Hoe belangrijk is reizen voor jou?

01-10-2014 08:43 118 berichten
Mijn vriend en ik gaan binnenkort 4 maanden op reis. Zelf ben ik vaker een langere tijd weg geweest, maar voor veel mensen is het ongewoon. Wij krijgen dan ook vaak de vraag: 'waar doen jullie het van?' Maar eigenlijk is het heel simpel. Het is maar net welke prioriteit reizen voor je heeft en wat je bereid bent ervoor te doen en te laten. Wij hebben relatief lage lasten en geen dure uitgaves. Zo hebben we bijvoorbeeld geen dure auto's of een nieuwe keuken/badkamer etc. Voor ons is reizen een van de belangrijkste dingen in het leven, het is iets waar ik mijn geld het liefst aan uitgeef. Uit nieuwsgierigheid: hoe zit dat bij jullie? Hoe belangrijk is reizen voor je? Of geef je er juist helemaal niks om?
quote:Mevrouw75 schreef op 01 oktober 2014 @ 13:04:

[...]

Ik vind dit eigenlijk best bijzonder, om te denken dat je precies weet hoe je leven zou verlopen als je niet reist, of dat je niet het maximale uit je leven haalt als je niet reist. Dat is nl. eigenlijk een zware onderschatting van hoe je het leven kunt leven op de plek waar je toevallig al bent.



Mijn omgeving kijkt nl. ook nergens meer raar van op als ik weer eens wat bedenk en hoe ik leef, maar dan is dat toch echt voornamelijk in Nederland.



Het gaat om mijn perceptie van het leven hè, ik wordt onrustig als ik lang op een plek woon maar ook tijdens het reizen wil ik altijd ween wat er om de volgende bocht te beleven valt. Ik ken het ook niet om op één plek te zijn en heb dat ook nooit gekend. Mijn zus is juist daardoor aan huis en haard verknocht geraakt.



Iedereen doet waar hij of zij gelukkig van wordt(dat hoop ik tenminste) dus trek je tenen in, ik geef over niemands leven een waardeoordeel dus waarom meteen zo belerend?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is reizen niet heel belangrijk, regelmatig op vakantie zijn wel. Maar dat kan dus ook op de Veluwe zijn. Ik heb wel een lijstje gehad met landen waar ik geweest wilde zijn voordat we aan kinderen begonnen. De plaatsen op dat lijstje hebben we destijds inderdaad allemaal bezocht en nu ben ik heel tevreden met iedere vakantie, maakt niet uit waar we heen gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:vogelkip schreef op 01 oktober 2014 @ 16:23:

[...]





Zo ben ik ook inderdaad.



Ik wil het liefst ook altijd iets in het vooruitzicht hebben, een vakantie/reis/stedentrip. Iets om naar uit te kijken.



Ik ook! Word heel onrustig als ik geen trip gepland heb.



Ik geef ook niks om dure(merk) kleding maar we gaan wel vrij vaak uit eten/borrelen samen.En geen kinderen en eigen auto.



Ga wel een paar keer per jaar weg maar dan wel max 3 weken.

De laatste jaren zijn we van de korte trips maar dan wel 3x per jaar,over 2 jaar gaan we weer wat langer denk ik dan zijn we 5 jaar getrouwd en gaan we terug naar Hawaii
Alle reacties Link kopieren
Oh en thuis zijn vind ik ook heerlijk!
Voor mij is het heel belangrijk! Het lastige is dat ik ook een carriere wil, en een aantal maanden vrij is dan lastig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind reizen geweldig!ook al ga ik niet lang en ver.ik ga wel en geniet ervan.elke keer wat anders ontdekken!mis het echt als ik een jaar niet weg kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 01 oktober 2014 @ 18:21:

[...]





Het gaat om mijn perceptie van het leven hè, ik wordt onrustig als ik lang op een plek woon maar ook tijdens het reizen wil ik altijd ween wat er om de volgende bocht te beleven valt. Ik ken het ook niet om op één plek te zijn en heb dat ook nooit gekend. Mijn zus is juist daardoor aan huis en haard verknocht geraakt.



Iedereen doet waar hij of zij gelukkig van wordt(dat hoop ik tenminste) dus trek je tenen in, ik geef over niemands leven een waardeoordeel dus waarom meteen zo belerend?Ik heb geen lange tenen hoor, maar vond je post wel een beetje een waardeoordeel en stiekem een beetje narrow-minded in je perceptie over niet-reizen en dat vond ik best bijzonder. Ik vind het ook best bijzonder dat je mijn post belerend vind, ik lees er niks belerend in.
Reizen lijkt me heerlijk, als ik dan wel het hoofd van iemand anders kan opschroeven. Een hoofd dat geen last heeft van heimwee, paniek in een vliegtuig, paniek in een tunnel...

Ik vrees dat ik moet erkennen dat ik op dat punt een controlfreak ben en een hysterica.

Ga vooral niet met mij ver weg, want ik ben uiterst onaangenaam gezelschap.
Volgens mij vind ik reizen niet zo leuk. Op vakantie zijn wel, maar afgelopen vakantie hebben wij een rondreis gedaan en dat vond ik best vermoeiend. Door alle reisdagen (14 dagen, 6 verschillende bedden) kwamen we bijna niet aan vakantie toe. 14 dagen is ook het langst dat ik de afgelopen 7 jaar op vakantie ben geweest. Ik heb wel vaker twee weken geboekt, maar dan ging ik bijv. op donderdag terug i.p.v. zaterdag omdat ik het wel mooi geweest vond.
Mijn rugzak staat weer klaar en vandaag lekker een weekje weg naar Turkije. Lekker veel oude troep bekijken en rondrijden. Heb er weer helemaal zin in.
Alle reacties Link kopieren
Reizen doet me niks. Ik vind op vakantie gaan wel erg lekker en dat doen we dan ook regelmatig. Maar echt 'reizen'? Die behoefte hebben we dan weer helemaal niet.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Veel plezier Waterplant!
Onbelangrijk. Net als vakantie. Ik heb door mijn werk al meer dan genoeg van de wereld gezien.
quote:eldorado schreef op 02 oktober 2014 @ 08:04:

Onbelangrijk. Net als vakantie. Ik heb door mijn werk al meer dan genoeg van de wereld gezien.



Ja ik ook door mijn werk, maar toch is dat heel anders vind je niet? Ik mis dan het vrije gevoel.



Waarom vind je het onbelangrijk? Oprechte vraag hoor.
quote:vogelkip schreef op 02 oktober 2014 @ 08:09:

[...]





Ja ik ook door mijn werk, maar toch is dat heel anders vind je niet? Ik mis dan het vrije gevoel.



Waarom vind je het onbelangrijk? Oprechte vraag hoor.Ik zou niet weten waarom ik het belangrijk zou vinden. Oprecht antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Zo belangrijk dat ik er eigenlijk elke dag mee bezig ben en pas rust in mijn lijf heb als ik weer een ticket (buiten Europa) heb geboekt zoals nu. Ik slaap weer heerlijk en het ticket ligt altijd ergens in huis in het zicht! Heerlijk zou niet weten waar ik mij nog beter bij zou voelen.
Traveling is the only thing you buy that makes you richer
Vraagje aan de reizigers: Reizen jullie dan ook echt van plek naar plek, of ga je gewoon ergens heen om daar een paar weken op een andere vaste plek te blijven? Creëer je dan een eigen 'huisje' of blijf je het liefst in een hotel?

Groot nadeel van een hotel vind ik dat je elke dag moet bedenken waar je gaat eten, dat je altijd buiten de deur moet eten, en dat je meestal ook geen mogelijkheid hebt om zelf iets te koken. Voordeel is natuurlijk dat je 's morgens een lekker ontbijt krijgt en niet hoeft te koken, maar na een week komt restaurantvoer ook wel mijn neus uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niet zo veel mee. Ik vind het heerlijk om lekker thuis te zijn en in mijn eigen bed te slapen. Als ik eenmaal op plaats van bestemming ben dan kan ik wel genieten maar als ik weet dat we 7 dagen blijven dan denk ik op dag 6 wel 'morgen lekker naar huis'.

Ik vind een week ook vaak wel genoeg. Maanden van huis weg zou ik echt niet willen.

Vriend en ik zijn van plan om volgend jaar naar de VS (westkust) te gaan en daar 2-3 weken te blijven. Dat vind ik al lang. Ook het lange vliegen zie ik tegenop.

Dat mensen gaan rondtrekken in Azië met zo'n rugzak snap ik al helemaal niet, trekt me echt totaal niet.

Stedentripjes vind ik wel heel leuk
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog nooit langer dan een week op vakantie geweest, slaap het liefst in mijn eigen bed.



Toch de hele wereld gezien en vaak langere tijd van huis geweest voor mijn werk, ik zie het als noodzakelijk kwaad.



Maar gelukkig is iedereen anders :-)
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 02 oktober 2014 @ 19:28:

Vraagje aan de reizigers: Reizen jullie dan ook echt van plek naar plek, of ga je gewoon ergens heen om daar een paar weken op een andere vaste plek te blijven? Creëer je dan een eigen 'huisje' of blijf je het liefst in een hotel?

Groot nadeel van een hotel vind ik dat je elke dag moet bedenken waar je gaat eten, dat je altijd buiten de deur moet eten, en dat je meestal ook geen mogelijkheid hebt om zelf iets te koken. Voordeel is natuurlijk dat je 's morgens een lekker ontbijt krijgt en niet hoeft te koken, maar na een week komt restaurantvoer ook wel mijn neus uit.



Wij gaan van plek naar plek. Ik word onrustig als ik ergens langer dan 4 nachten zit. Meestal trekken we al na 2 à 3 nachten verder. Ook met de kinderen. 90 procent van de tijd zitten we in hotels. Af en toe een appartementje of -als we in Europa- blijven ook wel eens een paar nachten in een tent.

Wij koken bijna nooit zelf op vakantie. Of het moest eens een bbq op het strand zijn. En af en toe een pick nick. Maar we hebben er niet echt een probleem mee om 3 à 4 weken uit eten te gaan.

Dat is dan wel in allerlei verschillende restaurants. Drie weken in het hotel eten is natuurlijk helemaal niks. We zaten dit voorjaar voor het eerst in ons leven vijf dagen in een all inn (wegens nood aan absoluut niets doen). Na een dag zijn we al buitenshuis gaan eten omdat we het beu waren.
Alle reacties Link kopieren
Reizen is voor mij toch wel een essentieel onderdeel van mijn leven. Ik stem mijn uitgaven en leven er in ieder geval op af: geef niks om een dure/luxe auto en spaar veel om zo 's zomers minimaal een maand (ver) op reis te kunnen. Daarnaast minimaal nog een week in de herfst of voorjaar en 1 of 2 stedentripjes.



Als kind ging ik met mijn ouders ook minimaal 3x per jaar, sowieso 3-4 weken kamperen 's zomers en met de kerst een week weg, tussendoor in mei of oktober nog een weekje. Mijn vader was vaak weg voor zijn werk en de vakanties waren dan echt onze gezinsmomenten



Ik ben alleen en mensen vragen ook hoe ik het doe. Ik ga redelijk low-budget op reis door veel bij locals te verblijven, met het OV te reizen ter plekke en goed te sparen het hele jaar door. Eenmaal op reis wil ik er altijd wel alles uithalen, dus bespaar bijv. niet op autohuur, excursies die ik echt wil doen. Maar ga niet iedere avond zwaar luxe uit eten, kook net zo lief in m'n hostel/appartement en he dit jaar bijv. voor het eerst 2,5 week bij een local tegen kost en inwoning gewerkt op haar boerderij. Voor mij een geweldige ervaring én de mogelijkheid om langer in het land te blijven...
@betjebig,

Niets leukers en fijners dan iedere dag een plekje op te zoeken voor ontbijt, lunch, avondeten, wat tussendoor..



Kan varieren van broodjes halen bij een kleine bakker en die ergens in een park oppeuzelen tot een bord bami bij een eetstalletje langs de weg of een pizza in een groot en druk familierestaurant..



Dus van alles uitproberen, dat is voor mij al een groot deel van het vakantieplezier!
Reizen voegt wel iets toe, vind ik. Wat je op foto's of films ziet hoe het elders is kan nooit de ervaring evenaren van het daadwerkelijke 'daar' zijn, waar dat dan ook is. Je voelt de zon, of de sneeuw, je ruikt de omgeving, hoort andere talen, komt in aanraking met andere gebruiken en mensen. Hartstikke mooi.



Reizen heeft bij mij echter geen prioriteit, al ga ik tien jaar niet op vakantie, daar maal ik niet om. Maar ik heb wel veel mooie herinneringen aan waar ik ben geweest en wat ik heb gedaan.
Voor mij is reizen helemaal niet zo belangrijk. Ik vind het wel eens lekker om er tussenuit te zijn, maar dat kan wat mij betreft ook in Zuid-Limburg. Wereldvreemd zou ik mezelf niet willen noemen, maar misschien wel meer 'book-smart' dan 'wereldwijs'.



Als mijn vriend en ik over een tijdje allebei full-time werken (nu studeert hij nog), wil ik wel wat verre reizen maken. Nu hebben we simpelweg het geld er ook niet voor.
Alle reacties Link kopieren
Heel belangrijk! Ik ben diverse keren voor een langere periode weggeweest: vier, vijf, zes, zeven weken, twee en drie maanden. Omdat we nu qua werk in een onzekere periode zitten zijn we de afgelopen paar jaar wat minder lang en wat minder ver weggeweest. Ik merk dat de drang om te reizen er nog wel is, maar dat ik niet per se weg moet van mezelf om iets toe te voegen aan mijn bucketlist. Ik ben op zes continenten en in meer dan zeventig landen geweest, dus ik heb al heel wat van de wereld gezien. Het is dan ook niet zo erg dat we de laatste tijd wat dichter bij huis moeten blijven. Toch denk ik niet dat die drang om te reizen ooit zal verdwijnen: ik geniet al van het plannen van een volgende grote trip, zelfs als we daar nog geen concrete plannen voor hebben.

En waar we het van doen? Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. Wij geven niet om uitgaan, drank, make-up, kleding of de nieuwste gadgets. We wonen goedkoop, hebben geen kinderen en werken (normaal gesproken) allebei. We sparen gewoon zoveel mogelijk, zodat we regelmatig op reis kunnen. En gelukkig denkt mijn man er net zo over als ik, dus meestal gaan we gezellig samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven