Geld & Recht alle pijlers

groot salarisverschil via werkgever of uzb, wat te doen

20-10-2014 09:31 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een advertentie van een uitzendbureau voor een leuke flexibele baan.

Het leek me leuk, maar het betaalde niet zoveel toen ik het bij het uzb navroeg. Maar ja, mijn WW is over en ik zei dus dat ik wel belangstelling had en ik kon de eerste weken veel werken. Ik ben praktisch al aangenomen: ze hebben me al ingepland, maar ik moet nog op gesprek komen bij de werkgever. Bij het uitzendbureau heb ik een inschrijfformulier ingevuld, maar niks specifiek voor deze functie. Wel heb ik gezegd dat ik doorsolliciteerde voor een baan die vaster was en dat begrepen ze bij het uzb.

Inmiddels heb ik ook vast werk gevonden voor 24 uur, maar dus niet fulltime wat ik eigenlijk zocht. Maar dan nog: derze baan zou een mooie aanvulling van mijn uren kunnen zijn.



Nu sprak ik dit weekend een oud collega toevallig en deze zei af en toe ook daar te werken. Hij krijgt echter 3 keer betaald wat ze mij boden . En het is niet dat hij veel meer ervaring heeft of andere dingen daar doet, het is exact dezelfde functie. Hij heeft een jaar geleden rechtstreeks gesolliciteerd.



Ik snap dat er wat verschil in kan zitten, het uitzendbureau moet ook verdienen, maar zoveel? Gevoelsmatig voel ik me genaaid als ik het ga doen.



Ik twijfel of ik het ga doen, door mijn andere werk ben ik minder afhankelijk om dit perse te doen, maar het is een mooie aanvulling en simpel werk. Zeker als ik er meer voor betaald krijg dan wat ik aangeboden kreeg. Kan ik nu nog rechtstreeks het bedrijf benaderen? Waarschijnlijk ga ik en zij dan allerlei uitzendregels overtreden. Kan ik daar bv na 3 maanden wel rechtstreeks solliciteren? Of hebben jullie andere tips?
Ja hoor, je kan direct solliciteren. Via een uitzendbureau verdien je minder omdat de werkgever bijna 3 x het eigenlijke loon aan het uitzendbureau betaald.



Dus als ze het uitzendbureau niet hoeven te betalen dan kunnen ze jou een hoger salaris betalen.
Alle reacties Link kopieren
Maar het bedrijf weet al van mij, krijgen zij dan geen dikke boetes als ze mij aannemen? Of erger, krijg ik geen dikke boete?
Alle reacties Link kopieren
ik zou maling hebben aan uzb regels.



Het gaat om een fulltime baan, via het uzb wordt het een flexibele baan voor aanvullende uurtjes.. dat is niet vergelijkbaar.



Anders schrijf jeje toch uit bij het uzb...mocht het solliciteren niet lukken dan zijn er nog 1000én andere uzb's waar jij je weer in kan schrijven.



Ik heb het concept UZB's met al die rare (uitkoop) regels nooit begrepen trouwens
Alle reacties Link kopieren
quote:lolinmijnleven schreef op 20 oktober 2014 @ 09:41:

Maar het bedrijf weet al van mij, krijgen zij dan geen dikke boetes als ze mij aannemen? Of erger, krijg ik geen dikke boete?even juridisch loket bellen
Alle reacties Link kopieren
Lees even de AV van je uitzendbureau.
Alle reacties Link kopieren
Jij kunt wel maling hebben aan het uitzendbureau, maar je toekomstig werkgever vast niet. Die krijgt met enorme boetes te maken als hij zelf iemand aanneemt die eigenlijk al via het uitzendbureau aangenomen was. Ook wel logisch, anders zou iedereen het uitzendbureau gebruiken om mensen te zoeken, en vervolgens die mensen zelf aannemen.

En eerlijk gezegd geloof ik dat 3x zo veel verdienen niet zo. Zelfs als jij het minimumloon zou krijgen, zou die ander dus drie keer het minimumloon verdienen. Dat is een behoorlijk hoog salaris, zeker voor een baan die je als 'simpel' omschrijft. Ik denk dat iemand je voor heeft zitten liegen.



En overigens: het is niet zo dat uitzendbureau's alles verdienen wat tussen jouw salaris en dat wat het bedrijf betaalt in zit. Het uitzendbureau is in dit geval je werkgever, en betaalt dus ook nog werkgeverslasten voor jou. En dat kan zo maar (bijna) net zowel zijn als je bruto salaris. Plus nog dingen als vakantiegeld etc. Dus als jij 1000 euro bruto verdiend, krijg je misschien 700 zelf. Maar je 'kost' tegen de 1800. Heel veel mensen beseffen dat niet, en denken dat ze alle belasting zelf betalen. Ik moet op mijn werk vaak uitrekenen wat iemand voor een jaar kost, en geloof me, daar schrik je van.

Daarnaast moet inderdaad ook de intercendente betaald worden, en de salarisadministratie enz enz.



En ja, dan mag je het nog onzin vinden wat ze verdienen, maar je hoeft er ook geen gebruik van te maken he. Dan zoek je gewoon zelf een baan.
Alle reacties Link kopieren
Maak je niet druk. Per 1 januari a.s. Is het uzb verplicht de beloningsregeling van de opdrachtgever te hanteren en moet je dus hetzelfde ingeschaald worden als werknemers rechtstreeks in dienst. Trouwens 3x zoveel is echt onzin lijkt me. Iemand krijgt echt niet ineens 30 euro bruto ipv een 10tje bij wijze van voor dezelfde baan.



Lekker met een bitterbal....



Kortom eens met nausica 😁
Ik betaal als werkgever 2,5 x het salaris als wat de uitzendkracht ontvangt. Ik ben nu gestopt met werven via bureau's.
Alle reacties Link kopieren
De regeling per 1 januari is opgeschoven naar 1 april.. Dus die gaat nu niet op.

TO; bij welke branche organisatie is het uitzendbureau aangesloten? Is het een bekend bureau en een gerenommeerd bureau?



Als ze aangesloten zijn bij de NBBU mòeten ze vanaf dag 1 de inlenersbeloning hanteren.

Zijn ze aangesloten bij de ABU dan hebben ze ook een functieraster met bijbehorende salarisschaal die ze moeten hanteren.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven