Geld & Recht alle pijlers

¤ 2.000 netto in de bijstand?!

24-09-2014 09:59 1059 berichten
Ik heb weinig verstand van toeslagen en uitkeringen, maar Annemarie van Gaal weet het vast beter. Zou haar voorbeeld echt kloppen? Zo ja, dan is het de hoogste tijd dat het toeslagencircus een keer wordt aangepakt. Geen wonder dat 19 van de 20 bijstandsmoeders die ze begeleidt helemaal geen zin hebben om te gaan werken.



http://fd.nl/ondernemen/e ... &fb_action_types=og.likes



De komende weken zullen de koopkrachtplaatjes ons weer om de oren vliegen. Ook in 2015 gaat de koopkracht van veel groepen er in procenten op achteruit, maar die van de alleenstaande bijstandsmoeder lijdt vrijwel nooit onder bezuinigingen en gaat er altijd op vooruit. Vreemd trouwens dat we koopkrachtplaatjes altijd in procenten stijging of daling communiceren, maar vrijwel nooit in bedragen.



Daardoor hebben we een soort nationale perceptie, dat de financieel meest ongelukkige groep in onze samenleving de alleenstaande moeders in de bijstand zijn. Maar is dat ook zo? Ik zal de laatste zijn die zegt dat zij het financieel gemakkelijk hebben, maar ik wil het beeld wel nuanceren.



Schouders eronder



Sinds begin dit jaar probeer ik een aantal alleenstaande moeders in de bijstand te begeleiden naar een toekomst met werk. Zoals Rutte tijdens de beschouwingen zei: ‘De snelste manier om uit deze situatie te komen, is een baan.’

Ik bied hen aan om samen met een coach te onderzoeken waar hun talenten liggen, vervolgens neem ik de kosten van een beroepsopleiding en kinderopvang voor mijn rekening en ben hun steun en toeverlaat op weg naar een toekomst zónder bijstandsuitkering. Het enige dat ik als tegenprestatie van de alleenstaande bijstandsmoeders vraag, is dat zij de schouders eronder zetten en werken aan hun eigen ontwikkeling.



Financiële stimulans



Twintig bijstandsmoeders heb ik inmiddels benaderd. Negentien van hen haakten af omdat ze het naar eigen zeggen ‘eigenlijk best goed’ hadden en het ‘niet nodig’ vonden. Van de twintig bijstandsmoeders is er welgeteld één die door mij aan een baan geholpen wilde worden. Eén. En die ene zat toevallig net in de schuldsanering, dus had financieel weinig te verliezen. Maar nu de cijfers. Reken even mee met het inkomen van een van de bijstandsmoeders met twee kinderen op de middelbare school: haar uitkering is ¤ 1083, daarnaast ontvangt ze huurtoeslag van ¤ 297, zorgtoeslag van ¤ 72, kindgebonden budget van ¤ 148, alleenstaande ouderkorting ¤ 79, bijzondere kinderbijstand van ¤ 60 en kindertoeslag die omgerekend ¤ 168 per maand is. Samen is dit ¤ 1907 netto per maand en met de gemeentelijke regelingen erbij heeft ze iedere maand meer dan ¤ 2000 netto. Sommige bijstandsmoeders ontvangen daarnaast nog kinderalimentatie van de vaders, maar dat geven ze niet op, want dan worden ze gekort op de uitkering. Ik vraag me af hoeveel bewindspersonen in Den Haag deze optelsom kennen.

Je hoort mij niet beweren dat het leven van een alleenstaande bijstandsmoeder een vetpot is. Zeker niet. Ik pleit er ook niet voor om bijstandsmoeders te korten, maar we moeten wel met spoed iets doen aan de belasting op arbeid, want de financiële stimulans om een betaalde baan als receptioniste, kapster of ziekenverzorgster te nemen is er zo niet en zal er zo ook nooit komen.
Ach ja: http://www.geenstijl.nl/m ... 2014/10/luie_fukkers.html
Dit filmpje... waarom komen deze mensen hier jaren mee weg?



http://www.youtube.com/watch?v=swyHXIIvNrQ



"We hebben 5000 euro schuld. We werken allebei niet. Nee, we zijn er niet heel erg mee bezig om werk te zoeken"



"Ik had geen zin meer om te werken, dus toen heb ik een uitkering aangevraagd. Gewoon gezegd dat ik depressief was en iets aan mezelf wilde gaan doen".
Alle reacties Link kopieren
Kan me niet voorstellen dat deze filmpjes echt zijn , hiermee zeg ik niet dat dit soort mensen niet echt bestaat.

Maar niemand gaat zo op tv met het risico "gepakt " te worden.



Ik denk dat dit in scene gezet is pure stemmingmakerij.



Met gewoon zeggen dat je depressief bent kom je echt niet in een uitkering terecht hoor , althans ik kan me daar niks bij voorstellen.



Hier in de gemeente worden mensen met een uitkering te werk gesteld bij de gemeente , plantsoenen dienst , Het goed ( kringloop organisatie ) werkplaatsen om doosjes te vouwen en ander productiewerk ( waar mogelijk voorheen gewoon een salaris tegenover stond)'

De conciërge op school is een meneer die dit met behoud van uitkering doet ( was dit ooit niet ook een gewone baan met salaris ?)

En de tussenschoolse opvang wordt ook gedaan door mensen met een uitkering ( wel betalen wij gewoon de volle mep aan de opvangorganisatie ) ook dit werd voorheen gewoon gedaan door mensen met een contract bij de opvangorganisatie , helaas is die job wegens bezuinigingen er niet meer, maar gelukkig de gemeente heeft nog een blik dames in de uitkering dus werken voor die uitkering ( wat dus ten koste is gegaan aan een betaalde baan.



Vreemd dat je daar zo weinig over hoort.

Kun je je voorstellen hoe frustrerend het is?

Stel je bent jaren conciërge geweest , wegens bezuinigingen ben je ontslagen , je gaat de uitkering in en hé de gemeente heeft ineens een passende baan .....je mag voor je uitkering als conciërge aan de slag.





Oftewel enerzijds willen we dat mensen met een uitkering iets gaan doen voor die uitkering of inderdaad een baan zoeken.

Anderzijds waar liggen de banen voor het oprapen , wie het weet mag het zeggen ,en dan het verhaal " werken met behoud van uitkering oftewel de baanverdringing.



Ik kan me voorstellen (niet zoals de mensen uit het filmpje ) dat je daar depressief van wordt .
Alle reacties Link kopieren
Wat een wereld trouwens, als vijfduizend euro schuld véél is.

Arme kinderen, want geen idee hoe werkend leven is. Als het echt waar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:mariatesselschade schreef op 30 september 2014 @ 21:43:

En na alles gelezen te hebben blijf ik het krom vinden.



toen man en ik op 20 jarige leeftijd een kindje kregen en ik toch een navraag ging doen bij de gemeente kon men niks voor ons doen. Als studenten (HBO en Uni) was er een voorliggende voorziening. We moesten maar maximaal lenen en hopen onze studie te halen zodat we in elk geval een deel als gift zouden krijgen. Bij elkaar dus zo'n 1800 euro aan vooral geleend geld. Op een studentenzolder met een baby, studie kosten, onbetaalde stages, kinderopvang voor 32 uur pw, en meer van zulk soort kosten.



Ik ben nog altijd enorm blij dat we onze eigen verantwoordelijk hebben genomen en nu beide afgestudeerd zijn. Helaas wel beide met een enorme studieschuld. De wetenschap dat er dus moeders zijn die dus niet die noodzaak voelen maakt me enigszins boos.



Lees de vetgedrukte tekst nog eens......hebben jullie uit eigen beweging de verantwoordelijkheid genomen , of omdat de gemeente NIKS voor jullie kon doen/deed?



Jullie zijn toen wel naar de gemeente gegaan , en nu nog vind je het ergens krom.

Dus ja ooit wilde je best gebruik maken van de gemeente want , studenten met een baby .



Het is mooi dat jullie het gelukt is op eigen kracht en een studieschuld , maar ik proef uit je post dat het je ergens nog best een beetje steekt als in "zij wel en wij niet ".



Achteraf is het altijd makkelijk praten nietwaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 01 oktober 2014 @ 23:29:

Dit filmpje... waarom komen deze mensen hier jaren mee weg?



http://www.youtube.com/watch?v=swyHXIIvNrQ



"We hebben 5000 euro schuld. We werken allebei niet. Nee, we zijn er niet heel erg mee bezig om werk te zoeken"



"Ik had geen zin meer om te werken, dus toen heb ik een uitkering aangevraagd. Gewoon gezegd dat ik depressief was en iets aan mezelf wilde gaan doen".Tja als je geen idee hebt van de werkelijkheid geloof je natuurlijk alles
quote:Lilith75 schreef op 02 oktober 2014 @ 06:51:

[...]





Lees de vetgedrukte tekst nog eens......hebben jullie uit eigen beweging de verantwoordelijkheid genomen , of omdat de gemeente NIKS voor jullie kon doen/deed?



Jullie zijn toen wel naar de gemeente gegaan , en nu nog vind je het ergens krom.

Dus ja ooit wilde je best gebruik maken van de gemeente want , studenten met een baby .



Het is mooi dat jullie het gelukt is op eigen kracht en een studieschuld , maar ik proef uit je post dat het je ergens nog best een beetje steekt als in "zij wel en wij niet ".



Achteraf is het altijd makkelijk praten nietwaar?



ik heb ook gestudeerd met een baby. Man had gewoon een baan en ik stufi dus we hadden geen uitkering nodig gelukkig.

Studenten met kind werden geacht bij de gemeente een bijdrage voor kinderopvang te vragen. Maar die kreeg ik niet, omdat de gemeente alleen kdv betaalde voor studenten die vanuit een uitkeringssituatie een opleiding deden. Ze verwezen me dus naar de belastingdienst, maar die betaalde alleen als ik een betaalde baan had (had ik niet, ik studeerde ft en had daarbij stage, geen idee wanneer ik ook nog had moeten werken).

Het speelde ook allemaal net in de tijd dat dat hele stelsel herzien werd, dus verschillende regels liepen door elkaar en ambtenaren wisten bij god niet waar ze het over hadden. Door die onduidelijkheid uiteindelijk een of andere coulanceregeling gekregen, maar man wat een stress.

Er was zelfs een ambtenaar die me aanraadde gewoon te stoppen met studeren en een tijdje uitkering te trekken zodat ik dan vanuit een regeling van de gemeente mocht leren en werken. Tuurlijk joh, wat een dom idee.
Alle reacties Link kopieren
Starshine, wanneer was dat? Ik studeerde 10 jaar geleden en had dus geen bijstand, maar ik kreeg juist heel veel kinderopvangtoeslag. Mijn dochter kon voor 35 euro pm elke week twee dagen naar het kinderdagverblijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 01 oktober 2014 @ 23:29:

Dit filmpje... waarom komen deze mensen hier jaren mee weg?



http://www.youtube.com/watch?v=swyHXIIvNrQ



"Ik had geen zin meer om te werken, dus toen heb ik een uitkering aangevraagd. Gewoon gezegd dat ik depressief was en iets aan mezelf wilde gaan doen".



Daar geloof ik helemaal niets van.



Mijn ervaring (zowel prive als professioneel) is dat als je tegen een arts van het UWV of van een arbo dienst zegt dat je depressief bent en dus niet kan werken, de eerste vraag is wat je daaraan hebt gedaan. Mensen die claimen psychische klachten te hebben maar geen dokter hebben geraadpleegd, gaan linea recta weer terug naar het werk.



Om een langdurige uitkering te krijgen wegens psychische klachten moet er echt sprake zijn van behandeling/diagnose door een psychiater, medicatiegebruik, therapie en dat allemaal volgens geldige protocollen etc etc. En dan nog is de algemene tendens onder de artsen dat werken en psychische klachten over het algemeen best samengaat (onder voorwaarden met het soort werk). En dat wordt- juist vanwege misbruik- steeds strenger gecontroleerd. Een algehele afkeuring in de WIA op grond van psychische klachten moet zelfs door twee artsen bevestigd worden (dat geldt voor geen enkele andere ziekte).
quote:pamelacourson schreef op 02 oktober 2014 @ 13:58:

Starshine, wanneer was dat? Ik studeerde 10 jaar geleden en had dus geen bijstand, maar ik kreeg juist heel veel kinderopvangtoeslag. Mijn dochter kon voor 35 euro pm elke week twee dagen naar het kinderdagverblijf.zo'n 8 jaar geleden. het was net op die overgang van regels. Ik had gewoon een bijdrage bij de belastingdienst aangvraagd en kreeg toen ineens een naheffing van 6000 euro, want ik zou er geen recht ophebben. Ik werkte immers niet en ik moest die bijdrage bij de gemeente halen. De gemeente stuurde me dus met een kluitje in het riet. uiteindelijk bleek ik dus buiten alle hokjes en regels te vallen en toen hebben ze het toch maar betaald.
Maar hoe dan ook, het was voor mij het ultieme voorbeeld van 'hoe krom wil je het hebben'.



Mijn baan stond eerder flink op de tocht en ik kon kiezen: blijven zitten en op een dag weg gereorganiseerd worden of zelf weg gaan met een oprotpremie en dat geld gebruiken om een opleiding te doen. Dat laatste gekozen (je weet wel, verantwoordelijk zijn en lange termijn denken), om dan vervolgens 'gestraft' te worden met die rare regels.

Ik had volgens die ambtenaar gewoon mezelf moeten laten ontslaan en in een uitkering moeten gaan zitten. En als de ww afliep kon ik in aanmerking komen voor een 'op weg naar werk'traject waarin kinderopvangkosten e.d. allemaal gecoverd waren. Maar ik was zo stom geweest om het gewoon zelf te willen regelen.

Hoe hou je mensen afhankelijk?
Voor iedereen die de toeslagengekte en nivelleringsdrang in Nederland niet wilde geloven:



http://daskapital.nl/2014 ... er_over_de_bijstands.html
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk gaan ogen open. Hopelijk gaan ze er ook wat aan doen.



Door mijn werk zie ik dit verschijnsel al jaren. En klagen hoe zwaar ze t hebben. ze hebben het beter dan menig hardwerkend gezin of hardwerkende alleenstaande.
Alle reacties Link kopieren
quote:mmonroe schreef op 04 oktober 2014 @ 10:08:

Eindelijk gaan ogen open. Hopelijk gaan ze er ook wat aan doen.



Door mijn werk zie ik dit verschijnsel al jaren. En klagen hoe zwaar ze t hebben. ze hebben het beter dan menig hardwerkend gezin of hardwerkende alleenstaande.Ben het niet met je eens ik ken genoeg mensen die bijstand hebben en echt niet rond kunnen komen, elke situatie is anders. Ja er zijn er bij die het goed hebben maar er zijn er ook bij die echt niet rond komen en hun rekeningen niet iedere keer kunnen betalen. Ik ken zelf zo iemand die ik help met de financiën en die doet echt geen gekke dingen, alleen vaste lasten betalen en wat er over is eten van kopen.
Het gaat mij echt niet zozeer hoeveel gratis geld mensen in de bijstand krijgen. Ik vind het onrechtvaardig voor mensen die de inspanning van hun arbeid niet beloond zien worden.



"Het kan inderdaad dat de vier dagen voor minimumloon werkende alleenstaande moeder onder de Amstelveense draagkrachtnorm blijft wat haar recht geeft op een aantal potjes. Als zij een dag meer zou werken, kunnen die rechten vervallen omdat het nettoinkomen dan boven de grens uitkomt. En dan komt haar inkomen maar een paar tientjes boven dat van de bijstandsmoeder. Voor vijf dagen werken. Ze kan dan zelfs minder overhouden dan de minimumloner die vier dagen werkt. En als zij er met vijf dagen voor minimumloon werken wel recht op zou hebben, wordt het gat met iemand die een modaal inkomen verdient en dus nergens meer recht op heeft heeft wel erg klein... En dat is dus precies het probleem. Want als we de inkomens van de minima blijven repareren om ze boven het niveau van de bijstand te houden, wat op zich heel begrijpelijk is, komen beide groepen wel erg dicht bij modale inkomens in de buurt".
Je kan er uithalen wat je wilt. Er stond ook dat je het beste qua geld als bijstandsmoeder in Amstelveen kon wonen.

Maar we lezen het uiteraard liever als dat het in heel het land zo is.
Fluim, je moet wel goed lezen hoor. Ze zeggen dat ze geen idee hebben of Amstelveen de beste regelingen heeft. Het is puur toeval dat ze deze gemeente onderzocht hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 04 oktober 2014 @ 11:50:

Het gaat mij echt niet zozeer hoeveel gratis geld mensen in de bijstand krijgen. Ik vind het onrechtvaardig voor mensen die de inspanning van hun arbeid niet beloond zien worden.



"Het kan inderdaad dat de vier dagen voor minimumloon werkende alleenstaande moeder onder de Amstelveense draagkrachtnorm blijft wat haar recht geeft op een aantal potjes. Als zij een dag meer zou werken, kunnen die rechten vervallen omdat het nettoinkomen dan boven de grens uitkomt. En dan komt haar inkomen maar een paar tientjes boven dat van de bijstandsmoeder. Voor vijf dagen werken. Ze kan dan zelfs minder overhouden dan de minimumloner die vier dagen werkt. En als zij er met vijf dagen voor minimumloon werken wel recht op zou hebben, wordt het gat met iemand die een modaal inkomen verdient en dus nergens meer recht op heeft heeft wel erg klein... En dat is dus precies het probleem. Want als we de inkomens van de minima blijven repareren om ze boven het niveau van de bijstand te houden, wat op zich heel begrijpelijk is, komen beide groepen wel erg dicht bij modale inkomens in de buurt".



QThee, de mensen die het meeste uit de bijstand halen qua geld dat zijn de mamma's met een hbo opleiding.

Je denkt toch niet dat de gemeentes de moeders wijzer maken dan ze zijn he.
Wat is er nou veel aan een bijstandsuitkering voor een alleenstaande. Ik hoorde van iemand dat dit rond de 700 ligt.
quote:Qthee schreef op 04 oktober 2014 @ 12:11:

Fluim, je moet wel goed lezen hoor. Ze zeggen dat ze geen idee hebben of Amstelveen de beste regelingen heeft. Het is puur toeval dat ze deze gemeente onderzocht hebben.Puur toeval? Nou dan zal ik het morgen nog een keer lezen. Maar ik kan je wel zeggen dat het niet overal zonnengeur en manenschijn is.
900 lammy
Alle reacties Link kopieren
Goed, mijn vriendin en ik hebben het vergeleken en berekend.



Zij; 1 kind (15), 15 jaar in de bijstand, sinds een jaar vrijwilliger plus in een woonzorgcentrum 15 uur per week (vergoeding 60 euro extra); 1922 euro excl. langdurigheidstoeslag (475 euro) en 700 euro vakantiegeld.





Ik; 1 kind nog thuiswonend (18), 14 jaar werkzaam als verzorgende in de Thuiszorg 24 uur; 1412 euro excl. eindejaar bonus 400 euro en vakantiegeld 800 euro.

We krijgen allebei geen K.A..



De huur van haar woning is 100 euro hoger dan die van mij (dus meer toeslag).



Dit zijn puur de realistische cijfers.

Tel hierbij nog de voordelen van de kledingbank 2x per jaar 7 nieuwe kledingstukken, een pc van Stichting Leergeld en kwijtschelding van de heffingen (700 per jaar).



Mijn kind gaat vanaf 1-1 een BBL opleiding volgen waardoor wij het ruimer gaan krijgen en we van de toeslagen af zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:bowiefan schreef op 04 oktober 2014 @ 22:21:

Goed, mijn vriendin en ik hebben het vergeleken en berekend.



Zij; 1 kind (15), 15 jaar in de bijstand, sinds een jaar vrijwilliger plus in een woonzorgcentrum 15 uur per week (vergoeding 60 euro extra); 1922 euro excl. langdurigheidstoeslag (475 euro) en 700 euro vakantiegeld.





Ik; 1 kind nog thuiswonend (18), 14 jaar werkzaam als verzorgende in de Thuiszorg 24 uur; 1412 euro excl. eindejaar bonus 400 euro en vakantiegeld 800 euro.

We krijgen allebei geen K.A..



De huur van haar woning is 100 euro hoger dan die van mij (dus meer toeslag).



Dit zijn puur de realistische cijfers.

Tel hierbij nog de voordelen van de kledingbank 2x per jaar 7 nieuwe kledingstukken, een pc van Stichting Leergeld en kwijtschelding van de heffingen (700 per jaar).



Mijn kind gaat vanaf 1-1 een BBL opleiding volgen waardoor wij het ruimer gaan krijgen en we van de toeslagen af zijn.



Krijg jij bovenop je 1412 geen toeslag (of aanvullende bijstand plus toeslagen?).

Ik kan me voorstellen dat je het van 24 uur thuiszorg alleen niet redt, maar je zou op zijn minst evenveel (en eigenlijk net iets meer) moeten krijgen als een vergelijkbare moeder in de bijstand.

Je behoort net als haar tot de minima dus alle extra's zouden ook voor jou moeten gelden.
Alle reacties Link kopieren
700 per jaar is 58 euro per maand.

Wonen jullie ook in Amstelveen, dat ze de 2000 aantikt?
Alle reacties Link kopieren
Langdurigheidstoeslag is per jaar en die reken je nu per maand bowiefan.

En haar inkomen reken je inclusief toeslagen en bij jouw inkomen laat je die weg.

Zo kan ik ook leuke opruiende berekeningen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven