LAT- relatie, wie betaald wat??

06-10-2014 11:12 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



even nieuwsgierig hoe een ander hier mee omgaat.

ik zit in een prima lat relatie.

bevalt mij super goed dit zo te doen.

Samen tijd doorbrengen maar ook de vrijheid om lekker je eigen ding te doen.

Ik heb èèn mijn kind, mijn vriend twee kinderen.

Maar nu mijn vraag, hoe doen jullie dat met de financiën als je bijvoorbeeld een dagje of weekendje weg gaat?

Wie betaalt wat?

Of gezellig uit eten, betalen jullie dat om de beurt of word de rekening gedeelt?

En qua boodschappen, hier doen wij het zo dat waar we zijn diegene haalt dan de boodschappen in huis, die betaald het dus.

volgende keer weer bij de ander.



gewoon ff nieuwsgierig hoe doen jullie dat allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Jarenlang geLAT met kinderen. Wij hadden al snel een gezamenlijke rekening, waar we de uitgaven van dagjes uit en gezamenlijke boodschappen van deden. Hierop storten we naar samenstelling van gezin: hij had twee kinderen, ik 1, dus ik stortte 2/5de en hij 3/5de. We hebben uitgerekend wat we gemiddeld aan kosten kwijt waren/wilden zijn. We hebben daarbij niet naar rato van inkomen gekeken.



Daarnaast was er altijd ruimte om elkaar te trakteren; dan betaalde je zelf een keer een uitje of een etentje in plaats van dat het van de gezamenlijke rekening ging.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier allemaal 'ongeveer'. Als de een het weekendje weg of de vakantie heeft geboekt, betaalt de ander het eten en/of de uitjes.

En met boodschappen net zo: de ene keer betaal ik, de andere keer hij. Het moment dat we denken dat het ontzettend scheef gaat dan overleggen we.



Geen kinderen hier, maar dat zou weinig verschil maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als er kinderen in 't spel zijn lijkt me het 't eerlijkst dat ieder voor z'n eigen koters betaalt. Als je met z'n 2 weggaat, dan deel je het bedrag gewoon door 2 (of je doet om en om betalen)
Uitjes om en om. Boodschappen ene week hij andere week ik. Vakantie ieder betaalt de reissom voor zichzelf en eigen kinderen. Uitgaven terplaatse ieder de helft.
Wij (prille ex en ik) betaalden altijd de boodschappen in ons eigen huis, maar als het eens zo voorkwam haalde ik wat voor hem of hij voor mij. Weekends weg en etentjes betaalde hij altijd, en ik alleen als ik hem specifiek mee nam om te trakteren. Incidenteel betaalde ik wel eens de koffie of lunch. Zijn inkomen was ongeveer 3 keer zo hoog als het mijne dus als het van mij had moeten komen hadden we een stuk minder kunnen doen.
quote:Luxaflex schreef op 06 oktober 2014 @ 12:22:

Uitjes om en om. Boodschappen ene week hij andere week ik. Vakantie ieder betaalt de reissom voor zichzelf en eigen kinderen. Uitgaven terplaatse ieder de helft.Maar als de één 3 kinderen heeft en de ander slechts één, is uitgaven ter plaatse door de helft natuurlijk niet eerlijk. Of je nu 3 extra etentjes per dag moet betalen of slechts eentje scheelt bakken met geld.
Alle reacties Link kopieren
De enige rekeningen die we splitsen zijn eigenlijk de vliegtickets en hotel/airbnb-kosten. De rest gaat allemaal zo ongeveer om en om.

We zijn ongeveer net zo vaak bij mij als bij hem en wie boodschappen doet die betaalt. Dagjes weg en uit eten gaat ook zo ongeveer om en om.

Meestal is het zo dat diegene die iets voorstelt de rekening ook pakt. Dus als ik hem mee vraag naar een voorstelling dan koop ik daarvoor de kaartjes, gaan we dan eerst nog een hapje ergens eten dan betaalt hij meestal die rekening.

We hebben er nooit afspraken over gemaakt maar het gaat eigenlijk vanzelf.
Zeg maar Spijker.
Gewoon met een beetje gevoel voor verhoudingen EN. Verder vind ik het niet zo boeiend dat ik ook ijsjes of patat of een gymbroek voor zijn kinderen koop en weiger dat tegen een meetlat te houden. Aan de andere kant als je zwaar krap zit in je financiën begrijp ik ook als iemand het anders regelt.
50/50 en zo nu en dan trakteert de een en dan weer de ander.

Het komt niet op een Euro. Kosten voor de kinderen zijn voor de ouder maar ook daarvoor, in de liefde hou je daar ook niet helemaal rekening mee. Het gaat allemaal van zelf.
50/50 met twee personen.



In jullie geval zou ik kiezen voor jou 2/5 deel en voor hem 3/5 deel als alle kinderen meegaan met uitstapje of uiteten.



Verder niet al te moeilijk doen met een ijsje of eens trakteren of zo, niet alles op een weegschaal leggen.
Alle reacties Link kopieren
Niet anders dan bij samenwonen. Allebei in principe verantwoordelijk voor onze eigen financieren.



Daarnaast is het belangrijk of dat er een inkomens- en uitgavenverschil is of niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een latter, ik heb één kind, hij geen :-).

Wij doen het zo:



Doordeweeks als kindlief thuis is, eet hij 2x bij mij, ik betaal dan de boodschappen. In het weekend dat kind bij vader is, ben ik meestal bij hem, dan betaalt hij de boodschappen. Etentjes doen we een beetje op gevoel. Vakantie betaalt hij voor zichzelf en ik voor mijzelf en kind. De kosten tijdens de vakantie (vervoer, eten, drankjes etc.) doen we 50-50, dus dan betaalt hij ook voor mijn kind mee. Dat vind ik heel lief. Verder is hij erg gul naar mijn kind toe en regelt altijd dingetjes.



Verder kosten zijn voor onszelf.
Alle reacties Link kopieren
Wie betaalT wat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 07 oktober 2014 @ 14:41:

Wie betaalT wat.Dank je :-)
quote:forumdame2011 schreef op 07 oktober 2014 @ 17:19:

[...]



Dank je :-)



En: "wordT de rekening gedeelD"..



Of ben jij niet de TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven