.

Dus ik snap ook niet hoe TO aan 10 dagen per 1-1-2015 komt, dat kan niet kloppen.

Zeker nu ik hoor dat je ook gewoon 20 dagen krijgt als je maar voor 20 uur per week in de ww zit.
.
Alle reacties Link kopieren
Beste Mellyse,



Ik begrijp dat er wat verwarring is over het aantal vakantiedagen waarop je recht hebt tijdens WW. Ook wil je weten of je gelijk je vakantiedagen mag opnemen nadat je de WW-uitkering herleeft hebt.



Heb je WW-uitkering vanaf 1 januari dan heb je recht op 20 vakantiedagen.

Ga je op vakantie? Meld dit dan uiterlijk 1 dag voor vertrek aan UWV.

Je geeft aan dat je de uitkering weer gaat herleven vanaf 1 januari.

Je hebt recht op 20 dagen en het is aan jou wanneer je gebruik wilt maken van deze vakantiedagen. Geef je vakantie echter wel tijdig door.



Ik wens je een fijne vakantie toe.



Actuele informatie over vakantie tijdens WW vind je hier.



Met vriendelijke groet,



Mariël

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Alle reacties Link kopieren
heeel erg bedankt voor jullie info. Nogmaals voor de duidelijkheid. sinds sep 2014 zit ik in de ww en krijg dit t/m eind juni 2015, 10 maanden dus! ik wil midden nov op vakantie gaan waarbij ik eerst de 7 vakantie dagen op ga nemen die ik heb en daarna word mijn ww stopgezet t/m eind dec 2014.

1 jan 2015 kom ik weer terug en wil ik mijn herleving aanvragen en krijg ik waarschijnlijk ww t/m juli (wordt +/- 1 maand opgeschoven) voor de duidelijkheid kan ik 2 of 3 januari gelijk mijn vakantiedagen opnemen? en ik begrijp dat ik 20 dagen krijg, ook al krijg ik maar ww t/m juni?? is een half jaar he! vandaar dat ik dacht dat ik maar 10 dgn krijg voor 2015.



Het gaat mij niet specifiek om het aantal vakantie dagen maar meer hoe het met het aanvragen werkt.

binnenkort geeft ik aan dat ik van 18 nov t/m eind dec 2014 op vakantie ga? en dus maand dec geen ww ontvang. mijn vraag is kan ik dan ook gelijk aangeven dat ik 1 jan 2015 mijn herleving wil aanvragen of gaat dat automatisch of moet dit eind dec?

en dat ik 2 of 3 jan gelijk mijn vakantiedagen op wil nemen 10 of 20 maakt mij niet zoveel uit. of kan dat pas eind dec 2014/ 1 jan 2015?



het gaat er mij meer om dat ik 1 jan terug kom en alles geregeld is of op dezelfde dag en dat ik dan ook gewoon weer ww krijg en niet lang hoef te wachten. en dat ik gelijk 2 of 3 jan, 2 weken weg kan maar ww gewoon doorbetaald krijg.

Als ik daarna terug kom ga ik toch niet meer op vakantie en wil ik graag z.s.m een baan hebben vandaar dat ik jan nog even weg wil. Hoor graag van jullie alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
quote:shoelover schreef op 30 september 2014 @ 07:43:

Dus jij gaat liever 2 maanden op vakantie dan dat je een baan zoekt? En dan ben je ook al weer bezig met de volgende vakantie?? Apart dit.

als je het kan doen, financieel en huishoudelijk, is dit hét moment voor een wereldreis. Weinig mensen die hun baan op durven te zeggen. Maar als je dan toch even niks hebt en je zonder ww kan rondkomen, DOEN!

Je wordt er alleen maar zelfstandiger van en het staat ook nog eens positief op een CV.



Verder geen advies, UWV bellen ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel raar vinden als dat kan. Je gaat er dan dus al vanuit dat je heel 2015 geen baan zult vinden, want die vakantiedagen gaan over een heel jaar? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Alle reacties Link kopieren
Of je werk gaat vinden maakt niet uit voor het aantal vakantiedagen. Je hebt per 1-1 recht op 20 dagen, en die mag je allemaal in januari opmaken als je wil. Of je in februari werk vindt doet er niet toe.

Ik ben wel benieuwd of je ook alle 20 dagen krijgt als je maximale ww-duur halverwege het jaar afloopt, zoals bij TO. Ik kreeg de indruk van wel. Misschien leest de uwv-webcare medewerker nog mee? (Handig dat die hier eerder even antwoord kwam geven!).
.
Alle reacties Link kopieren
Ja je mag direct na herleving van de ww vakantie opnemen.

Zet je de ww wel officieel stop? Dat gaat niet automatisch.
Alle reacties Link kopieren
ja es1450 ik zeg officieel stop, over paar weken al. en vraag later 1 jan herleving aan. ik neem jan 2015 maar 10 vak dagen op dus houd zoals ik begrijp nog 10 over. ik hoop dat ik zo snel mogelijk een baan vind maja dat weet je nooit nee. gr

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven