Lijf & Lijn alle pijlers

Eet jezelf mooi, gezond en gelukkig (deel 5)

20-09-2014 22:01 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het vorige topic:



‘Eet jezelf mooi, slank en gelukkig’ is de titel van het eerste boek van Amber Albarda. Het boek is een aanrader voor iedereen die van het goede leven houdt. Met dit boek hebben wij, schrijvers in de vorige topics over deze methode, ons Food-IQ opgevijzeld: we weten hoe we voedsel vóór ons kunnen laten werken in plaats van tegen ons. We weten welke voedingsmiddelen onze eetlust onder controle houden, ons geheugen verbeteren, ons een vitaler en gezonder lichaam geven, ons gewicht onder controle houden (of er juist voor zorgen dat we afvallen), onze energie doen toenemen, onze weerstand tegen infecties verbeteren, serieuze aandoeningen als hart- en vaatziekten en diabetes kunnen helpen voorkomen, ons leven kunnen verlengen en ons gelukgsgevoel vergroten. We blijven gezond, slank en gelukkig, en dat alles zonder één calorie te hoeven tellen!



Het geheim? We proberen zo puur en onbewerkt mogelijk te eten en voelen ons daar super bij! We eten veel groenten (het liefst rauw), kiezen liever voor spelt of quinoa dan voor tarwe of aardappelen, we eten eiwitten bij iedere maaltijd, we eten genoeg gezonde vetten uit bijvoorbeeld kokosolie, noten en avocado’s en vermijden suiker en geraffineerde koolhydraten. En voor de chocoholics onder ons is er goed nieuws: zelfs chocolade hoeft niet te ontbreken in een gezond eetpatroon!



Het beste nieuws is dat naast al dat gezonde eten ook kunt blijven genieten van af en toe een frietje of een koekje bij de koffie. Als je basis maar goed is en je weet wat je doet mag je best smokkelen. Dat maakt – en houdt – het leuk. Geen diëten, geen calorieën of punten tellen, gewoon je Food-IQ verhogen.



Dit klinkt natuurlijk allemaal als een vreselijk fout en overdreven reclamepraatje, maar het werkt echt. Echt! Neem gerust een kijkje in het eerste topic, waar we al heel veel tips en ervaringen hebben uitgewisseld, in het tweede topic over hetzelfde onderwerp of in het derde topic met dezelfde titel en ons vorige topic met wederom de zelfde topic titel. Daarnaast is er een apart topic met alle AA- en rawfoodrecepten die we in de loop der tijd hebben verzameld.



In dit vierde topic gaan we natuurlijk gewoon door met tips en ervaringen uitwisselen. Wil je meeschrijven, schroom dan niet: iedereen die geïnteresseerd is in dit eetpatroon is welkom!



Wij hebben er nu 'eet jezelf mooi gezond en gelukkig' van gemaakt omdat dit meer past bij de insteek van dit topic. Wij praten hier over gezond maar vooral ook lekker eten.

Kom gezellig meepraten als je dat wil!
Alle reacties Link kopieren
sterkte Rozijn en dank je
Alle reacties Link kopieren
Haha, jij wel :P
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren


Dag van de kroket



12 vette feiten



Dit moet je weten over de kroket!



Het is vandaag Nationale Krokettendag! Uiteraard vieren we dat door er eentje op te eten. Maar we willen je ook graag wat bijbrengen, zodat je voortaan op iedere borrel de eigenwijze krokettenexpert uit kunt hangen. Met deze 12 feiten kom je een heel eind.





Nederland krokettenland



In Nederland worden jaarlijks 300 miljoen kroketten per jaar gegeten. Dat komt neer op ongeveer 25 kroketten per persoon per jaar.





Nederlandser krijg je het niet: een kroket uit de muur ...



Oh nee, Frankrijk krokettenland........!



Om toch even het chauvinistische oergevoel te dimmen: de vleeskroket komt niet uit Nederland, maar uit Frankrijk. Getuige het oudste recept dat in een druk uit 1705 van het Franse kookboek Le Cuisinier Royal et Bourgeois staat. Het gerecht stond bekend als 'croquets' en had de vorm van ei. Het gerecht werd geschreven door François Massialot, de kok van Lodewijk XIV.





Knabbelen



Zoals je wijn hoort te nippen, hoor je een kroket op te knabbelen. Te weten dat het woord 'kroket' afstamt van het Franse ‘croquer’, dat knabbelen betekent.



Koninklijk



Genoeg Frankrijk, want de kroket is natuurlijk groot geworden in Nederland. En wel in koninklijke huize. Het oudste bekende Nederlandse recept dat in gedrukte vorm verscheen, is van de kok van koning Willem I. Het recept staat in de heruitgave (1851) van het kookboek Moderne Kookkunst van Maria Haezebroeck. In de 19e en begin 20e eeuw werd de kroket geserveerd als koninklijke voorganger tijdens een diner, maar na WO II veranderde de chique hap in een gewone snack. De koning eet tegenwoordig liever pannenkoeken.



Van de troon gestoten



Tot 1996 was de kroket de meest verkochte snack in Nederland. Sinds dat jaar is dat de frikandel.



Maat



De gemiddelde kroket heeft een lengte van 10,5 centimeter en een diameter van 3 centimeter.



Krokettenmotie



De kroket is ook onderwerp van gesprek geweest in de politiek. De krokettenmotie was een motie van Jan Peter Balkenende die in 1993 door hem werd aangedragen in de gemeenteraad van Amstelveen. In de motie werd gepleit voor de bepaling dat de gemeenteraadsraadsleden recht hebben op een kroket als de raadsvergadering tot na 23:00 duurt. De motie werd aangenomen en is nog steeds van kracht.



Balkenende zorgde in een later stadium van zijn carrière ook voor bitterballen in de internationale politiek .



Grootste kroket



In 2007 werd op het Rembrandtplein in Amsterdam de grootste kroket van Nederland onthuld. Hij werd gemaakt door Van Dobben. De kroket was ruim 1,3 meter lang en woog 250 kilogram.



Krokettengoeroe



Wijlen culinair journalist Johannes van Dam was dé krokettengoeroe van Nederland. Zo beschikte hij in zijn privécollectie over het oudste Nederlandse recept (1830) van de kroket, dat stamt uit 1930 en was de zoektocht naar de perfecte kroket zijn levenswerk. Ooit zei hij: "Soms voel ik me net een wandelende kroket die zijn hele leven op zoek is naar hereniging met de oerkroket."



Humor



Wim Sonneveld, de koning van het Nederlandse cabaret, maakte een sketch over de snack van meer dan 7 minuten.



Het recept



Ingrediënten voor een X aantal kroketten



•500 gram runder- of kalfspoulet

•500 gram koude bouillon getrokken van rund- of kalfsvlees. (trek de bouillon minimaal 3 en maximaal 6 uur. Zet 1 liter water op, hier houdt je ongeveer 500 gram bouillon van over)

•60 gram boter

•60 gram bloem

•verse peterselie

•150 gram paneermeel

•zout

•peper

•nootmuskaat

•worcestersaus

•1 eetlepel melk

•2 eieren



Bereiding:



Snijd het vlees in stukjes van ongeveer 1 bij 1 cm. Smelt de boter in een pan, voeg de bloem erbij en roer dit door. Dit wordt de roux, laat dit 3 minuten garen. Voeg al roerende de koude bouillon toe, blijft dit doorroeren tot er een gladde ragout ontstaat. (laat het vuur intussen onder de pan)

Spatel vervolgens het vlees erdoor en laat dit 4 minuten zachtjes doorkoken. Breng het geheel op smaak met zout, peper, nootmuskaat, peterselie en worchestersaus. Schep de ragout in een diep bord en laat dit minimaal 4 uur in de koelkast koud en stijf worden.



Strooi het paneermeel op een plat bord. Meng 2 eieren met een eetlepel merk, kluts dit goed door. Verdeel de ragout in porties (dit gaat goed met een ijslepel) en maak van iedere portie een kroketvorm. Rol de kroket losjes door de paneermeel en vervolgens door het eimengsel en tot slot nog een keer door de paneermeel. De kroketten moeten hierna aan alle kanten goed bedekt zijn.



Leg de kroketten minimaal twee uur in de koelkast om op te stijven.

Verhit het frituurvet tot 180 ºC. Frituur de kroketten ongeveer 5 minuten.

(maximaal 3 tegelijk in de pan).















Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi



Phips ik was eerder al door je geïnspireerd geraakt om op die manier te koken. Allerlei groenten e.d. Halen en en vrij combineren. Dat heb ik gedaan maar ik ben niet zo goed in het koken uit de losse pols denk ik ;) vind recepten juist heel fijn, om er vervolgens mijn eigen draai aan te geven. Afgelopen week ging heel goed met koken voor meerdere porties en op werkdagen meenemen. Leuk ook om te zien dat ik zelfs cliënten inspireer met elke dag fruit eten. Ik ben ook zo blij met mijn nieuwe baan. Voelde me hiervoor lange tijd verschrikkelijk en onzeker omdat ik niet op mijn plek zat. Wat een verademing dit. Nu laat ik het werk los en ga ik een paar weken op vakantie elke dag noodlesoepjes eten.. Heeeeeerlijk. Tot later!
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi



Phips ik was eerder al door je geïnspireerd geraakt om op die manier te koken. Allerlei groenten e.d. Halen en en vrij combineren. Dat heb ik gedaan maar ik ben niet zo goed in het koken uit de losse pols denk ik ;) vind recepten juist heel fijn, om er vervolgens mijn eigen draai aan te geven. Afgelopen week ging heel goed met koken voor meerdere porties en op werkdagen meenemen. Leuk ook om te zien dat ik zelfs cliënten inspireer met elke dag fruit eten. Ik ben ook zo blij met mijn nieuwe baan. Voelde me hiervoor lange tijd verschrikkelijk en onzeker omdat ik niet op mijn plek zat. Wat een verademing dit. Nu laat ik het werk los en ga ik een paar weken op vakantie elke dag noodlesoepjes eten.. Heeeeeerlijk. Tot later!
Alle reacties Link kopieren
Rawfood.... Heb je geen groentekroket recept?



Ayli, fijn dat je leuk werk hebt en geniet van je vakantie! Gewoon dan lekker recepten gebruiken, op internet is natuurlijk ook heel veel te vinden. Smulweb ofzo maar ik heb ook wat appjes met indiase en arabische recepten, gewoon gratis te downloaden. Vooral de indiase vind ik erg leuk (maar je moet wel even tijd hebben......)
Die kroketten uit de muur van jullie... ik blijf het een heel raar fenomeen vinden !





Ben naar andere kapper geweest. Maar ondanks dat hij eerst zei dat hij dat probleempje wel even zou oplossen en wilde laten blijken dat hij een veel betere kapper was dan mijn oude, kwam hij er toch op terug toen mijn haar eenmaal gewassen was. Hij zegt dat ik ultrafijn haar heb, en dat het daardoor komt ... Heb hem dan maar met shampoo laten wassen en knippen. Maar nu lijkt het alsof ik weer van voor af aan moet beginnen no pooen, het valt weer voor geen meter. Ik denk dat ik toch misschien eens ga kijken voor een natuurshampoo, want heb geen zin om weer een zes maand-durende bad hairday te doorstaan.

En het is dan ook nog eens officieel gedaan met mn soort van vriend... pfff het is mn week niet...
Alle reacties Link kopieren
Hihi Lady Phips, een rauwe groentenkroket ?

Annelore.. .. ik was mijn haar gewoon met shampoo en cremespoeling... Lady Phips is hier de NO PO Queen , wellicht heeft zij een motivatie tipje.. .. En ach.... een natuurshampoo is ook zo slecht nog niet toch..... ............?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar ik kan niet geloven dat het wassen met water slecht kan zijn voor je haar of dat je het daardoor niet kan knippen. Ik vind het echt ongelofelijke lulkoek dat je haar pas goed knipbaar wordt als je er shampoo in hebt gedaan. Ik geloof wel dat je heel erg fijn haar hebt en dat laagjes knippen dan misschien niet zo makkelijk gaat en misschien dan voor jouw haarsoort niet de eerste keus is. Maar dat heeft niks met de manier van wassen te maken. Maar dat is mijn mening....

Oei, een "soort van vriend" klinkt een beetje...... een soort van vaag , misschien voor de lange termijn maar beter dan maar voor nu balen



Hihi, een ding waar natuurshampoo erg slecht voor is, is je portemonnee
Alle reacties Link kopieren
Hahahahahahaaaa... ik wist dat die opmerking zou komen....
Alle reacties Link kopieren
Recept: Chocolade Pindakaas Lolly



Probeer jij ook met man en macht suikers te verbannen uit je leven? Dan ben je gelukkig niet de enige. Steeds meer mensen raken overtuigd van de nadelige gevolgen van suikers. Meestal uit eigen ervaringen. Want al na een week suikervrij door het leven te gaan, voel je je een heel ander mens.



Geraffineerde suikers



We hebben het hier natuurlijk alleen over toegevoegde geraffineerde suikers. En niet over de voedzame suikers in fruit en groenten. Naast de suikers in koek en snoep, vormen vooral de geraffineerde suikers in kant-en-klare producten een groot probleem. Je kunt het zo gek niet bedenken of de producent voegt suikers toe aan zijn product. Zelfs aan brood, vleeswaren, chips en groenten in blik.



Verslavend



Maar alleen genieten van suikers uit fruit en groenten maakt het leven ook wat saai. Helemaal als je al een tijdje geen suikers hebt gegeten en je opeens overvallen wordt door een enorme behoefte aan zoet. Want of we het nu willen of niet, geraffineerde suikers werken verslavend. En van die verslaving is maar moeilijk af te komen. Helemaal omdat de producent ons ook niet echt helpt.



Daarom voor iedereen die al geruime tijd geheelonthouder is en het daar soms best moeilijk mee heeft; een super simpel recept waarmee je je verslaving net een stapje voor bent. En zorg dat je ook altijd iets bij je hebt, zoals gedroogd fruit, biologische mueslirepen, rauwe chocoladerepen.



Chocolade pindakaaslolly



Ingrediënten (16 stuks):



•200 gr Medjool dadels, zonder pit

•30 gr ongezouten pinda's, fijngehakt

•100 gr pure chocolade, in stukjes

•1 el kokosolie

•1 el pindakaas/amandelpasta

•1 el (plantaardige) melk

•16 cakepop stokjes





Hoe maak je het?



Mix de dadels, de pindakaas en de melk in een blender tot een romige massa. Voeg de fijngehakte pinda's toe. Laat dit mengsel 10 min hard worden in de vriezer. Vorm er vervolgens balletjes van en leg ze weer even 10 min in de vriezer. Smelt ondertussen de chocolade en kokosolie in een pannetje.

Roer de chocolade wel tussentijds door.



Doop dan het uiteinde van het stokje eerst in de gesmolten chocolade en dan in het pindakaasballetje. Dip de lolly daarna in de gesmolten chocolade en laat even hard worden in de ijskast.

Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Raw, nu hebben we meteen een verjaardagskadootje voor een jarige lekkerbek die niks weet
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Leuk kado Curly! En succes met je sollicitatie!
Alle reacties Link kopieren
Haal je vetten uit olijfolie en noten in plaats van uit volle melk en kaas, en blijf (ietsiepietsie) makkelijker slank.



Kun je gespierder en slanker worden als je het ene type vet in je voeding vervangt door het andere? Het begint er wel op te lijken. In gedane studies verbruikt het lichaam na een maaltijd met vet uit olijfolie of walnoten meer energie dan na een maaltijd met vetten uit room of kaas.

Alle reacties Link kopieren
Curly, heerlijk zo'n pakketje!

Heel veel succes met je 2e gesprek! Om welke functie gaat het ?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Curly, ik ga voor je duimen !
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Hey ladies.



Ik zat net zo eens jullie topic door te lezen en ik hoop dat jullie het ook leuk vinden als ik hier wat vaker iets ga posten ...



Ik heb namelijk eerder een hele tijd gegeten zoals jullie omschrijven. Toen 2 jaar heel ongezond gegeten en genoeg aangekomen en ellendig gevoeld en nu heb ik 2 maanden geleden weer de knop omgezet en ben weer gezond gaan eten.



Maar soms vind ik het lastig. Vooral momenten als iedereen om me heen roept van 'ach een zak chips op zijn tijd is niet erg'. Ik heb like-minded people nodig om me heen



Doen jullie aan voorstel rondjes? Zo ja; 28, werk fulltime als web-designer, woon samen en heb 80 creatieve hobbies en organiseer van alles wat met kennisdeling te maken heeft omdat ik dat heel belangrijk vind. En daardoor heb ik het altijd heel druk, maar nog net tijd genoeg om elke dag in de keuken te staan voor mijn grote hobby; koken.
Hey ladies!



Welkom knutselclub!

Succes met de sollicitatie curly!



[quote]Phips schreef op 13 oktober 2014 @ 11:27:

Oei, een "soort van vriend" klinkt een beetje...... een soort van vaag





Jep, zoiets...



Ja, ik heb me toch een natuurshampoo aangeschaft, nu ligt mn haar weer goed En het is in ieder geval nog steeds erg opgeknapt van het (bijna) jaar no pooen! Dus voor niets is het niet geweest.



Ik begin te denken dat ik de fase heb bereikt waarin gezond eten echt mn tweede natuur is geworden Denk er zelfs niet meer over na, het gaat automatisch. En ik vergeet zelfs met momenten dat ik af en toe eens 'mag' zondigen haha! Wie had dat gedacht!! Zit hier momenteel een berg rauwkost weg te werken achter mn computer. En het smaakt!! Ik weet nog in het begin rawfoodje, dat ik dacht hoe krijg je nou zo'n bergen rauwe groenten weg zonder iets erbij van brood of vlees of saus of whatever haha. Nu doe ik het zelf



Sorry dat ik hier niet zo vaak meer schrijf. Maar dat komt, denk ik, omdat ik minder vragen heb en het allemaal zo goed gaat met eten... Zal proberen toch nog af en toe binnen te springen hoor! Maar ik wil jullie eigenlijk toch allemaal al eens bedanken. Zonder jullie had ik nooit een echte health foodie geworden! Op dit gebied heb ik meer gehad aan jullie, mijn virtuele bondgenoten, dan aan mn echte vrienden, werkelijk! Thx girls!! <3 xxxxxxxxxxx
Alle reacties Link kopieren
Welkom Knutselclub!



@Annelore, wat ontzetten goed om te horen dat je nu zo makkelijk in het eten staat! Ergens wel logisch dat je daardoor hier wat minder meeschrijft. Toch wel blijven doen hoor! Het is hier op het moment al zo stil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven