Halve rauwe bloemkool over

12-10-2014 20:03 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo zeg, ik had een bloemkool gekocht niet normaal zo groot. Dus de helft maar gekookt, met een lekker sausje, aardappeltjes en een tartaartje. Maar goed, wat ga ik morgen met de rest van de bloemkool doen?

Iemand een lekker idee?
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolroosjes in ovenschaal doen, wat teentjes knoflook erbij (mag gewoon in de schil) wat olijfolie erover sprenkelen en roosteren in de oven tot het goudbruin is. Heerlijk!
Ik vind ze rauw (evt met dipsausje) ook lekkerder dan gekookt. Heb er ook ooit eens eentje in een curry verwerkt maar dat was niet zo'n succes.

Om in de kaasfondue te doen vind ik ook een goed idee!



Als groente in groentesoep ook lekker trouwens, maar dan moet je er ook nog even wat andere groenten bij doen.
Ja natuurlijk kan het ook in de blender! Alleen dan wel je soep eerst laten afkoelen voordat je gaat blenderen want anders schiet de hete soep door de hele keuken.
quote:rosanna08 schreef op 12 oktober 2014 @ 21:00:

[...]



nou en of! Waarom moest je er om lachen?

Ik houd helemaal niet van bloemkool, en ik zag me nog geen rauwe bloemkoolroosjes wegkauwen, maar dat kan dus echt?

Helemaal off-topic: Ik heb tijdens verblijf in het ziekenhuis twee keer bloemkool gekregen toen ik die dag bevallen was. Dat vond ik echt een afknapper, heb je zo'n prestatie neergezet en krijg je bloemkool
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool in de curry inderdaad!



Ik vind bloemkool met kerrie altijd lekker, dus een kerrie-gehakt-bloemkoolschotel met aardappelschijfjes doet het hier ook heel goed. Maar wij zijn tegenwoordig min of meer pakjesloos en ik zou niet weten hoe je die saus maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 12 oktober 2014 @ 22:34:

[...]



Ik houd helemaal niet van bloemkool, en ik zag me nog geen rauwe bloemkoolroosjes wegkauwen, maar dat kan dus echt?

Helemaal off-topic: Ik heb tijdens verblijf in het ziekenhuis twee keer bloemkool gekregen toen ik die dag bevallen was. Dat vond ik echt een afknapper, heb je zo'n prestatie neergezet en krijg je bloemkool Wauw zeg! Hoe heb je je 2 bloemkolen genoemd?
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 12 oktober 2014 @ 22:20:

Ja natuurlijk kan het ook in de blender! Alleen dan wel je soep eerst laten afkoelen voordat je gaat blenderen want anders schiet de hete soep door de hele keuken.
Fiorah welke kerriesaus bedoel je? Als ik kerriesaus maak is dat gewoon kerriepoeder (van de toko), crème fraiche, een beetje citroensap en zout. Evt voordat ik iets in de pan doe eerst nog wat komijnzaadjes in de olie bakken.
Alle reacties Link kopieren
Zit er verschil in kerriepoeder van de toko?
Nou nee. Kerriepoeder is kerriepoeder volgens mij maar ik weet niet wat Fiorah verstaat onder kerrie dus ik wou ff aangeven dat het gewoon om pure, simpele kerriepoeder gaat
Ik vind kruiden van de toko of turk vaak wel lekkerder dan uit de supermarkt. Sterkere smaak.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 12 oktober 2014 @ 22:41:

Fiorah welke kerriesaus bedoel je? Als ik kerriesaus maak is dat gewoon kerriepoeder (van de toko), crème fraiche, een beetje citroensap en zout. Evt voordat ik iets in de pan doe eerst nog wat komijnzaadjes in de olie bakken.



Ja zoiets bedoel ik, is het echt zo simpel? Qua ovenschotel bedoel ik: plakjes aardappel, geruld gekruid gehakt, bloemkool en daar dan saus overheen zodat het helemaal door de ovenschotel heen loopt. Ik kocht altijd pakjes van maggi ofzo, die is eigenlijk bedoeld voor prei-gehakt maar ik vind het met bloemkool zo lekker. Dan moest je een zakje poeder vermengen met water, even laten staan en dan over de schotel gooien. Met een ei erin denk ik. Inmiddels ben ik met dank aan mijn vriend zo ontzettend verpest, dat ik echt geen eten uit een pakje meer durf te maken omdat het hoogstwaarschijnlijk enorm tegenvalt.



Als je het zo met crème fraiche maakt, zou het dan wel genoeg stollen?
Geen idee. Ik heb nooit met dat soort pakjes gekookt. En ik maak nooit dat soort ovenschotels Maar je zult er mee moeten experimenteren. Als je wilt dat de saus er doorregen loopt en vervolgens de schotel niet waterig is zul je de juiste verhoudingen moeten vinden. Je zult dan je saus moeten verdunnen met wat water en een hoeveelheid er overheen gieten die zo is dat het wel door de schotel heen loopt maar niet zo veel is dat het tijdens het bakken niet geabsorbeerd wordt door de ingrediënten in je schotel.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool eet ik het liefst (voor mij) gewoon, gekookt (niet te lang), geen saus met een aardappeltje. Ongeveer maandje geleden enorme bloemkolen te koop, te veel zeker weten, dan koop ik wat wortelen (en dus een dag gekookte worteltjes en rest snijd ik) en prei erbij, kruiden uit de tuin en maak nog ff een paar zakjes soepgroenten klaar.

Houd helemaal niet van voedsel weggooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 12 oktober 2014 @ 22:34:

[...]



Ik houd helemaal niet van bloemkool, en ik zag me nog geen rauwe bloemkoolroosjes wegkauwen, maar dat kan dus echt?

Helemaal off-topic: Ik heb tijdens verblijf in het ziekenhuis twee keer bloemkool gekregen toen ik die dag bevallen was. Dat vond ik echt een afknapper, heb je zo'n prestatie neergezet en krijg je bloemkool probeer het dan eens rauw, ik hou ook niet echt van gekookte bloemkool, vind het een beetje weeïg, maar rauw is het wat pittiger
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Soep, Puree, roosteren, ''rijst van maken'', curry maken, Of je maakt een '' cauliflower pizza crust ''
Alle reacties Link kopieren
Uiteindelijk is het bloemkoolsoep geworden.

Ik maak nooit geen bloemkoolsoep meer
quote:winkelfanaat schreef op 13 oktober 2014 @ 21:01:

Uiteindelijk is het bloemkoolsoep geworden.

Ik maak nooit geen bloemkoolsoep meer Nee? Wat vond je niet lekker dan?
Alle reacties Link kopieren
Invriezen schijnt volgens de groenteboer ook prima te kunnen. Gewoon in roosjes, rauw...
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 13 oktober 2014 @ 21:02:

[...]





Nee? Wat vond je niet lekker dan?Het recept wat ik gegoolet had bestond uit een grote aardappel, de bloemkoolroosjes koken met 2 tabletten kippenbouillon. Dan pureren, bekertje creme fraich en uitgebakken stukjes rauwe ham. Toen ik de soep proefte proefte ik alleen maar het zoutige. Verder smakeloos. Ik heb er daarom maar kerriepoeder bij gedaan om er smaak aan te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven