kleuter met autisme, slaapproblemen

02-10-2014 03:07 20 berichten
Onze oudste zoon van 5 heeft autisme. Sinds een aantal weken ligt hij snachts wakker en houdt mij ook wakker. Hij komt dan uit bed met de meest onzinnige verhalen (bijv wat hij op school heeft gedaan) of gaat 4-5x naar de wc. Gevolg is dat ik nachten maak van 4 uurtjes en dat is te weinig.

Ik geef wat melatonine maar dat helpt maar deels, voel me er ook niet lekker bij dit zomaar te geven al is de dosering laag. Over 2 weken hebben we een afspraak met de kinderpsychiater en bespreek ik het ook daar, maar wie heeft er voor nu tips en ervaringen?
Werkt hij met een (picto)daglijn? Soms wil het helpen om dan aan het eind van de dag, alvast de daglijn voor de volgende dag, eventueel samen met hem, klaar te zetten. Tevens kun je op dat moment aangeven dat de dag voorbij ('klaar' is) en dat het tijd is om te slapen (dit kan ook met een picto).



Ik ken natuurlijk niet het hele verhaal, maar uit wat je typt zou het kunnen zijn dat er iets voor je zoon onduidelijk is. Het kan zo zijn dat het voor hem niet duidelijk is dat je moet slapen in de avond/nacht. Maar het kan ook zo zijn dat je zoon niet in slaap komt, omdat het voor hem onduidelijk is wat 'daarna' komt (in de volgende dag dus).



Misschien ben je hier een stukje mee geholpen. Zoals ik al eerder zei, ik ken niet het hele verhaal, dus bespreek het bij je kinderpsychiater en wellicht ook op zijn school (bij de IB'er of de psycholoog/orthopedagoog), zij kunnen ook met je meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je zoon problemen met inslapen? Of is hij gewoon ontzettend vroeg wakker?

Mijn dochter ( bijna 7 met pdd nos) is zolang als ze leeft ook altijd esn vroege geweest. Wat we bij haar hebben gedaan, is haar geleerd dat ze op haar kamer moet blijven totdat..... ( vul maar in)

Eerst hadden we een slaaptrainer en mocht ze pas van haar kamer af als haar ( nijntjes) ogen opengingen. En idem met op haar kamer blijven. Oogjes zijn dicht dus je blijft in je kamer.

En consequent zijn ( vertel het morgen maar, nu gaan we slapen)

Mijn uitgangspunt is altijd geweest dat ik haar niet kan dwingen om te slapen dus dat laat ik ook los, maar ik kan wel van haar verlangen dat ze rekening houdt met andere gezinsleden die wel willen slapen.

Hier gaat het ook beter sinds dochter leest, ze pakt dan zelf een boek.



Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en sterkte: slaapgebrek is slopend.
Hebben de slaapproblemen te maken met zijn autisme?
Alle reacties Link kopieren
Wat geeft hij voor antwoord als je vraagt waarom hij wakker is?



Die van mij bleek niet in zijn kamer te willen/kunnen slapen. Geen idee waarom (en kom niet met aardstralen enzo ) Hij wilde wel in mijn slaapkamer. Toen een tijdje de boel omgedraaid en dat hielp. Het lag dus echt aan zijn kamertje. Veel wakker maar wel met nachtmerries, niet met gewoon babbelen.
-
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 9 met autisme kreeg toen ze vijf was één pilletje van 0,1 Mg inslapers. Toen ze steeds moeilijker insliep kwam er iets bij. Toen ze s nachts steeds wakker werd en er geen reden voor kon geven heeft ze van ons doorslapers gekregen, dat is melatonine met langlopende afgifte. Ze krijgt nog steeds niet een hoge dosering, maar wel voldoende om goed te slapen.

Ze heeft een lampje aan, en we doen voor het naar bed gaan een 'maak je hoofd leeg sessie'. Kletsen, wrijven op het ruggetje en een vast ritueel. Als ze eruit mag gaat het lampje s morgens uit, ze kan wel klokkijken.
Alle reacties Link kopieren
ja maar inderdaad heeft het met autisme te maken? Of gewoon een drukke periode in zijn leventje?



Mijn derde is eind juli 4 geworden. zit nu op school en heeft ook eendezelfde perikelen. Alle is nieuw voor haar en wil ook alles verstellen. wordt nu weer minder maar heeft geen autisme oid.
Puck
Geen idee of het met zijn autisme te makem heeft, slaapproblemen komen wel vaak voor bij kinderen met autisme. Als hij wakker wordt maakt hij ook opmerkingen die erbij horen: mijn klok tikt te hard (hij is heel gevoelig voor geluid) dit stofje zit niet lekker, mijn juffrouw doet dit anders dan de juf van vorig jaar.

Grote veranderingen zijn er niet, hij zat al een paar weken in groep 2 toen het begon en verder houden wij alles zo stabiel mogelijk voor hem.



Picto's gebruiken we nog niet, hij is niet zwaar autistisch en wrs zeer intelligent (wordt nog onderzocht) dus dat is ook nog niet direct aan de orde. Zijn bedritueel is iedere avond precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Picto's gebruiken we nog niet, hij is niet zwaar autistisch en wrs zeer intelligent (wordt nog onderzocht) dus dat is ook nog niet direct aan de orde. Zijn bedritueel is iedere avond precies hetzelfde.[/quote]





Onze dochter is ook intelligent (125 iq) en heeft geen zware autisme, toch gebruiken wij picto's. Dit geeft rust in het hoofd en duidelijkheid.
Olivia mijn zoon van 5 (ook net groep 2) is ook autistisch en heel intelligent. Hij heeft ook slaapproblemen maar dan meer dat hij 's ochtends heel erg vroeg wakker is en dan veel herrie maakt. Al sinds zijn 2e jaar is hij tussen 4.00 en 5.00 uur wakker. De Nijntje slaaptrainer werkt hier niet echt goed. Sinds een half jaar zijn we met behulp van homeopathische korrels zover dat hij tot ongeveer 6.00 uur slaapt. Dus dat is al een hele verbetering. En sinds kort lukt het hem ook eindelijk om wat rustiger op zijn kamer te blijven spelen. Ik heb niet echt tips voor je, behalve dus om ook eens een homeopaat te bezoeken. Die van ons is ook arts, dat gaf mij net even wat meer vertrouwen. Het heeft ons dus elke ochtend 1 a 2 uur meer slaap opgeleverd. Succes!
quote:olivia1 schreef op 02 oktober 2014 @ 11:35:

Picto's gebruiken we nog niet, hij is niet zwaar autistisch en wrs zeer intelligent (wordt nog onderzocht) dus dat is ook nog niet direct aan de orde. Zijn bedritueel is iedere avond precies hetzelfde.

Ik heb het ook niet gehad over intelligentie en/of 'zwaarte' van autisme. Picto's kunnen voor élk kind met (een vorm van) autisme helpen. Ze structureren a.h.w. de wereld voor hen, waardoor het voor deze kinderen duidelijker is wat er wanneer van hen verwacht wordt. Zo ook het slapen en wat er de volgende dag komt.



Doe ermee wat je wil hoor, wellicht is het ook gewoon een fase waar elk kind weleens doorheen moet. Ik hoop voor jullie dat hij snel weer lekker kan slapen!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zoon van bijna 4 jaar met Asperger. Ook hij is intelligent en niet zwaar autistisch. Desondanks gebruiken we toch picto's en dat lijkt wel degelijk wat te doen voor hem. Hier merken we dat het goed werkt om een nieuwe situatie of gebeurtenis met een pictogram aan te duiden en hem hier een (korte) periode op te wijzen. Na een tijdje zit het in zijn hoofd en heeft hij de picto niet meer nodig.



Onze zoon is ook geen briljante slaper, nooit geweest ook en de Nijntje trainingswekker heeft voor hem goed geholpen. Die wekker leerde hem dat het geen ochtend was voordat Nijntje wakker was en wij hem kwamen halen. Sindsdien komt hij 's ochtends niet meer voor dag en dauw zijn bed uit en gaat hij ook niet meer roepen (behalve als hij moet plassen, maar dat komt omdat hij niet in zijn eentje in het donker de overloop over durft). We hebben de wekker sinds kort bij zijn zusje op de kamer gezet, want onze zoon heeft hem niet meer nodig. Hij weet dat hij niet mag opstaan, totdat wij hem komen halen.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon heeft ook autisme en hij slaapt sinds een jaar onder een verzwaarde deken, dat zou je ook kunnen proberen. Je hoeft 'm niet meteen aan te schaffen, je kunt 'm eerst op proef bestellen, wij hebben nu een huur/koopconstructie.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wordt hij op een vast tijdstip wakker of wordt hij 4 of 5 keer opnieuw wakker en slaapt daartussen wel?

Als hij op een vast tijdstip wakker wordt, kan het gewoon zijn dat je moet kijken of je z'n slaapritme wat op kan schuiven.

Als hij 4 of 5 keer wakker wordt en dan telkens eruit komt, gaan picto's of de nijntje wekker denk ik wel helpen. Dan kun je hem duidelijk maken dat het echt nog geen tijd is om op te staan en dat als mama komt in de ochtend dat hij er dan uit mag. Consequent blijven is daarbij het toverwoord (hoe lastig dat ook is, want ik snap best dat je zo graag zou willen dat hij doorslaapt).
Bedankt voor jullie tips!

De Nijntje slaapwekker vindt hij doodeng haha! Picto's gaan we dan toch eens proberen. We weten nog maar kort dat hij autisme heeft dus zover zijn we nog niet gekomen, ik dacht dat dat alleen voor "zwaar" autisme was.



Homeopatisch wil ik ook wel gaan proberen. Hij wordt meerdere malen op verschillende tijdstippen wakker dus zijn ritme is het probleem niet denk ik.
Verzwaarde deken heb ik nog nooit van gehoord, ga ik eens opzoeken!
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelend probleem!

Ken je het boek "geef me de vijf" van Collete de Bruin? Wat mij betreft absoluut een aanrader..ook haar lezingen ed zijn echte eye-openers. Ik gebruik de methode veel op mijn werk en heb wat scholing bij haar gevolgd.

Absoluut niet bedoeld als spam maar heb echt een goed gevoel bij deze methodiek.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook een wake up light gebruiken of gewoon zo'n normale timer die je op de lamp kunt aansluiten. Dat er alleen een lampje aangaat. Alles is goed als het voor jouw kind werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb autisme en weet dit als kinds af aan dat ik dit heb.

en ook ik had als kind last van in slaap komen.

ik kan dit nog herinneren, dat ik in bed wakker lig en rond draaid en maar hulp vragen aan mijn moeder om maar in slaap komen.

mij moeder heeft zelfs folders gehaald toe die tijd bij ggz over slaap te kort bij kinderen.



ik weet alleen dat ik warme melk kreeg of een 'slaappilletje' kreeg maar dat was geen echte slaappil meer zo kinder-vitamin tablet (bijgeloof misschien)

ook dat ik in bed moest concentreren op me ademhaling en dat helpt ook wel 'adem in adem uit'

help wel of ook weer niet.



ik ben geen arts of psycholoog maar kan wel van uit ervaring over vertellen.

je zoon hoofd zit vol van de dag die hij vandaag heeft meegemaakt en wilt het kwijt.



het zit zo mensen met autisme hebben sterken zintuigen dan mensen met geen autisme.

mensen met autisme vangt meer prikkels dan een ander.

je zoon heeft na zo dag of school dag veel prikkels opgevangen met horen, zien, ruiken, proeven, voelen, en nieuwe dingen leren.

in je hoofd ben je al die informatie en prikkels aan het verwerken en een plekje geven.

maar met mensen met autisme vangen nog meer info en prikkels op en dan zit het hoofd zo vol door die prikkels dat er geen plek meer is of moet plek maken.



waarom je zoon s'nachts komt met verhalen over alles en nog wat.

kan zijn dat als hij in bed ligt en ontspant dan komen opeens die gedachtes (prikkels) naar boven en die gedachten willen een plekje krijgen in ze hoofd.

hij wil het een plekje geven of kwijt raken door het aan iemand te vertellen.





hoop dat mijn verhaal jou kan helpen maar een kinderpsychiater kan ook goed helpen.

ik spreek van uit mij beleving en wat ik heb geleerd over autisme.



als je nog vragen heb mag je ze gerust stellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven