Geld & Recht alle pijlers

terug naar koopwoning?

02-10-2014 09:44 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor dit topic een nieuw account aangemaakt ivm herkenning. Twijfel waar ik dit moet plaatsen, maar toch voor geld &recht gekozen omdat dat een heel belangrijk onderdeel is in de overwegingen. Zou graag advies willen, bedankt alvast.



Ruim 2,5 jaar geleden ben ik gescheiden. Een tijd nog in de gezamenlijke koopwoning blijven wonen. Een nieuwe relatie gekregen en uiteindelijk gaan samenwonen. Dat voelde niet goed voor ons beiden. Voor hem omdat het toch het huis is van mij en ex-man en voor mij omdat ik mij daar in de omgeving niet meer prettig voelde en een nieuwe start wilde. Veel mensen die destijds een oordeel hadden omdat ik mijn man verliet en hem dit verdriet aan deed, mensen hier ook door kwijt geraakt.

We zijn een woning gaan huren in een andere provincie waar familie van mij woont en wij al regelmatig in de weekenden waren. Het leek ons een fijne woonplek ondanks dat deze stad zo niet bekend staat. Ik heb dit eerst met de kinderen voorbereid door met name mijn oudste te betrekken in de beslissing; de stad ontdekken, zoeken naar huurwoningen etc. Er kwam een huurwoning vrij (vrije huursector) en deze zijn wij gaan bezichtigen. Het voelde voor ons allen goed en de huurovereenkomst kwam tot stand.

In eerste instantie was ik opgelucht weg te gaan uit de koopwoning en leek het ons allen goed te bevallen in de nieuwe woonplaats. Mijn oudste was gelukkig, vond de nieuwe school leuk en leek zich goed aan te passen. Toch is dit gedraaid. Mede door een geweldadige overval tav een nabijstaand familielid. Oudste voelde zich niet meer veilig in de omgeving. Hier met hem veel over gepraat en er aan gewerkt dat hij zich weer veilig voelt. Gelukkig gaat dit goed nu. Op school doet hij zijn best, maar ik merk dat hij toch zijn draai niet helemaal kan vinden. Hij zegt dit zelf ook ondanks dat hij nieuwe vriendjes heeft en wel gewoon zijn dagelijks ding weer doet.



Ook mijn vriend en ik kunnen toch onze draai niet vinden om meerdere redenen. De mentaliteit hier spreekt mij niet aan, veel agressie en een hoog tokkie gehalte. Ik mis de natuurlijke omgeving van mijn oude woonplaats, het bos de hei. Op mijn fiets even langs een vriendin op vrijdagavond etc. Het centrum hier valt tegen, de winkels en ook de school. Ik vind het chaotisch, druk en niet veilig. Het leersysteem past niet bij mijn kinderen en beiden komen vaak volledig overprikkeld uit school.

De woning zelf staat ook steeds meer tegen. De gehorigheid van het huis zelf, de buurt, vochtig en schimmel waardoor zowel ik als mijn jongste steeds verkouden zijn en hoesten ( heb zelf chronische bronchitus) Het huis heeft behoorlijk wat gebreken en het gaat mij steeds meer tegenstaan dat wij hier een behoorlijke huurprijs voor moeten betalen (vaste lasten maandelijkse kosten 1000 euro)

Kortom, ik voel me steeds eenzamer en ongelukkig. Ik ben moe, futloos, gespannen en merk dat dit een negatieve invloed heeft op mijn gezin.

Mijn werk is in mijn oude woonplaats en ook het reizen en de kosten hiervan staan me steeds meer tegen. Ik probeer er het beste van te maken; ben lid van een sportclub, doe veel dingen op de school, heb nieuwe contacten maar toch..



Nu overwegen wij om terug te gaan in de koopwoning die leeg staat en nog steeds niet is verkocht. Om vervolgens met de bank in gesprek te gaan of wij het samen kunnen kopen. Er zit een restschuld in en mijn ex-man heeft behoorlijk financiele problemen waar ik al meerdere keren voor heb op moeten draaien. In de afgelopen twee jaar ben ik meer gaan werken en is mijn inkomen behoorlijk gegroeid. Samen met het inkomen van mijn huidige vriend verwacht ik dat het wel mogelijk zou moeten zijn. Echter, ik ben ook bang voor tegenwerking van mijn ex-man. Ex kan de koopwoning niet betalen. Ik vrees ook dat hij zijn deel restschuld uiteindelijke niet kan betalen omdat hij inmiddels schulden heeft bij andere instanties. Ik kan niet met hem overleggen over dit soort zakelijke dingen dat in het belang is van ons beiden.

Binnenkort heb ik een afspraak met een zakelijk adviseur hierover.



Wat moet ik doen. Kan ik het mijn kinderen aandoen een verhuizing terug. Is het financieel gezien verstandig etc etc Allemaal vragen en twijfels die continu spelen in mijn hoofd. Ik weet het soms gewoon niet meer. Wat ik wel weet is dat ik mijn kinderen hier niet wil laten opgroeien. Was ik alleen met vriend geweest dan was het nog anders geweest, dan ben je alleen verantwoordelijk voor jezelf en voor elkaar. Ik heb nu het gevoel mijn kinderen ergens mee naar toegenomen te hebben wat niet in hun belang is, ik voel mij ook schuldig hierover.



Bedankt voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 02 oktober 2014 @ 11:45:

Kort: als je het kunt betalen zou ik het doen. Het is sowieso goedkoper dan het huren nu of verhuizen naar een ander huis en je woont een stuk fijner.



Omdat je samen met je ex de schuld bent aangegaan, kan de bank inderdaad bij jou de volledige restschuld claimen als je ex in gebreken blijft. Maar je ex kan meer betalen dan je denkt waarschijnlijk...



Als je er gaat wonen: laat het huis taxeren en bepaal de restschuld. Je ex heeft dan de helft van de restschuld als schuld aan jou. Maak een overzicht van alle andere vorderingen die je hebt op je ex en voeg die eraan toe.



Ook zijn maandlasten gaan omlaag als jij het huis koopt. Hij kan de betaling van de helft van de hypotheek gewoon aan jou doorzetten, tot zijn schuld afgelost is. Alleen als je vriend de schuldsanering in zou gaan zouden zijn schulden aan jou kwijtgescholden worden.



Heb je enig idee hoe lang het je ex zou kosten op deze wijze de restschuld af te lossen? Als het om minder dan 5 jaar gaat, lijkt het me ook voor hem een boel rust geven.



Zet hem onder druk: Schroom niet om de rechtsbijstand in te schakelen. Of desnoods een incassobureau. Dat kan je een boel zorg uit handen nemen.



En owja: plan een vakantie om tot rust te komen. Het is niet niets allemaal



Dank je wel :-)



Ik vermoed dat het schuldsanering gaat worden voor ex. Dat terwijl hij best een goede baan heeft.



Ik heb een advocaat, hij ook en heb al een overzicht financieel dat naar zijn advocaat is gestuurd. Elke keer als ik denk nu gaan we eruit komen, dan laat hij het gewoon weer afweten door weet ik hoelang niet te reageren op zijn advocaat. Inmiddels heeft hij bij zijn advocaat ook een behoorlijke schuld.



Als ik het goed heb begreep ik via mijn advocaat dat ik via de rechtelijke weg achteraf kan terugvorderen wat ik voor hem heb betaald aan kosten hypotheek.

Maarja, de welbekende kale kip... Als het zo doorgaat ben ik straks ook een kale kip
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 02 oktober 2014 @ 11:53:

[...]



Als er een bod komt?? Accepteren! Een schuld zit je toch al mee, mede dankzij die ex van je. Ga dan daar in je oude woonplaats iets anders zoeken, huur of koop. Opnieuw beginnen op je oude plek, maar niet meer in dat huis,



Ja, dat is inderdaad ook zo. Dan is het maar zo en kunnen we eveneens terug naar oude woonplaats. Zo nuchter had ik het in alle emoties niet bekeken. Thks.

Waar ik dan wel bang voor ben dat ik straks opdraai voor gehele restschuld. Dan draai ik liever voor hele restschuld op, maar dat de woning dan ook van mij is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je wel een nieuw huis kunt kopen als je met een restschuld achterblijft? En hoe zit het met de huurhuizen in je oude woonplaats?



En eerder sprak je erover dat je wegens omstandigheden pas over een maanden naar een adviseur of de bank zou kunnen gaan. Maar dit gebeurt toch eerder als ik het goed begrijp?



Ik zou ook goed bijhouden wat je allemaal voor je ex betaalt. Hij zal vast een keer wel genoeg geld hebben waardoor hij jou toch ooit terug zal moeten betalen.
Trouwens, of je ex nu meewerkt of niet, of de bank jullie een nieuwe hypotheek wil verstrekken of niet:



Als je de bestaande hypotheek samen met je nieuwe vriend volledig kunt betalen, hou je die gewoon. Dan kan je ex op zijn kop gaan staan, maar zolang hij niet aan zijn verplichtingen voldoet heeft hij niet veel te zeggen. Dan is de restschuld geen probleem.



Het huis op naam van jou en je vriend zetten heeft in die zin geen enkele haast. Relax en ga wonen waar je wilt! Laat de advocaten het verder uitzoeken en de vordering op je ex rustig laten oplopen.



Wel even netjes vastleggen wat je nieuwe vriend bijdraagt en waar hij eventueel recht op zou hebben, je weet maar nooit



Ow en wat een (*&#& ^&^%#!@* &^*&!#@% &*^%&* is die ex van jou!
Ow, en wel ergens vastleggen dat eventuele andere schuldeisers geen beslag kunnen leggen op het 'vermogen' van je ex omdat jij! de hypotheek afbetaald. Anders nooit meer aflossen dan je restschuld hebt!



Vraagje voor de advocaat hoe je dit regelt.
Alle reacties Link kopieren
Zonnigkleintje, dus als wij de hypotheek kunnen krijgen van de bank heeft ex daar geen inspraak in?
Alle reacties Link kopieren
quote:ZonnigKleintje schreef op 02 oktober 2014 @ 12:21:

Ow, en wel ergens vastleggen dat eventuele andere schuldeisers geen beslag kunnen leggen op het 'vermogen' van je ex omdat jij! de hypotheek afbetaald. Anders nooit meer aflossen dan je restschuld hebt!



Vraagje voor de advocaat hoe je dit regelt.Oke, die ga ik stellen aan hem!
Alle reacties Link kopieren
Hè bah, wat een vervelende toestand. Die financiële onzekerheid lijkt me een zware last en daardoor zullen alle overige problemen nog zwaarder worden.

Is het overigens wel verstandig om nu weer samen met je huidige partner een grote financiële verplichting aan te gaan?

Helemaal als het uit onvrede over de huidige situatie is.

Ik neem aan dat je de hypotheeklasten niet alleen kunt betalen.

Maar ik begrijp dat je redelijk verdient en dan moeten er toch mogelijkheden voor jou en je kinderen zijn?
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
quote:marysofie schreef op 02 oktober 2014 @ 12:23:

Zonnigkleintje, dus als wij de hypotheek kunnen krijgen van de bank heeft ex daar geen inspraak in?



Je kunt waarschijnlijk gewoon de bestaande hypotheek overnemen zonder veel gedoe. Je ex kan het huis niet betalen en jullie wel. Vraagje voor de bank dus .



http://scheiden.info/hypo ... k-overnemen-na-scheiding/
Alle reacties Link kopieren
De bestaande hypotheek overnemen met je huidige partner, kan natuurlijk alleen als de bank, maar ook je ex hier toestemming voor geeft. Hij is de eigenaar. Wellicht huis en hypotheek beide op jullie naam. En dan er blijven wonen. Dan is er ook geen restschuld want je verkoopt niks. En wellicht komt je ex er zo goed vanaf, maar dan ben je ook van hem af.

Succes ermee.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
quote:natasha_poet schreef op 02 oktober 2014 @ 11:53:

[...]

Als er een bod komt?? Accepteren! Een schuld zit je toch al mee, mede dankzij die ex van je. Ga dan daar in je oude woonplaats iets anders zoeken, huur of koop. Opnieuw beginnen op je oude plek, maar niet meer in dat huis,Waarom? Dan kost het nog meer geld: restschuld en k.k. nieuwe woning, woning aankleden etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:paresseuse schreef op 02 oktober 2014 @ 15:19:

[...]





Waarom? Dan kost het nog meer geld: restschuld en k.k. nieuwe woning, woning aankleden etc.



Zo had ik dat dus ook beredeneerd.. En kan ik nog een andere woning kopen dan met restschuld en evt deel restschuld van ex.



En hoe toevallig, word ik net gebeld door makelaar; morgen weer nieuwe kijkers
Alle reacties Link kopieren
quote:marysofie schreef op 02 oktober 2014 @ 16:21:

[...]





Zo had ik dat dus ook beredeneerd.. En kan ik nog een andere woning kopen dan met restschuld en evt deel restschuld van ex.



En hoe toevallig, word ik net gebeld door makelaar; morgen weer nieuwe kijkers
Alle reacties Link kopieren
quote:mrs.lamaze schreef op 02 oktober 2014 @ 13:39:

De bestaande hypotheek overnemen met je huidige partner, kan natuurlijk alleen als de bank, maar ook je ex hier toestemming voor geeft. Hij is de eigenaar. Wellicht huis en hypotheek beide op jullie naam. En dan er blijven wonen. Dan is er ook geen restschuld want je verkoopt niks. En wellicht komt je ex er zo goed vanaf, maar dan ben je ook van hem af.

Succes ermee.Ja dat wij dan de gehele restschuld op ons nemen.. Vrees dat ex dit zelfs gaat tegenwerken, simpelweg om het feit dat hij dat mij met nieuwe partner niet gunt.
Bod accepteren, huis betrekken en dan nog maar zien wat de toekomst brengt, misschien over vijf jaar wel het huis van jullie dromen in die woonplaats..
Alle reacties Link kopieren
quote:mrs.lamaze schreef op 02 oktober 2014 @ 12:57:

Hè bah, wat een vervelende toestand. Die financiële onzekerheid lijkt me een zware last en daardoor zullen alle overige problemen nog zwaarder worden.

Is het overigens wel verstandig om nu weer samen met je huidige partner een grote financiële verplichting aan te gaan?

Helemaal als het uit onvrede over de huidige situatie is.

Ik neem aan dat je de hypotheeklasten niet alleen kunt betalen.

Maar ik begrijp dat je redelijk verdient en dan moeten er toch mogelijkheden voor jou en je kinderen zijn?



Ik heb inderdaad een goed inkomen, zeker de laatste twee jaar. Op basis van de jaren daarvoor kon ik de huidige hypotheek niet alleen op mijn nemen. Of dat nu anders is weet ik (nog) niet.



Betreft iets anders huren is het lastig. We kunnen alleen in de vrije sector huren. In mijn oorspronkelijke woonplaats zijn die mogelijkheden beperkt. Daarnaast blijven de lasten op deze manier gewoon onwijs hoog. Alles wat ik nu iedere maand kwijt ben kan ik niet sparen of gebruiken voor restschuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 02 oktober 2014 @ 16:29:

Bod accepteren, huis betrekken en dan nog maar zien wat de toekomst brengt, misschien over vijf jaar wel het huis van jullie dromen in die woonplaats..Welk huis betrekken?
Alle reacties Link kopieren
Hoi marysofie,



Weet je al wat meer?
Alle reacties Link kopieren
Hoi theemetsuiker



Zie je bericht nu pas. Lief dat je er naar vraagt..



Ik ben in de afg weken niet verder gekomen. Voelde me zwaar ellendig en alleen maar twijfel en twijfel.

Tot ik gister in koopwoning kwam en daar van de post een brief lag dat er een aangetekende brief ligt op postkantoor van de bank. Ook andere brief van de bank dat ex nog steeds iets niet heeft betaald wat ik al maanden zeg tegen hem.

Heb brief opgehaald. Blijkt dat bank meerdere malen heeft gebeld, geen gehoor krijgt en er dus een betalingsachterstand is. Er stond niet bij hoeveel. Was voor mij even de druppel en heb even flink zitten janken. Savonds met een vriendin gebeld die werkt binnen deze sector en advies gevraagd. Ik voel me nu weer wat sterker en besloten as week dan de bank te bellen met de vraag voor een afspraak om deze situatie te bespreken. Ik moet het gewoon doen. De twijfel en de druk van de restschuld nekt me gewoon. Ook toen ik gister in het huis was en zag hoe de leegstand het huis geen goed doet had ik daar behoorlijk moeite mee.

Het kost me ook moeite mezelf op te peppen en ermee aan de slag te gaan terwijl ik weet dat ik het moet doen. Ik moet die dingen gewoon gaan regelen maar zie er zo tegenop, de energie heb ik gewoon niet. En dat is zo tegenstrijdig aan wie ik als persoon ben.
Alle reacties Link kopieren
Dus je huurt nu en een (te) dure woning in een nare wijk en je hebt elders nog een koopwoning leegstaan met flinke restschuld.



Pittige dubbele lasten dus.



Je zult je ex man nodig hebben bij de verkoop van het huis en die zal niet meewerken als een verkoop voor hem een flinke schuld betekent.



Ondertussen gaan kosten aan het huis met je ex man door .... .





Ik zou weer terug verhuizen en al dan niet voorlopig in het huis met je ex gaan wonen. Scheelt ook in maandelijkse lasten. Eventueel het huis te koop laten staan totdat er zich een koper meld die wel een goede prijs wil betalen en je er dan op instellen dat de verkoop daarom een paar jaar kan duren. Zakken in prijs of toch zelf het huis kopen met je nieuwe man, kan tussentijds dan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Boogschutter



Ex wil woning zsm kwijt. De restschuld interesseert hem niet, hij heeft het niet en hij weet dat ik een redelijk salaris heb.



Ik denk nu erover om idd zsm terug te gaan. De huur van dit huis heb ik eveneens tot maart of ik hier nu woon of niet. Punt is dat ex dan weer aan komt met dat hij een gebruikersvoorziening wilt dus krijg ik nog meer kosten.
Alle reacties Link kopieren
Het huis is toch van jullie samen?, de rest schuld dan toch ook.

Ik zou je ex maar heel snel duidelijk maken dat hij echt niet onder het betalen mee betalen aan die schuld uit komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:mrs.lamaze schreef op 02 oktober 2014 @ 13:39:

De bestaande hypotheek overnemen met je huidige partner, kan natuurlijk alleen als de bank, maar ook je ex hier toestemming voor geeft. Hij is de eigenaar. Wellicht huis en hypotheek beide op jullie naam. En dan er blijven wonen. Dan is er ook geen restschuld want je verkoopt niks. En wellicht komt je ex er zo goed vanaf, maar dan ben je ook van hem af.

Succes ermee.





Voor ex kan TO vervangende toestemming aanvragen via de rechtbank. Haar advocaat kan hier meer over vertellen.



TO, zoals jezelf al schrijft vrees ik dat jij kan opdraaien voor de totale restschuld. Jij krijgt dan een vordering op je ex, maar ja die kale kip he..
Alle reacties Link kopieren
Ja dahlia het is idd de kalender kip verhaal. . Heel frustrerend dit. En nu heb ik zoiets van als ik er dan voor op moet draaien dan wil ik ook de woning anders heb ik en de schuld maar geen huis.
Alle reacties Link kopieren
Terug naar het koophuis verhuizen. Geen restschuld en een prettige woonomgeving, ik zie geen nadelen? Ex mss onder druk zetten dat je in geval van verkoop van huis, zeker de restschuld op hem gaat verhalen? En benadrukken dat dit beter is voor de kinderen. Mss helpt het.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven