Poes castreren of niet?

20-10-2014 09:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze poes is krols. Nu al de 3e keer in een paar weken tijd. Best vaak dus. Het is een Noorse Boskat van 1 jaar en een paar maanden oud. Ze komt niet buiten.



Blijft dit zo of wordt dit na verloop van tijd minder?



Ze vertoont het typische krolse gedrag, overal tegenaan kroelen en de hele tijd miauwen. Noorse Boskatten maken gelukkig niet zoveel herrie, dus echt hard miauwen kan ze niet, dat scheelt al. Maar toch worden we er af en toe wel een beetje tureluurs van.



Ik twijfel alleen heel erg over castratie. Ik heb nog een andere poes die gecastreerd is en die is echt een stuk dikker geworden daarna, ook al krijgt ze maar een mini beetje eten of dieetvoer. En vervolgens ook echt eten proberen te stelen omdat ze zo'n honger heeft. Echt zo sneu vind ik dat. Ik ken ook nog een aantal honden die allemaal ook dikker geworden zijn en ook de hele fut is uit die beestjes weg na castratie. Dat geeft voor mij toch eigenlijk aan dat het toch niet helemaal goed kan zijn.



Het is zo'n mooi springerig ding. Ik zou het zo zonde vinden als ze dik wordt en haar pit kwijtraakt.



Hoe vervelend is het voor de poes zelf om elke keer krols te zijn? En wat zijn jullie ervaringen met de gevolgen van castratie bij je poes? Bleef ze gewoon de oude of merkte je veel verschil? Ik weet het gewoon niet zo goed. Je kunt het natuurlijk niet meer terugdraaien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat er hormonaal iets niet klopt. Ze moet toch even nagekeken worden denk ik. En dan afgaan op het advies van de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn poes niet laten steriliseren en daar spijt van gekregen.



Poes is namelijk overleden aan melkkliertumoren.



Als je poes laat steriliseren is de kans dat ze dit krijgt een heel stuk kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt minder als ze in de overgang komt.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Het is castreren omdat ze alles weghalen.



Maar dat is inderdaad ook nog wel een goede om mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zou er hormonaal iets mis zijn met de poes Iones? Ongesteriliseerde poezen vertonen dat gedrag 2 keer per jaar.

Hier de redenen om een poes te laten steriliseren: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of er verschil is tussen poezen en katers, maar onze katers zijn na castratie nog steeds erg levendig hoor (gaat er wel wat af als ze wat ouder worden, maar ze blijven lekker rennen en spelen). En ook het aankomen valt best mee. Beetje in de gaten houden en ze soms op dieet zetten. Ze komen echter wel veel buiten, waar ze volgend mij ook flink wat calorieën verbranden.
Alle reacties Link kopieren
Steeds weer opnieuw krols worden kost een poes een hele hoop energie.

En ze worden inderdaad wel wat dikker maar er zijn ook andere manieren om ze in beweging te houden en meer actief te zijn.
Never give up hope.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 20 oktober 2014 @ 09:39:

Hoezo zou er hormonaal iets mis zijn met de poes Iones? Ongesteriliseerde poezen vertonen dat gedrag 2 keer per jaar.

Hier de redenen om een poes te laten steriliseren: http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... .htmlJuist, twee x in het jaar en niet drie keer enkele weken of maanden.
Alle reacties Link kopieren
Laten helpen en daarna goed lightvoer geven. Ik geef ze Nutram indoor light, perfect, bijna geen overgewicht en een levendige kater en poes!
Alle reacties Link kopieren
O

zeker laten castreren joh. Stel je voor dat ze ontsnapt en zwanger

wordt? Want die kans is 100% als ze krols is. Een ongeluk zit in een

klein hoekje, krolse poezen doen er alles voor om buiten te komen.



Mijn katten zijn allemaal gecastreerd en zeker niet te dik. Ik heb een

kat die diabetes heeft en die is wel wat dikker geworden. Hij heeft ook

pancreatitis en veel wisselende suikers waardoor hij aankomt. Ik voer

gewoon blikvoer, 200 gram per kat per dag, en brokjes staan er altijd.

Mijn katten komen wel buiten, dat zorgt er wel voor dat ze actiever zijn

dan binnenkatten. Maar je zou ook minder kunnen geven dan ik doe

natuurlijk.



Je kunt ook kvv gaan voeren, dat is nog gezonder ook. Ik krijg het er

alleen niet in bij ze, helaas. Er zijn genoeg soorten voer om ervoor te

zorgen dat ze niet te dik worden. Ik heb altijd katten gehad , alles

gecastreerd en nooit dikkerds gehad. Ik heb er nu vier en die zijn dus

lekker actief en niet te dik, behalve de diabeet maar die is ook al 16.



De castratie zelf zijn ze snel weer van hersteld. Binnen een paar dagen

hier al. Mijn advies is dus zeker castreren.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Krols is toch bij een poes en niet bij een kater? Castratie is toch bij een kater en niet bij een poes? Of ben ik gek?
Alle reacties Link kopieren
Bij beiden heet het officieel castratie.



Lekker laten castreren. Die hormonale piek is voor dieren helemaal niet fijn. D castratie ook niet, maar das maar 1 x en daarna nooit meer. Veel fijner voor het beestje!
Alle reacties Link kopieren
Nee, bij sterilisatie knippen ze de eileiders door geloof ik (maar dan blijft ze krols, kan ze alleen niet meer zwanger worden). Bij castratie halen ze de eierstokken helemaal weg. Dus kan ook bij een poes.
Weer wat geleerd!
Bestaat er niet zo iets als een prikpil voor poezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:AsoTut schreef op 20 oktober 2014 @ 16:58:

Bestaat er niet zo iets als een prikpil voor poezen?

Ja, en als je poes haar gezondheid om zeep wilt helpen dan is een prikpil een goede optie.

Dan liever sterilisatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 oktober 2014 @ 11:14:

[...]



Juist, twee x in het jaar en niet drie keer enkele weken of maanden.Excuus, ik was niet goed wakker, 2 x overheen gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Een poes kan iedere drie à vier weken krols worden, niet maar tweemaal per jaar. Wel is het in de winter minder dan in de lente/zomer. Krolsheid vergt wel steeds wat van het lichaam van een poes. Het is ook vervelend voor het dier. 'In de natuur' volgt op een krolsheid altijd een dekking en dan zijn ze er voorlopig vanaf. Als binnenkat volgt er geen dekking en dan worden ze dus weer krols. Zie het als jeuk en er komt geen kater om te krabben.



Gewoon castreren, beter voor poes. Als ze te dik wordt: minder eten geven of light eten geven of blik eten geven (minder energiedicht) en vooral veel bewegen. Binnenkatten worden vooral dik van niks doen en eten vaak ook uit verveling, omdat er niks anders te doen is voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Poezen worden niet maar 2 keer per jaar krols. Honden (de teefjes dan) worden gemiddeld 2 keer per jaar loops. Poezen worden elke 2 - 3 weken krols. Het is volkomen normaal dat de poes dus al 3 keer in enkele weken krols is geworden. (Oke, het is een klein beetje afwijkend omdat de meeste poezen nu niet meer krols worden omdat de dagen korter zijn, maar door kunstlicht is het niet abnormaal dat de cyclus doorgaat)



Ik ben voor het castreren van poezen (het heet inderdaad castreren omdat je de eierstokken verwijderd). Risico's als je het niet doet zijn melkkliertumoren (die bij katten heel vaak kwaadaardig zijn en leiden tot longtumoren) en ontsteking van de baarmoeder. Het risico op melkkliertumoren is voor jouw kat inmiddels al verhoogd en daar heeft castreren geen invloed meer op, maar een baarmoederontsteking kan ook dodelijk zijn.



Er bestaat inderdaad ook een soort prikpil voor poezen; een injectie waardoor ze niet krols worden. Dit verhoogt echter het risico op een ontsteking van de baarmoeder, suikerziekte en melkkliertumoren. Niet de beste optie dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven