Psyche
alle pijlers
Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?
donderdag 17 juli 2008 om 18:13
Hai!
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
maandag 21 juli 2008 om 19:17
Wetenschappers zitten allemaal opgesloten in hun eigen paradigma's, werkelijk vernieuwend onderzoek doen is daarom al lastig.
Omdat je er bijvoorbeeld geen geld voor krijgt, of omdat de commissie je proefschrift niet goed wil keuren, als het teveel afwijkt van het bestaande (bekende). Tevens zijn wetenschappers gedreven door de hang naar succes en geld en carriere, want ze moeten toch hun huur betalen, en vaak geciteerd worden streelt je ego. Dan is de verleiding groot in te haken bij het bekende, want dan heb je tenminste snel een leuk, publiceerbaar onderzoeksresultaat. Want experimenten waar niks uitkomt kun je niet publiceren, en je moet toch je aantal A-publicaties halen per jaar, anders krijg je minder onderzoeksgeld en dan kun je het wel shaken met je contractverlenging en carriere.
Dus... wetenschap... vernieuwend...? Echt niet!
maandag 21 juli 2008 om 19:45
Haha, tubbetje, juist sinds ik zwart op wit heb dat ik hoogbegaafd ben mag ik van mezelf naar alle tv-programma's kijken die ik wil. En alle boeken en tijdschriften lezen, ongeacht of ze dom of slim staan aangeschreven.
Ik hoef niks meer te bewijzen.
Heb ik wel heel erg van huis uit meegekregen, dat je vooral in alles je 'niveau' moest laten zien. TV alleen voor nieuws en actualiteiten, krant uiteraard de Volkskrant of NRC. Mijn niveau hoef ik gelukkig niet meer te bewijzen met dat soort onzin.
Ik hoef niks meer te bewijzen.
Heb ik wel heel erg van huis uit meegekregen, dat je vooral in alles je 'niveau' moest laten zien. TV alleen voor nieuws en actualiteiten, krant uiteraard de Volkskrant of NRC. Mijn niveau hoef ik gelukkig niet meer te bewijzen met dat soort onzin.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
maandag 21 juli 2008 om 21:00
Ja. Omdat ik ooit in de veronderstelling verkeerde dat je vanuit zo'n positie een soort belangenbehartiging kon bewerkstelligen. Scholen wat meer open kon stellen voor de mogelijkheid dat kinderen het soms écht beter wisten dan docenten enzo.
Tot het een keer tot een meeting kwam. Jonge mensa-leden uit de regio. Op een vrijdagavond, dus ik dacht nog "leuk, daarna even met z'n allen de kroeg in". Fout. Hersencellen verdrink je niet in de alcohol, die kóester je
Maar het dieptepunt was wel het cliche hier uit dit topic. "Ik heb geen vrienden want niemand snapt mij. Ik heb een of ander lullig rotbaantje want geen baas snapt mij. Ik ben zielig want niemand snapt mij". Het was dat ik toen nog redelijk beleefd en braaf was, anders had ik hem er wel fijntjes op gewezen dat hij gewoon een vreselijk irritante, zelfingenomen, arrogante kwezel was en dat dát hoogstwaarschijnlijk de reden voor geen vrienden/geen baan/geen leven was Dus ik ben vrij snel afgehaakt, ben tequila's gaan drinken met minder begaafde medemensen en dat was het einde van mijn mensacarriere
maandag 21 juli 2008 om 21:13
Vijftien miljard cellen, in zo'n hele kleine bolle schedel. Die verzuip je niet in drank, die laat je in hun waarde.
Wat sneu, dat ze niet drinken om hun IQ op peil te houden. Zo kan ik ook een punt of tien hoger scoren. Ik heb in ieder geval naar hartelust mijn grijze cellen geëlimineerd met alle soorten kostelijk vocht.
Ik overweeg de Mensa-test (of een andere erkende IQ-test) hooguit om een beter beeld te krijgen van mijn sterke punten en daar misschien mijn werk/plannen/ambities (als ik die al heb) op af te stemmen. Ik werk nogal onder mijn niveau op het moment, vind ik. Ik scoor vooral erg hoog op de onderdelen taal, logisch redeneren (syllogismen) en het zien van patronen in figuren en getallenreeksen. Mijn korte-termijn geheugen is beneden gemiddeld en mijn ruimtelijk inzicht is niet erg bijzonder. Wat zijn jouw sterke kanten?
dinsdag 22 juli 2008 om 09:28
Zeg Frits, als je korte termijn geheugen en je ruimtelijk inzicht zo slecht is dan is het toch wijselijk de drank enigszins te laten staan
http://www.alcoholhulp.be/alcohol-geheugenstoornissen.html
http://www.alcoholhulp.be/alcohol-geheugenstoornissen.html
dinsdag 22 juli 2008 om 10:20
Herkenbaar . Ik voelde me er ook niet helemaal, of helemaal niet thuis.
Maar toch, ik heb er ook personen ontmoet die wel enkel en alleen door hun intelligentie in de knoop zijn geraakt. Opvallend is wel dat dat slechts een korte periode in hun leven is en zij daar wel uit opkrabbelen. Zij zijn ook niet vriendloos of eenzaam dat helpt. Zodra je er in gaat zwelgen (maar dat geldt voor iedereen) word je een zielepiet, hoe slim ook.
Ik heb naast drank van alles geprobeerd om mijn hersencellen te doden. Helaas zonder resultaat, mijn IQ daalt niets
dinsdag 22 juli 2008 om 11:07
@justme: jouw stelling is dat hoogintelligenten die hun potentieel niet benutten geen problemen ervaren omdat zij zich aansluiten bij wat de maatschappij verwacht.
Maar wat vind je dan van het volgende: zij hebben inderdaad geen problemen in de zin van conflicten met de omgeving. Maar als je een groot stuk van jezelf wegcijfert, 'uitzet', of ontkent, dan ga je daar psychologische effecten van ondervinden, al is het maar een lichte vorm van onrust of eenzaamheid. Dat zijn toch ook problemen, hetzij onzichtbaar voor de buitenwereld?
NB. Die problemen ervaar je overigens niet als je dat stuk wel op bepaalde momenten, bij bepaalde mensen kwijt kan. Je hoeft natuurlijk niet 24/7 hoogbegaafd gaan zitten zijn.
Maar wat vind je dan van het volgende: zij hebben inderdaad geen problemen in de zin van conflicten met de omgeving. Maar als je een groot stuk van jezelf wegcijfert, 'uitzet', of ontkent, dan ga je daar psychologische effecten van ondervinden, al is het maar een lichte vorm van onrust of eenzaamheid. Dat zijn toch ook problemen, hetzij onzichtbaar voor de buitenwereld?
NB. Die problemen ervaar je overigens niet als je dat stuk wel op bepaalde momenten, bij bepaalde mensen kwijt kan. Je hoeft natuurlijk niet 24/7 hoogbegaafd gaan zitten zijn.
dinsdag 22 juli 2008 om 11:08
Voor mij was het doel ook niet om gelijkgestemden te ontmoeten, maar net als Dehlia had ik de illusie dat ik me op die manier sterk kon maken om de maatschappelijke acceptatie of het begrip van hoogbegaafden te vergroten. Tja, als hoogbegaafde heb je nu eenmaal een sterk ontwikkelt rechtvaardigheidsgevoel . Laat ik stellen dat mijn ervaring is dat de doelstelling van Mensa niet gelijk is aan dat wat zij propageert.
dinsdag 22 juli 2008 om 11:15
Wat is het dan wel?
Trouwens, even heel kort iets anders. Jullie gebruiken erg veel smileys. Misschien is het psychologie van de permafrost, maar doen jullie dat om geen aanstoot te geven? Aangeleerd misschien, om geen vijandige reacties te krijgen van je doorgaans minder intelligente medemens? 't Is maar een gedachte...
Trouwens, even heel kort iets anders. Jullie gebruiken erg veel smileys. Misschien is het psychologie van de permafrost, maar doen jullie dat om geen aanstoot te geven? Aangeleerd misschien, om geen vijandige reacties te krijgen van je doorgaans minder intelligente medemens? 't Is maar een gedachte...
dinsdag 22 juli 2008 om 11:18
Mijn stelling is dat hoogbegaafden die hun potentieel niet ten volle benutten minder of geen problemen ervaren. Ik maak nog steeds onderscheid tussen hoogintelligent en hoogbegaafd.
Antwoord op jouw stelling is dus dat zij nog wel continu hun intelligentie gebruiken of benutten, maar enkel de behoefte tot uitblinken laten varen. En ja, misschien zou dat net zo goed problemen kunnen geven. Het onderdrukken van van de behoefte tot uitblinken maakt mijns inziens minder (of helemaal niet) eenzaam dan het onbegrip waar je op stuit als je je intellect wel ten volle benut. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en worden liever door een grote groep geaccepteerd dan door een select gezelschap of zelfs helemaal niet.
dinsdag 22 juli 2008 om 11:19
Volgens mij propageert Mensa dat ze vooral hoogbegaafden wil steunen door ze met elkaar in contact te bieden, ze te helpen zich te ontwikkelen en oplossing aan te dragen voor eventuele daardoor ontstane problemen. Die maatschappelijk acceptatie zal er ongetwijfeld ook in voorkomen, maar zeker niet als de belangrijkste doelstelling.
Hoe dan ook, ik ben het eens met jullie mening over de Mensa-borrels, die zijn een regelrechte verschrikking. De activiteiten over een concreet onderwerp of waar een spreker is, die zijn aanzienlijk anders, dan gaat het ergens over en dat wakkert de interesse en de dynamiek aan. Dan gebeurt er wat. En dan wordt het wel leuk. Ook niet altijd, natuurlijk, maar vaak wel.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
dinsdag 22 juli 2008 om 11:22
Zeg Int, waarom dan die hysterische reactie op mijn eerdere posting?
Ik citeer: Van dit soort opmerkingen word ik dus helemaal niet goed. Het maakt op mij de indruk dat je zelf problemen hebt die je botviert op hoogbegaafden (wat een interessante clou kan zijn over wat die persoonlijke problemen dan zijn).
Ik citeer: Van dit soort opmerkingen word ik dus helemaal niet goed. Het maakt op mij de indruk dat je zelf problemen hebt die je botviert op hoogbegaafden (wat een interessante clou kan zijn over wat die persoonlijke problemen dan zijn).
dinsdag 22 juli 2008 om 11:22
Haha, nooit op die manier over nagedacht.
Maar mijn ervaring is wel dat wat voor mij duidelijk een grap, cynisme, sarcasme, mening ipv feit, is niet altijd zo over komt op de ander. Wellicht toch weer die hoogbegaafdenhumor.
(Wou een smiley zetten, soms doe ik dat namelijk ook alleen om te laten zien dat ik achter mijn pc een echte glimlach op mijn gezicht had tijdens het typen)
dinsdag 22 juli 2008 om 11:26
Ik ben er n.a.v. dit topic over na gaan denken. En verdomd, ik realiseerde me dat ik me heel vaak inhoud om geen wrevel te wekken. Sterker nog, het heeft zich tot een tweede natuur ontwikkeld. Vergelijk het met een lang iemand die altijd met gebogen nek en rug loopt om dichter bij de kortere mensen om hem heen te zijn. Niet continu even sterk, maar wel vaak.
Ik denk dat heel veel mensen met een bovengemiddelde
intelligentie dat hebben, vooral diegenen die wat sneller weerstand oproepen. Ik bewonder en benijd een man als Alexander Rinnooy Kan dan ook onder andere daarom. Hij komt nooit neerbuigend, blasé of vermoeid over, maar altijd open, vriendelijk en nieuwsgierig.
Overigens kan ik qua intelligentie nog niet in zijn schaduw staan, het ging me alleen om het voorbeeld.
Ik denk dat heel veel mensen met een bovengemiddelde
intelligentie dat hebben, vooral diegenen die wat sneller weerstand oproepen. Ik bewonder en benijd een man als Alexander Rinnooy Kan dan ook onder andere daarom. Hij komt nooit neerbuigend, blasé of vermoeid over, maar altijd open, vriendelijk en nieuwsgierig.
Overigens kan ik qua intelligentie nog niet in zijn schaduw staan, het ging me alleen om het voorbeeld.
dinsdag 22 juli 2008 om 11:27
http://www.mensa.nl/doelstelling
Bij punt 2 zie ik staan: 'De belangen van personen met een hoge algemene intelligentie te behartigen'.
Voor mij houdt dit in dat ook de belangen behartigd worden van kinderen en personen die niet bij Mensa aangesloten zijn. Dit zou oa kunnen door het vergroten van maatschappelijk acceptatie.
Mensa heeft echter een zeer enge invulling van dit doel, namelijk enkel wat vriendjespolitiek onder de leden.
Dat is tenminste mijn ervaring.
Bij punt 2 zie ik staan: 'De belangen van personen met een hoge algemene intelligentie te behartigen'.
Voor mij houdt dit in dat ook de belangen behartigd worden van kinderen en personen die niet bij Mensa aangesloten zijn. Dit zou oa kunnen door het vergroten van maatschappelijk acceptatie.
Mensa heeft echter een zeer enge invulling van dit doel, namelijk enkel wat vriendjespolitiek onder de leden.
Dat is tenminste mijn ervaring.