Mode & Beauty alle pijlers

Kringloop koopjes

10-01-2012 12:31 1132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naast vintage, ben ik ook gek op het afstruinen van kringloopwinkels. De sport van het zoeken, spotten, passen en scoren vind ik zo af en toe heerlijk. Het liefst doe ik het samen met andere liefhebbers, dan kan je ook nog eens topstukken voor elkaar vinden.



Vinden jullie wel eens wat? Laat hier je kringloop-aankopen zien!
Ik heb 2 dure ongebruikte mokken gekocht en houten fotolijstjes met daarin 2 mooie postkaarten. Het was minder dan 1 euro.
Een king louie rokje voor 1 euro, zo goed als nieuwe replay laarzen 5 euro, supertrash jurkje, 3 euro en een Lee spijkerbroek - ook zo goed als nieuw, 4,50
quote:Boogschutter10 schreef op 11 oktober 2014 @ 12:54:



Verder vind ik het toch wat dubieus die kringloopwinkels:



- zij krijgen gratis spullen dus een vaste winstmarge van 100 % (welk bedrijf kan dit nu zeggen)



Er zijn natuurlijk meer kosten, dus 100% winst klopt niet.



quote:Boogschutter10 schreef op 11 oktober 2014 @ 12:54:

- zij ontvangen meestal subsidie



Subsidies worden steeds meer afgeschaft.



quote:Boogschutter10 schreef op 11 oktober 2014 @ 12:54:

- betalen meestal een symbolische huur aan de gemeente;



In mijn woonplaats niet. Misschien een verlaagde huur, maar zeker meer dan een symbolisch bedrag.



quote:Boogschutter10 schreef op 11 oktober 2014 @ 12:54:

- personeel dat in groten getale aanwezig is kost niets want het zijn werkervaringsplaatsen en vrijwilligers.



Bij ons is een kwart van het personeel regulier (dus gewoon betaald). De werkervaringsplaatsen, stagiairs, mensen die re-integreren en mensen met een taakstraf moeten toch begeleid worden.



quote:Boogschutter10 schreef op 11 oktober 2014 @ 12:54:

En toch zijn veel van die kringloopwinkels verliesgevend .....Het kost dan ook meer dan je denkt.
quote:Boogschutter10 schreef op 11 oktober 2014 @ 12:54:

In meerdere plaatsen in kringloopwinkels geweest, maar het zijn erg rommelige winkels.



Vaak nog stevige prijzen ook voor verouderde meubelen etc.. Als je goed zoekt, kun je echt wel wat goeds voor een goede prijs vinden maar het merendeel is oude zooi.



Verder vind ik het toch wat dubieus die kringloopwinkels:



- zij krijgen gratis spullen dus een vaste winstmarge van 100 % (welk bedrijf kan dit nu zeggen)



- zij ontvangen meestal subsidie;



- betalen meestal een symbolische huur aan de gemeente;



- personeel dat in groten getale aanwezig is kost niets want het zijn werkervaringsplaatsen en vrijwilligers.



En toch zijn veel van die kringloopwinkels verliesgevend .....



Zo werkt het natuurlijk niet.



Het klopt dat op de tweedehands producten in een kringloop geen btw zit, maar de winstmarge is zeker geen 100%. Als een kringloopwinkel winst maakt, moet over de winst gewoon belasting betaald worden. Geen winst = geen belasting, wat logisch is, want je hoeft niet 2x btw af te dragen voor hetzelfde product.



Als je denkt dat een kringloopwinkel kan draaien puur en alleen op spullen ingebracht door particulieren heb je het ook mis. Een (goede) kringloopwinkel koopt ook gewoon tweedehands spullen in bij handelaren, anders krijg je inderdaad alleen de oude rommel van mensen in je winkel (waar soms ook erg mooi spul tussen zit natuurlijk! Maar daar kan je echt geen winstgevend bedrijf op draaien).



Het runnen van een kringloopwinkel is echt zo makkelijk nog niet. Dan doen wij het ook nog eens zonder subsidies en samenwerking met de gemeente (wij willen namelijk ons eigen bedrijf runnen en geen onderdeel zijn van, wat volgens mij meer een voordeel is dan 'eigendom' zijn van de gemeente).
Ik run trouwens geen kringloop, maar het zit in de familie. Dus weet er wel het een en ander vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Is er veel verschil in verschillende kringlopen? Hier zitten er maar 2 in de buurt. 2 redelijke kleintjes die inderdaad wel voornamelijk bemant worden door mensen met een werkervaringsplek bijvoorbeeld. Prima vind ik.

De ene heeft heel veel spellen en speelgoed maar is voor huisraad enz erg duur. De andere is juist weer voor kleren aan de dure kant (4 euro ga ik niet 2ehands betalen voor een h & m shirtje bij wijze van).
En over de rommelige winkels: echte kringloopmensen houden juist van volle planken en veel spullen uitgestald!

De sport is juist die naald in de hooiberg vinden. Mensen nemen er ook echt de tijd voor, die kunnen zo een uur rondwandelen en zoeken in bakken en kasten vol met spulletjes. Natuurlijk is enige organisatie wel vereist, maar het is voor veel mensen ook een sport.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist leuk om na lang zoeken de 'schatten' te vinden. Maar er is wel degelijk een verschil tussen diverse kringloopwinkels. Merk dat ik bij twee altijd wel iets leuks vind. Maar bij een ander eigenlijk alleen maar oude troep.



Maar daarom vind ik outlets, sample sales ed ook zo leuk.

Ik hou er wel van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat ook t leukst en ga daarom ook t liefst alleen dan heb ik alle tijd. Lekker snuffelen!
En ik zoek meestal iets om te repareren wat verder niet meer te koop is. En dan vind ik iets anders. Kleding van de Kringloop draag ik toch niet. Maar heb het wel liggen.

Vriendinnen die iets lenen en het vergeten terug te geven....

Die maak ik er nog wel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zaterdag nog naar de Kringloop geweest en ik heb een paar boeken gescoord. Gaaf hoor, de boeken zien eruit als nieuw en heerlijk geprijsd..
It's 5 o'clock somewhere
Maar het is toch heel simpel?

Vind je het niets dan ga je er niet heen.



Ik heb er laatst wel voor een klein prijsje stof gevonden in een kleur die past bij een stoel en bank. Ik weet nog niet waarvoor ik het ga gebruiken. Het is maar 5 meter voor 5 euro. Verduisterend en gevoerd. Ligt er anders nooit. Is toevalstref als je dat vind.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Pumps_italiaans.



Die echte toevalstreffers zijn het leukst.
Alle reacties Link kopieren
ik ben kringlooploos geworden.



die in het dorp is opeens een '2dehands warenhuis' geworden met dito prijzen.



En wawollie in Almelo is gesloten, helaas.
Hier zit een kringloop die onderdeel is van een keten.

Bij die bij ons is het vooral oude meuk, en alles is duur. Heb het idee dat ze daar alle merkkleding achter houden ofzo.

In een stad een stuk verder zit nog een filiaal van die keten, en daar hangt best vaak leuke (merk) kleding voor een fijne prijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik struin alle kringloop-winkels af maar qua kleding heb ik nog nooit iets gevonden. Oud, afgedragen maar ik vind vooral dat het stinkt. Niet naar ongewassen/vuil maar eerder muf. Zo rook de kast van m'n oma vroeger ook. Brrr.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 17-10-2014 10:53
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt gek op de kringloop, wij hebben een heel grote kringloopwinkel en dat is voor mij echt een uitstapje, ik vind het echt heerlijk om daar rond te neuzen. Ik kijk vooral naar speelgoed, boeken en tassen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:timaatje schreef op 13 oktober 2014 @ 22:38:

ik ben kringlooploos geworden.



die in het dorp is opeens een '2dehands warenhuis' geworden met dito prijzen.



En wawollie in Almelo is gesloten, helaas.Wel eens bij de beurs in Almelo geweest? Verder heb je ook een winkeltje bij het oost europa depot, en achter de molen, daar verkopen ze ook brocante.
Ik heb pas een geweldig wollen colbert van ernie van reijmersdal gescoort voor 6,50.
Ik ben ook gek op de kringloop.

Bij ons zitten er twee, die wel heel beperkt open zijn, maar die wel allebei erg leuk zijn. Bij de ene vind ik wat sneller kleding en leuke boeken, de andere is vooral erg leuk omdat ze ruimtes hebben waar ze spullen wat ruimtelijker hebben opgezet. Je kan als het ware inspiratie opdoen hoe je bij elkaar gekringloopte meubels leuk kunt combineren. Voor de wat kleinere spullen is het daar wat meer zoeken, maar we zijn er al wel eens geslaagd voor dingen als een mooi houten schaakbord voor een euro.



Mijn laatste aanwinst is uit een kringloopketen een eind verderop, waar ik met mijn moeder weer eens ging kijken. Wat kleding betreft waren ze wel wat duurder, maar een mooi paars merkbloesje en een nieuwe spijkerbroek voor 5 euro per stuk kon ik niet laten hangen. Zeker omdat een spijkerbroek in maat 48 al uitzondering is bij een kringloopwinkel, en door schurende dijen is ook nog eens wel heel goed te zien dat de broek echt nooit gedragen is
quote:Bergje65 schreef op 13 oktober 2014 @ 23:15:

Ik struin alle kringloop-winkels af maar qua kleding heb ik nog nooit iets gevonden. Oud, afgedragen maar ik vind vooral dat het stinkt. Niet naar ongewassen/vuil maar eerder muf. Zo rook de kast van m'n oma vroeger ook. Brrr.Helemaal mee eens. Ik kan ook niet tegen die geur, echt vreselijk. De keren dat ik deze toch trotseerde heb ik nog nooit iets voor mezelf gevonden. Wel eens via marktplaats iets gekocht, maar dan was het iets waarvan ik precies wist dat ik dit kledingstuk zocht en dus goed was qua maat/stijl. Voor de kids koop ik wel regelmatig tweedehands.
Ik koop er bordspellen voor de kinderen, laatst een hele nette en complete monopoly junior meegenomen voor maar 4 euro. Mijn senseo was kapot, een zo goed als nieuwe, ook het nieuwste model dus, voor 12,50 bij de kringloop in het zwart wat ik ook wilde. Een extra gietijzeren wok met deksel voor maar 4 euro. Rvs dekschaaltjes.
Die geur is er natuurlijk zo uit te wassen, zeker als je toch al gewend bent je kleding een keer te wassen voor je het draagt, maar dat verschilt ook per winkel. Er zijn winkels waar kleding inderdaad standaard zo ruikt, maar waar ik veel komt gelukkig niet.



Ik heb een paar shirts en bloesjes bij de kringloop gekocht ondertussen, en grappig genoeg zijn juist dat de kledingstukken waar ik de meeste complimenten over krijg. Het is wel eens zoeken, maar zoals gezegd in mijn vorige bericht: soms zijn er ook kledingstukken die eigenlijk nog nieuw zijn.
Bij ons word de kleding standaard gewassen/gestoomd, je krijgt het dus schoon mee. Ik was het wel altijd voor ik het draag, maar dat doe ik bij alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven