andijvie: plant nog te redden?

19-10-2014 12:48 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb een plant, kamerplant. Opeens zitten er allemaal fruitvliegjes en paddestoelen om deze plant. Hoe krijg ik de fruitvliegjes dood? Of moet ik de plant maar gewoon wegmieteren?
Alle reacties Link kopieren
kliko!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op zondag 19 oktober 2014 12:49 kliko!Ja dacht ik ook maar ik ben er aan gehecht.....:-(
Alle reacties Link kopieren
tip voor fruitvliegjes: glaasje met 1:1 appelsap en azijn, en een paar druppels afwasmiddel - daar komen ze op af en verdrinken ze in (geen idee waarom maar werkt heel goed)



qua plant.. geen idee! misschien te nat of schimmel? als ie geen emotionele waarde heeft zou ik hem wegmieteren.. anders een tijdje buiten laten staan?
Alle reacties Link kopieren
o.. lees dat je er aan gehecht bent.. misschien een oma of fervent plant liefhebber in de omgeving?
Misschien kan je hem verpotten in nieuwe aarde. Alle zooi verwijderen en dan in verse aarde zetten. Ik denk dat je hem teveel water gegeven hebt, wat is het voor plant ?
Fruitvliegjes komen meestal uit de aarde, dus verpotten is een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip over de fruitvliegjes! Ik ga het proberen. Het is een soort palm. Ik heb hem al 18 jaar. De ellende begon toen hij nieuwe aarde kreeg dus dat durf ik even niet. Ik ga hem buiten zetten. En inderdaad even geen water geven. Als het niet helpt gaat hij inderdaad de kliko in.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op zondag 19 oktober 2014 13:07 Fruitvliegjes komen meestal uit de aarde, dus verpotten is een goed idee.Ja dat is inderdaad gebeurd
quote:007washere schreef op 19 oktober 2014 @ 13:07:

Bedankt voor de tip over de fruitvliegjes! Ik ga het proberen. Het is een soort palm. Ik heb hem al 18 jaar. De ellende begon toen hij nieuwe aarde kreeg dus dat durf ik even niet. Ik ga hem buiten zetten. En inderdaad even geen water geven. Als het niet helpt gaat hij inderdaad de kliko in.Dan zaten die vliegjes dus waarschijnlijk in de nieuwe aarde. Ik zou proberen hem nog eens te verpotten (maar wel een nieuwe zak aarde kopen dan).
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat je de plant teveel water hebt gegeven?
Bedoel je thrips?
Ik zou mijn tuin niet infecteren met thrips. Dus eerst bestrijden en daarna pas naar buiten (als de vuilnisbak vol is )
Alle reacties Link kopieren
Knoflook en kruidnagels op/beetje in de aarde leggen
Alle reacties Link kopieren
Wat voor aarde heb je genomen, toen je hem de vorige keer verpotte? Zo'n goedkope zak uit de supermarkt? In geval van een ja, dan zou ik eerst nog investeren in een goede kwaliteit potgrond...

En heb je onderin de pot ook wat scherven of korrels gelegd, zodat de plant niet continu met z'n wortels in een laag water staat?
Alle reacties Link kopieren
Hoe is de plant er zelf verder onder? Staat hij er nog vrolijk blij, de bladeren nog mooi groen en in orde?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je zijn wortels per ongeluk stuk gemaakt met verpotten? Hier ook een zielige palm, heb hem net weer ingespoten met spul tegen luis, ook schijnt hij te weinig licht te hebben gehad..Hoop ook dat we hem kunnen redden.
Alle reacties Link kopieren
Tof; ja plant staat er prima bij. Ik heb hem met pot en al buiten gezet en volgens mij zijn de vliegjes weg, ik laat hem vannacht nog even buiten staan.



Het was een zak aarde van het tuincentrum maar ja....
Alle reacties Link kopieren
Ook korrels op bodem van pot
90% van alle planten, en zeker tropische, kunnen niet leven zonder een symbiose met schimmels. En die moeten ook wel eens 'bloeien' en dat doen ze vaak na nieuwe voedingsstoffen, zoals nieuwe aarde. De vliegjes gaan bijna weg door de kou en de paddestoelen gewoon verwijderen. En niks weg doen van de plant!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor nieuwe aarde van goede kwaliteit, een plek met meer/veel licht, en water geven op geleide van hoe de aarde aanvoelt (dus niet op basis van de kalender, maar echt met een vinger voelen)
Alle reacties Link kopieren
Kettler; dank! Ik hoop het.



Tof; ik wacht nog even tot morgen. Dan zal ik de pot weer binnen zetten, en kijken of de vliegjes weg zijn. Ik laat het weten! Succes met jouw plant
Alle reacties Link kopieren
Oh foutje; ik bedoel beetjegek; succes met jouw plant

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven