Zoontje 20 maanden zegt nog niets

13-07-2014 20:24 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna twee jaar zegt nog niets ook geen papa of mama. Hij brabbelt wel maar niet super veel. We krijgen al hulp van de logopediste en hij krijgt een gehoortest (heeft hij inmiddels gehad en was goed) maar maak me toch wel zorgen. Iemand ervaring
Rond de 24 maanden sprak mijn dochter actief 30 woorden. Geen 2-woordszinnen, alleen losse woorden. Ik heb het toen de tijd gegeven. Zij had geen woorden nodig om te communiceren. Da, die en uh reageerden wij niet op. Voor haar geen probleem, ze was een erg tevreden kind. Als ik haar geen eten gaf, at ze de hele dag niks, dus wachten tot ze 'brood' of 'kaas' zou gaan zeggen had geen zin.
Die blokjes kwamen hier met de bmr-prik samen volgens mij. Nu de laatste keer, met 24 maanden (?), moest ze een bal gooien, schoppen en ook weer de blokjes. En wij nog grappig doen dat ze ook kleuren kent, ze noemde toen alles blauw, dus wij laten zien met het blauwe blokje wilden we dmv het gele blokje laten zien dat ze dus alles blauw noemt, zegt ze ineens de juiste kleur. En bij de rode ook! ze moest toen trouwens ook Ernie z'n lichaamsdelen aanwijzen. Maar dat oefenden wij ook zelf al veel met haar.
Teveel naar die geluisterd? http://m.youtube.com/watch?feature=kp&v=CH4njXSjkNY
nee, die ken ik nog niet haha! Geen idee waar de blauw-obsessie vandaan kwam. Ze doet het nu nog wel eens express
Alle reacties Link kopieren
Zijn zijn oogjes in orde?

Dat was bij mijn oudste het probleem
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon wilde ook maar niet gaan praten, met 2,5 was de woordenschat beperkt tot papa en mama. Het hele circus werd erop losgelaten, maar zelf geloofde ik dat het wel goed zou komen, mijn broer was precies zo. En inderdaad, toen hij 3,5 was, begon hij. Grammaticaal correcte volzinnen, over de gekste dingen. Een jaar later (nog geen 5 dus) bleek hij ineens te kunnen lezen. Mijn zoon is het type dat stilzwijgend toekijkt, alles analyseert en dat intern verwerkt. Pas als hij het beheerst, komt het eruit. Zo kan hij nu (15 jaar) nog niet koken, maar het zou me niet verbazen als er in de toekomst opeens gepocheerde zwezerik met een schuimige sabayon uit zijn handen komt...
Als ik me niet vergis zijn een aantal van de late praters die hierboven zijn genoemd later wel gediagnostiseerd met Asperger of een andere ASS? Misschien zit ik er naast hoor.



Maar het is gewoon 'statistisch gezien' handig om de ontwikkeling van late praters extra in de gaten te houden, niet alleen vanwege het praten zelf, maar ook om in de gaten te houden of wat extra begeleiding /ondersteuning behulpzaam kan zijn om het kind de beste kansen te geven in het leven.



En nogmaals, ook kans dat dit allemaal niet van toepassing is op zoon van TO.
Alle reacties Link kopieren
Als je je zorgen maakt dan moet je er laten naar kijken. Punt.

Ik heb een zoontje met taal en andere problemen en zal nooit zomaar zeggen: het komt wel goed, geen zorgen maken!

Uiteindelijk is het bij hem nu pas goed aan het bijtrekken, maar wel met veel hulp. (is pas 4 geworden en is rond z’n 3e verjaardag echt goed beginnen praten)

Dus je zorgen niet zomaar laten wegwuiven, laat je kindje eventueel eens grondiger testen.

Positief is al indien de rest van zijn ontwikkeling goed en vlot gaat.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Zijn verdere ontwikkeling gaat goed dus het blijft gewoon afwachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kuzu schreef op 13 juli 2014 @ 21:35:

Mijn zoon is 18 maanden en benoemd zichzelf, mij (mammmmmmm) en zn vader (bammmm, van het Turkse woord baba).

We hebben vorige week bij het cb een indicatie gekregen voor meer uren psz, als hij 2 is, omdat ze er dan extra aandacht aan gaan geven.



Maar is het niet zo dat kinderen die tweetalig worden opgevoed wel vaker wat trager zijn met praten? Hoeft niet persé hoor, maar ik heb me er in verdiept aangezien ons dochtertje ook turks-nederlands word opgevoed en las dat in meerdere artikelen.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon praatte op die leeftijd ook nog bijna niet. Nou is het wel zo dat wij destijds in de VS woonden en hij dus zowel Engels als Nederlands hoorde, wat de boel misschien enigszins vertraagd heeft. Ik heb het toen weleens nagevraagd bij de kinderarts, maar die vond het absoluut niet zorgelijk. Toen hij 2 jaar was, maakte hij opeens enorme sprongen qua taalontwikkeling en nu is hij ruim 3.5 jaar en praat beter dan de meesten van zijn leeftijdsgenoten. Ik moet er wel bij zeggen dat hij ASS heeft (Asperger).



Maar het verschilt gewoon heel erg per kind. Onze dochter (wordt volgende maand 2 jaar) praatte al heel vroeg en spreekt inmiddels in volzinnen. Veel sneller dus dan haar grote broer, terwijl we niks anders hebben gedaan ofzo.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is 18 maanden, praat ook niet. Maar hij begrijpt alles, voert ook opdrachtjes uit enzo. Ik zou me geen druk umaken. Hij was overogigens wel vroeg gaan lopen met 10 maanden...
Alle reacties Link kopieren
Ondertussen wordt mijn zoontje eind deze maand al twee en zegt nog steeds geen enkel woordje. Hij zegt ook geen papa of mama of iets wat op een woordje lijkt....
Naar ik heb begrepen heb ik totdat ik 2 1/2 was ook niet gesproken. Vervolgens kwamen er meteen kleine zinnetjes uit. Waarschijnlijk had ik er niet zo'n zin in. Het is met mij helemaal goed gekomen
Alle reacties Link kopieren
Mozart scheen ook pas op z'n vierde te praten dus wie weet heb je een klein genie rondlopen ;) zou me niet teveel zorgen proberen te maken als k jou was. Als er wel iets uit die testen komt is het nog vroeg genoeg daarvoor.
Ooh als ik echt wil doe ik het hoor ik laat me niet afkaken yoe
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 2,5 en ik moet in november terug voor extra controle voor haar spraak. Alleen mijn dochter kan wel een paar zinnetjes en veel woorden maar ze praat niet bij vreemde ook op de Creche praat ze nauwelijks dus ben benieuwd
quote:iceangel schreef op 08 oktober 2014 @ 21:30:

Ondertussen wordt mijn zoontje eind deze maand al twee en zegt nog steeds geen enkel woordje. Hij zegt ook geen papa of mama of iets wat op een woordje lijkt....Hoe verloopt de logopedie? En is er iets uit de gehoortest gekomen?
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter zei ook nog niks op haar 2de verjaardag...ja een hoop chinees gebrabbel maar geen nederlands herkenbaar woord.

Ze werd in juli 2 en in augustus waren we op vakantie en in 1 keer op dezelfde dag was het: papa,mama,oma,bal en auto!

Het zat er dus wel en kwam er in 1 keer uit.



Ze is nu bijna 16 en ohhhh man soms zou ik de batterijen eruit willen halen!!!!! Ook qua intelligentie is er niks mis met haar....doet nu HAVO terwijl ze eigenlijk ook prima VWO had kunnen doen.
quote:

iceangel, 2 uur geleden

Ondertussen wordt mijn zoontje eind deze maand al twee en zegt nog steeds geen enkel woordje. Hij zegt ook geen papa of mama of iets wat op een woordje lijkt....



Wat zegt de logopedist bij wie jullie onder behandeling zijn ervan? Helemaal niks zeggen bij bijna twee jaar lijkt mij bijzonder - maar ik ben een leek.

Begrijpt hij je wel als je tegen hem praat?
Ik scheen op mn 3e pas te praten..komt wel goed hoor denk ik TO.
quote:manon_samira schreef op 08 oktober 2014 @ 21:43:

Mijn dochter is nu 2,5 en ik moet in november terug voor extra controle voor haar spraak. Alleen mijn dochter kan wel een paar zinnetjes en veel woorden maar ze praat niet bij vreemde ook op de Creche praat ze nauwelijks dus ben benieuwdOp de kleuterschool begreep ik nog niet alles wat de kinderen zeiden...je hebt er langzame starters tussen zitten.
Alle reacties Link kopieren
De gehoortest was goed. De logopedie gaat niet heel geweldig mijn zoontje gaat merr zijn eigen gang dan spelen met de logopediste. De logopediste had wel verwacht dat hij nu papa en mama zou zeggen maar dit is dus niet het geval. Hij gaat nu verdere onderzoeken krijgen....
Alle reacties Link kopieren
Volgende maand gaat hij naar de psz ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ben een beetje bang dat hij straks een buitenbeentje wordt tussen die kindjes omdat hij helemaal niets zegt. Straks voelt hij zich onbegrepen of begrijpen die kindjes hem niet...
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het ondertussen met je zoontje? Hoe gaat het op de PSZ? Mijn zoontje is ook 20 maanden en zegt ook nog niets en maak me ook best zorgen.



Groetjes
niets
Alle reacties Link kopieren
Met mijn zoontje gaat het goed allen hij praat nog steeds niet. Hij zegt nog geen enkel woordje en hiervoor gaan we ook naar de kinderarts en de ggz. Hij zit niet meer op de psz hij staat nu op een wachtlijst voor een speciale peutergroep met logopedie om zijn achterstand in te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven