Werk & Studie alle pijlers

Huisregels opstellen als gastouder

19-10-2014 23:12 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Al jaren werk ik met heel veel plezier met kinderen. Mijn passie is het! Heerlijk vind ik het om met kindjes bezig te zijn.



Ik heb de opleiding spw niveau 3 gedaan en ben veel werkzaam geweest op kinderdagverblijven.

Nu ben ik al zo'n twee jaar werkzaam als gastouder bij de ouders aan huis, maar ga binnenkort ga ik van start met mijn eigen gastouderopvang aan huis. Nu zoek ik ouders of andere gastouder om me te kunnen adviseren bij het opstellen van de huisregels. Hoe regelen jullie of jullie gastouder de opvang m.b.t uurtarief, uren berekenen, afmelden, vakantie en ziekte van het kindje.



Ik hoor graag van jullie hoe jullie dit regelen of hoe jullie gastouder dit doet.



Groetjes
Schrijf je je in bij een gastouderbureau?

Denk dat je anders niet zoveel kindjes krijgt ivm terug vragen kosten aan belasting.



Hier gaat zoon van 2 jaar oud naar go. Ik geef zelf fruit/luiers/avondeten/luierdoekjes etc mee. Rest van het eten/drinken krijgt hij daar. Rekent gastouder verder niets voor (sommige doen dat wel)

Uurtarief rekent zij het maximale waar je vergoeding over krijgt van de belasting.

Vakantie geven wij door zodra wij dit weten. Zoon gaat dan niet dus er worden geen uren berekend. Ziekte is in overleg met haar/ons. Als hij niet lekker is wil ik hem toch het liefste gewoon thuis hebben. Nu heb ik een erg gezond kind en is het pas 1x voor gekomen dat hij ziek werd terwijl hij bij gastouder was. Omdat wij op dat moment ivm drukte werk/werk buitenland niet in de gelegenheid waren naar huis te komen is hij toen wel gebleven en zsm op gehaald. Dit uiteraard wel in overleg.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=hui ... +gastouder
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als gastouder heb je met wel meer te maken dan alleen jouw eigen huisregels. Je huis moet bijv. worden goedgekeurd door de GGD, op veiligheid en hygiene. Daar zou ik mij maar eerst druk om maken, als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties,



Ik ben ingeschreven bij verschillende gastouderbureau's, mijn huis is al goedgekeurd door de ggd en ik heb zoals het er nu uit ziet waarschijnlijk binnenkort al kindjes die ik ga opvangen.



Elke gastouder stelt zijn voorwaarden op waar de ouders zich aan moeten houden, makkelijk vind ik dat niet. Daarom vraag ik om advies.



groetjes,

Evelien
@Reisduifje: als je de zaken mbt GGD goed hebt geregeld, dan lijken mij de huisregels gewoon aan jou. Het is jouw huis, jouw opvang, jouw eigen bedrijf. Natuurlijk kan je vragen hoe anderen dat doen, maar het is en blijft aan jou hoe jij jouw eigen opvang wil inregelen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:reisduifje schreef op 19 oktober 2014 @ 23:12:

. Nu zoek ik ouders of andere gastouder om me te kunnen adviseren bij het opstellen van de huisregels. Hoe regelen jullie of jullie gastouder de opvang m.b.t uurtarief, uren berekenen, afmelden, vakantie en ziekte van het kindje.



Ik hoor graag van jullie hoe jullie dit regelen of hoe jullie gastouder dit doet.



Groetjes



Mijn jongste ging naar een gastouder voor naschoolse opvang en later ook tussen de middag.



Ik kon de dag zelf hem nog afmelden zonder kosten.



Bij kinderen die nog niet naar school gingen zat eten bij de prijs in, melkpoeder en luiers niet ( zoveel soorten, maten/merken luiers immers), wel eten.



Je betaalde de afgenomen uren, afgerond op een half uur,



Aan het begin van het jaar gaf ze haar vakantie op, meeste schoolvakanties was ze er gewoon overigens.



Haar achterwacht had ze goed geregeld, vond ik een fijn idee.



Een kind dat ziekjes was kon komen, een ziek kind niet maar dat wil je als ouder zelf ook niet.



Wat de prijs was weet ik niet meer
Je bent zelf een theepot
http://www.kibeo.nl/downl ... -gastouderopvang-2014.htm



Hier een voorbeeld vanuit een overkoepelende organisatie.



Hier een voorbeeld van huisregels gastouder zelf



http://humpiedumpie.webklik.nl/page/huisregels



Ik zou als ouder letten op:

- wat zit er in de prijs in, ik betaal liever wat meer en dat ik net als op het kdv niks hoef mee te geven qua luiers en eten. En dat in de huisregels staat omschreven wat voor merk

Luiers, kunstvoeding, wat voor soort hapjes en maaltijden etc

- verder zou ik ook graag terugzien wat het minimum aan activiteiten is.

- en wat een gastouder in de buurt had: zij was open over dat haar man, een nichtje en nog iemand daar vaak was, en deze mensen hadden een vog en er hing een foto van deze mensen in de hal. Dat je niet schrok dat er een ander iemand met jouw kind op schoot zat.



Dus dat, gewoon googlen en zelf aanpassen aan jouw situatie.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik misschien aangeven wat ik fijn vind/vond of juist niet?



-veiligheid voor alles, mij was bijvoorbeeld niet duidelijk wat gastouder met kindjes beneden deed als zij boven een kindje in bed legde



-duidelijk zijn in hoe je met kosten om gaat,gastouderbureau gaf ons contract over gemiddeld aantal te verwachten uren (flexibele opvang) met de opmerking dat we dit aan het eind vh jaar zouden verrekenen, maar later bleek dat gastouder dit als minimum aantal uren zag en altijd dit in rekening bracht ook al kwam kind er minder, is ook prima maar als we dit geweten hadden, waren we van minder uren uitgegaan...



- flexibel zijn (voor velen de reden voor go ipv kdv)



- geven en nemen: ik had voor kind bepaald aantal uur opvang gevraagd maar kind kwam in ziekenhuis terecht dus aan het begin vd week al doorgegeven dat kind hele week niet ging komen...uiteindelijk anderhalve week niet geweest maar voor die maand toch enkele overuren (bovenop het al te ruime contract waarin we gemiddeld al ruim teveel betaalden, dit was de enige maand dat we iets van 5 uur meer nodig hadden dan contract) moeten betalen omdat we dat nou eenmaal van te voren hadden doorgegeven...



Dat stak nogal en zodoende zitten we nu ook elders...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Google eens naar gastouders, er zijn er vast wel een paar die een webpagina hebben waarop ook hun huishoudelijk reglement staat. Verder zullen de kinderdagverblijven waar jij hebt gewerkt ook wel regels hebben gehad die je kan toepassen als gastouder toch?



Hoe dan ook, denk er goed over na, wees volledig met je reglement. Uiteindelijk wil je namelijk dat ouders die voor akkoord ondertekenen. Als er daarna iets gebeurt tussen jou en de ouders waar jij niet mee akkoord bent, en het staat niet in het ondertekende reglement, dan heb je juridisch niets om op te staan.

Ik had ooit een situatie waarbij een gastouder per direct de opvang wilde opzeggen voor mijn kind, en kwam in haar aangetekende brief met alleen maar argumenten die niet in het huishoudelijk reglement stonden die ik ondertekend had. Juridisch gezien pleegde zij dus contractbreuk, heb ik haar in gebreke gesteld. Uiteindelijk moeten sommeren en dreigen dat ik juridische stappen ging ondernemen om mijn waarborg terug te krijgen.



Denk eraan dat je als gastouder niet in loondienst bent, maar dat je als zelfstandige werkt. Net als elke zelfstandig ondernemer moet je met je tarieven rekening houden met een aantal factoren. Kijken naar de concurrentie bijvoorbeeld. Maar ook rekening houden met situaties waarbij je als werknemer normaal doorbetaald wordt, ziekte, feestdagen en vrije dagen. Het belangrijkste is dat je met je tarief kostendekkend bent. Dat je je eigen vaste lasten kan betalen, en dat je een potje opbouwt om het materiaal waarmee je je beroep uitoefent (praktisch je hele woning, verzorgingsmateriaal, speelgoed) op den duur kan vervangen. En heb je al aan je pensioen gedacht, want zelfstandigen moeten dat ook zelf regelen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hier betalen ze alleen mijn vakanties en ziekte niet door, de rest wel. Ik heb op mijn website huisregels staan en in het contract de voorwaarden. Verder is alles incl. Hier, ook avondeten en qua uurtarief zit in een stuk onder het adviestarief, incl de kosten van het GOB.

Ik werk met twee verschillende VVE methodes ( Cito piramide en KIki) en fruit/groenten/vlees en sapjes biologisch.
Alle reacties Link kopieren
Huisregels gaan over:

Het dragen van schoeisel binnen

Hoe te handelen ivm ziekte van kind of gastouder.

Hoe zit het met eten/drinken/ allergieën etc.

Afmeldingen, halen en brengen etc. Google eens op huisregels gastouders en maak daar je eigen regels van.
Ik zou in mijn huisregels de "vakantiesluiting" vermelden.

Minder dan 48 uur vantevoren afzeggen is toch doorbetalen of zelfs afspreken dat geplande dagen altijd doorbetaald worden ongeacht aanwezigheid. (Je hebt tenslotte die dag "gereserveerd" voor je gastouderkindje.)



Een andere tip; ga op het maximale uurtarief zitten maar zorg dat ouders een betaalbaar Niro kiezen. Wij hebben een grote uit Den Haag, prima buro. (Ca 37,50 per maand)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven