Bijzonder kittengedrag?

19-09-2014 16:42 47 berichten
Wij hebben een kitten van bijna 5 maanden en dat is nogal een ondernemend katertje. Hij is met 9 weken bij ons gekomen (tegen de wens van het forum van wie hij pas na 15 weken mocht komen). In het begin vertoonde hij agressief speelgedrag, maar dat hebben we hem gelukkig af kunnen leren door hem consequent op de grond te zetten als hij ging bijten.

Er is ruim voldoende, regelmatig wisselend speelgoed in huis en een volwassen kater om mee te spelen. Toch zoekt hij steeds weer naar nieuwe uitdagingen en brengt soms zichzelf in gevaar. Zo zat hij laatst klem achter mijn keukengordijntje dat met twee roedes voor het raam is gespannen. Hij heeft het gehaakte gordijntje compleet gesloopt, kon er toch niet uit, maar gelukkig was ik op dat moment thuis om hem te bevrijden. Ook heeft hij al eens klem gezeten achter het kussen op een houten stoel (met bandjes aan de achterleuning bevestigd).

Ook springt hij regelmatig op het aanrecht. Grote kater hadden we dat snel afgeleerd destijds, maar kitten blijft volhouden. Soms moet ik hem 20 keer achter elkaar op de grond zetten.

Het ergste is eigenlijk dat als hij op schoot zit, hij soms best wel even rustig kan blijven liggen. Totdat hij zijn staart voorbij ziet komen en dan heel hard rondjes gaat rennen (op je schoot) om zijn staart te pakken. We zitten dus allemaal onder de krassen Nageltjes knippen is onbegonnen werk. Zodra ik er twee heb gedaan is hij het zat en gaat hij bijten.

Het is nu allemaal wel te handelen, maar ik wil natuurlijk niet over twee jaar een kater hebben die almaar bijt en krabt als iets hem niet aanstaat.

Hoe zouden we dat kunnen aanpakken?

Oh, en ook nog. Sinds deze week gaat hij soms ineens keihard mauwen, bijvoorbeeld als hij gewoon midden op het aanrecht zit. Waarom zou dat zijn?
Alle reacties Link kopieren
Kittens zijn net kinderen, ze zijn allemaal anders..



Waar de een nooit op de aanrecht heeft geprobeerd te komen, moet je de ander 10-12 maanden lang zeer consequent straffen om er van af te komen.



Wij hadden tegelijkertijd 2 kittens, en beide hebben we op andere punten moeten corrigeren.. sterker nog de ene deed zelden wat ''fouts" (tussen haakjes fout, want echt fout is spelen niet) en de ander moesten we stelselmatig uit de gordijnen vissen..



Ik lees niets vreemds in je post, ik lees echt absoluut normaal kitten gedrag.. Dat heeft niets te maken met hoe oud een kitten in huis kwam.
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Die van ons luistert ook voor geen meter, maar ik denk dat het komt door de kittenfase. Hij gaat dus lekker zijn gang met donderjagen, bijten en niet luisteren. Maar wat mij wel zorgen baart, is dat hij echt onverzadigbaar is qua eten. Is dat ook herkenbaar of heb ik gewoon een vreetschuur in huis gehaald? Hij schrokt zijn bak leeg en steekt dan gelijk zijn kop in de bak van zijn 2 jarige huisgenoot, die een goedzak is en hem zijn gang laat gaan.

Hij is niet te dik of zo, hij is van half mei en weegt nu 2,4 kg.

Ik heb de hele dag brokjes staan die hij ook in het asiel krijgt en hij krijgt dus 's avonds en 's ochtends een beetje zachtvoer, of bv vis of kip. Maar daar wordt hij dus echt wild van.
Alle reacties Link kopieren
Consequent blijven en als ze en jaar of 10 zijn, heb je vast wel afgeleerd. Compleet normaal gedrag dus
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Katten die goed luisteren zijn geen echte katten maar verklede honden! Een echte kat draait je de rug toe op het moment dat jij hem de liefde wilt verklaren..
quote:gismo72 schreef op 19 september 2014 @ 18:46:

Die van ons luistert ook voor geen meter, maar ik denk dat het komt door de kittenfase. Hij gaat dus lekker zijn gang met donderjagen, bijten en niet luisteren. Maar wat mij wel zorgen baat, is dat hij echt onverzadigbaar is qua eten. Is dat ook herkenbaar of heb ik gewoon een vreetschuur in huis gehaald? Hij schrokt zijn bak leeg en steekt dan gelijk zijn kop in de bak van zijn 2 jarige huisgenoot, die een goedzak is en hem zijn gang laat gaan.

Hij is niet te dik of zo, hij is van half mei en weegt nu 2,4 kg.

Ik heb de hele dag brokjes staan die hij ook in het asiel krijgt en hij krijgt dus 's avonds en 's ochtends een beetje zachtvoer, of bv vis of kop. Maar daar wordt hij dus echt wild van.Volgens mij worden alle katten helemaal wild van blikvoer. Die van mij gedragen zich dan allebei alsof ze al weken niet gegeten hebben. Ze krijgen ieder een half kuipje en kitten is nu al sneller met eten dan grote kater, dus als zijn bak leeg is gaat die met die van grote kater verder. En die laat hem gewoon begaan.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 18:53:

[...]



Volgens mij worden alle katten helemaal wild van blikvoer. Die van mij gedragen zich dan allebei alsof ze al weken niet gegeten hebben. Ze krijgen ieder een half kuipje en kitten is nu al sneller met eten dan grote kater, dus als zijn bak leeg is gaat die met die van grote kater verder. En die laat hem gewoon begaan.Ja hier dus ook. Ik zet hem nu op de gang als hij klaar is en mag pas terugkomen als zijn grote vriend klaar met eten is.
Haha mijn kitten gaat ook verder met het eten van grote 'zus'. En die laat zich ook gewoon wegjagen, de muts.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook niks vreemds hoor.

Je hebt gewoon een ondernemende eigenwijze puber in huis

Je hebt het waarschijnlijk heel erg getroffen met je brave rustige andere kat.

Blijf consequent en gebruik het woord 'nee', die van mij (poes van inmiddels 8 jaar) weet heel goed wat dat betekent (en dat houdt dus in dat het achter m'n rug om vaak genegeerd wordt )
Niks tegen TO of wat ook maar hier echt NOOIT problemen met katten. Al meerdere kittens opgevangen en opgevoed maar nooit gedoe. Geen gehang in gordijnen en geen gekrab aan de bank...



We hebben er nu weer twee. Racen en vliegen samen als gekken van zolder naar beneden en terug. Draken van kittens. De een rent als ie de kans krijgt zo de hele buurt rond en verdwaald dan. Nog te jong dus hoewel gechipt nog te klein voor buiten.

Maar ja ze liggen dus met elkaar te rollen of pakken een rondslingerend rietje oid. Verder echt nooit irritant gedrag.



Of ben ik gewoon te tolerant?

Aanrecht komen ze niet, geen poep of plas in huis. Geen gemauw s nachts. Zou gewoon geen irritatiepunt op kunnen noemen...
quote:Louise70 schreef op 19 september 2014 @ 18:52:

Katten die goed luisteren zijn geen echte katten maar verklede honden! Een echte kat draait je de rug toe op het moment dat jij hem de liefde wilt verklaren..



Is dit serieus?



Haha wij hebben nu ons opvang limiet van 5 katten bereikt. Alle vijf zijn niet vies van een flink slijmerige knuffelbeurt. Heb er zelfs 1 en dat is de stoerste vent van allemaal, die als een hondje achter me aanloopt het hele huis door. Zielig mauwend achter me aan, de hele dag vragend om aandacht. Ook als ie buiten stoer zit te doen en ik roep hem (voor de beeldvorming; enorme half Noorse Boskat: 'ooooooooolllliiveeeeheeeerrrrr') en ja hoor daar komt onze Oliver trouw zacht mauwend aangelopen
Hier hetzelfde hoor Roos. Nooit last van irritant gedrag, nog nooit aan mens of meubel gekrabt en ze komen aanrennen als ik ze roep.



TO, drukte kan gewoon 'des kittens' zijn en neemt vanzelf wat af. Maar het bijt- en krab-gedrag wat je beschrijft is typerend voor katten die jong uit het nest gehaald zijn. 'Voorzichtig zijn' leren kittens namelijk pas in de latere weken van hun moeder (met nog meer dingen), maar die fase heeft jouw kitten gemist. Nu weet je dan ook precies waarom het advies van 13+ weken werd gegeven. Zulk gedrag afleren is erg moeilijk, de enige tip is om zeer consequent te zijn.
dubbel
Alle reacties Link kopieren
normaal kittengedrag, en katers zijn sowieso wat onstuimiger
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 17:14:

[...]

Ik denk dat die van ons gewoon een beetje dom is. Na drie maanden gecorrigeerd worden moet het kwartje toch wel een keer vallen dat je niet op het aanrecht mag. Van zo'n gordijn of stoel snap ik wel dat dat in zijn enthousiasme gebeurt, maar als je zo duidelijk en consequent bent en hij blijft volharden?



Vraag je af waarom hij zo graag op het aanrecht wil en ga daar mee aan de slag.

- het is een mooie uitkijkplek naar buiten of een mooie hoge plek op strategisch punt -> bied hem een alternatief want natuurlijk gedrag van katten dat een uitweg zoekt.

- hij vindt er soms lekkere dingen -> als hij wat lekkers vindt is dit zelfbelonend gedrag dat sterker is dan jouw correctie, dus zorg dat hij niks lekkers kan vinden.

- hij ziet jouw correctie niet als correctie maar als een spel -> leg een karton met dubbelzijdige tape op het aanrecht, dat is onprettig aan zijn poten en eindigt spelelement.



Het zitten miauwen kan verschillende oorzaken hebben, maar gezien de hoge spelbehoefte is het denk ik opwinding of frustratie.



Nageltjes knippen kun je op een positieve manier aanleren. Knippen=snoepje. Even heel kort door de bocht.
quote:polala schreef op 19 september 2014 @ 20:42:

Hier hetzelfde hoor Roos. Nooit last van irritant gedrag, nog nooit aan mens of meubel gekrabt en ze komen aanrennen als ik ze roep.



TO, drukte kan gewoon 'des kittens' zijn en neemt vanzelf wat af. Maar het bijt- en krab-gedrag wat je beschrijft is typerend voor katten die jong uit het nest gehaald zijn. 'Voorzichtig zijn' leren kittens namelijk pas in de latere weken van hun moeder (met nog meer dingen), maar die fase heeft jouw kitten gemist. Nu weet je dan ook precies waarom het advies van 13+ weken werd gegeven. Zulk gedrag afleren is erg moeilijk, de enige tip is om zeer consequent te zijn.Neemt mijn grote kater dan niet die 'moederrol' over qua opvoeding? Ik hoorde trouwens van mijn collega dat alle broertjes nogal doerakken zijn, ook die ene die zij zelf heeft gehouden (en die dus bij zijn moeder woont). Verschil is dat zij die van haar naar buiten doet als hij het te bont maakt en ik wil dat niet.
quote:betjebig schreef op 19 september 2014 @ 18:53:

[...]



Volgens mij worden alle katten helemaal wild van blikvoer. Die van mij gedragen zich dan allebei alsof ze al weken niet gegeten hebben. Ze krijgen ieder een half kuipje en kitten is nu al sneller met eten dan grote kater, dus als zijn bak leeg is gaat die met die van grote kater verder. En die laat hem gewoon begaan.

Ik dacht ook dat alle katten wild werden van zo'n kuipje vlees. Nee dus. Ons exemplaar (nu 1 jaar oud) haalt er zijn neus voor op. Die lebbert liever je glas uit als je een smoothie hebt gedronken.



Vraag me ook niet hoe het kan, want ik heb hiervoor ook alleen maar van die vleesliefhebbers gehad.
Ik heb een kitten van bijna 5 maanden en hoewel het een schat is heeft ze ook haar 15 gekke minuten, elk uur. Kittens hebben ontzettend veel energie en ik denk dat het inderdaad kwestie is van consequent zijn.



Overigens is een strenge "eh" van mij voldoende om haar te stoppen met slopen. Alleen zet ze hrt onmiddellijk op een rennen zodat ik haar niet bij de krabpaal kan zetten.



Ik denk dat jouw kitten vrij normaal is betje, speel je ook dagelijks met hem?
Alle reacties Link kopieren
Normaal kittengedrag. Zorg dat er een plek is waar wel alles mag: in de hal, bijkeuken of naar buiten bijv (bij ons kan dit, voldoende ruimte buiten en katvriendelijke buurt).

Geen eten op aanrecht of salontafel laten staan, verleiding is te groot. Als je wel eten laat staan, accepteer je dus dat je kat misschien op het aanrecht springt (een nette kat doet dit niet waar jij bij bent, maar achter je rug om).

Bij een kitten weet je dat er haakjes in je bank of gordijnen kunnen komen van de nageltjes, dat is het risico.

Duidelijk 'eh'/'nee' roepen als ze iets doen wat niet mag. Als kat op aanrecht zit: duwtje geven zodat hij er vanaf gaat springen.



Zorg dat hij zijn energie kwijt kan: laat hem achter een touwtje aan rennen.



Ken de natuur van katachtigen: wel eens gezien hoe een leeuw in een boom klimt met zijn nagels? Dat doet jou kitten dus in jou gordijnen 😁.



Nagels knippen vind ik onzin, zorg voor een krabpaal en/of een kokosmat.



Hier overigens 2 hele nette katten en weinig problemen gehad. Katten moesten toen ze klein waren naar garage of naar buiten als ze echt te wild aan het spelen waren. Wij blij want geen schade, katten blij want werden niet gecorrigeerd en mochten vrij spelen.
Een maandje verder Vorige week was ik op bezoek bij mijn vriendin met het kitten van een maand jonger, en wat een verschil! Er stonden gebakjes op tafel, kitten nam een kijkje, vriendin zei "uuh nee!" en haar minikater liep weer verder. Toen ik daar vervolgens een opmerking over maakte zei ze dat ze heel streng en consequent was in de opvoeding. Nou, ik ben al 4 maanden consequent en streng, maar het blijft... prut.

Volgens mij krijgt hij nu ook wat last van zijn hormonen. Hij loopt hier dominant te doen, constant te prrrr'en en probeert grote kater (lieve doos) te bespringen. Die mept dapper van zich af, maar vlucht steeds vaker naar zolder.

Kitten is nu 6 maanden. Tijd voor een bezoekje aan de dierenarts om te laten castreren, of is het daarvoor nog te vroeg?

(Als hij slaapt is het een liefie overigens, en het is ook een echte knuffelkont.)
Onze kitten is vandaag gecastreerd. Hij is 5maanden. Volgens de dierenarts kan het als ze minimaal 2 kg wegen.
En die van ons luistert ook niet
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek 'kats' met onze kat. Dus 'blazen' als ze in MIJN slaapkamer komt of aan MIJN eten. Werkt tot nu toe fantastisch.

Ook laat ik de kat uit, aan de riem. Af en toe stukje rennen en goed inschatten wanneer ze een boom wil beklimmen Zo komt ze als binnenkat toch aan beweging en afleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven