Herstel na knip (episiotomie)

20-10-2014 02:15 43 berichten
Hi allemaal,



Ik zet m toch even onder zwanger, omdat het onderwerp er toch wel aan gerelateerd is.



Ik ben nu ongeveer twee weken geleden bevallen van mijn kindje en wegens foetale nood is de vacuüm gebruikt en heb ik een knip gehad.



Tijdens de kraamweek heb ik een paar keer samen met de kraam gekeken naar de hechtingen en zag alles er 'normaal' uit. Dat was ook zo direct nadat er een hechting was uitgehaald door de vk. Wel bleek dat de hechtingen erachter waren opgelost dus opeens had ik weer een open wond.

Dit leek allemaal prima te herstellen, zo vertelde kraam mij. Ik heb ook zelf met de spiegel kunnen kijken en dit gezien.



Maarrrr, nu een kleine week later lijkt het toch wat anders te zitten dan gedacht.

Omdat het voorste stukje van het litteken trekt, dacht ik ik kijk even hoe het er nu uitziet. Tot dan toe stelde dat steeds gerust, maar nu heb ik een hartverzakking gehad door wat ik zag.

De plek direct achter waar de voorste hechting zat, is niet gesloten. Er zit dus een gat daar. 😱😱😱 ik ben me dus de t**ing geschrokken.



Wie heeft dit ook gehad? Hoe is het herstel gegaan? En hoe is het nu met de sex ed?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na mijn bevalling dezelfde vraag gehad.. Ik heb een flinke knip gehad en ook bevallen met vaccuumpomp. Na 3 dagen hebben ze mijn hechtingen er in het ziekenhuis uitgehaald omdat er een bloedpropje en ontsteking onder zat. Omdat mijn hechting van binnenuit met 1 draad was gedaan en er zo'n druk op stond is de wond terug open gegaan nadat ze het knoopje losknipten. Ik mocht terug naar huis met een open wond. Vk wilde dat ik het zelf bekeek met een spiegeltje... Ook ik schrok me kapot. Ik had 3 van die putten!

Zoveel mogelijk met m'n benen wijd op bed en aan de lucht laten genezen. De genezing ging heel snel, behalve het laatste stukje. Dat is nu, na 3 maanden, nog steeds niet helemaal dicht omdat er nieuw weefsel is gaan groeien tussen de wondranden ipv dat de wondranden tegen elkaar zijn gegroeid. Het doet nu eindelijk geen pijn meer, dus ik laat het zo. Anders zou de dokter r iets aan doen..

Hebben nog geen sex gehad, dus kan je niet zeggen of dat pijn doet. Ik slik nu arnicadruppels en vit c 1500 Mg. Of het iets helpt weet ik niet, maar zo heb ik wel het idee dat ik er alles aan doe om het genezingsproces te stimuleren!

Het kan dus nog wel even duren.. 2 weken is nog kort, maar de dokter kan voor je kijken of het genezingsproces goed verloopt.

Heel veel succes!!
Bij mij waren de hechtingen te vroeg los gegaan. Het eerste stukje is niet vastgegroeid en ik heb daar niks meer aan laten doen. Wel heeft de gyn een stukje wild vlees weggehaald, omdat ik daar last van had. Met seks trouwens nooit last van gehad, is alweer 7 jaar geleden.



(Het heet trouwens een episiotomie )
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik ga er later op in, nu weer verder slapen na nachtvoeding.



En nachtvlinder thnx voor het wijzen op de spelfout. Ik heb de mods om wijziging gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Als het na twee maanden nog niet dicht is: Teruggaan naar de gyn. Bij mij was het na een jaar nog niet dicht. Na veel pijn en gedoe heb ik een hersteloperatie gehad. Nu is alles weer netjes en zonder pijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad niet te lang wachten met naar de dokter gaan. Ik ben na 8 weken terug gegaan, maar heb er toen zelf voor gekozen om niks te laten doen en het vanzelf te laten helen.
Ik had bij de derde een scheurtje, echt ieneminie scheurtje. Volgens de verloskundige was het niet nodig om te hechten dat genas vanzelf wel. Niet dus! Is ontstoken geraakt, er is wildvlees op gegroeid, je kunt het zo gek niet bedenken of het is voorbij gekomen. De verloskundige heb ik gezien, advies gekregen geduld te hebben. De huisarts besloot me ruim drie maanden na de bevalling toch maar naar de gynaecoloog te sturen. Die brandde het dicht met zilveroxide en binnen een week was ik overal van af! Gynaecoloog vroeg zich wel hardop af waarom niemand anders al eerder op dat idee was gekomen.



Dus laar er naar kijken, laat er iets aan doen indien mogelijk, heb geduld, maar berust er niet in!
Ga ermee naar de gyn. Om de pijn te verlichten kun je een kamillezitbad nemen. Dan wordt het ook gelijk mooi schoon gespoeld.



Ik heb bij de eerste een knip gehad en die was een beetje gaan ontsteken. Dat was al bijna zeg jaar geleden. Ondertussen heb ik nog twee kinderen gekregen en ik vind dat het plekje van de knip altijd een beetje zwaar aanvoelt als ik menstrueer bijv. Heel gek eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij een vriendin van me waren de hechtingen los gegaan en die zei : " het ziet er niet uit.." Moest het gewoon laten helen en dat is gewoon goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Geen hechtingen gehad bij beide. Wel schrammetjes, maar chips wat deed dat plassen pijn de eerste paar keer kan me voorstellen dat het voor jou hell moet zijn.

Ik zou naar gynaecoloog gaan voor een check. Veel sterkte iig
Alle reacties Link kopieren
Oh als ik dit lees ben ik zo blij dat ze meteen een keizersnee gedaan hebben! (Ze wilden nog vacuum proberen na 2 uur persen zonder vordering maar ik had zelf sterk gevoel dat dat niks zou worden, gyn die kwam dacht er gelukkig zo over als ik...)
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Ik had precies hetzelfde. Schijnbaar was er te strak gehecht, waardoor de boel ontstoken was (probeer het op die plek maar schoon en droog te houden), en door de zwelling de hechtingen eruit floepten. Was dus ook zo'n gruwelijk gat. Het is wel snel dicht gegaan, na een week of twee was het in ieder geval niet meer zo schrijnend. Het litteken is lelijk en ik heb er nog steeds wel eens last van, als het heel koud is of als ik griep heb (na 15 jaar).
Alle reacties Link kopieren
Sandt2.0 deed dat dichtbranden pijn? De dokter wilde dat ook bij mij doen, maar ben zo bang voor nog meer pijn daar, dat ik niet meer ben terug gegaan..
Blijkbaar had ik mazzel, maar mijn knip(ook ivm vaccuum bevalling) binnen een week genezen. Ik had er zelf na 3 dagen geen last meer van. Ik moest trouwens van de gyneacoloog juist op de wond zitten, dus niet extra gaan liggen zodat ik het niet voelde.

Verder was er bij mij gebruik gemaakt van oplosbaar draad en de gyneacoloog heeft deze aangebracht.



Na 3 dagen kwam ik voor iets anders nog bij de gynaecoloog en deze heeft gelijk gekeken en het was volgens haar al mooi aan het helen.

Toen ik 4 weken later voor nacontroleren kwam bij de gynaecoloog was er niets meer van te zien.



Ik hoop dat het snel beter gaat.
quote:ikke1986 schreef op 20 oktober 2014 @ 08:58:

Sandt2.0 deed dat dichtbranden pijn? De dokter wilde dat ook bij mij doen, maar ben zo bang voor nog meer pijn daar, dat ik niet meer ben terug gegaan..





Nee, deed geen pijn. Het wildvlees werd weggebrand, waardoor de wond kon genezen. Wildvlees bevat geen zenuwen en is dus gevoelloos. Dat zilveroxide brandt ook wel een stukje van je slip weg daarna dus neem even een oudje of een verbandje mee! En al deed het pijn, dan had ik het nog gedaan na ruim drie maanden was ik het geëtter en het vuil ook echt wel zat!



Ik kende zilveroxide al wel van middelste zoon. Zijn naveltje sloot niet en daar groeide ook wildvlees op. Dat brandde de huisarts weg, en ik kreeg het stiftje mee om het na een week nog eens te doen. Baby gaf geen krimp, dus is het echt pijnloos.



Mijn wondje zat vrij diep dus wel beugels en een speculum, dus aangenaam was anders!
Misschien heel suf, maar door wat Sandt schrijft realiseer ik me ineens dat zo'n knip natuurlijk in- en uitwendig zit. Van het inwendige deel heb ik nooit wat gemerkt en volgens mij voel ik daar ook geen litteken. Richting mijn bil zit er wel een litteken van zeker 5 cm. Ik heb altijd wel gedacht dat dat bovengemiddeld groot was.

Nog suffer is dat ik destijds zoveel pijn had, maar er niets van zei omdat ik dacht dat het erbij hoorde. De kraamverzorgster trok wit weg toen ze naar mijn onderkantje keek
Dank jullie wel voor alle reacties! Ik heb inmiddels een afspraak bij de gyn. Die wil er toch wel graag naar kijken. Daarover later deze week een update.



Ik ben blij dat het bij jullie goed is gekomen, uiteindelijk iig. En nog even: met de sex is het ook goed gekomen? Ik ben daar nl ook best bang voor (zwak uitgedrukt).
quote:Cheery schreef op 20 oktober 2014 @ 12:36:

Dank jullie wel voor alle reacties! Ik heb inmiddels een afspraak bij de gyn. Die wil er toch wel graag naar kijken. Daarover later deze week een update.



Ik ben blij dat het bij jullie goed is gekomen, uiteindelijk iig. En nog even: met de sex is het ook goed gekomen? Ik ben daar nl ook best bang voor (zwak uitgedrukt).Goed gekomen? Wat is goed gekomen? Het wordt nooit meer zo strak als het was, maar wel prima!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een flinke knip gehad bij mijn eerste bevalling. Was slecht gehecht, wekenlang pijn, bloed, ellende. Kon pas na 5 maanden weer fietsen en heb het nog wel een jaar flink gevoeld met vrijen.

MAAR: inmiddels weet ik wat ik toen niet wist: als de huid genezen is en je hebt nog pijn, moet je absoluut naar een goede bekkenbodem-fysiotherapeut. Want de pijn zit 'm dan in het spierweefsel. Bovendien verlaag je de kans op bekkeninstabiliteit bij een volgende zwangerschap, als je nu naar zo'n fysio gaat. (kwam ik dus te laat achter... Maar je bekenbodem helpt je bekken stevig houden).

Sterkte met je herstel!
Alle reacties Link kopieren
cheery: wat naar voor je zeg! Bah. Wel goed dat je een afspraak hebt gemaakt met de gyn.

Hier ook meerdere kleine ontstekingen na een knip en vacuum. Tot een week of 8 geëmmerd met het opengaan vd wond en pus/bloed, daarna werd het snel beter. Nu voel ik het niet meer. Althans: alleen nog bij de seks (sorry voor het slechte nieuws;)). Maar ik heb nog steeds wel het idee dat er verbetering in zit. Ben nu 5,5mnd geleden bevallen.

het wordt beter! en idd: geduld hebben, maar wel op tijd aan de bel trekken. Tis nooit verkeerd om een gyn mee te laten kijken. Nee zeggen tegen een behandeling kan altijd nog als je dat niet ziet zitten.
Hier ook een knip gehad, ging langzaam dicht, naar mijn idee ook niet helemaal. Na 2mnd naar de gyn geweest, bleek zowel in en uitwendig wat wild vlees te zitten. Heeft ze aangestipt met zilvernitraat, binnen een week was het weg! Van buiten zie je er vrijwel niets meer van.

En de seks... het is nog een beetje gevoelig (heel raar het is rechts gevoelig terwijl de knip links zat) maar ik moet zeggen dat glijmiddel goed helpt!
Sandt, ik bedoel of het pijnlijk is of dat je wel weer van sex kunt genieten. Dat is iets waar ik nl doodongelukkig van zou worden. Of ik net zo strak ga zijn, dat is iets waar ik me nu helemaal niet mee bezig houdt. Het lijkt me vooral verschrikkelijk al mijn sexleven wordt verpest door pijn die niet meer weggaat. ;'-(



Flora, dank je wel voor de tip!! Tijdens de zwangerschap liep ik al bij de bekkenfysio, dus ik zal haar zeker raadplegen!



Brianne, dank je wel voor jouw verhaal en ondanks wat je schrijft ben ik blij dat je schrijft dat je nog steeds verbetering merkt.



Rendier, thnx!! Hoe was die behandeling? Was dat ok? Of erg pijnlijk? Ik vond de kraamweek al zo'n hel door mijn knip, dus ik zou een tweede keer herstellen graag voorkomen. Terwijl de bevalling zelf me juist mee was gevallen.

Wel maf dat je de pijn/gevoeligheid juist aan de andere kant hebt...



En aan alle meiden die hier reageren, dank jullie wel! Het lucht me echt op dat ik niet de enige ben en dat jullie ook nog (redelijk) positief schrijven. Gisteren kon ik me echt niet indenken dat het ooit nog goed zou komen, maar jullie berichten geven me wel weer wat vertrouwen. Dank daarvoor! Heel fijn
Tuurlijk, kun je er weer van genieten, tenminste ik wel! Maar dat kan natuurlijk wel heel persoonlijk zijn. Je krijgt hier geen garanties van mij Er zullen vast ook vrouwen zijn die het anders ervaren.
Jawel hoor. Ik heb destijds na een week of 8 weer seks gehad, misschien iets eerder, en dat deed geen pijn. Voor mij hoefde het nog niet, maar dat zat meer tussen de oren. Volgens mij ben ik nog zo strak als een 20-jarige, want minitampons vallen er niet uit
Alle reacties Link kopieren
@rendier: nee heb jij dat ook?? ik dacht dat ik gek was: heb ook rechts pijn bij de seks ipv links bij de knip. vond het zo gek..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven