Actueel
alle pijlers
Werken op mijn 70ste
maandag 21 juli 2008 om 21:20
Mijn generatie, 20-30-tigers, zal naar zoals het er nu naar uit ziet tot zijn of haar 70ste moeten werken, zij het niet langer.
Een paar kanttekeningen:
1. Ik vraag me af of ik mijn werk wat ik nu doe nog wel kan uitvoeren in verband met het vele schakelen en snel reageren op gewijzigde situaties.
2. Ik vraag me af in hoeverre mijn hersens het tegen die tijd uberhaupt nog doen, misschien heb ik wel last van Alzheimer.
3. Ik vraag me af hoe ik bij mijn werkplek kom met mijn eventuele rollator.
4. Misschien zijn er wel 2 hulpverleners nodig om mij op mijn werk te krijgen, wie gaat dat betalen?
5. Ervan uitgaande dat de IT nog complexer zal worden, hoe ga ik dat bijbenen? Als er nu al 70-tigers zijn die niet eens hun pincode kunnen onthouden?
Hoe kan ik dan alle wachtwoorden etc. onthouden?
6. Met een beetje pech behoor ik tot de groep die te horen krijgt dat de pensioenleeftijd verhoogt wordt naar 75 jaar, hoe ga ik dat overleven?
Kortom werken tot je 70ste?
Een paar kanttekeningen:
1. Ik vraag me af of ik mijn werk wat ik nu doe nog wel kan uitvoeren in verband met het vele schakelen en snel reageren op gewijzigde situaties.
2. Ik vraag me af in hoeverre mijn hersens het tegen die tijd uberhaupt nog doen, misschien heb ik wel last van Alzheimer.
3. Ik vraag me af hoe ik bij mijn werkplek kom met mijn eventuele rollator.
4. Misschien zijn er wel 2 hulpverleners nodig om mij op mijn werk te krijgen, wie gaat dat betalen?
5. Ervan uitgaande dat de IT nog complexer zal worden, hoe ga ik dat bijbenen? Als er nu al 70-tigers zijn die niet eens hun pincode kunnen onthouden?
Hoe kan ik dan alle wachtwoorden etc. onthouden?
6. Met een beetje pech behoor ik tot de groep die te horen krijgt dat de pensioenleeftijd verhoogt wordt naar 75 jaar, hoe ga ik dat overleven?
Kortom werken tot je 70ste?
maandag 21 juli 2008 om 21:46
Hahaha, ik zie het al voor me. Ik werk in de zorg, ik ben persoonlijk begeleidster op een begeleidings intensieve groep. Dat houdt in dat ik regelmatig met agressie te maken heb op de werkvloer en dus fysiek goed in conditie moet zijn.
Ik zie mezelf niet met mijn rollatortje achter een client aanrennen
Dat is niet haalbaar in de zorg. Vraag me dus af hoe ze dat willen gaan doen, achter de pc? Ik denk niet dat dat verstandig is op die leeftijd..
We shall see....
Ik zie mezelf niet met mijn rollatortje achter een client aanrennen
Dat is niet haalbaar in de zorg. Vraag me dus af hoe ze dat willen gaan doen, achter de pc? Ik denk niet dat dat verstandig is op die leeftijd..
We shall see....
maandag 21 juli 2008 om 21:53
Geen probleem. Met de grote vergrijzing zijn 'we' dan nog jong. Op dit moment zit ik er bovendien niet op te wachten om met een AOW-tje vrijwilligerswerk o.i.d. te gaan doen. Misschien denk ik er tegen die tijd anders over (ik ben nu 39), misschien ook niet. Ik ga er overigens vanuit dat degenen die nu relatief zwaar lichamelijk werk doen, dat op hun 65e ook al niet meer zullen doen. Of verwachten jullie dat jullie ineens fysiek gaan aftakelen na jullie 65e verjaardag? Nee, ik ga ervan uit dat ik de 80 ga halen. 10 jaar niets doen lijkt me lang genoeg. Ik zie genoeg in mijn omgeving dat naar mate je ouder wordt een dienstverband je scherper houdt en middenin de maatschappij.
maandag 21 juli 2008 om 22:00
Het zal voor veel beroepen niet haalbaar zijn om ze tot je 70e vol te houden, 65e trouwens ook niet. Maar om nu iedereen om te scholen en/of te herplaatsen? Ik zie het nog niet voor me.
Maar goed, we zullen zien wat de toekomst brengt. Misschien zijn over 25 jaar 70-jarigen wel allemaal topfit! En dit plan van Donner is ook niet meer dan een vaag proefballonnetje, dat inmiddels al flink lek geschoten is. Laten ze er eerst maar eens voor zorgen dat meer mensen (met plezier) tot hun 65e kunnen doorwerken, voor ze over werken tot je 70e beginnen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 21 juli 2008 om 22:14
Met 70 ben je echt nog niet "op" hoor. De meeste 70gers hebben nog helemaal geen behoefte aan een rollator of hulp om overeind te blijven. De mensen worden steeds gezonder oud.
Ik ben van de naoorlogse babyboom en ik heb altijd al gezegd dat wij tot 70 zullen moeten werken omdat het anders niet meer te betalen is. En ik ga nog gelijk krijgen ook.
Ik ben van de naoorlogse babyboom en ik heb altijd al gezegd dat wij tot 70 zullen moeten werken omdat het anders niet meer te betalen is. En ik ga nog gelijk krijgen ook.
maandag 21 juli 2008 om 22:38
Tot mijn zeventigste werken is misschien tot daaraan toe. Maar betaal me dan wel even al die pensioenpremies terug !!! En stop die verplichte deelnames (ABP, verplicht pensioen).
Graag retour mét de vette winsten die daarop in het verleden zijn gemaakt, vóórdat dat geld óók allemaal verdampt is.
Zet ik het braaf op een spaarrekening en ga ik op mijn 55ste rentenieren in een zonnig land.
P.S. Dit gaat dus niet over de AOW-premies, maar over die 20% die van mijn brutosalaris afgaat.
Graag retour mét de vette winsten die daarop in het verleden zijn gemaakt, vóórdat dat geld óók allemaal verdampt is.
Zet ik het braaf op een spaarrekening en ga ik op mijn 55ste rentenieren in een zonnig land.
P.S. Dit gaat dus niet over de AOW-premies, maar over die 20% die van mijn brutosalaris afgaat.
vrijdag 25 juli 2008 om 08:35
Altijd weer die dscriminatie van de jongeren!
Nee flauw, ik vind dat ze er eerst wel eens voor mogen zorgen dat er geen leeftijdsdiscriminatie meer is, voordat ze komen met plannen voor werken tot je 70e. Hoe realistisch is dat plan als mensen die 15-20 jaar jonger zijn al niet aan de bak komen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.