Maandagmorgenmoppertopic: het is continU!

06-10-2014 11:40 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even zomaar wat mopperen op de maandag. Ik stoor me er zo aan dat ik steeds meer mensen continue zie schrijven als ze continu bedoelen. Ik lees dan direct continu-e (dus; datgene dat continu is) en dan kloppen zinnen niet meer.



Volgens mij is het de schuld van die stomme koekjes



Die ik nog nooit gekocht heb, omdat ik ze verwijt aansprakelijk te zijn voor deze taalverloedering!





Maar goed. Nu bent u allen op de hoogte, het is gewoon continu. Zonder e. Die e komt er alleen aan vast als ieder bijvoeglijk naamwoord daar een e zou krijgen.



Iemand anders nog wat te mopperen?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 06 oktober 2014 @ 20:44:

[...]



Ja, zeker overwogen, maar nee, dan moet ik daar daadwerkelijk gaan lezen...................
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Ook weer een parel op Kinderen: Hoe vaak mag je kind....?



Wat?

- Fietsen

- Seksen

- Roken

- Wandelen

- Housen

- Naar de disco

- Eten

- Poepen



Kortom, doorhalen wat niet van toepassing is....
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 06 oktober 2014 @ 19:52:

Taal leeft denk ik altijd maar. Altijd aan verandering onderhevig dus de fouten van vandaag zijn de standaardtaal van morgen.



Zo verbaas ik me er zelf bijvoorbeeld over dat ik het in enkele jaren tijd acceptabel heb zien worden om dingen als "meest sterke" te zeggen in plaats van "sterkste". Zelfs gerenommeerde kranten en televisiezenders maken zich er al schuldig aan dus het zal niet vlot meer overwaaien.



Hetzelfde geldt voor de term "letterlijk en figuurlijk". Die wordt (ja ook weer gewoon in de media!) tegenwoordig te pas en te onpas (te pas en te onpas) gebruikt voor iets wat echt niet letterlijk en figuurlijk kan. "Het regent vandaag letterlijk en figuurlijk pijpenstelen". Ik zie het al voor me!

Het raakt steeds meer in gebruik als een overdrijving en krijgt dus een andere functie in de taal.



Ik probeer me er maar niet meer aan te irriteren.



Later toegevoegd: sorry fashionvictim ik had eerst alles moeten lezen!





Ik had het eerder vanavond nog niet getypt, of ik hoor op het RTL Nieuws: "Het meest gevaarlijke beroep bladiebla"



Dan zit ik dus echt thuis tegen de tv te gillen: Gevaarlijkste! Hoe moeilijk is het nou?!



Blij dat iemand anders zich ook zo ergert aan die taalverkrachting.
Am Yisrael Chai!
Beslissingen werden vroeger genomen, tegenwoordig gemaakt!



Ik vind dat zo vreslijk, ik neem nu de beslissing om die fout nooit te maken!
quote:Marthe. schreef op 06 oktober 2014 @ 12:13:

[...]Je hoeft een taalergernis niet altijd te uiten, en zeker niet als eerste reactie op een emotioneel verhaal.

bv: "Mijn lieve dochtertje is vorige week overreden. Ze heeft helaas niet ouder mogen worden als vijf."

"Hallo: ouder DAN!"

Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 06 oktober 2014 @ 16:14:

[...]





Ik vind het vooral irritant op de "homepage" met laatste actieve onderwerpen. Op mijn computer kan ik er dan nog boven hangen en zien of het van Relaties komt (want dan negeer ik het), maar op mijn telefoon wordt ik ook vaak nieuwschierig en dan moet ik het helemaal gaan open :P



Deze zie ik ook erg vaak..



Gierig heeft hier een oude betekenis, die tegenwoordig niet meer wordt gebruikt: 'begerig naar, verlangend naar'. Wie 'begerig is naar nieuws', wil dus graag nieuws horen.
Luister naar je hart, want dat klopt
Alle reacties Link kopieren
quote:Justmaartje123 schreef op 06 oktober 2014 @ 14:13:

[...]





Sorry Spijk-er, je hebt helemaal gelijk. Die koekjes moet je ook bij een naamsverandering niet kopen hoor, het is net een hap gebakken zand. Vind je uren later nog in je holle kies terug en de smaak is ook om te janken. Een soort speculaas zonder speculaas.



Ik vind die met chocola anders wel lekker hoor.

Over gemopper gesproken, het mag dan misschien wel geen maandag meer zijn.. Maar het feit dat ik al 2 weken niet meer fatsoenlijk slaap ( kan niet voor 4 uur in slaap komen wegens angst gedachtes) vindt ik toch vrij vervelend.
"If by my life or death I can protect you, I will."
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 06 oktober 2014 @ 11:44:

Bedankt voor het melden. Wist niet eens af van het bestaan van deze koekjes. Nu dus wel.



Weet je waar ik kromme tenen van krijg? Van 'me' als men mijn bedoeld. Of 'na' als men naar bedoeld. Dus ik snap je moppertopic wel. En dan vergeet je nog 'is' in plaats van 'eens', ook zo irritant!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens Bieno! Ook al is het allang geen maandag meer..

Geen idee of de volgende al genoemd is, maar ik krijg echt kippenvel als ik ergens 'hij wilt' lees, met een 't' aan het eind.

Laatst begrepen dat dat gewoon ook kan in het Nederlands, maar vind het zo lelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven