Hartig tussendoortje voor dreumes

08-10-2014 21:58 82 berichten
Mijn zoontje van bijna een jaar heeft een voorkeur voor hartig eten. Hij heeft drie "hoofdmaaltijden" op een dag en daarnaast 2 momenten van tussendoortjes (en nog een avondfles). 's Morgens fruit en 's middags vaak iets van een koekje. Yoghurt is een onderdeel van zijn avondmaaltijd.



Als tweede tussendoortje wil ik hem graag iets hartigs geven.



Wat tot nu toe succes is:

- Een tuc koekje (is wel erg zout, wil ik hem niet te vaak geven)

- Roerei (wil ik hem op deze leeftijd ook maar eens per week geven)

- Wortelchips



Iemand nog tips die niet meteen superzout en ongezond zijn?
Alle reacties Link kopieren
NYC, mijn zoontje kreeg pas zijn eerste tand op zijn eerste verjaardag en die at echt alles. Ook onder tanden kunnen ze prima kauwen .



Hier eet mijn bijna druemes cracottes en rijstwafels zonder beleg, soepstengels, komkommer, rozijntjes (of gewoon een bakje gehalveerde druiven, doet het ook prima).
Alle reacties Link kopieren
Komkommer, stukje kaas, cheez dippers (niet heel gezond), rijstwafel met zeezout, soepstengel, pretzels etc
Is zelf wat popcorn bakken ook een optie? Dat is redelijk zacht, hartig, gezond... En je kunt zelf bepalen hoeveel zout erop gaat.



Daarnaast: vroeger kreeg ik bij de oppas vaak een schaaltje droge cornflakes zonder suiker tussendoor (van die gewone hele goedkope cornflakes). Wie weet is dat ook iets?



Of, ook een optie: een restje pasta apart houden en dat met een beetje kaas opwarmen? Dat je bij het koken gewoon 1-2 eetlepels pasta meer kookt, dat bij het opscheppen apart zet en de dag erna aan hem geeft? Een plakje kaas of een lepel gemalen kaas door de pasta, dat maakt dan ook niet heel veel uit in zout (waar ik velen hier over hoor).
Hier veel herhaling:



Rijstewafel of brood met notenpasta / zonnebloempittenpasta /humus

Mais (gewoon koud, zo uit een potje)

Gedroogd fruit (bijv moerbeibesjes)

Zelf popcorn maken zonder toevoegingen

Komkommer / kleine tomaatjes

Gevriesdroogde groenten (hoewel wij daar volgens mij later mee gestart zijn)

Gekookt ei

Bakje yoghurt

Blokje jonge kaas
Wat dacht je van soep met eventueel een volkoren soepstengel? Ik maakte toen mijn kinderen die leeftijd hadden al soep als tussendoortje. Uiteraard zo weinig mogelijk zout maar wel met lekkere verse kruiden. Voor het gemak pureerde ik de soep altijd met de staafmixer en gaf het in een beker met een dik rietje. Zo krijgen ze ongemerkt ook nog extra groente binnen en is een lekkere opkikker. Nog altijd zijn mijn kinderen gek op soep. Ik heb boterhamzakjes zelfgemaakte soep in de vriezer voor de hele week. Gewoon een hele grote pan maken en een boterhamzakje in een mok hangen om het makkelijk in te schenken. Knoop er in, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zou er zelf nooit aan gedacht hebben, maar ik kwam er al kokende achter dat mijn peuter echt verzot is op champignons, en dan vooral rauw of kort-gekookt. En wat blijkt; haar broer en zus ook. Ze zijn er dol op, terwijl ik nooit verder dacht als gebakken champignons.



Hier is een "monkey-plate" een groot succes; een bordje met wat tomaatjes, wat champignonnetjes, paar reepjes kipfilet, wat cracker-stukjes....eigenlijk gewoon van alles op een bordje gemieterd en lekker snacken. Vaak is het kiezen en proeven al een groot deel van de spanning.
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
Is pindakaas als beleg niet wat? Bij de plaatselijke eco-supermerkt verkopen ze pindakaas met alleen pinda's. En ook andere notenpasta's. Geen zout of geharde vetten etc. Vind het zelf de lekkerste trouwens.



(De mijne is nog iets minder ver, maar dat duurt niet lang meer. Dus heel interessant, dit topic!)
Alle reacties Link kopieren
rijstewafels zijn helaas ook niet zo geschikt.

vergif in rijstewafels
Alle reacties Link kopieren
ik geef mijn zoontje liever knäckebrot, maisstengels e.d.

soms ook blokjes kaas of ham.
Alle reacties Link kopieren
Hier is gedroogd fruit een hit, zoontje is bijna 11 maanden! Vooral de appelringen
Alle reacties Link kopieren
quote:maedl schreef op 09 oktober 2014 @ 15:26:

rijstewafels zijn helaas ook niet zo geschikt.

vergif in rijstewafels



Ik krijg zo'n jeuk van dit soort massahysterie, sorry.

Mijn hemel, je kan niets meer eten.



Van leven ga je dood. En als we maar oud genoeg worden krijgen we allemaal kanker.



Een rijstwafel kan echt geen kwaad. Arseen zit in water, vis, schelpdieren en planten. Doodnormaal spul.

Arseenverbindingen kunnen voorkomen in rattengif en vroeger ook in landbouwgif. De gemiddelde dagelijkse inname kan gewoon door het lichaam afgescheiden worden, ook door kinderen.

Rijstwafels zijn prima eetbaar (of je dat ook wilt is een tweede, die dingen meuren en vullen voor geen meter, ).



Zolang je geen liters goedkope wijn in jouw kind giet, zal het risico op een arseenvergiftiging echt verwaarloosbaar zijn. Zelfs als het 10 rijstwafels op een dag eet.
Wat wilde ik nou toch typen?
Alle reacties Link kopieren
RijstewAfel maisboogjed kipfilet voor op brood rauwkost
Alle reacties Link kopieren
Denk ook eens aan kroepoek.
"moeder worden is een wonder, moeder zijn een heel gedonder"
Alle reacties Link kopieren
Bakje gekookte (volkoren) macaroni met een beetje geraspte kaas eroverheen.

- Noodles (afgekoeld)

- Pepsil sticks (die zoute stokjes)

- Matzes (hele dunne aparte crackers) erg lekker

- yoghurt met een beschuitje erdoor gekruimeld

- beschuitje of cracker of craquotte met runderslaatje of sandwichspread.

- hartige sultana.
"moeder worden is een wonder, moeder zijn een heel gedonder"
ik vind dit echt een leuk topic.morgen maar weer boodschappen inslaan voor mijn kleine vreetzakje
Alle reacties Link kopieren
Ken je het begrip Monkeyplate? Je mikt gewoon van alles op een bord, maakt er een lekker dipje bij en klaar. Jij bepaalt wat er op dat bord ligt, kind kiest wat hij eet. Ideaal voor restjes ook.

Ik leg erop: stukje kaas, kipfilet, vis, rauwe of gekookte (van de dag ervoor) groenten, fruit (druiven zijn hier een hit), stukjes cracker/rijstwafel/soepstengel/tortilla etc. En dan een dipje van roomkaas met wat verse kruiden.



Voorbeeldje:

http://img.tapatalk.com/d/14/06/30/8eduva6y.jpg

Al maak ik het nooit zo uitgebreid, gewoon van alles wat ik in de (koel)kast heb op 1 bordje.
geroosterde kikkererwten



http://chickslovefood.com ... kkererwten-zoet-en-spicy/
dat doe ik ok vaak blauwmetstippen. Alleen nog niet voor mijn dreumes. Die kan alleen nog gedoseerd eten aan
Monkeyplate ken ik! (Dankzij Kiind magazine wat ik weer van jou ken, blauwmetstippen). Zoon zit nu alleen in de fase van: als ik een bord met eten voor mij krijg, kan ik dat ook van tafel maaien.

Nu is dat niet mijn grootste zorg hoor, maar ik wil hem het tussendoortje geven op het moment dat hij even in de kinderstoel kan zitten als ik aan het koken ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 09 oktober 2014 @ 21:27:

Monkeyplate ken ik! (Dankzij Kiind magazine wat ik weer van jou ken, blauwmetstippen). Zoon zit nu alleen in de fase van: als ik een bord met eten voor mij krijg, kan ik dat ook van tafel maaien.

Nu is dat niet mijn grootste zorg hoor, maar ik wil hem het tussendoortje geven op het moment dat hij even in de kinderstoel kan zitten als ik aan het koken ben.



:-)

Dan mik je wat los spul op tafel of op het blad van zijn kinderstoel?
quote:mama-coach schreef op 09 oktober 2014 @ 20:50:

Denk ook eens aan kroepoek.Heel erg zout.
quote:blauwmetstippen schreef op 09 oktober 2014 @ 21:31:

[...]





:-)

Dan mik je wat los spul op tafel of op het blad van zijn kinderstoel?Maait ie er ook vanaf. En dan gillen dat hij niks meer heeft. Heb hem ook wel eens uit de stoel gehaald, ging ie alsnog alles van de grond oppeuzelen, maar dan hangt ie binnen no time aan mijn been. En eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo lekker voor hem, allerlei geplette meloen. Ik snap dat het voelen en gooien en fijnknijpen óók hoort bij het ontdekken van het eten, maar liever niet elke dag via die methode.
Alle reacties Link kopieren
Mimsey, natuurlijk is af en toe een rijstewafel niet erg, er is inderdaad genoeg andere meuk op de markt maar het wordt altijd gedaan also rijstefwafel de gezonde Snack is en dat is het dus blijkbaar niet zo. Ik geef het mijn Kind niet meer, genoeg andere alternatieven. en ik ga echt niet hysterisch gillen als mijn Kind een keer een rijstewafel krijgt
Ik zag dit topic in mijn lijstje staan, en heb nog een leuke toevoeging: 'omeletjes' uit een muffinblik.



voorbeeldje: http://www.toddlerapproved.com/2012/05/ ... n-tin.html
Och NYC wij noemen het hier de 'clean desk policy' dat Dorian hanteert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven