Man werkt niet mee aan mijn schoonmaakdag

13-10-2014 10:58 147 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik werken 4 dagen. Doordeweeks doen we beiden ongeveer evenveel in het huishouden al zorg ik wel meer voor onze kind (20 maanden). Hij gaat daarnaast twee keer in de week voetballen en heeft doordeweeks in de avond nog eens afspraken (hij werkt deels als zzp’er). Verder is hij nogal een avondmens en slaapt hij rond 00.00 en ik ben een ochtend mens, ga er rond 22.30 erin. In het weekend blijft hij liggen tot ongeveer 10.00-11.00. Ik wil dat hij op zaterdag of zondag om half 11 (ik vind dit eigenlijk al redelijk laat omdat ik al vroeger op ben met ons kind) met onze kind naar buiten gaat en rond 4/5 uur terugkomt (er zijn genoeg dingen om te doen of langs te gaan). Ons kind slaapt rond 0900 uur, dus dan hebben we daarna nog een aantal uurtjes om samen iets te doen. En dit in ieder geval 1 x in de twee weken (idealiter iedere week) Zodat ik het huis grondig kan schoonmaken zonder dat ons kind aan mij hangt. Want als hij thuis is ben ik vooral met hem bezig, omdat hij heel erg aanhankelijk is en heel erg mamma gericht. Schoonmaken werkt voor mij heel ontspannend. Ik heb dat echt nodig om als moment voor mijzelf. Maar ook natuurlijk voor ons allen is het heel prettig om in een schoon huis te leven. Dus het is in ieders belang.

Maar het is ieder keer weer een strijd om mijn man in de ochtend bijtijds uit bed te krijgen. Überhaupt dat hij op pad gaat met kindlief. Soms heeft hij andere afspraken. Of is hij na 2 uurtjes alweer terug. Of gebeurt het gewoon simpelweg niet.

Ik heb het een paar keer opgelost, door op maandag halve dagen te werken. Maar momenteel kan dit niet door drukte op het werk en ik zie dat ook niet als ideale oplossing.

Mijn vraag is draaf ik door? Ben ik onredelijk? Spanning hierom loopt inmiddels aardig op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al je reacties gelezen, TO, en ik zie maar 1 oplossing: relax en laat het los. Waarom zou je de hele zaterdag gaan poetsen als je lekker samen met je man en kind iets kan gaan doen of het thuis gezellig kan hebben? Ik laat de boel nu ook wat meer de boel en oké, het is soms echt rommelig, maar ik zorg dat de belangrijke dingen schoon zijn (badkamer, toiletten, keuken en vloer) en heb nu een veel leuker leven toen ik krampachtig bezig was met het schoonhouden van mijn huis. Wees blij dat je man ook eens wat doet, ik moet altijd alles in mijn eentje doen omdat mijn vriend altijd werkt. En ook dan lopen er kinderen omheen.

Dus doe gewoon eens wat relaxter.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat ik het tegenovergestelde heb van smetvrees, ik heb in mijn hele leven nog nooit een plint schoongemaakt!

Werkelijk 5 uren lang schoonmaken elk weekend en dan doordeweeks ook nog??!! Ik denk dat ik op 3 tot 4 uren per week zit en dat is dan verspreid over meerdere dagen. Ben ik nou een viezerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 13 oktober 2014 @ 13:40:

...

In het weekend poetsen met kinderen om me heen? Ik ga alleen maar tegen ze schreeuwen, want ze lopen in de weg. ....

....





Ik kan me zo vreselijk ergeren aan dit soort bijzinnetjes, die aangeven dat je je eigen onmacht ophangt aan het gedrag van je kinderen. Zo oneerlijk, zo misplaatst. Wat je bedoelt is dat jij gaat schreeuwen in situaties waarin je je onmachtig voelt.



Je huis kun je schoonpoetsen, maar het voorbeeld dat je geeft kun je niet uit het hoofd van je kind poetsen.



Ga alsjeblieft eens tips zoeken hoe je jouw eigen gedrag in stress-situaties kunt veranderen, in plaats van tips zoeken hoe je je huishouden er doorheen kan jassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 13 oktober 2014 @ 13:42:

[...]





Ja, maar dan mag je toch ook wel ergens heen neem ik aan? Als ik 6 uur aan een stuk met zoon in de draagzak buiten moet wandelen iedere week word ik ook niet blij, nee. Maar ik lees nergens dat TO's man in de buurt moet blijven of stil moet gaan liggen in een strandstoel ofzo.Ik vind een paar uur naar buiten prima, maar niet elke zaterdag 6 uur lang. Ik werk lange dagen, dan is juist thuis-zijn zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:adamtje schreef op 13 oktober 2014 @ 14:43:

@ dreamer ik ben dan ook echt bezig ja. Niet tussendoor filmpjes kijken ofzo. Dat leidt alleen af en vertraagd de boel. Ik neem ieder plintje, plankje, hoekje, kleding/was etc. En het is meestal 5 uurtjes. Ik weet ook wanneer mijn man schoonmaakt en aanrommelt.Gemiddelde werkster die aan huis komt, doet dat 3 uur, als jij wekelijks het dubbele nodig hebt, doe je echt meer dan gemiddeld. En vraag je van je man erg veel, als je dat van hem verlangt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap trouwens wel heel erg de behoefte aan even alleen zijn. Herken ik ook wel. Ik kan ook in stilte een lekkere grote stapel wasgoed wegstrijken, even niks aan mijn hoofd.



TO, kun je niet met je man thuis meer rust pakken? Als hij beneden de tafel afruimt en met je zoontje speelt, ga jij boven lekker poetsen. Of je kledingkast uitruimen oid.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw man was, zou ik wegblijven...
quote:Mundy schreef op 13 oktober 2014 @ 15:28:

Ik geloof dat ik het tegenovergestelde heb van smetvrees, ik heb in mijn hele leven nog nooit een plint schoongemaakt!

Werkelijk 5 uren lang schoonmaken elk weekend en dan doordeweeks ook nog??!! Ik denk dat ik op 3 tot 4 uren per week zit en dat is dan verspreid over meerdere dagen. Ben ik nou een viezerd? Ik zit me nu af te vragen of wij wel plinten hebben...
Heeft dat kind trouwens niet exact de juiste hoogte om de plinten af te stoffen? Jong geleerd is oud gedaan. Of je bindt een swifferdoekje om het rompertje en kruipen maar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder wilde ook elke week de plinten schoon, dus zo apart vind ik dat niet. Mijn moeder werkte overigens 40 uur pw en kreeg het toch voor elkaar terwijl wij thuis waren. Mijn vader deed de 'natte groepen'; wc, badkamer en keuken. Verdeel en geniet, zou ik zeggen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Als je allebei op je vrije dag schoonmaakt heb je toch ook geen 6u meer nodig in het weekend?
quote:korenwolf schreef op 13 oktober 2014 @ 16:51:

Of je bindt een swifferdoekje om het rompertje en kruipen maar.
quote:nerdopviva schreef op 13 oktober 2014 @ 15:40:

[...]





Ik zit me nu af te vragen of wij wel plinten hebben...



Gelukkig, ik ben niet de enige! Moest echt even kijken om te weten of wij plinten hebben. Ja dus. Moeten hoognodig een likje verf hebben, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Als jij zo graag wil poetsen, zou ik een oppas zoeken voor een dag dat jij thuis bent en man aan het werk is. Kun jij lekker therapeutisch poetsen en je man hoeft niet uit zijn eigen huis gezet te worden. Kun je in het weekend gezellige dingen samen doen!



Krijg ook een beetje de indruk dat jij vind dat je man toch al veel dingen voor zichzelf doen en jij niet? Kaart dat dan aan. Dat je ook wel een avondje rust wil voor yoga, kookclub of boeken lezen.

Ik doe het hier ook wel eens: schat, ik ga nu even twee uurtjes van huis om helemaal voor niemand te zorgen! Zeker als nieuwbakken moeder is dat evenwicht tussen moeder zijn en even niets heel lastig. Als je dan een partner hebt die daar minder moeite mee lijkt te hebben, kan dat wel eens irriteren en in andere zaken, zoals dit, mee gaan spelen.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 13 oktober 2014 @ 15:40:

[...]





Ik zit me nu af te vragen of wij wel plinten hebben...
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig vorige week een swiffer over mijn plinten gehaald.

Ze bleken bruin te zijn i.p.v. grijs
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 13 oktober 2014 @ 16:51:

Heeft dat kind trouwens niet exact de juiste hoogte om de plinten af te stoffen? Jong geleerd is oud gedaan. Of je bindt een swifferdoekje om het rompertje en kruipen maar.De vloer gaat iig prima

Ik krijg de zenuwen van dat gepraat over plinten, ik vraag me nu af wat ik nog meer oversla
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 14 oktober 2014 @ 12:32:

Ik krijg de zenuwen van dat gepraat over plinten, ik vraag me nu af wat ik nog meer oversla Ik ook
Alle reacties Link kopieren
Ik liet me ook niet verplicht het huis uit sturen.

Vaak genoeg ben ik bijna een hele middag weg met kind,maar als ik na een uurtje weer thuis wil komen doe ik dat.

Ik/wij doen het zo; hebben een kindje van 2.

Elke dag doe ik wel wat kleins, dan in het weekend wat grondiger (maar niet zo grondig als jij )

Man speelt dan met kind/ is met kind thuis, ik zeg; ik ga schoonmaken hoor! Dat betekent dan dat hij zich met kind moet 'redden' , ook als ze om mama vraagt, want eigenlijk ben ik er dan gewoon niet, zo moet je het zien

Misschien juist goed voor jullie kindje, om zich ook op iemand anders te moeten richten , terwijl mama er wel is, maar even niet beschikbaar is voor hem.

En ik heb het laten varen dat ons huis er altijd spic en span uit moet zien, lukt niet, en vind andere dingen belangrijker.

Als het mooi weer is en er moet (mijns inziens) echt iets in huis gebeuren, dan kies ik ervoor om lekker naar buiten te gaan.
En over een paar jaartjes opent to soortgelijke topic als deze Heftige ruzie om kattenharen omdat man niet wil schoonmaken zoals to doet en to alles alleen moet doen
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 14 oktober 2014 @ 12:28:

Toevallig vorige week een swiffer over mijn plinten gehaald.

Ze bleken bruin te zijn i.p.v. grijs Ik vind grijs mooier
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven