Mensen reageren slecht op mij... help!

02-10-2014 17:01 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een probleem waar ik mee zit. Ik denk dat ik iets verkeerds uitstraal waar mensen op reageren.



Waarom denk ik dat? Nou het is mij namelijk wel eens gebeurd dat dat ik op straat liep en een flauwe opmerking naar mijn hoofd kreeg.



Iemand die sarcastisch iets riep van 'hey lekker wijf' (terwijl ik me niet bepaald als lekker wijf kleed). Van een volslagen vreemde! En dat terwijl ik niks (!) tegen die persoon zei. Dit gebeurt niet vaak of zo, 1x per jaar dan is het veel. Maar het overkomt me dus wél. En dat vind ik dan toch een teken aan de wand.



Ik vraag me af hoe het komt dat ik zoiets bij een volslagen vreemde uitlok. Is mijn lichaamstaal fout? Is het een soort psychisch iets waar mensen op reageren, omdat ze voelen dat het fout zit bij mij? Ik ben autistisch, misschien lok ik daarom zoiets uit bij mensen?



Meestal ben ik diep in gedachten verzonken, maar niet schichtig of zo. Ik ga ook niet als een soort rainman over straat. (Dan is het uiteraard logisch dat je vervelende opmerkingen naar je hoofd krijgt!) Ook loop ik niet brutaal en aanwezig.



Hoe zou ik zo kunnen veranderen dat ik uitstraal dat ik okay ben, en dat mensen geen flauwe opmerkingen meer maken? Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 02 oktober 2014 @ 17:28:

[...]



Oh schei uit! Raar lopen kan ook nog -tig andere redenen hebben.



Anders heeft de psych het maar makkelijk. Gewoon een stukje laten lopen en je weet gelijk wat iemand heeft. Het zal ook niet voor iedereen gelden. Maar soms kan ik aan een loopje al zien dat het 'soortgenoot' is.
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2014 @ 17:33:

[...]





Bij mij is het ook weer al lang geleden...



(misschien moet ik dat loopje eens proberen)



Ach, dan kijken ze gewoon niet goed genoeg ;)



Dit loopje schijnt heel goed te werken. Succes!
quote:nephthys schreef op donderdag 02 oktober 2014 17:07 Dus je krijgt één keer per zoveel jaar een opmerking van iemand en dat zorgt ervoor dat je helemaal aan jezelf gaat twijfelen?



Moest dit nu elke dag gebeuren ok, maar dit is toch echt extreem overdreven. Ik denk inderdaad dat je een probleem hebt, maar het is niet dat uit de OP, maar dat je totaal willekeurige gebeurtenissen teveel invloed laat hebben op je leven. Dit! Had precies hetzelfde willen zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 02 oktober 2014 @ 17:37:

[...]



Dit! Had precies hetzelfde willen zeggen.Ik wist niet dat dit iedereen gebeurde, ik dacht dat het alleen mij overkwam. En omdat ik van mezelf weet dat ik een sociaal gestoorde ben, ga je dan denken dat het daarvan komt.
Ik zou me er bij deze frequentie niet zo druk om maken saartjuh.

Het klopt wel dat mensen 'met wie wat is' op de 1 of andere manier lijken te voelen bij wie ze even hun gekte kunnen kwijtkunnen.

Maar als dat maar zo weinig gebeurt lijkt het dat je net de echte 'gek' tegenkomt die zo in zichzelf zit dat er willekeurig wie wordt aangesproken denk ik.

Zou dit niet bij jezelf zoeken
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt niet raar en het ligt ook niet aan jou. Dit overkomt iedereen wel eens en als het maar een keer per jaar is zou ik me zeker niet druk maken en al helemaal niet aan jezelf gaan twijfelen!



Ik denk dat ik bijna wekelijks wel zo'n opmerking krijg. Ik moet regelmatig 's avonds langs jongeren hangplekken en ik reis veel met het ov en daardoor kom ik ook op trein/bus stations waar groepjes hangjongeren, drugsverslaafden etc. rondhangen. Als ik dat allemaal op mezelf zou gaan betrekken zou ik gek worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:haakje schreef op 02 oktober 2014 @ 17:40:

Maar als dat maar zo weinig gebeurt lijkt het dat je net de echte 'gek' tegenkomt die zo in zichzelf zit dat er willekeurig wie wordt aangesproken denk ik.

Zou dit niet bij jezelf zoeken Dank je quote:vivaaaaa5 schreef op 02 oktober 2014 @ 17:45:quote:zephora schreef op 02 oktober 2014 @ 17:48:

Ehhmmm Saartjuh, ik word elke dag nageroepen, maar heb geen probleem. Althans, ik vind dat ik geen probleem heb. Ik woon gewoon in een buurt waar dat normaal is en waar veel mensen rondhangen die roepen. Dat zijn geen dingen die ik op mezelf betrek hoor. Oftewel: één keer per jaar iemand tegenkomen die iets roept is niet erg. Je kwam een roeper tegen.Ik denk dat ik bijna wekelijks wel zo'n opmerking krijg. Ik moet regelmatig 's avonds langs jongeren hangplekken en ik reis veel met het ov en daardoor kom ik ook op trein/bus stations waar groepjes hangjongeren, drugsverslaafden etc. rondhangen. Als ik dat allemaal op mezelf zou gaan betrekken zou ik gek worden!Woah, zó vaak? jeetje..



Het valt nog wel mee dus
Alle reacties Link kopieren
Ehhmmm Saartjuh, ik word elke dag nageroepen, maar heb geen probleem. Althans, ik vind dat ik geen probleem heb. Ik woon gewoon in een buurt waar dat normaal is en waar veel mensen rondhangen die roepen. Dat zijn geen dingen die ik op mezelf betrek hoor. Oftewel: één keer per jaar iemand tegenkomen die iets roept is niet erg. Je kwam een roeper tegen.
Je schrijft dat je autistisch bent. Je schrijft dat iemand "sarcastisch" lekker wijf naar je riep. Ik denk dat het helemaal niet sarcastisch bedoeld was en diegene je gewoon inderdaad een lekker wijf vond.
Je bent in eerste instantie gewoon een mens saartjuhzes. Een vrouw. Een dochter. Een familielid. Een vriendin. Een bekende. Een buurvrouw.

Je bent een mens met een eigen karakter en goede en slechte eigenschappen. En oh ja, je hebt ook nog autisme.



En je bent niét saartjuhzes De Autist/sociaal gestoorde.

Oftewel: je bent in eerste instantie veel méér dan autistisch. Mensen in je omgeving en passanten op straat zullen je dan ook gewoon als mens/vrouw/vriendin/ collega/ dochter/buurvrouw/passant etc. benaderen. En niet als de Autist. En behandel jezelf ook niet als De Autist. Je maakt het autisme zo veels te groot. En daarmee doe je jezelf te kort!
TO, de autist in Rainman wordt gespeeld door een acteur he. Een acteur. Even voor de duidelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:labellei schreef op 02 oktober 2014 @ 17:55:

Je bent in eerste instantie gewoon een mens saartjuhzes. Een vrouw. Een dochter. Een familielid. Een vriendin. Een bekende. Een buurvrouw.

Je bent een mens met een eigen karakter en goede en slechte eigenschappen. En oh ja, je hebt ook nog autisme.



En je bent niét saartjuhzes De Autist/sociaal gestoorde.

Oftewel: je bent in eerste instantie veel méér dan autistisch. Mensen in je omgeving en passanten op straat zullen je dan ook gewoon als mens/vrouw/vriendin/ collega/ dochter/buurvrouw/passant etc. benaderen. En niet als de Autist. En behandel jezelf ook niet als De Autist. Je maakt het autisme zo veels te groot. En daarmee doe je jezelf te kort!Ja het zit nu eenmaal in mijn natuur om alles bij mijzelf te zoeken, en op mijn autisme te gooien. Dat krijg je als je al van kleins af aan weet dat jij gestoord bent en de rest normaal is.



Dan denk je al gauw dat negatieve reacties van anderen pure onmacht zijn, omdat ze geen raad weten met mijn rare karakter Dan ligt het dus wel degelijk aan mij. En soms ís dat natuurlijk ook zo (ben gepest, als kind).



Maar zo iemand in de straat heeft helemaal geen interactie met mij, dus die kan ook die onmacht niet voelen. Misschien reageerde hij op mijn rare kleding...
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 02 oktober 2014 @ 17:56:

TO, de autist in Rainman wordt gespeeld door een acteur he. Een acteur. Even voor de duidelijkheid.Die maandenlang een echte autist heeft gevolgd en bestudeerd..
Een teken aan de wand. Die zin gebruik jij griezelig vaak.



Is toch een compliment wanneer iemand je een lekker wijf vind?

Zou je het fijner vinden wanneer iemand je naroept dat je lelijk bent?



Het is mens eigen dat sommigen zo nu en dan de neiging hebben hun hitsige gevoelens te uiten. Als het daarbij blijft.



Ik hoor het trouwens wekelijks.
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 02 oktober 2014 @ 18:01:

[...]



Die maandenlang een echte autist heeft gevolgd en bestudeerd..Rain man is ook niet zomaar een autist maar een savant, dat is nog wel een paar graden 'erger' dan een gewoon iemand met autisme.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 02 oktober 2014 @ 18:07:

Een teken aan de wand. Die zin gebruik jij griezelig vaak.



Is toch een compliment wanneer iemand je een lekker wijf vind?

Zou je het fijner vinden wanneer iemand je naroept dat je lelijk bent?



Het is mens eigen dat sommigen zo nu en dan de neiging hebben hun hitsige gevoelens te uiten. Als het daarbij blijft.



Ik hoor het trouwens wekelijks.Sssttt, misschien moeten we dit niet te vaak herhalen want dan krijgen we morgen een topic: "Help, ik heb een sociale stoornis en daarom krijg ik maar een paar keer per jaar opmerkingen van wildvreemden, wat nu!?"
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 02 oktober 2014 @ 18:09:

[...]





Rain man is ook niet zomaar een autist maar een savant, dat is nog wel een paar graden 'erger' dan een gewoon iemand met autisme.

ja dat klopt, maar toen mijn diagnose kwam was dat het beeld van autisme. Wel eens van mijn tante gehoord: 'ja die en die hebben een kindje dat niet goed is, net als Saartjuh'.



Niet goed = dialect voor verstandelijk gehandicapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:troelalaaaatje schreef op 02 oktober 2014 @ 18:07:

Een teken aan de wand. Die zin gebruik jij griezelig vaak.



Is toch een compliment wanneer iemand je een lekker wijf vind?

Zou je het fijner vinden wanneer iemand je naroept dat je lelijk bent?



Het is mens eigen dat sommigen zo nu en dan de neiging hebben hun hitsige gevoelens te uiten. Als het daarbij blijft.



Ik hoor het trouwens wekelijks.Ik zie er niet echt uit als een lekker wijf. Heb een gemiddeld uiterlijk, en besteed niet veel aandacht aan mijn kleding.



Daar zou ik wat aan moeten doen natuurlijk, maar vind het echt superveel moeite om er fashionable uit te zien. Kleding kopen, assecoires kopen en dan iedere dag op nieuw een combinatie uitzoeken...en dan kost het ook nog klauwen met geld.
Alle reacties Link kopieren
"Mensen zijn een spiegel, wat je uitstraalt krijg je terug." Het klinkt alsof je je dat heel erg aanpraat. Jij vraagt je af of er iets met je is omdat mensen je 1x per jaar naroepen. Je vraagt je niet af waarom mensen die andere keren niet naroepen.



Jij bent niet het middelpunt van het leven van iemand anders. Misschien kwam je die ene keer toevallig iemand met Tourette tegen of bedoelde hij dat je inderdaad een lekker wijf bent.



Misschien is het handig om je te richten op alle keren dat mensen niets tegen je zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:blije-bij schreef op 02 oktober 2014 @ 18:17:

"Mensen zijn een spiegel, wat je uitstraalt krijg je terug." Het klinkt alsof je je dat heel erg aanpraat. Jij vraagt je af of er iets met je is omdat mensen je 1x per jaar naroepen. Je vraagt je niet af waarom mensen die andere keren niet naroepen.

.Ik dacht dat normale mensen nooit werden na geroepen, vandaar. Maar lees net dat het hen ook overkomt.. dus het zal wel normaal zijn en niet iets wat met mij te maken heeft
quote:saartjuhzes schreef op 02 oktober 2014 @ 18:00:

[...]

Ja het zit nu eenmaal in mijn natuur om alles bij mijzelf te zoeken, en op mijn autisme te gooien. Dat krijg je als je al van kleins af aan weet dat jij gestoord bent en de rest normaal is.



Dan denk je al gauw dat negatieve reacties van anderen pure onmacht zijn, omdat ze geen raad weten met mijn rare karakter Dan ligt het dus wel degelijk aan mij. En soms ís dat natuurlijk ook zo (ben gepest, als kind).



Maar zo iemand in de straat heeft helemaal geen interactie met mij, dus die kan ook die onmacht niet voelen. Misschien reageerde hij op mijn rare kleding...



Nee, dat iemand geen raad weet met je karakter, ligt echt aan die persoon, niet aan jou. Dat jij vroeger gepest bent ligt niet aan jou, maar aan het feit dat kinderen gemeen kunnen zijn en vanuit hun eigen onzekerheid anderen pesten om zich op die manier een plek zeker te stellen binnen de groep.



Kinderen worden ook gepest om een bril of rood haar. Een klasgenootje van mij is een half jaar gepest omdat een vogel op haar fiets gepoept had (ja echt!) Het ligt niet aan de bril, haarkleur of vogelpoep. Het ligt aan het karakter van de pesters.



Je bent nog steeds jezelf de schuld aan het geven van die ene opmerking. Dat moet je echt niet doen. Het komt niet door je loopje of je rare kleding. Het komt door het onvermogen van sommige mensen om om te gaan met mensen die anders zijn. Of het onvermogen om zich überhaupt fatsoenlijk te gedragen, dat soort botte horken zitten er helaas ook tussen.



En misschien bedoelde hij het helemaal niet sarcastisch. Het kan soms lastig zijn om in te schatten wat mensen precies bedoelen, zeker als het onbekenden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heeeeel normaal en word eigenlijk wel dagelijks nageroepen/aangesproken door de een of de ander. Nou ben ik natuurlijk ook heeeeel knap en loop daarnaast elke dag door een drukke straat in een grote stad. Daar zijn dan gewoon veel mensen die graag even wat willen zeggen. Vind ik best gezellig .



Dat je denkt dat alles terug te leiden is naar je autisme, dat is wel vervelend en niet alleen voor jezelf. Kun je daar niet (met behulp van een psycholoog o.i.d.) wat aan doen? Je bent meer dan je autisme.
quote:saartjuhzes schreef op 02 oktober 2014 @ 18:00:

[...]

Ja het zit nu eenmaal in mijn natuur om alles bij mijzelf te zoeken, en op mijn autisme te gooien. Dat krijg je als je al van kleins af aan weet dat jij gestoord bent en de rest normaal is.



Dan denk je al gauw dat negatieve reacties van anderen pure onmacht zijn, omdat ze geen raad weten met mijn rare karakter Dan ligt het dus wel degelijk aan mij. En soms ís dat natuurlijk ook zo (ben gepest, als kind).



Maar zo iemand in de straat heeft helemaal geen interactie met mij, dus die kan ook die onmacht niet voelen. Misschien reageerde hij op mijn rare kleding...

Autisme is niet gestoord.

Andere mensen zijn niet "normaal". Iedereen heeft wel "iets" wat anders is.

Een raar karakter? Ieder mens heeft een ander karakter. Dus een raar karakter bestaat in mijn ogen niet. Een naar karakter bestaat wel. Maar dat is iets totaal anders, en dat zul jij ook niet hebben.

Rare kleding? Daar kun je van spreken als je maf verkleed over straat gaat en het is géén carnaval. En dan nog moet iedereen zelf weten wat ie aantrekt.
Alle reacties Link kopieren
En al dat nare gedrag uit je verleden, dat ligt echt niet aan jou. Autisme is geen reden om iemand te pesten of iemand anders te behandelen. Dat is echt een probleem dat niet bij jou ligt, maar bij anderen. Dat moet je vooral ook niet bij jezelf willen zoeken.



Overigens denk ik dat die man je gewoon een lekker wijf vond. Misschien niet de meest vriendelijke uitdrukking, maar zie het als een compliment.
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrowind schreef op 02 oktober 2014 @ 18:24:

[...]





Nee, dat iemand geen raad weet met je karakter, ligt echt aan die persoon, niet aan jou. Dat jij vroeger gepest bent ligt niet aan jou, maar aan het feit dat kinderen gemeen kunnen zijn en vanuit hun eigen onzekerheid anderen pesten om zich op die manier een plek zeker te stellen binnen de groep.



Je bent nog steeds jezelf de schuld aan het geven van die ene opmerking. Dat moet je echt niet doen. Het komt niet door je loopje of je rare kleding. Het komt door het onvermogen van sommige mensen om om te gaan met mensen die anders zijn. .Maar dat zeg ik toch ook? Het is pure onmacht van die ander. Zowel nu als toen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven