Nationaal cdieren dag en offerfeest

03-10-2014 16:15 220 berichten
Graag reacties, in mijn gevoel, sorry kan niet
Alle reacties Link kopieren
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 19:40:

[...]





Hi,

Ik weet wel hoe het zit want er bestaat een faunafonds waar schade uitbetaald wordt. Daar heeft de jager niets mee te maken op financieel gebied, wij als belastingbetaler helaas wel...



In het voorstel van de nieuwe natuurwet is wel een clausule opgenomen dat jagers aansprakelijk gehouden kunnen worden voor schade maar daar willen ze niet in meegaan, de knjv verzet zich hier enorm tegen.



Ik denk idd dat wij langs elkaar heenpraten als het om soorten jagers gaat.....



Maar ik heb helaas verschrikkelijke ervaringen rondom jacht.....en ben blij dat de pacht op mijn grond niet meer aan de orde is.Ik twijfel echt niet aan misstanden of drijfjacht die tegenwoordig drukjacht wordt genoemd. In Engeland worden fazanten gefokt, ze heten niet voor niets gamebirds, dat vind ik net zo schandalig als de vossenjacht. Wie voor zijn plezier jaagt kan wat mij betreft beter kleiduiven gaan schieten (best leuk trouwens).
verba volant, scripta manent.
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 17:58:

Het offeren van dieren is erg uit de tijd, blijkbaar wordt alles aan de kant geschoven als het een religie betreft.



Slachten kan nooit diervriendelijk, ... maar om ze nu de strot door te snijden en ze dood te laten bloeden dat gaat me echt te ver!



De geslachte dieren worden gewoon opgegeten hoor, als ze ze nou in de moskee zouden verbranden als offer, dan zou het verspilling zijn. Maar het offerfeest is net zoiets als onze kerst: een dood beest op tafel oppeuzelen met je familie.



Dat doodbloeden gaat trouwens enorm hard, aangezien ze de halsslagader doorsnijden (bovendien zijn dan al buiten bewustzijn). Dat bloed spuit er echt uit, vandaar die foto's van dieren met een doorgesneden keel in een plas van bloed. Dat ziet er voor velen een stuk naarder uit dan het 'cleane' industriële proces waarbij er natuurlijk net zo goed liters bloed uit zo'n beest komt, maar wat met een gootje afgevoerd wordt. Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer,
quote:maylina schreef op 04 oktober 2014 @ 23:00:

[...]





De geslachte dieren worden gewoon opgegeten hoor, als ze ze nou in de moskee zouden verbranden als offer, dan zou het verspilling zijn. Maar het offerfeest is net zoiets als onze kerst: een dood beest op tafel oppeuzelen met je familie.



Dat doodbloeden gaat trouwens enorm hard, aangezien ze de halsslagader doorsnijden (bovendien zijn dan al buiten bewustzijn). Dat bloed spuit er echt uit, vandaar die foto's van dieren met een doorgesneden keel in een plas van bloed. Dat ziet er voor velen een stuk naarder uit dan het 'cleane' industriële proces waarbij er natuurlijk net zo goed liters bloed uit zo'n beest komt, maar wat met een gootje afgevoerd wordt. Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer,



Goh, worden ze opgegeten hoor? Alsof ik dat niet weet.



Dat doodbloeden gaat niet zo hard als je denkt al willen degenen die dat doen ons dat wel laten geloven. Zoals ik al aangaf vind ik alle slachtprocessen onaanvaardbaar en ik eet zelf ook geen vlees. Ook niet met familie met de kerst.



Maar de slachtprocessen wat in NL gangbaar is is ook niet prettig en dat gaf ik al aan, echter vindt er wel bedwelming plaats (volgens de Euopeesche wetgeving) wat dus voor halal slachten verboden is en dat is wat mij en vele anderen tegen de borst stuit omdat de kans aanwezig is dat het dier wel degelijk lijd zonder de bedwelming dus het komt helemaal niet op hetzelfde neer,in tegendeel.



Kortom ik vind het niet normaal dat omwille van een geloof zulke rituelen plaatsvinden wat niet meer van deze tijd is. Dat een stel gelovigen tegen bedwelming is en dat de wetgeving daar dan weer een uitzondering maakt dat vind ik helemaal schandalig!
Alle reacties Link kopieren
Haha mijn vriend heeft in Turkije het Offerfeest aangehouden en ik in Nederland Dierendag. Het is toch niet zo'n ramp?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Eens met Elvi70.



Mijn broers hebben afgelopen week weer een stel mafklappers met een jachtgeweer voor de kneuzer moeten wegjagen. Belachelijk om op opgejaagd wild te willen schieten waar mensen aan het werk zijn.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgetteDansLeTabak schreef op 03 oktober 2014 @ 16:25:

Precies Missuus. Het Offerfeest is erg belangrijk voor Moslims begrijp ik. Dat kan niet verzet worden, het moet altijd op een vaste tijd na de Ramadan zijn. Dierendag is ook belangrijk voor sommige mensen. Maar ook dat kan niet verzet worden.



Klaar dan toch?Prima, maar wanneer ik dan een filmpje op mijn fb krijg, over hoe een geit halal te slachten... Sorry hoor, ik heb een hond (sorry, speeksel onrein)
[quote]elvi70 schreef op 05 oktober 2014 @ 14:26:

[...]





Goh, worden ze opgegeten hoor? Alsof ik dat niet weet.





[/quote]



Wat versta jij dan onder het woord 'offeren'? En waarom is dat dan volgens jou uit de tijd? Ik vind eten delen met minderbedeelden nogal tijdloos namelijk. En een stuk nuttiger dan het neerleggen van eten bij een altaar zoals bij andere religies wat vervolgens door niemand opgegeten wordt, of verbrand.
Alle reacties Link kopieren
Om eten te delen moet je een dier offeren? Om te delen moet je alleen naar je eigen geloof kijken en met die mensen delen? Als je wilt delen hoeven er niet perse dieren te worden geslacht op die gruwelijke halal methode.
Maylina volgens mij heb ik mijn standpunten helder uiteengezet, wellicht moet je het nogmaals lezen?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat hier om een jaarlijkse massaslachting ter meerdere eer en glorie van een bloeddorstige god.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:elvi70 schreef op 04 oktober 2014 @ 18:26:

[...]





Ik consumeer overigens geen vlees maar dat doet niet ter zake. En wat bedoel je met liever afgeschoten worden dan aangereden worden? Dieren worden nu eenmaal aangereden omdat er voertuigen zijn (mensen overigens ook), dan kun je beter alle dieren uitroeien. Jacht is een duister wereldje waar ik helaas erg lang beroepsmatig mee te maken heb gehad.

Dat we dieren in de bio industrie houden en afmaken is al erg maar dat we daarnaast ook nog de dieren in het wild moeten afmaken is van de zotte,

Ik heb helaas genoeg ellende meegemaakt met de jacht,

Jagers proberen het publiek op hun hand te krijgen met regelrechte fabels. Laten we de dieren in het wild met rust laten. Jacht behelst meer dan enkel wild eten, het gaat om de kick, zie ook de foto's van de trofeeen van deze lieden die er hun hobby van hebben gemaakt om dieren neer te knallen.

Afgeschoten worden gaat meestal humaner. Je jachtdiploma krijg je niet zomaar effe bij een pakje boter cadeau. Daar moet je wel wat voor doen. De meesten zakken op het schieten. Goed oefenen dus. Maar bij aanrijding sterven dieren lang niet altijd meteen. Bij het schieten misschien ook niet altijd maar men zorgt er vervolgens wél voor dat het dier zo snel mogelijk uit het lijden verlost wordt. Automobilisten rijden gewoon door.



Verder heb ik absoluut geen zin om tegen jouw bevooroordeeldheid in te gaan. Jij kent de jagerswereld niet. Ik wel. Ik ben een stuk objectiever daarin.



De jagers die ik ken zijn over het algemeen liefhebbers van wild en hebben respect ervoor. Ze doen ook mee aan tellingen om een quota aan afschieten bij te houden. Ze schieten lang niet alles af wat ze zien. Er worden afspraken gemaakt wie waarop mag schieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 04 oktober 2014 @ 19:50:

[...]





Huh? Meen je dit serieus? Want het slaat nergens op. Wie belet jou of iemand anders om dierendag te vieren zoals jij het wil? Niemand! Dus platgewalst, waar heb je het in vredesnaam over? De een viert vandaag dierendag, de ander het offerfeest, sommigen vieren misschien zelfs wel allebei.

wil je niet begrijpen of doe je nou onnozel?



Mensen kunnen het offerfeest op dierendag als kwetsend ervaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 05 oktober 2014 @ 14:48:

Eens met Elvi70.



Mijn broers hebben afgelopen week weer een stel mafklappers met een jachtgeweer voor de kneuzer moeten wegjagen. Belachelijk om op opgejaagd wild te willen schieten waar mensen aan het werk zijn.Dat waren hufters. Het jachtseizoen is nog niet begonnen én het is niet weidelijk om die dieren neer te schieten als ze vluchten voor de kneuzer. Wat ze eigenlijk hadden moeten doen als ze een oprechte natuurliefhebber waren geweest, wat jagers eigenlijk behoren te zijn, is dieren uit weilanden jagen waar gemaaid gaat worden. Dit om hun levens te sparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 06 oktober 2014 @ 18:40:

[...]



wil je niet begrijpen of doe je nou onnozel?



Mensen kunnen het offerfeest op dierendag als kwetsend ervaren.



Dat is zeer verre van wat je zei in de tekst waar ik op reageerde.



En hoe sneu ben je als je het kwetsend vindt als het offerfeest een keertje samenvalt met dierendag. Dan leef je wel in een heel eng en bekrompen wereldje. Er zijn erg veel verschillende culturen en religies, elk met hun eigen feestdagen. En ja, dan kan het gebeuren dat feestdagen met tegensprekende thema's op dezelfde dag vallen. Doe je niks aan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones, 4 uur geleden



Dat waren hufters. Het jachtseizoen is nog niet begonnen én het is niet weidelijk om die dieren neer te schieten als ze vluchten voor de kneuzer. Wat ze eigenlijk hadden moeten doen als ze een oprechte natuurliefhebber waren geweest, wat jagers eigenlijk behoren te zijn, is dieren uit weilanden jagen waar gemaaid gaat worden. Dit om hun levens te sparen.Nee, dat waren jagers. Ook hufters trouwens. Maar wat doe je eraan als het op hun eigen grond is? Wild rent wel weg voor de kneuzer, komt zelden voor dat er een dier door de hakselaar gaat.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
quote:MrsStanleyWalker schreef op 06 oktober 2014 @ 22:42:

[...]





Nee, dat waren jagers. Ook hufters trouwens. Maar wat doe je eraan als het op hun eigen grond is? Wild rent wel weg voor de kneuzer, komt zelden voor dat er een dier door de hakselaar gaat.

Onder jagers heb je ook hufters, maar niet alle jagers zijn hufters. En ook op hun eigen grond mochten ze dit niet doen, want ook al is het hún grond, wild is beschermd. Je had de politie kunnen inschakelen. Of die gekomen zou zijn is een tweede want die zitten graag op hun gat administratie te doen.





Het is niet aan jou of mij Tonkje om het sneu te vinden als mensen iets als kwetsend ervaren. Wij moeten op onze beurt ook rekening houden met moslims en sommige kunstwerken worden zelfs verwijderd als zij dat kwetsend vinden. Maar andersom hoeven zij geen rekenschap af te leggen aan mensen die hier wonen en hun gedrag als kwetsend ervaren.



Ik vind het echt kwetsend zoals zij hun vrouwen achterstellen, en de nederlandse vrouw vaak als hoerig bestempelen.



het werkt allemaal twee kanten op he. Alleen niet bij moslims.
Alle reacties Link kopieren
Tja, politie inschakelen is ook weer zoiets. Laten we zeggen dat dit in ons geval geen strak plan is. Er staat meer op het spel dan dat konijntje.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Wat een bullshit. 364 dagen per jaar mag je beesten zonder problemen doden en opeten. Maar niet op dierendag hoor.
12 but mature for my age
Alle reacties Link kopieren
En dan hadden ze het voor het respect op 5 oktober gezet.. en dan waren het nog steeds precies dezelfde schapen die precies hetzelfde lot ondergaan maar 24 uur langer geleefd hebben..
12 but mature for my age
Alle reacties Link kopieren
quote:straatmadelief schreef op 12 oktober 2014 @ 06:24:

En dan hadden ze het voor het respect op 5 oktober gezet.. en dan waren het nog steeds precies dezelfde schapen die precies hetzelfde lot ondergaan maar 24 uur langer geleefd hebben..Maar op dierendag nog wel even een extra lekkere pluk hooi met een strik erom. Dat waardeert een schaap enorm.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven