Geld & Recht alle pijlers

Waardebepaling van ons huis

08-10-2014 16:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een erg intensieve verbouwing gehad en nu ben ik inmiddels wel benieuwd wat onze woning waard is. Ik overweeg dit via een makelaar te doen. Wie heeft dit weleens op deze manier gedaan en wat kost dat ongeveer. Ik lees zo af en toe dat een waardebepaling weleens gratis kan zijn, maar zie dit niet terugkomen bij de grotere makelaarskantoren vandaar dat ik hier wat huiverig voor ben. Ik ben echter niet bereid om veel geld uit te geven aan iets waar ik verder niet zoveel mee ga doen.



Overigens vragen anderen zich wellicht af waarom ik de waarde niet zelf kan afleiden. Dat is heel simpel, want er zijn bijna geen vergelijkbare woningen. Een makelaar berekent bovendien specifieker.
Alle reacties Link kopieren
Badkamers en keukens levert inderdaad niet veel op, tenzij er eerst helemaal geen badkamer was of zo.

En hoewel sommige dingen onderhoud zijn, heeft dat echt wel invloed op de waarde van je huis. Een huis waar nog enorm veel aan gedaan moet worden is minder waard dan een huis waar dat allemaal al gedaan is. En dan gaat het inderdaad met name om niet smaakgevoelige dingen als leidingen, verrotte vloeren en kapotte daken vervangen etc. Kijk maar eens op Funda, de huizen met jaren 60 binnenkant zonder cv zijn echt een stuk goedkoper dan de buren die al in deze eeuw leven. De vraag is alleen of je er ook winst uit haalt. Dat zal inderdaad wel meevallen, de kosten wegen waarschijnlijk aardig op tegen de meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen regelmatig folders van makelaars in de bus voor gratis waardebepalingen.



Het ligt er natuurlijk maar helemaal aan in welke staat 't huis was voor de verbouwing.

Wij hebben een aantal jaren geleden een huis van 100 jaar oud gekocht en inderdaad ook alles verbouwd.

Juist nieuwe leidingen en elektra waren een waardevermeerdering. Badkamer boven ipv douchecel beneden was ook een groterwaardevermeerdering.

Wij hebben toen ook twee makelaars een waardebepalingen laten doen om te zien of 't inderdaad waard was wat we gedaan hadden.

Wel een gratis waardebepaling.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Blijkt het huis meer waard, dan zou je kunnen zien of de rente van je hypotheek lager kan.



Als de lening lager is dan de marktwaarde, kunnen topopslagen vervallen.
quote:bloemetje77 schreef op 08 oktober 2014 @ 19:19:

[...]





En was het huis meer waard dan voor de verbouwing? Ik ben daar wel benieuwd naar. Behalve echt basiszaken zoals dubbel glas en centrale verwarming kan ik me niet zoveel waardeverhogende ingrepen voorstellen.Hier een nokverhoging gedaan zodat de zolder nu ook echt gebruikt kan worden ipv alleen als bergzolder, dat werkt ook wel waarde vermeerderend bijvoorbeeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven