onhandelbaar bijtgedrag pup

20-10-2014 18:34 163 berichten
Hallo Allemaal,



Ik heb een pup van 9 weken, een Rhodesian Ridgeback.

Natuurlijk hoort bijten bij een pup, maar hij gaat wel heel erg ver.



Hij bijt met opzet in je arm, tenen, zelfs gezicht en in alles wat los en vast zit. Wij proberen alles eraan om het af te leren: Zoals negeren en weglopen, hard nee of los roepen en zijn mondje dichthouden. Ook geven wij een vervangend speeltje om in te bijten. Maar het probleem is dat het hem helemaal niks boeit. Je kan gillen wat je wilt maar hij geeft geen tik. Je ziet ook aan hem dat het geen spelen meer is maar opzet. Terwijl wij hem gewoon goed behandelen en niks kwaads doen. We zijn wel consequent met dingen in zijn mond nemen enz. maar daar gaan wij gewoon goed en rustig mee om, ook belonen wij hem.



Ik had gelezen dat het misschien ook aan de voeding kan liggen, wij geven hem vers vlees. Maar dat lijkt mij sterk. We gaan ook met hem deze week voor het eerst naar puppycursus. Ben benieuwd hoe dat gaat!



Mijn vraag aan jullie is of hondenkenners nog wat tips hebben om het bijten te verminderen. Alle tips en trucs zijn welkom want het hele gezin word overspannen!! haha ;)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, buffelbotjes en flos hebben we ook allemaal natuurlijk.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 19:09:

[...]



Ze kunnen de boel gemakkelijk domineren en er zijn al veel rhodesians weggedaan omdat ze helemaal niet zo gemakkelijk waren.het zijn schatten van beesten, het ligt merendeels aan de opvoeding die het baasje geeft.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan hij dat onderscheid wel maken. Hij heeft de intelligentie van een hond niet van een goudvis. Ze kunnen prima leren: wel in je mand, niet op de bank. Wel uit je bak eten, niet van de salontafel jatten. Wel op je touw kauwen, niet op mijn teen.

Dit is alleen geen voorafgegeven kennis, hij moet het leren. En dat ga jij hem leren. En in het begin gaat hij dat nog niet snappen, en dan gaat hij het wel snappen maar fouten maken, en dan heb je een volwassen hond en is het vanzelfsprekend dat hij niet in je tenen of handen bijt.

Geen probleem, komt echt goed, en dat kan allemaal zonder je pup fysiek te straffen.



Oh en je ziet nu al dat wanneer je een pup hebt, de buurman en tante sjaan en iedereen 'weet' hoe je hem op moet voeden. Je gaat horen dat je hem met zn neus door zn pies moet halen om hem zindelijk te krijgen. Een goed harde ruk aan de riem moet geven om trekken te stoppen en hem te leren aan het riempje te wandelen. Op zijn rug leggen of nekvel pakken en schudden als hij iets doet wat niet mag (waarvan hij nog niet weet dat het niet mag omdat het een pup is, geen mens). Dat maakt allemaal niet uit die adviezen, als je er maar niet naar luistert.

Zoek een leuke cursus waar ze positief trainen en vraag daar om advies. Of stuur eens een mailtje naar de fokker met vorderingen, foto's en vragen; hij weet natuurlijk erg veel over het ras. Of lees eens een leuk goed boek over hondengedrag, bijvoorbeeld door Fisher (van os Waarom doet mijn hond zo & Denken als een hond), Jean Donaldson of Gwen Bailey. Erg informatief en leuk om te lezen.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 20 oktober 2014 @ 19:08:

[...]





Wij hebben hier een bijtgrage beagle pup, het is nu na 1 week al een stuk minder. Wij roepen AU en pakken pup in de zijkant van de nek en drukken haar tegen de grond. Pas als het vechten ophoudt en de pup ontspant laat je los, en zegt dan braaf. Als je hem knuffelt en hij bijt weer, dan weer nekvel of zijkant van de nek. Tot hij zich onderwerpt. Hier is het na 1 week al een stuk minder en kunnen we nu al onze hand voor haar snuitje houden en geeft ze liefdebeetjes. Ook hebben wij een rubber bot dat we soms in de bek duwen als de liefdebeetjes toch weer een beetje te hard gaan naar onze zin.

Ik word er gewoon misselijk van. Weer een pup die geen pup mag zijn! Wat komen jullie toch hopeloos tekort naar die beesten! Speel

Toch gewoon met ze en laat ze zijn wat ze zijn!
Alle reacties Link kopieren
ik zou op puppencursus gaan.. Een pup bijt.. dat leer je af door hem een speeltje aan te bieden als hij bijt.. Bijten is ook ontdekken voor een pup.. Bijt hij ergens in wat je niet wil (meubelstuk ofzo) dan zeg je foei of nee of wat dan ook en biedt je wederom speeltje aan.. Heel consequent zijn..



Ik zou me inlezen in een pup.. RR is ook niet de makkelijkste hond om mee te beginnen..
Alle reacties Link kopieren
O en vers vlees heeft niets te maken met gedrag.. jeez..
Alle reacties Link kopieren
quote:london_calling schreef op 20 oktober 2014 @ 19:05:

Wat je vaak ziet als puppies onderling aan het spelen zijn en ze doen elkaar pijn, dan begint 1 puppie te kermen. Dat is een teken voor de ander dat hij te ver is gegaan. Moederhond is meer van de harde hand: die pakt zo'n bijtende pup op en zet hem ergens anders neer..



Is dit boekenwijsheid? Hoe vaak heb je dit echt gezien?



Mijn ervaring met moederhonden is dat zodra de tandjes te scherp worden, ze gewoon weg lopen wanneer de puppen haar pijn doen met drinken. Sommige hele zachte en lieve moedertjes blijven maar moederen en laten hun tepels gewoon stuk bijten, die moet je tegen zichzelf beschermen. Soms zullen ze wel eens een pup corrigeren die te hardhandig met haar is.

Maar een moeder die in gaat grijpen wanneer twee puppen iets te hard met elkaar spelen? Ja in Disneyfilms misschien.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring: Duitse Herders, Rotweillers en 'hele- boelterrier' (ahum)

Mijn gouden tip:





Een Kong. Zo'n kegelvormige waar om de zoveel tijd (bepaalde manier van stuiteren) van die snoepjes uitvallen. Iedere keer als de pup harder begint te bijten met dat ding zijn aandacht trekken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 20 oktober 2014 @ 18:51:

[...]



Belachelijk voorstel. Je moet corrigeren zoals de moeder dat doet. Grijp 'm in de nekvel en klein schudje en eventueel op de zij op de grond.Ook dit vind ik weer een geweldig voorbeeld van hoe het niet moet..
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 19:13:

[...]



Ik word er gewoon misselijk van. Weer een pup die geen pup mag zijn! Wat komen jullie toch hopeloos tekort naar die beesten! Speel

Toch gewoon met ze en laat ze zijn wat ze zijn!Ik word misselijk van jouw xxxx opmerkingen. Als je er zo misselijk van word reageer dan niet!! En dat laatste is al helemaal slecht. geef jij je hond geen opvoeding of zo? lekker zeg zo'n hond, zeker zo eentje die je nergens mee naar toe kan nemen omdat hij de hele boel terroriseert en niet luistert? tja moet je hem maar opvoeding geven he? . xxxxx ik ben gek op mijn pup en hij komt hier niets te kort. ........
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-10-2014 20:11
Reden: provocerende opmerkingen verwijderd!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:01:

Tenzij hij z'n uurtje heeft dat hij alleen je tenen leuk vind haha

Soms draaien puppen door, ze kennen hun eigen grens nog niet echt. Misschien is hij te moe, of overprikkeld. Dan is dat gewoon geen goed speelmoment. Dan moet de pup misschien in zijn mandje (bench? Wat je ook hebt als rustplek), niets als straf maar omdat doordraai-uurtjes niet de geschikte speeltijden zijn.



Of misschien heeft hij juist superveel energie want nog niet buiten geweest die dag en moet je lekker met hem het bos in en hem even een kwartiertje los rond laten rennen.
Zeg maar Spijker.
Dat bijten komt mij ook erg bekend voor. Mijn ouders hebben twee Rhodesians gehad, dit is nummer drie en alle drie hadden ze bijten in alles als grote hobby. Onze huidige (Milo) liep af en toe met open bekje op je af, kleine duivel dat ie was.



De tip die Spijker geeft, ophouden met aandacht geven en direct wat anders doen, heeft hier geholpen. Spelen met een bal aan een touw wilde ook goed helpen, zeker als we weer een ondeugende bui aan zagen komen.



Het zijn fantastisch mooie lieve honden, ( en zo schattig als pup) maar het blijven eigenwijze honden die eerst aan hun eigen gerief denken en dan pas aan wat de baas eigenlijk wil. Dat heeft z'n charme, maar consequent zijn is zo ongelooflijk belangrijk.



Milo is net 4 jaar geworden en heeft nu zijn rust gevonden, de eerste anderhalf jaar was het een grote ondeugd, die met zijn bek wilde laten weten wat hij wilde. Niet dat hij beet, maar met zijn snuit en voortanden wilde hij nog wel eens aandacht vragen. Consequent zijn, wat anders gaan doen, met een bal gooien, zodat zijn aandacht op iets anders werd gericht, was hier een uitkomst. Vaak was hij verveeld, had beweging nodig en dan ging een van ons met hem erop uit, naast de wandelingen van 1,5-2 uur, 2 keer per dag.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 20 oktober 2014 @ 19:08:

[...]





Wij hebben hier een bijtgrage beagle pup, het is nu na 1 week al een stuk minder. Wij roepen AU en pakken pup in de zijkant van de nek en drukken haar tegen de grond. Pas als het vechten ophoudt en de pup ontspant laat je los, en zegt dan braaf. Als je hem knuffelt en hij bijt weer, dan weer nekvel of zijkant van de nek. Tot hij zich onderwerpt. Hier is het na 1 week al een stuk minder en kunnen we nu al onze hand voor haar snuitje houden en geeft ze liefdebeetjes. Ook hebben wij een rubber bot dat we soms in de bek duwen als de liefdebeetjes toch weer een beetje te hard gaan naar onze zin.





mijn hemel.. echt.. hoe komen jullie toch op dit soort rare akties ??



Ik heb zelf ook 2 honden (1 pup van 6 maanden en 1 van 3 jaar) maar alle rare dingen die ik hier voorbij zie komen heb ik nog nooit toegepast.. Ik train positief (met belonen dus, met stem of met voertje) en ik heb nog nooit zo iets heftigs toe hoeven te passen.. En ik heb ook grote honden.. Consequent en positief zijn is mijn mantra.. Ik hou ze goed bezig zodat ze zich ook niet vervelen, bewegen met ze etc. etc.. Maar een rubberbot in hun strot duwen als ze bijten ???
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een hond gehad die dat deed. Is al even geleden, maar volgens mij was het met een maand of 4 van de ene op de andere dag over. Wij zaten ook met onze handen in het haar, ben zelfs een tetanusprik gaan halen omdat ik onder de schrammen zat. Hij zat eigenlijk alleen nog maar in de bench, want de kinderen (toen 9 en 8) waren bang en huilden als hij eruit ging, hij hapte iedereen in armen en benen. Man en ik hadden dus op een avond een serieus gesprek samen en besloten de volgende dag de fokker te bellen om hem terug te brengen, want dit was voor hem niet leuk (hele dag in de bench) en voor ons ook niet. Nou de volgende ochtend hadden we een andere hond, we grappen vaak dat hij ons verstaan heeft, maar hij heeft nooit meer gebeten.
Alle reacties Link kopieren
quote:teedeekaa schreef op 20 oktober 2014 @ 19:04:

Wat ik trouwens niet snap is dat je dit op zo'n forum vraagt en niet met je vragen naar je fokker gaat. Die kent het ras, de ouders en de pup en kan je gerichte tips geven. Ik neem tenminste aan dat je je pup wel bij een erkende bij de rasvereniging aangesloten fokker vandaan hebt en niet bij een broodfokker die uit beeld is zodra je hebt betaald.+ 100..
Alle reacties Link kopieren
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:17:

[...]





Ik word misselijk van jouw walgelijke opmerkingen. Als je er zo misselijk van word reageer dan niet!! En dat laatste is al helemaal slecht. geef jij je hond geen opvoeding of zo? lekker zeg zo'n hond, zeker zo eentje die je nergens mee naar toe kan nemen omdat hij de hele boel terroriseert en niet luistert? tja moet je hem maar opvoeding geven he? en nu wegwezen met je walgelijke opmerkingen. en dat hopeloos tekort nog wel.. kan uit zo'n reactie al opmaken dat jij een walgelijk mens bent zeg... ik ben gek op mijn pup en hij komt hier niets te kort. Ik ben uit gesproken en kan niet eens meer reageren op je reacties.. het bloed komt uit mijn nagels.. en nee niet van mijn hond maar van jou!!!!!Ik vind jou nou niet bepaald fijn communiceren... Ga lekker op het hondenforum zitten . Daar zitten er meer die op jouw manier . Ook zo lekker "vriendelijk "
Alle reacties Link kopieren
Ga alsjeblieft op cursus en lees eens een boek over honden...
Dierenmaffia, Iones Hoe verwoordde je het ook al weer? Jezelf een betere moeder voelen door anderen neer te halen? Ironisch is het, hè
quote:poldervrouw schreef op 20 oktober 2014 @ 19:24:

[...]





Ik vind jou nou niet bepaald fijn communiceren... Ga lekker op het hondenforum zitten . Daar zitten er meer die op jouw manier . Ook zo lekker "vriendelijk " nou dat wat zij zei was lekker vriendelijk? ik begon gewoon met het vragen met tips en trucs en zij kwam met reacties dat ik mijn pup tekort doe en dat ik hem niet kan handelen? Dan blijf ik inderdaad niet vriendelijk. en op het hondenforum zit ik al, maar ik dacht laat ik het hier ook eens proberen. Wil namelijk graag tips ontvangen zodat ik mijn hond goed kan opvoeden.
Is dit je eerste Rhodesian Janey? Of heb je al meerdere RR's gehad? Hou je hart anders maar vast voor de komende maanden/jaren Ze zijn zo ongelooflijk slim/uitgekiend/ondeugend en ze zullen je op alle mogelijke manieren uittesten.



Ik vind het heerlijke honden, maar er gaat zoveel tijd zitten in de opvoeding van deze machtig mooie beesten. Consequent en ( heel erg veel) geduld zijn de sleutelwoorden
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 20 oktober 2014 @ 19:16:

[...]

Is dit boekenwijsheid? Hoe vaak heb je dit echt gezien?

Mijn ervaring met moederhonden is dat zodra de tandjes te scherp worden, ze gewoon weg lopen wanneer de puppen haar pijn doen met drinken. Sommige hele zachte en lieve moedertjes blijven maar moederen en laten hun tepels gewoon stuk bijten, die moet je tegen zichzelf beschermen. Soms zullen ze wel eens een pup corrigeren die te hardhandig met haar is.

Maar een moeder die in gaat grijpen wanneer twee puppen iets te hard met elkaar spelen? Ja in Disneyfilms misschien.

Wel even lezen, dat stond er niet (dat moederhond zou ingrijpen bij pups die met hard met elkaar spelen).



Ik bedoelde dat een moederhond, als een pup haar pijn doet, een pup hardhandig op zijn plek kan wijzen. Laatst nog gezien bij vrienden die een bullterriër hebben en 10 pups. 1 pup bijt teef in poot, moeder pakt desbetreffende pup op en smijt hem tegen de zijkant van de werpkist aan.

Zelf thuis ook altijd honden gehad en teven gingen echt niet altijd zachtaardig met puppies om hoor. Maar goed, misschien hadden wij thuis wel altijd pittige teven
Alle reacties Link kopieren
quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 18:34:

Hij bijt met opzet in je arm, tenen, zelfs gezicht en in alles wat los en vast zit.Dit meen je niet, een pup van 9 weken die met opzet bijt ......quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 18:34:

Je kan gillen wat je wilt maar hij geeft geen tik.En waar heb je geleerd dat gillen tegen een pup werkt? Gil jij ook tegen een baby die de afstandsbediening of je telefoon in zijn mondje steekt om die eens lekker te onderzoeken? Het is een pup .....quote:janey_27 schreef op 20 oktober 2014 @ 18:34:Je ziet ook aan hem dat het geen spelen meer is maar opzetEn jij hebt je van te voren zo in dierengedrag verdiept dat jij dit kunt zien?

tjonge .....
quote:Chantilly21 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:32:

Is dit je eerste Rhodesian Janey? Of heb je al meerdere RR's gehad? Hou je hart anders maar vast voor de komende maanden/jaren ;) Ze zijn zo ongelooflijk slim/uitgekiend/ondeugend en ze zullen je op alle mogelijke manieren uittesten.



Ik vind het heerlijke honden, maar er gaat zoveel tijd zitten in de opvoeding van deze machtig mooie beesten. Consequent zijn is echt het sleutelwoord.Ja dit is onze eerste! we hebben vroeger 2 engelse staffords gehad, ook zulke lieverds. Ik heb inderdaad gehoord dat het niet de makkelijkste beesten zijn en indd ook heel eigenwijs etc. maar ik heb het er zeker voor over hoor want zoals jij ook zei, prachtige honden en heel lief! vind persoonlijk zo'n grote hond waar je lekker lang mee kan rennen in het bos veel leuker dan een chihuahua die dat niet zo makkelijk kan
quote:Joyce48 schreef op 20 oktober 2014 @ 19:35:

[...]

Dit meen je niet, een pup van 9 weken die met opzet bijt ......





[...]

En waar heb je geleerd dat gillen tegen een pup werkt? Gil jij ook tegen een baby die de afstandsbediening of je telefoon in zijn mondje steekt om die eens lekker te onderzoeken? Het is een pup .....





[...]

En jij hebt je van te voren zo in dierengedrag verdiept dat jij dit kunt zien?

tjonge .....oh weer iemand die mij naar beneden wilt halen. vergeet niet dat ik alleen om wat tips en trucs vroeg he. Dit is mijn eerste RR en ik word zo naar beneden gehaald als nieuw baasje... en het enige waar ik om vroeg zijn wat tips en trucs.. mijn motivatie om een goed baasje te zijn voor mijn pup word aardig verziekt
Wat wij van de fokker hebben gehoord is dat een harde benadering niet werkt bij RR's. Ze zijn erg gevoelig voor een harde aanpak en ze hebben echt uitdaging nodig in hun leven. Binnenshuis waren/zijn ze alledrie heerlijk lui, kunnen uren op de bank slapen, maar als je dan de riem pakt voor een wandeling, dan zijn ze echt onstuitbaar en willen telkens verder, daar waar jij het dan al helemaal hebt gehad.



Wij moesten overigens bij alle drie de pups op 'sollicitatie' gesprek, waarin naar onze motivatie voor het ras werd gevraagd, wat we zochten in een hond, hoe ons gezin eruit zag ( wij moesten als kinderen ook echt mee naar dit gesprek). En nadat de pups vier weken waren, mochten we iedere week een uurtje komen kijken. Uiteindelijk heeft de fokker ook de pup uitgezocht die bij ons zou passen, dat was haar werkwijze en werd ons direct meegedeeld tijdens ons 'sollicitatie' gesprek. Zij zat dagelijks bij haar honden, zag hoe ze opgroeiden, welk gedrag ze vertoonden en zij vond dat ze beter een oordeel kon vellen welke hond waar paste dan de baasjes te laten kiezen, die daar minder zicht op hadden naar haar idee. Beter had ze naar ons idee niet kunnen kiezen. De liefde die ze voor haar honden had viel overal aan af te lezen. Ongelooflijk goede fokker was dat. Jammer dat ze is gestopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven