Ervaring sondevoeding bij flesweigeren?

03-10-2014 12:24 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 3 maanden heeft sinds kort een sonde. Mijn borstvoeding is door ziekte helemaal teruggelopen en dochter moest van de een op de andere dag over op de fles. In eerste instantie dronk ze - hoewel met tegenzin en met slechte techniek - nog redelijk wat, maar op gegeven moment dronk ze maximaal 70cc per keer. We zijn in het ziekenhuis beland waar een neussonde is geplaatst. De bedoeling is nu dat we haar telkens een fles aanbieden en de resterende cc's per sonde geven. Sinds ze de sonde heeft drinkt dochter helaas nóg minder.

Ik ben op zoek naar moeders die een soortgelijke ervaring hebben. Ik loop aan tegen praktische vragen en heb nog moeite met het verwerken van de situatie. Ervaringen uitwisselen lijkt mij erg fijn.
Misschien zit ik wel een kamer verder, welk ziekenhuis zit je?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mikmak! We zijn alweer een paar dagen thuis. Sterkte!
Mijn dochter van 7 heeft anderhalf jaar een sonde gehad, vlak voor haar eerste verjaardag ging ie er in.

Ze was ook een flesweigeraar. Borstvoeding ging matig, ze leek nooit honger te hebben en toen ze wat ouder werd hield ze meestal op met drinken zodra de melk echt ging stromen.

Op het borstvoedingsforum kreeg ik de tip haar slapend te gaan voeden en achteraf bleek dat de doodsteek.



Huisarts en cb gaven weinig gehoor; ze kwam aan en dat was hun criterium. "Een gezond kind droogt zichzelf niet uit" was de gevleugelde uitspraak. Ze zou vast meer binnenkrijgen dan ik doorhad.

Uiteindelijk is ze uitgedroogd en ondervoed in het ziekenhuis opgenomen, alwaar ze haar "wel even aan het drinken zouden krijgen". Niet dus, na tien dagen mocht ze mee naar huis met een sonde. De kinderarts schreef een liter nutrilon per dag voor om haar weer op gewicht te krijgen, maar ze was alleen borstvoeding gewend en dat in hele kleine beetjes, dus weigerde ze naast drinken ook te eten, wat ze eerst wel redelijk deed.

Met behulp van de pre-logopediste hebben we de nutrilon behoorlijk terug kunnen schroeven waarna ze inderdaad weer zelf ging eten.

Zelf drinken heeft nog heel lang geduurd. Ze werd na een jaar allergisch voor de pleisters en de sonde moest steeds vaker vervangen worden om haar wang te laten helen (Als het koud is zie nog steeds witte vlekken op haar wang waar de korsten gezeten hebben) en op een gegeven moment hebben we de sonde er gewoon uitgehaald. Wonder boven wonder bleef ze zelf kleine beetjes drinken, net genoeg om niet uit te drogen, maar toen werd ze ziek en waren we weer terug bij af.

De tweede poging ging goed. Ze is nooit een goed drinker geworden en pas het laatste jaar hoeven we niet meer verschrikkelijk op te letten of ze haar beker wel leeg drinkt, we kunnen nu een beker voor haar neus zetten die ze binnen een half uur op heeft. Soms komt ze zelfs om drinken vragen. De eerst keer keken man en ik elkaar aan; whut?!



Wij moesten zelf de sonde plaatsen en dat was eigenlijk wel het meest traumatische voor ons allemaal. Het vervangen van de sonde was echt een hel.
Alle reacties Link kopieren
Hier een kind van 2 jaar en 8 maanden die nooit echt zelf heeft gegeten of gedronken. De eerste paar maanden was daar een medische reden voor maar ik ben er ook van overtuigd dat de neussonde hem niet heeft geholpen om zelf te gaan drinken/eten. Hoeveel kwam je dochter te kort op een dag?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, Lughnasadh. In mijn ziekenhuis zouden ze dochter ook aan het drinken krijgen. D.m.v. dwangvoeden door wisselende verpleegkundigen wel te verstaan..En wat betreft die hoeveelheden: ook mijn dochter werd op een liter Nutrilon gezet. Dit hebben we teruggeschroefd naar 6 x 120.

@Boannan: ik weet niet of mijn dochter echt tekort kwam. Ze groeide nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier is een sonde geplaatst met 6 maanden omdat mijn dochter weigerde te eten. Vanwege haar stofwisselingsziekte was niet eten geen optie.

Uiteindelijk heeft ze een paar weken volledige sondevoeding gehad. De rust deed haar blijkbaar goed en daarna begon ze langzaam weer met eten. Bij het introduceren van voeding hebben we hulp gehad van een preverbale logopediste.

Inmiddels is ze 2,5 jaar en heeft ze wel nog een sonde voor medicatie maar eten doet ze zelf.



Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Hier minder goede ervaring met een sonde. Zoon kreeg ook gewoon te veel voeding had ik de indruk, waardoor de prikkel om zelf te drinken alleen maar kleiner werd. Ook kon hij prikkels rond / bij zijn mond steeds minder verdragen. In plaats van alles in zijn mond stoppen gooide hij overal mee

Uiteindelijk zelf sonde eruit gehaald. Ik heb toen zelf 2 andere spenen geprobeerd en met de speen die het beste leek te werken verder gegaan. Dat ging prima.

Het ziekenhuis had dat proberen van andere spenen juist afgeraden, geen idee waarom.



Het wegtrekken van de overgevoeligheid en het ontwikkelen van een goede mond motoriek heeft nog wel tijd gekost.



Neemt niet weg dat het bij jullie weer heel anders kan werken. Veel sterkte, ik vond het toen best stressvol allemaal.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 03 oktober 2014 @ 16:10:

Hier minder goede ervaring met een sonde. Zoon kreeg ook gewoon te veel voeding had ik de indruk, waardoor de prikkel om zelf te drinken alleen maar kleiner werd. Ook kon hij prikkels rond / bij zijn mond steeds minder verdragen. In plaats van alles in zijn mond stoppen gooide hij overal mee

Uiteindelijk zelf sonde eruit gehaald. Ik heb toen zelf 2 andere spenen geprobeerd en met de speen die het beste leek te werken verder gegaan. Dat ging prima.

Het ziekenhuis had dat proberen van andere spenen juist afgeraden, geen idee waarom.



Het wegtrekken van de overgevoeligheid en het ontwikkelen van een goede mond motoriek heeft nog wel tijd gekost.



Neemt niet weg dat het bij jullie weer heel anders kan werken. Veel sterkte, ik vond het toen best stressvol allemaal.



Dankje, 't is inderdaad erg stressvol. Steeds weer de hoop dat dochter wat drinkt, en aanzien dat ze last heeft van de sonde. De pleisters irriteren haar wangetjes en ze lijkt ze extra te voelen bij het zuigen aan de fles.

Ik heb inmiddels allerlei spenen geprobeerd, maar wel benieuwd welke speen bij jullie uiteindelijk het beste werkte.
Hele vervelende situatie, ons kindje had ook erge problemen met borst en flesvoeding. Na een hoop ellende kwam er jaren later uit dat hij een prikkelverwerkingsstoornis heeft, met name in zijn mondje. Nu hij ouder is heeft hij nog steeds problemen met voeding en gebruikt hiervoor ook flesjes voeding (medisch).

Hiermee wil ik niemand "bang" maken maar eerder een tip geven of het fles/borst probleem hier mss mee te maken heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven