Grootouders laten kleinkind links liggen

20-10-2014 05:26 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn koek is op. De feestjurk van mijn dochter ligt klaar, het tasje is gevuld en ze zal zo verheugd wakker worden. Helaas voor niets, want mijn schoonouders hebben het beloofde uitje met hun kleindochter net geannuleerd. Ze hebben het hele weekend lopen feesten en zijn daar onverwacht blijven slapen vannacht. Vanavond zullen ze pas weer thuis zijn.



Mijn schoonouders zitten in hun tweede jeugd. Sinds vier jaar willen ze alleen nog met zichzelf rekening houden en grijpen elke gelegenheid aan om het op een feesten te zetten. Hun kleindochter kwam daarom te vroeg. Ookal hebben wij al een relatie van 9 jaar en zijn wij beide de dertig gepasseerd; ze hadden graag gezien dat we nog zes jaar hadden gewacht.



Onze dochter is 3,5. Verscheidene keren hebben ze haar een uitje beloofd, maar elke keer werd dit op het laatste moment geannuleerd. Ik wil mijn kind niet haar grootouders ontzeggen, maar de koek is voor mij op. We hebben er met hen over 'gepraat' en elke keer beloven ze beterschap. Toch komt dit er niet van. Mijn schoonouders willen elke dag genieten, maar blijkbaar zonder hun kleinkind.



Ik wil mij helemaal nergens mee bemoeien. Ik gun mijn schoonouders van harte hun vrijheid, maar niet ten koste van mijn dochter. Ookal komen ze nooit naar ons, wij proberen wel om bij hen op visite te gaan. Dan vliegen de loze beloftes mijn dochter om de oren. Ik wil dit niet meer.



Zijn er hier toevallig ervaringsdeskundigen? Hoe ga ik hier mee om? Wat zeg ik wel en niet tegen mijn dochter? Mijn man en ik hebben de laatste paar annuleringen onze eigen afspraken afgezegd en het uitje zelf opgepakt. Helaas kan dat natuurlijk niet elke keer.
Die ouders mogen ook doen wat ze willen, maak dan geen beloftes.. Dan was er geen probleem! Voor mij niet in elk geval, zou het nog rot voor de kinderen vinden dat ze van 1 op andere dag zo ingeruild werden, maar beter dan dit. Ontlopen gaat niet altijd, ze zien haar bij andere familie!
Alle reacties Link kopieren
quote:abarth schreef op 20 oktober 2014 @ 10:44:



Dan maar geen afspraakjes meer, of inderdaad niet meer aan dochter vertellen. Als het dan wel een keer doorgaat, is wel echt een ENORME verrassing voor haar.Dit lijkt mij de beste optie. Dit is het meest prettig voor dochter. Het vraagt van de ouders wel dat zij de teleurstelling aankunnen en verbergen voor dochter.
En je schoonouders bellen jou om vijf uur wakker om af te zeggen?
Alle reacties Link kopieren
quote:LieveSophie schreef op 20 oktober 2014 @ 10:54:

Die ouders mogen ook doen wat ze willen, maak dan geen beloftes.. Dan was er geen probleem! Voor mij niet in elk geval, zou het nog rot voor de kinderen vinden dat ze van 1 op andere dag zo ingeruild werden, maar beter dan dit. Ontlopen gaat niet altijd, ze zien haar bij andere familie!

Dit is niet de 1e keer dat schoonouders afzeggen ze doen het elke keer als ze iets afspreken, het zal wel aan mij liggen maar mijn schoonouders hadden na 2 keer afzeggen geen enkele kans meer gehad om loze beloftes te doen.

Verder komen schoonouders nooit bij to en haar man, maar gaan to en haar man steeds naar schoonouders toe, dat zegt toch ook al iets over de "wederzijdse"belangstelling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 20 oktober 2014 @ 10:59:

En je schoonouders bellen jou om vijf uur wakker om af te zeggen?Ze kunnen toch gisteravond laat hebben gebeld dat ze niet komen? Of voor hetzelfde geld komen ze van ADE, dan is 5uur thuiskomen nog vroeg
Tegen je dochter vertellen dat als opa en oma zeggen dat ze iets leuks met haar doen ze het niet menen en aan je man vragen of ze willen stoppen met loze beloftes.



Laat die 2 genieten van hun leven zonder verantwoordelijkheden en verplichtingen en ja, het is niet eerlijk dat ze hun afspraken nakomen maar ik vind dat er verder wel heel erg hard wordt geoordeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:ambrosia9 schreef op 20 oktober 2014 @ 08:22:

Als t lukt zou ik zelf dat uitje gaan doen met je dochter. En verder zou ik echt vermijden dat ze in een strijd terecht komt die niet van haar is, ze is nog maar 3. Ga geen smoesjes verzinnen voor je schoonouders. Maar vertel ook weer niet teveel details, als in waar ze geweest zijn, gedaan hebben waarom ze er nu niet zijn.

Ik zou persoonlijk een heel hartig woordje spreken met je schoonouders en ze verbieden om vanaf nu nog 1 belofte te doen naar je dochter. Als ze iets willen afspreken kan dat via jou, zonder dat je dochter het al weet van te voren. Je mag best wel even flink boos worden op ze. Waar is de vader trouwens in dit verhaal? Het zijn per slot van rekening zijn ouders.Dit. Ook niet tegen je dochter blijven mopperen over haar opa en oma, daar schiet zij niks mee op. Voorlopig gaan jullie gewoon zelf met haar leuke dingen doen en zijn opa en oma gewoon even niet zo in the picture. Niet teveel woorden aan vuil maken en op een goed moment je man of samen het gesprek aan (laten) gaan.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat die grootouders eindelijk de leeftijd hebben van mogen, ipv moeten. Ze hebben hun tijd verplichtingen gehad. Ze hoeven geen rekening te houden met kleindochter of kinderen. Kinderen moeten zelf rekening houden met hun kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien eens een foto maken van haar teleurgestelde koppie. En die door appen. Met: Wederom een zeer teleurgesteld kind. Voorlopig geen afspraakjes meer.



Voor hen is het na het afbellen klaar. Jij zit met een verdrietig kind. Dit zouden ze ook eens moeten 'voelen'!
Alle reacties Link kopieren
Wat gaan een hoop mensen toch snel in hun emotie zitten.. Ik snap al die familievetes steeds beter.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 11:10:

Ik vind dat die grootouders eindelijk de leeftijd hebben van mogen, ipv moeten. Ze hebben hun tijd verplichtingen gehad. Ze hoeven geen rekening te houden met kleindochter of kinderen. Kinderen moeten zelf rekening houden met hun kinderen.En als Oma en Opa 2 keer hun beloftes niet zijn na gekomen is het aan de ouders om direct beloftes af te kappen.
quote:waterplant schreef op 20 oktober 2014 @ 11:05:

Laat die 2 genieten van hun leven zonder verantwoordelijkheden en verplichtingen en ja, het is niet eerlijk dat ze hun afspraken nakomen maar ik vind dat er verder wel heel erg hard wordt geoordeeld.



Die zogenaamde verplichtingen gaan ze zelf aan. Dan moeten ze hun mond houden tegenover dochter als ze er toch geen zin in hebben met haar bezig te zijn.
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 11:10:

Ik vind dat die grootouders eindelijk de leeftijd hebben van mogen, ipv moeten. Ze hebben hun tijd verplichtingen gehad. Ze hoeven geen rekening te houden met kleindochter of kinderen. Kinderen moeten zelf rekening houden met hun kinderen.Jij moet sowieso niets van kinderen hebben, als ik mij niet vergis toch? Natuurlijk reageert een kind veel heftiger op een afspraak die niet doorgaat dan een volwassene. Een tiener zou nog kunnen zeggen dat ze niet meer mee gaat naar opa en oma, ze hebben toch geen interesse. Wat is er gebeurd met afspraak is afspraak?
Het verbaasd mij hoeveel mensen vinden dat grootouders geen verplichtingen meer hebben. Als je kinderen krijgt, weet je toch dat de kans groot is dat je ooit ook grootouder wordt? En nee, dan ben je niet verplicht om voor je kleinkinderen te zorgen en nee, je hoeft geen verantwoordelijkheden te dragen voor je kleinkinderen.



Maar ik zou het heel erg vinden als mijn (schoon)ouders helemaal niet zouden willen investeren in een relatie met onze kinderen. Dat is toch leuk? Tenminste, ik zie dat mijn (schoon)ouders er lol in hebben dingen met hun kleinkinderen te doen, ik zie dat mijn kinderen (en neefjes/nichtjes) er van genieten en ja, voor ons is het ook heerlijk als kinderen een dagje weg zijn maar we gaan net zo goed mee met opa/oma als ze niet alleen willen, dus dat is niet de hoofdreden.
Alle reacties Link kopieren
quote:voetjesinhetzand schreef op 20 oktober 2014 @ 10:52:

[...]





Eh, pardon? Als iemand voortdurend afspraken met mij afzegt, dan denk ik: diegene is onbetrouwbaar, en spreek ik daar niet meer mee af. Ik ga daar geen tijd en energie in steken. Een kind kan dat nog niet, die wil hartstikke graag met opa&oma afspreken en wordt afgewezen. Een kind moet je in bescherming nemen tegen onbetrouwbare lui.





Precies! dat schreef ik er ook onder



Maar de verantwoordelijkheid voor het kind ligt ten allen tijde bij de ouders, als grootouders al eerder afspraken niet nagekomen zijn, ga je deze keer natuurlijk niet de mooie jurk klaarleggen maar kijk je even aan of opa en oma wel op komen dagen.



Maar alles wat TO schrijft over schoonouders die van het leven genieten, leuke dingen doen en het grootouderschap niet op een voetstuk plaatsen, doet niet ter zake.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren




Ik zie zo'n ouder stel voor me, die helemaal los gaan op Sensation White en zo.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Opa en oma hebben zeker de leeftijd van mogen en niet moeten. MAAR ze moeten dan geen beloftes maken om ze vervolgens op het laatste moment af te zeggen.

Mijn schoonmoeder (schoonouders zijn gescheiden) doet ook niks met de kleinkinderen. Ze komt op de koffie enzo, maar zal ze nooit een dagje alleen meenemen. Prima, want ze beloofd het ook niet. Dus de kinderen verwachten het ook niet en vinden het reuze gezellig als oma langskomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 11:10:

Ik vind dat die grootouders eindelijk de leeftijd hebben van mogen, ipv moeten. Ze hebben hun tijd verplichtingen gehad. Ze hoeven geen rekening te houden met kleindochter of kinderen. Kinderen moeten zelf rekening houden met hun kinderen. ze hadden een afspraak met kleindochter, punt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 20 oktober 2014 @ 11:15:

Wat gaan een hoop mensen toch snel in hun emotie zitten.. Ik snap al die familievetes steeds beter.



Precies! uiteindelijk gaat dit nergens over



Als TO accepteert dat schoonouders niet de grootouders zijn die zij graag had gezien (maar haar ouders waarschijnlijk wel zijn ), is er helemaal niets aan de hand.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
quote:Kastanjez schreef op 20 oktober 2014 @ 11:26:

Maar ik zou het heel erg vinden als mijn (schoon)ouders helemaal niet zouden willen investeren in een relatie met onze kinderen. Dat is toch leuk? Tenminste, ik zie dat mijn (schoon)ouders er lol in hebben dingen met hun kleinkinderen te doen, ik zie dat mijn kinderen (en neefjes/nichtjes) er van genieten en ja, voor ons is het ook heerlijk als kinderen een dagje weg zijn maar we gaan net zo goed mee met opa/oma als ze niet alleen willen, dus dat is niet de hoofdreden.Idem. Mijn (schoon)ouders beleven heel veel plezier aan de kinderen en doen regelmatig op EIGEN initiatief leuke dingen met ze. Ik zou teleurgesteld zijn als ze niets met mijn kind willen ondernemen of interesse tonen, maar het respecteren. Het is niet hun kind, maar de mijne. Echter, als je geen band wilt aangaan, doe dan ook niet alsof. Dat vind ik echt nergens op slaan. Als jij niet met je kleinkind weg wilt, stel het dan gewoon niet voor. Er is toch niemand die dit aan hen oplegt?
Alle reacties Link kopieren
En misschien is het handiger als er voortaan niets in, of direct na het weekend wordt afgesproken, als opa en oma van die party animals zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 20 oktober 2014 @ 11:30:

[...]



ze hadden een afspraak met kleindochter, punt Terwijl to en haar man weten dat ze onbetrouwbaar zijn en ze nooit de afspraken na komen, dan ben je als je het niet afkapt zelf als ouder mede verantwoordelijk voor de teleurstelling die er niet hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lo976 schreef op 20 oktober 2014 @ 05:26:

Mijn koek is op. De feestjurk van mijn dochter ligt klaar, het tasje is gevuld en ze zal zo verheugd wakker worden. Helaas voor niets, want mijn schoonouders hebben het beloofde uitje met hun kleindochter net geannuleerd..

Net geannuleerd? het is halfzes dat je dit postte.

Waarom bellen je schoonouders midden in de nacht op?



Verder maak jij het zelf zo erg. Je kunt ook tegen je dochter zeggen "opa en oma willen... maar je weet hoe ze zijn dus we zien het morgen wel." Houd het op misschien ed maar neee, jij legt feestjurken klaar. Is niet zo slim.

Natuurlijk is een afspraak een afspraak maar dat is niet bij iedereen. En het is aan jou als ouder om dat duidelijk te maken.

Had je zelf plannen zonder dochter soms?
Alle reacties Link kopieren
quote:ronniemitchel schreef op 20 oktober 2014 @ 11:35:

[...]





Terwijl to en haar man weten dat ze onbetrouwbaar zijn en ze nooit de afspraken na komen, dan ben je als je het niet afkapt zelf als ouder mede verantwoordelijk voor de teleurstelling die er niet hoeft te zijn. ben ik met je eens hoor, als ouders heb je ook een verantwoordelijkheid hierin



Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de man van TO hier over denkt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 20 oktober 2014 @ 11:37:

[...]





Waarom bellen je schoonouders midden in de nacht op?SMS'je, misschien?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven