Lutje potje, doen of niet?

10-10-2014 09:59 74 berichten
Op het kdv waar onze dochter over een paar weken naar toe zal gaan hebben ze lutje potjes. Ik wist eerst niet wat het was, maar het zijn een soort 'konijnenhokken' waar ze de jongste babies in laten slapen, buiten dus.



Wij zullen bij de intake ook de vraag krijgen of onze dochter hierin mag slapen. Ik weet het niet. Achter de tuin van het kdv loopt nog een flinke groenstrook en daarachter loopt de doorgaande weg van de wijk. Ik vraag me af of het dan nog wel zo gezond is dat buiten slapen. En ik vind het ook wel een gek idee, ons hummeltje in zo'n hok buiten. Anderzijds vind ik het ook weer zo wat om te weigeren. Zij hebben er ongetwijfeld ook over nagedacht op het kdv.



Zijn er hier meer mensen die hun kind hierin hebben laten slapen of dit geweigerd hebben?
Hier hebben de kinderen er beiden ingeslapen op het kdv. Zomer en winter, in de winter tot de gevoelstemperatuur tot de -15 kwam. Skipak en dekentje en ze sliepen als een os. Juist met 4 kinderen op een bedompt slaapzaaltje vind ik treurig en wilden ze beiden niet slapen.

Ik dacht wel dat het pas vanaf een week of 16 was dat ze er in gingen.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk lijkt me dat. Mijn kinderen zijn al iets ouder en hebben nooit een kdv van binnen gezien en dus geen lutje potje. Maar ook als het koud was in de kinderwagen goed ingepakt lekker in de tuin (niet in de volle tocht en bij storm natuurlijk). Maar zijn ook groot geworden in een woning waar alleen beneden een kachel was en dus op hun slaapkamer ook koud in de winter.

Zelf vind ik het nog heerlijk, wat voor weer het ook is, raam open diep onder mijn wollen dekbed. (En dan de kou over je gezicht voelen, in de winter en nu in de herfst hoor ik de wind heel duidelijk door de bomen, de regen en in de vroege ochtend de vogels die het druk hebben.)
Mijn dochter sliep er heerlijk in. Bij benauwdheid of verkoudheid is het ook heel goed.



Ik zou het dus doen.
Alle reacties Link kopieren
Straks willen ze thuis ook alleen nog maar buiten slapen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het lijkt me heerlijk! Lekker in de frisse buitenlucht, dat is altijd beter dan op een bedompt slaapzaaltje.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een kdv, en wij hebben ook een aantal lutje potjes staan.

Ideaal, wij vragen inderdaad aan de ouders of zij er voor of tegen zijn.

Als ze er in mogen slapen, dan vinden de meeste kinderen het heerlijk. Ze slapen er vaak heel goed in, de buitenlucht is natuurlijk gezond en ze liggen niet met meerdere kinderen op een kamer als ze daar snel wakker van kunnen worden.

Wij horen ze heel goed, dus wij laten ze absoluut niet lang huilen, wij hebben ook veel ramen van boven tot onder op de grond en hebben dus goed toezicht op deze bedjes.

Wij kijken ook altijd naar het weer, wij hebben verschillende slaapzakken en dus ook slaapzakken voor de winter. Er zijn dus dagen bij dat we ze niet gebruiken i.v.m. het weer.



Beslis dus wat jij zelf wilt. Als jij het niet wilt dan geef je aan dat jij het niet wilt. Het gaat om jouw kind. En als het goed is laten ze kinderen niet zomaar huilen hoor.
@ Modus: Yep, je kunt ze ook huren. Ik had ze van Lutjepotje zelf maar er zijn ook andere bedrijven die ze maken.



Hier overigens veel kritiek en gelach door de schoonfamilie. Ik was trouwens verbaasd dat ze het hele gebruik niet kenden. Ze worden toch echt al járen gebruikt op kdv's en voor privégebruik bij mensen thuis, maar er werd echt gedaan alsof ik een of ander raar gestoorde moeder was en het was vooral heeeeel erg zielig voor zoon. (Maar ja, dat zeiden ze ook over vers eten :( )
Ik heb niets tegen buiten slapen, mijn middelste en jongste hebben

veel in de kinderwagen buiten geslapen. Maar je mag gerust weigeren, als je het niet wil zeg je dat op het kdv, dat vinden ze ook niet raar en dan slaapt je kindje gewoon binnen. Je kan bij een kdv dit soort eigen voorkeuren gewoon bespreken. Ook over bijvoeding bijv.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (8 mnd) slaapt op het kdv ook vaak in een lutje potje. En thuis slaapt ze prima in haar bedje op haar slaapkamer.



Het "hok" staat voor de ramen, ze heeft een thermoslaapzak aan en er zit een babyfoon in. Ik heb moeten tekenen voor akkoord.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het niet zien als weigeren. Je kunt gewoon zeggen; liever niet en klaar.
Onze dochter sliep heerlijk in het buitenbed of de kinderwagen. Ik ben een groot voorstander, ze sliep goed, kreeg frisse lucht ipv een slecht geventileerde slaapkamer en werd zeer uitgerust wakker. Dochter is van juli en ging dus in het najaar naar het kdv en is direct buiten gaan slapen.



Dochter zit nu op een ander kdv voor de BSO en zij willen ook graag starten met buitenbedjes.
Alle reacties Link kopieren
Die commentaren van 'het lijkt op een konijnenhok'... nou en?

Krijgt een baby daar een trauma van? Kwetst het hem om in een bedje te slapen dat doet denken aan een konijnenhok? Betekent dat dat hij net zo behandeld wordt en evenveel waard is als een konijn?



Dat je de associatie hebt met een konijnenhok snap ik prima. Dat je dat als reden ziet om het 'belachelijk' of 'zielig' te vinden vind ik kortzichtig. Je snapt toch wel dat dat door je eigen perceptie en referentiekader komt maar niks te maken heeft met de functie, nut en werking ervan?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:van-vert schreef op 11 oktober 2014 @ 19:47:

Je moet het niet zien als weigeren. Je kunt gewoon zeggen; liever niet en klaar.Weet ik hoor, maar ik heb een goed gevoel bij ons kdv en ga er van uit dat zij bewust hebben gekozen voor deze bedjes. Terwijl mijn bezwaren meer gevoelsmatig waren. Ik lees hier (ook) veel positieve verhalen dus we gaan het iig proberen. Hier ook een zomerkindje dat in het najaar start, dus het zal weertechnisch gezien ook niet elke dag uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen de ramen tegenwoordig niet meer open?
Alle reacties Link kopieren
Meds



Mijn zoontje begon toen hij 6 maanden was te slapen in zo'n "hok"en vond/vind het heerlijk. Wij moesten ook tekenen voor akkoord.

Toen we het aan de familie vertelden, vonden ze het in eerste instantie ook zielig.. tot bleek dat hij op het kdv buiten veel fijner slaapt, omdat het hem minder afleiding geeft. Zielig is het dus allerminst en hij wordt goed in de gaten gehouden.
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
quote:nina1966 schreef op 12 oktober 2014 @ 11:56:

Kunnen de ramen tegenwoordig niet meer open?Nou ik ging af en toe echt bijna over mijn nek als ik het kdv binnen stapte, stinkende poepluiers heb je daar de hele dag. Dan stond ik echt zo snel mogelijk weer buiten. Wat dat betreft is buiten slapen echt een verbetering.
Mijn neef die boer is had ook een Lutje Potje voor zijn kinderen, zo sliepen ze bij hem in de buurt terwijl hij aan het werk was. Het zijn ferme knapen geworden, die kinderen van hem.
Alle reacties Link kopieren


GESCHIEDENIS

Op initiatief van huisarts Dr. Posthumus uit Eenrum werd het eerste babyhok getimmerd door timmerbedrijf Lanting te Eenrum voor de kleinzoon van Lanting die een aannemingsbedrijf heeft te Hornhuizen. De eerste baby, nog steeds een gezonde man, werd er in de zomer van 1939 voor het eerst ingelegd. Het "babyhok" werd in Noordwest-Groningen razend populair. Plattelandsbaby's worden nog steeds in het huisje gelegd. Nu is het huisje een onderdeel van de cultuur van de noordwesthoek van Groningen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren




A baby cage, supposed to give it fresh air and sunshine, 1937





Dan valt zo'n "konijnenhok" ineens best weer mee he
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 19 januari 2015 @ 11:56:

[afbeelding]



A baby cage, supposed to give it fresh air and sunshine, 1937





Dan valt zo'n "konijnenhok" ineens best weer mee he Dit ziet er meer uit alsof zo'n kind lekker de fabrieksdampen ligt in te ademen.
Alle reacties Link kopieren
ja, dat dacht ik inderdaad ook! Maar in die tijd waren er ook binnen nog allerhande kacheltjes, die vast niet zo goed waren voor de luchtwegen.



Verder is het meer een duiventil dan een konijnenhok
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dat doen ze als het buiten hoeveel graden is? Ik als kou kleum zou het niks vinden.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje, mensen gaan toch ook met de baby in de kinderwagen wandelen als het sneeuwt en dergelijke. Je moet goed opletten dat het warm blijft inde wagen/het konijnenhok
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer helemaal gelijk. Ik vind het alleen zo raar idee om kind in een hok buiten te zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven