Kind van 3 luistert niet

12-10-2014 17:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Mijn dochter van 3 luistert ook niet. Dochter van 5 heeft dit nooit gehad. Ik kan er boos om worden maar dat helpt niks. Ik lach er een beetje om en ga wat anders doen. Dan ineens luistert ze wel... hoort ook bij deze leeftijd. Ontdekken dat mama niet de enige is met een eigen wil
Mijn jongste is ook zo'n eigenwijze drol die per definitie iets anders doet dan wat ik zeg.



Hier werkt duidelijk zijn en geen ruimte voor discussie redelijk goed, hij geeft de strijd inmiddels vrij snel op. En anders gaat hij liggen krijsen op de grond en ga ik gewoon wat anders doen tot hij gekalmeerd is.



En wat humor helpt ook, niet overal te zwaar aan tillen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe herkenbaar! Mijn zoon van bijna drie luistert ook ontzettend slecht. Hij is mijn eerste, dus ik twijfel soms ook enorm aan mezelf. Maar het is goed om te lezen dat ouders met meerdere kinderen verschillende ervaringen hebben. Dan zal dus niet alles aan de opvoeding liggen.. Ik vertel ook altijd wat er te gebeuren staat en als hij iets doet wat niet mag, zeg ik dat meteen. Maar dan doet hij het gewoon nog een keer, net of hij wil dat ik boos word. Het is soms om moedeloos van te worden. Ik weet gewoon ook echt niet hoe ik het moet aanpakken en het is behoorlijk uitputtend.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Mijn dochter luisterde ook erg slecht. Werd steeds erger naarmate ze de 4 naderde. Eenmaal op school gaat het steeds beter. Ze moet echt haar energie kwijt op school, heeft meer uitdaging nodig.



Is jouw zoon ook al bijna 4? Dan is er iets van verlichting in het vooruizicht
Alle reacties Link kopieren
quote:spaansesinaasappel schreef op 12 oktober 2014 @ 19:42:

Heel herkenbaar! Mijn dochter luisterde ook erg slecht. Werd steeds erger naarmate ze de 4 naderde. Eenmaal op school gaat het steeds beter. Ze moet echt haar energie kwijt op school, heeft meer uitdaging nodig.



Is jouw zoon ook al bijna 4? Dan is er iets van verlichting in het vooruizicht



Nee



:-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat mensen het wel herkennen.



Ik heb zelf wat moeite met de humor component omdat het me vaak gewoon frustreert dat hij niet luistert. Hoe zorgen jullie dat je niet gefrustreerd raakt?
Haha, welkom in de wereld van bijna elke andere ouder.



Heet peuterpuberteit, heel bekend hoor.
Geen zorgen, hier is de leerplicht voor uitgevonden. Nog even volhouden!
"ik ben twee, en ik zeg nee"

"ik ben drie, en dat doe ik nie"

"ik ben vier, al een grote klier!"
Alle reacties Link kopieren
Pick your battles! Alleen de gevechten aangaan die echt nodig zijn, voor de rest laten gaan, voor zover mogelijk. En doorgaan met consequent zijn natuurlijk. Gaat hij naar psz/opvang? Wat ervaren de leidsters daar?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook voorbeelden? Dan kan daar eens op meegedacht worden.
Mijn zoon was met 3.5 op zijn ergst Daarna werd het weer beter. Er is nog hoop, geef niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 13 oktober 2014 @ 10:00:



Heet peuterpuberteit, heel bekend hoor.



Mijn exemplaar is inmiddels ruim 10 en zit al vanaf haar 2e in de peuter/kleuter/pre puberteit...



Ze is heel slim en even eigenwijs en dat is als ouder zijnde niet altijd de meest handige combinatie als het op luisteren aankomt.



Hopelijk is het bij jouw kind een fase ; ik houd het inmiddels op een karaktertrek ! 😉

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven