Peuter en (niet) goed slapen

15-10-2014 09:36 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter van 2,5 ging het laatste jaar vaak gewoon goed slapen. In bed een kus en we gingen naar beneden en hoorden haar niet meer. Sterker nog, een paar weken terug maakte ik me zorgen dat ze zo veel sliep, dit bleek een lichamelijk probleem waarvoor ze behandeld is en ze zit nu prima in haar vel.



Nu hebben we sinds kort 'slaapproblemen'.

We leggen haar weg en als we de kamer uit zijn begint ze te huilen, niet dreinerig maar echt overstuur. We hebben de harde methode geprobeerd. Negeren en elke 10 minuten heel kort terug om te zeggen dat ze moest slapen. Uiteindelijk viel ze om half elf (!) in slaap... Dit past niet bij ons, ik voelde me er lullig over, kind overstuur en de dag erna begon ze al te protesteren met naar boven brengen.

Tijd voor plan B. Ik ga op een stoel in de hoek van de kamer zitten en ga wat candycrushen Dochter gaat dan gewoon liggen en slaapt na 15 minuten. Dan ga ik naar beneden.



Vervolgens wordt ze wakker tussen 3 en 4, weer zo overstuur huilen en echt krijsen als ik weer wegga. Even erbij zitten helpt nu niet. We hebben haar mee in bed genomen, dan slaapt zij en wij ook slecht en onrustig en worden we allemaal gebroken wakker. Nu denken we de oplossing te hebben. Op onze kamer staat het campingbedje, wanneer ze wakker wordt leggen we haar zonder te praten in dit bedje en ze slaapt zo verder tot 8 uur.



Op zich zijn we zo tevreden met de oplossing, ervan uitgaande dat het weer over gaat. Ze wordt niet elke nacht wakker, ongeveer 2-3x per week. De oorzaak lijkt te liggen in wat spannends wat ze overdag heeft meegemaakt (Dora gekeken en ze heeft het over Swieber 's nachts, of het heeft geonweerd en daar begint ze dan ineens over). Maar ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Gaat dit wel weer vanzelf over?
Fase twee keer gehad bij beide kinderen. Op die leeftijd ben ik overigens wel gegaan voor de aai over de bol-lekker slapen-wegloop-methode.



Soms was het een droom en bleef ik tot ze weer gekalmeerd waren, maar soms was het ook gewoon 'ik ben wakker en wil er uit'. Daar begin ik niet aan midden in de nacht en mochten ze ook niet voor uit bed.



Bij de oudste was het vrij snel klaar, de jongste is nog steeds een slechte slaper.
Slaapt ze nog overdag? Mijn jongste (2,5) was en is een prima slaper, maar als ze overdag slaapt dan is het 's avonds feest en is ze 's ochtends vroeg wakker. Blijft ze wakker overdag, dan slaapt ze 12 uur zonder ook maar een kik te geven. Hier was ze dus niet meer moe genoeg 's nachts met middagslaapje.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 2-3 keer per week 'snachts wakker worden eerlijk gezegd niet zoveel.

Wel vervelend,maar niet zo erg dat je niet genoeg rust krijgt lijkt mij.

Onze dochter is net 2 en word ook vaak snachts nog even wakker, ben juist verbaasd als ik nachten niets hoor

Ik ga dan even heen, doe speen in of ze krijgt een beetje drinken, en dan zeg ik haar dat ze verder moet slapen.

Als ze overstuur was troost ik haar even en ga weer weg.
Eerste reactie: snapt ze wel waarom het donker is en dat dat een normale tijd is om te slapen? Misschien moet je dat eens uitleggen aan haar.



Verder: overdag niet slapen, 's avonds geen 'enge' dingen opzoeken, en misschien dat het ook scheelt om haar na het avondeten geen suiker en/of kleurstof meer te geven.
Ja ook meegemaakt. Bij mij waren m'n kids aan het dromen. Soms waren dat enge dromen. Het ging over nadat ze door hadden dat dromen iets anders is dan in het echt gebeurd. Keer op keer gerustgesteld in hun eigen bedje en een klein lampje mocht aan blijven. Ik heb ze nooit verhuisd uit hun eigen bed want ze moeten ook leren waar te blijven slapen en iedereen z'n eigen bed heeft maar dat ik altijd in de buurt ben en hen geruststel.
Alle reacties Link kopieren
En een klein nachtlampje op de kamer wil ook nog wel eens werken.
Uiteraard gaat het vanzelf weer over. Als ze puber wordt wil ze niet eens meer bij je bed in de buurt komen en vèr daarvoor slaapt ze waarschijnlijk al prima op haar eigen kamer. Hier gaat het is fases. Soms slaapt ze even een week of drie slecht en daarna gaat het weer maanden prima. Ze is nu bijna 5 en ze slaapt alweer bijna een jaar zonder gedoe. Er zal vast wel weer een periode komen dat ze wat minder slaapt, maar ook die gaat vanzelf weer over
Hier ook. Kan niet eens samen normaal naast me vriend slapen of nachtrust. ,3 x snachts wakker geworden
Hier hetzelfde, doe zelf totaal niet moeilijk over bij ons in bed slapen. Alles om zoveel mogelijk nachtrust te krijgen. Gezien een bobbel aan 1 kant in zijn mond, langdurige snotneus, zoon zegt pijn in zijn mond te hebben en heerlijke zure poep (wat een luft op nuchtere maag ?), weet ik dat het hier te maken heeft met zijn twee laatste kiezen. Pech voor ons is dat de ervaring leert dat dit wel weken/maanden kan duren..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven