Vaatwasser open / dicht?

19-10-2014 00:04 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Als jullie vaatwasser net klaar is, zetten jullie deze dan op een kier zodat het stoom eruit kan (en de vaat kan afkoelen) of laten jullie hem dicht? Mijn vriend zet hem vaak op een kier maar ik laat hem juist weer dicht zodat het vocht niet het huis intrekt. (of is dat nu onzin?)



Ben benieuwd wat jullie doen!
Dicht, waren binnen het jaar al aan frontje 2 toe boven de vaatwasser. En dat terwijl we hem niet bewust open zetten.



Wat ik wel doe is even aan de rekken schudden als hij net klaar is om de ergste druppels alvast van het plastic te schudden.
Alle reacties Link kopieren
Dicht. Heb destijds gehoord dat dat het beste is omdat de warmte van het apparaat gelijk zorgt voor het droogmaken



Hardplastic broodtrommel daar zitten altijd nog wel wat druppeltjes op. rest is altijd goed droog

Plastic schaaltjes van mepal zet ik altijd op de zij (in klein rekje) die zijn altijd goed droog. Diepvriesbakjes gebruik ik zelden, doe ik dat een keer wel zijn ze inderdaad gewoon nat

Heb wel 1 steelpan waarvan de steel denk ik iets wijkt van de pan....als ik die goed neerzetten druppelt er altijd nog water vanuit de steel...megavervelend
Dicht, omdat de man die m'n vaatwasser kwam installeren zei dat hij dicht hoort te blijven, zodat vaat beter droogt.

Ik heb hem 's nachts ook altijd aan en pak hem na m'n werk pas uit.

Ik heb nooit laat van natte plastic bakjes of ander nat spul.
Open en even aan bovenste rek schudden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom plastic en tefal nat uit afwasmachine?[Gesteld op: 14-12-2011]

Toelichting:

Alles komt droog uit mijn machine, ceramica, staal, noem maar op, maar plastic doosjes en pannen met anti-aanbaklaag zijn (aan die zijde) standaard nat. Hoe komt dit?

Antwoord:

Plastic en teflon(de anti aanbaklaag) zijn hydrofoob. (bang voor water in het grieks). Dit betekend dat ze niet graag in contact zijn met water. Wanneer je een beetje water op een teflon oppervlak schenkt, zal het water proberen het raakvlak met het teflon te minimalizeren. Het gevolg zijn dikke bolle druppels. Op hydrofiele materialen(materialen die van water houden) het water juist het contactoppervlak maximalizeren en zich zo ver mogelijk uitspreiden. Het vormt dat platte brede druppels of zelfs een dunne film.



Doordat het oppervlak van de druppels op hydrofiele materialen veel groter is, verdampen ze sneller, en zijn hydrofiele materialen sneller droog.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh trouwens wel, water dat uit m'n pannen druppelt. Dat is het enige.
Helemaal open, geen last van "extra vocht dat het huis in trekt".
quote:poekie90 schreef op 19 oktober 2014 @ 00:40:

Het is beter voor je messen om um open te zetten.. Daar zit namelijk messenstaal in (snijvlak), dat trekt oxidatie aan en dan kun je bruine puntjez op je messen krijgen (lijkt op roest).Idd is mij ook opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een spelfouten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
DH: dat klinkt slim, welk merk is dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 19 oktober 2014 @ 08:51:

Open en even aan bovenste rek schudden.

Deze snap ik niet?



Ik haal altijd eerst mijn onderste rek leeg en daarna het bovenste
Alle reacties Link kopieren
Net een nieuwe keuken, degene die hem plaatste raadde aan om hem niet direct te openen als hij klaar is, is slecht voor (onderkant) aanrechtblad. Het beste kun je hem aanzetten als je naar bed gaat, is het 's morgens echt wel droog.
Alle reacties Link kopieren
quote:poekie90 schreef op 19 oktober 2014 @ 00:40:

Het is beter voor je messen om um open te zetten.. Daar zit namelijk messenstaal in (snijvlak), dat trekt oxidatie aan en dan kun je bruine puntjez op je messen krijgen (lijkt op roest).





Had ik eerst ook, daardoor stond ik altijd mijn bestek apart af te wassen. Tot ik de tip kreeg om het folie wat je van je boterkuipje afneemt voordat je bij de boter kunt zeg maar, om die in de vaatwasser te doen.

Ik doe nu bij elk nieuw kuipje het folie in de vaatwasser in het bestekbakje en het werkt als een trein! Nooit meer van die vieze bruine plekken...
Alle reacties Link kopieren
quote:tante-taart schreef op 19 oktober 2014 @ 13:24:

[...]





Had ik eerst ook, daardoor stond ik altijd mijn bestek apart af te wassen. Tot ik de tip kreeg om het folie wat je van je boterkuipje afneemt voordat je bij de boter kunt zeg maar, om die in de vaatwasser te doen.

Ik doe nu bij elk nieuw kuipje het folie in de vaatwasser in het bestekbakje en het werkt als een trein! Nooit meer van die vieze bruine plekken...



Echt waar?! Dit ga ik ook proberen. Ons oude dagelijks bestek doen we zonder zorgen in de vaatwasser, dat roest wel iets, maar kun je wel wegvegen. Maar ons nieuwe goede bestek wassen we altijd met de hand af.



Ben benieuwd of en zo ja, waardoor dit zou kunnen werken :-)
Alle reacties Link kopieren
Je moet mij ook niet vragen hoe het werkt, want dat snap ik ook niet goed haha maar het werkt wel! Als het folietje te oud wordt krijg je wel weer meer van die stippen, maar als je gewoon elke keer als je een nieuw kuipje boter open maakt dat ding in de vaatwasser wisselt, dan blijf je het elke keer net voor!



Ik dacht eerst ook dat dat niet zou werken en vroeg mij ook af: ja maar hoe kan dat dan?

Maar feit is dat het wel werkt... Zowel bij m'n moeder, m'n zus als bij mij en wij doen het inmiddels allemaal een jaar nu, dus is geen toeval dat het een keer werkte...

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Open. Wij hebben moderne ventilatieroosters in de keuken.

Het folie van de boterkuipje in de besteklade van de vaatwasser te doen, vind ik een goed idee.

Ik doe het met aluminiumfolie omdat wij alleen maar roomboter eten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Mijn vaatwasser heeft in het droogprogramma ingebouwd zitten dat hij na een tijdje dichtdrogen vanzelf openspringt voor het laatste deel van het droog programma.



Onder mijn aanrechtblad zit een beschermlaag zodat dat niet kan beschadigen.
Hier n keukenkenner ( werkgerelateerd) vw dichtlaten tot hij is afgekoeld ! Fronten rondom vw en multiplex of spaanplaat werkbladen kunnen er van opzetten( vocht) en dit is geen garantie!
Alle reacties Link kopieren
Ik zet hem altijd open. Maar mijn vaatwasser staat in de bijkeuken. Dus heb geen last van vocht daar.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties en voor de tips!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven