Wat vinden jullie van Sinterklaas? Racistisch of niet?

07-12-2009 02:50 4061 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik weet dat Sinterklaas onderhand al weer voorbij is, maar elk jaar komt weer de discussie over dit feest.

Ik heb een buitenlandse, donkere vriend en die vind Sinterklaas dus erg racistisch.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er voorheen nooit echt over na heb gedacht, simpelweg omdat wij hier opgevoed zijn met het idee dat het een leuk kinderfeest is.

Maar goed, als je er natuurlijk echt erover nadenkt is het niet bepaald politiek correct.

Vandaag ging ik ook nog eens op wikipedia opzoeken waar zwarte piet nou werkelijk op gebaseerd is. Nu zijn daar verschillende theorien over, maar geen een daarvan verdiend een schoonheids prijs.

Wat vinden jullie hier nou van? En beinvloed het de manier waarop, en of je het viert?

Wij zitten te denken aan kinderen en vraag me toch af hoe dat later gaat. Op school worden ze natuurlijk helemaal gek gemaakt met Sinterklaas, maar papa wil het misschien niet vieren, of is er in elk geval geen fan van... (en mama ondertussen ook niet meer)

Is dit een punt bij andere multi-culti koppels?
quote:fleetfox schreef op 17 oktober 2014 @ 16:56:

[...]



Je komt bij mij niet over als een racist hoor, absoluut niet. Alleen als iemand die duidelijk wil hebben waarom het voor die groep zo belangrijk is dat ZP veranderd. Je hebt gelijk als je praat over waar je de grens trekt, dat klopt. In hoeverre moet je je aanpassen naar de mensen die hun cultuur meenemen naar Nederland? Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen hoe ZP op hun over komt en dat kan. Daarom is er ook dit topic, ik merk dat veel mensen nu inzien waar de ophef vandaan komt. En dat is toch goed? We leren er van. Je weet wat ik bedoel beter onder woorden te brengen dan ik zelf. Tijd om weekend te gaan houden volgens mij
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 17 oktober 2014 @ 16:23:

Wat houdt dat idee over de gelaarsde kat in?

Hoe ziet dat er uit?Nou, bijvoorbeeld zo.



En, zoals BGB vorig jaar al schreef: Staan die hummels voortaan zó bij de intocht. Leuk!





Zo kan ook. Het is natuurlijk ook maar net hoe creatief iemand wil zijn en hoeveel tijd en moeite iemand er in wil stoppen. Dat maakt het idee ook zo leuk, je kan er veel kanten mee op.



Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Er wordt geroepen over DIE groep die het belangrijk vind dat zwarte piet weg gaat? DIE groep kan je niet over 1 kam scheren, aangezien er ook donkere/zwarte mensen zijn die wel pro zwarte piet zijn en niet snappen waar alle ophef vandaan komt. Die groep is er ook.



Voor mensen die bovenstaande niet kunnen bevatten een foto ter ondersteuning:



http://www.rtlnieuws.nl/s ... 0piet_0.JPG?itok=tp4jnNG7
Alle reacties Link kopieren
Zwarte Piet is geen symbool van de slavernij, en is dat ook nooit geweest. Het is misschien gevaarlijk om het op te merken, maar in Nederland heeft nimmer enige vorm van slavernij bestaan, zoals in Suriname op de plantages. Nederland heeft een zeer bedenkelijke en verwerpelijke geschiedenis op het gebied van slavenhandel en overzeese slavernij, daarover geen misverstand. Maar in Nederland zelf is deze vorm van slavernij nooit zo krachtig aanwezig geweest dat we er nu weerstand tegen moeten bieden. Er is ook geen enkele familie in Nederland die zich schuldig gemaakt heeft aan het houden van slaven in Nederland. De slavernij-gedachte is geïmporteerde discriminatie.



Zwarte Piet daarentegen is integratie van eigen bodem. Ga maar na: het zijn nagenoeg altijd blanke mensen die de rol van Zwarte Piet spelen, en daar ontzettend veel voor over hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 17 oktober 2014 @ 17:35:

Er wordt geroepen over DIE groep die het belangrijk vind dat zwarte piet weg gaat? DIE groep kan je niet over 1 kam scheren, aangezien er ook donkere/zwarte mensen zijn die wel pro zwarte piet zijn en niet snappen waar alle ophef vandaan komt. Die groep is er ook.



Voor mensen die bovenstaande niet kunnen bevatten een foto ter ondersteuning:



http://www.rtlnieuws.nl/s ... 0piet_0.JPG?itok=tp4jnNG7Natuurlijk kun je de groep die van zwarte Piet af wil wel over 1 kam scheren, ze hebben immers 1 gemene deler: ze willen allemaal van zwarte Piet af. En die specifieke groep bestaat uit mensen van allerlei afkomst. En dat er ook zwarte mensen zijn die zwarte Piet wel leuk vinden doet daar niks aan af.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 17 oktober 2014 @ 17:36:

Zwarte Piet is geen symbool van de slavernij, en is dat ook nooit geweest. Het is misschien gevaarlijk om het op te merken, maar in Nederland heeft nimmer enige vorm van slavernij bestaan, zoals in Suriname op de plantages. Nederland heeft een zeer bedenkelijke en verwerpelijke geschiedenis op het gebied van slavenhandel en overzeese slavernij, daarover geen misverstand. Maar in Nederland zelf is deze vorm van slavernij nooit zo krachtig aanwezig geweest dat we er nu weerstand tegen moeten bieden. Er is ook geen enkele familie in Nederland die zich schuldig gemaakt heeft aan het houden van slaven in Nederland. De slavernij-gedachte is geïmporteerde discriminatie.



Wat een aperte onzin. Er zijn tal van Nederlandse afbeeldingen bekend waarop een negerslaafje te zien is. En in de vorige eeuw werden negers zelfs nog in Nederland tentoongesteld als kermisattractie. Dus niks geïmporteerde discriminatie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Hoe dan ook, er zijn straks winnaars en verliezers. Mensen die hun zin krijgen en mensen die het niet hebben gekregen. Of het wordt zo door de samenleving opgelost dat alle partijen, voor en tegenstanders tevreden zijn, maar dat lijkt me onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
En nee, dat is geen aparte onzin. Jij kunt niet hard maken dat zp met de slavernij te maken. Dat kun je echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat je gequote hebt is een volkskrantartikel btw.
Ik weiger om ZP te zien als neger, slaaf, karikatuurneger of wat dan ook.

Dit gezegd hebbende: de pruik met kroeshaar, al is die me nooit zo opgevallen, vervangen door een andere zal mij een worst wezen en als dat een angel weghaalt, prima. Idem voor de surinaamse tongval die her en der nog wel eens gebruikt wordt.

Als z'n gelaat maat zwart blijft, maar dan ook echt zwart, zoals MrsW ook aangeeft.

Just my 2 cents.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic heeft inmiddels meer dan 4000 reacties en het wordt daarom gesloten. Er mag een nieuw deel geopend worden.



Met vriendelijke groet,



Moderator Viva Forum
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven