De kunst van het weggooien

21-10-2012 12:03 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn missie dit weekend: een huis dat helemaal op orde is. Een onhaalbaar doel eigenlijk, maar ik ben al aardig gevorderd.

Elke kast, elke lade moet eraan geloven. Alles wat ik niet meer gebruik moet wég.



Nu mijn vraag: wat doen jullie met gedateerde, 'boventallige' elektronica ? Ik heb een doos met daarin: oude fototoestellen, een oude mp3-speler, bandrecorders, walkmans etc.

Naar de kringloopwinkel, milieupark ?



Ik heb wat moeite met afscheid nemen, merk ik. Bv, de camera waar ik voor heb gespaard en maar een paar keer heb gebruikt (kreeg al snel een digitale camera cadeau), ze is niet meer interessant op M.P, en niemand die nog belangstelling heeft. Weg ermee dan maar, of weer jaren laten verstoffen in een lade ?



Misschien is mijn vraag niet 'wat doen jullie met oude elektronica', maar 'hoe doe je spullen weg'.

Ben je daar makkelijk in ? En hoe kan ik dat ook leren.



'Weg ermee', dat lijkt me een mooi nieuw motto.

Het is toch maar allemaal ballast, en spullen zijn niet echt belangrijk (zeg ik dan tegen mezelf).

Een minimalistisch ingericht huis met alleen maar mooie en goed bruikbare spullen. Dat is toch een haalbaar doel ?
Ik hou van rust en ruimte om me heen en ik ben enorm weggooierig, dus mijn huis is helemaal prullaria-vrij. Ik heb zelfs geen boeken, tijdschriften, cd's, dvd's, foto's hangen of staan, rommeltjes ter decoratie enz. Alleen grote duurzame meubels en dingen waar ik echt over nagedacht heb.



Ook vind ik helemaal niets van sentimentele waarde en ik snap ook niet zo goed hoe een ding dat kan zijn, want de herinnering aan mensen zit in mijn hoofd. Het enige dat ik heb als herinnering zijn mijn foto-albums, al kijk ik die zelden tot nooit in.



Mensen vinden mijn huis vaak kaal en ongezellig, maar ik hou er van en ik vind de huizen van andere mensen dan meestal ook rommelig, vol en chaotisch. Zo zou ik echt niet kunnen leven.



Ik zou in jouw geval dus heel makkelijk afscheid van dingen kunnen nemen en me echt kunnen verheugen op de rust en ruimte die er na het opruimen en wegdoen van spullen in het huis komt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenning in jouw post, Iris Lekker praktisch en opgeruimd. Ook je 3e alinea is zeer herkenbaar... Vind het al snel zooi waar mensen vaak bewaren en/of tentoonstellen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 21 oktober 2012 @ 14:06:

Ik hou van rust en ruimte om me heen en ik ben enorm weggooierig, dus mijn huis is helemaal prullaria-vrij. Ik heb zelfs geen boeken, tijdschriften, cd's, dvd's, foto's hangen of staan, rommeltjes ter decoratie enz. Alleen grote duurzame meubels en dingen waar ik echt over nagedacht heb.



Ook vind ik helemaal niets van sentimentele waarde en ik snap ook niet zo goed hoe een ding dat kan zijn, want de herinnering aan mensen zit in mijn hoofd. Het enige dat ik heb als herinnering zijn mijn foto-albums, al kijk ik die zelden tot nooit in.



Mensen vinden mijn huis vaak kaal en ongezellig, maar ik hou er van en ik vind de huizen van andere mensen dan meestal ook rommelig, vol en chaotisch. Zo zou ik echt niet kunnen leven.



Ik zou in jouw geval dus heel makkelijk afscheid van dingen kunnen nemen en me echt kunnen verheugen op de rust en ruimte die er na het opruimen en wegdoen van spullen in het huis komt.



Ik houd ook erg van die minimalistische, zen-achtige ruimtes. Maar de spullen die er staan moeten dan, inderdaad, wel echt mooi zijn.



Ik neem aan dat je wel boeken/cd's hebt, maar dan buiten het zicht ?

En er zijn spullen die je gewoon nodig hebt. Hoe los jij dit op, heb jij dan veel berg/kastruimte ?
quote:Constanze schreef op 21 oktober 2012 @ 14:20:

[...]





Ik houd ook erg van die minimalistische, zen-achtige ruimtes. Maar de spullen die er staan moeten dan, inderdaad, wel echt mooi zijn.



Ik neem aan dat je wel boeken/cd's hebt, maar dan buiten het zicht ?



Nee ik heb alles achtergelaten toen ik weg ging bij mijn ex-vriend en toen merkte ik dat ik het helemaal niet nodig had. Ik doe gewoon alles via mijn laptop (films en series kijken, muziek luisteren, lezen).



En er zijn spullen die je gewoon nodig hebt. Hoe los jij dit op, heb jij dan veel berg/kastruimte ?



Nee, ik heb een ladenkastje waar ik mijn administratie (heel erg weinig), foto-albums, tassen e.d. in bewaar, een houten kist (met kleine spulletjes, zoals schoenenpoets, schoonheidsartikelen die ik niet vaak gebruik enz.) en een rommelhok naast de keuken, voor mijn strijkplank, wasrek, kattenspullen, koffer, kerstspullen, gereedschap enz..



Ik heb heel bewust maar weinig spullen, dus ook maar weinig op te bergen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 21 oktober 2012 @ 14:44:

[...]





Volgens mij heb je het goed voor elkaar, al zou ik zelf mijn boeken wel missen. En een goede film bekijken met een ander, samen achter de laptop ?



Het huishouden is zo waarschijnlijk snel gedaan, volgens mij bespaar je heel veel tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk letterlijk na hoe lang ik er niet meer naar om heb gekeken. Bijvoorbeeld die ene vaas die al 2 jaar in de schuur staat. Als ik er niet 1-2-3 een bestemming voor weet in mijn eigen huis dan vraag ik in mijn omgeving of iemand hem wil en anders gaat hij naar de kringloop.



Dit heb ik bijv. met stapels magazines gedaan, complete jaargangen naar de kringloop gebracht. Daar hebben ze het vervolgens verkocht voor een zacht prijsje. En als je ruimte maakt is er ook weer plek voor iets nieuws. Opruimen voelde in mijn hoofd letterlijk vrijheid.



Opruimen is niet alleen fysiek maar ook geestellijk verlichtend.
quote:Constanze schreef op 21 oktober 2012 @ 14:58:

[...]





Volgens mij heb je het goed voor elkaar, al zou ik zelf mijn boeken wel missen. En een goede film bekijken met een ander, samen achter de laptop ?



Het huishouden is zo waarschijnlijk snel gedaan, volgens mij bespaar je heel veel tijd.

Ik kijk nooit samen films in mijn huis (behalve als er toevallig eentje op de TV is), maar ik heb wel een DVD-speler dus ik zou een DVD-tje kunnen huren. Ik ga namelijk liever samen naar de bioscoop.



En mijn huishouden is inderdaad zo klaar. Eigenlijk zijn alleen mijn katten de smeerpoetsen van mijn huis. Zonder hen had ik echt helemaal niets te doen gehad, maar ja dat heb ik er wel voor over.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 21 oktober 2012 @ 15:39:

[...]



Ik kijk nooit samen films in mijn huis (behalve als er toevallig eentje op de TV is), maar ik heb wel een DVD-speler dus ik zou een DVD-tje kunnen huren. Ik ga namelijk liever samen naar de bioscoop.



En mijn huishouden is inderdaad zo klaar. Eigenlijk zijn alleen mijn katten de smeerpoetsen van mijn huis. Zonder hen had ik echt helemaal niets te doen gehad, maar ja dat heb ik er wel voor over.



Goed geregeld allemaal.



Zelf heb ik nu al mijn kasten uitgemest, en een afspraak met de Roteb gemaakt voor het ophalen van rommel en overbodigheden.

Op jouw schaal kom ik dadelijk tot 35 %, maar dit was pas fase 1.
You go girl
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle motivatie !



Het voelt heel goed om zoveel spullen weg te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb besloten om dvd's die ik niet meer kijk gewoon weg te gooien ! Op marktplaats krijg je er heel weinig voor !! Weggeven is ook geen optie ! Dan jouw je als nog de helft over!



Gewoon niet bij nadenken en gewoon weggooien
Ben zelf ook bezig met rigoureus weggooien omdat er een verhuizing voor de deur staat, heb nog 2 maanden om alles op te ruimen dus doe het in fases. Ben zelf ook echt een verzamelaar maar al opruimende denk ik echt "wat moeeeet ik hiermee" Heb er al 2 ritten kringloop opzitten plus 5 vuilniszakken kleding naar het goede doel gedaan, heerlijk! Hoe meer ik nu weg doe hoe minder ik hoef te sjouwen straks. Erg fijn! Begin was moeilijk maar als je eenmaal in die flow zit gaat het erg makkelijk!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad die oude elektronica, wat doe je ermee? Vandaag ging mijn mp3-spelertje kapot. Helaas.. maar weggooien is ook weer zowat. Kun je zoiets ook naar de kringloop brengen?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Electrische apparaten die kapot zijn kan je gratis naar de milieustraat brengen.

Als je ergens geen afstand van kan doen maar ook denkt wat moet ik er toch mee, er een foto van maken en dan wegdoen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven