Werk & Studie alle pijlers

vrijwilligerswerk.. What to do?

20-10-2014 20:25 23 berichten
Momenteel werk ik sinds kort als fulltime schoonmaakster in een Stadion (zie vorige topic) Ik ben daar heel erg blij mee en heb het er erg naar mijn zin. Ik ben zo blij dat ik eindelijk wat heb voor vast.



Heb wel de opleidingen kinderopvang en onderwijsassistent gedaan, maar daar is momenteel geen werk in te vinden, ben daarom al blij dat ik wat heb.



Maar ik zit nu te overwegen om vrijwilligerswerk te gaan doen en dan met name Clubwerk met kinderen van groep 6/7 of groep 8. Dit omdat ik dan in contact ben met kinderen en toch ook zo meer ervaring op kan doen en toch er een beetje bij blijf op het gebied van ervaring lijkt mij dit een ultieme uitdaging van mij. Het is ongeveer 1 keer in de week a 1 keer in de 2 weken.



Of vrijwilligerswerk in de soos voor 15+, ook dit heeft te maken met ervaring uit te breiden, maar ook om mij zelf verder te kunnen ontwikkelen mbt tot de jeugd en de jongeren, om ook zo weer sterker in mijn schoenen te staan. Ben nu momenteel 26 jaar en nooit te oud om ergens ervaring op te doen.

Ik heb al wat informatie daar over ingewonnen en hun waren nu al enthousiast dat ik hun had gemaild omdat ze nog mensen zochten.



Maar ben even nieuwsgierig wie van jullie nog meer vrijwilligerswerk doen naast jullie betaalde baan? En wat voor vrijwilligerswerk en waarom je daar voor hebt gekozen.



Ik zit nog steeds te twijfelen, of ik er goed aan doe. Maar aankomende woensdag heb ik een eerste gesprek om kennis te maken en dan kan ik altijd nog beslissen of ik het wil gaan doen of niet. Maar in ieder geval zorg ik er voor, mochten ze enthousiast over mij zijn, dat ik sowieso een keer kan proefdraaien met de club/soos zodat ik er toch een beter beeld van kan krijgen
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je baan! Leuk dat je aan vrijwilligerswerk denkt . Toevallig hoorde ik dit weekend zeggen dat ze op dit moment bij vluchtelingenwerk ook veel mensen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf activiteitenbegeleider bij de zonnebloem. Niet standaard elke week, maar enkele keren per jaar ondersteun ik bij activiteiten en uitstapjes. Voor mij prima, want ik zou elke week naast mijn fulltime baan te veel vinden.



Goed idee om via vrijwilligerswerk te verbonden te blijven met het vakgebied waarin je oorspronkelijk wilde werken. En een dag meedraaien bij je vrijwilligerswerk vind ik ook slim. Het is dan wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend dus je moet datgene wat je wil gaan doen wel echt leuk/interessant vinden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 20 oktober 2014 @ 20:49:

Gefeliciteerd met je baan! Leuk dat je aan vrijwilligerswerk denkt . Toevallig hoorde ik dit weekend zeggen dat ze op dit moment bij vluchtelingenwerk ook veel mensen zoeken.

Wat we bij VluchtelingenWerk zoeken is wel mensen die structureel inzetbaar zijn. Dus een vast aantal uren per week/maand en dat voor een langere periode. Doorgaans werken er vooral wat oudere (gepensioneerde) vrijwilligers bij ons daarom.



Maar inderdaad veel regio's staan te springen om vrijwilligers. Dit ivm de verhoogde toestroom.



Wanneer je vrijwilligers werk doet moet je vooral ook kijken naar hoeveel uur in de week/maand wil en kan ik hieraan besteden. Vaak zoeken organisaties mensen op wie ze voor langere tijd kunnen bouwen. Het moet dus structureel met je werk te combineren zijn.



Ik werk trouwens als vrijwilliger omdat ik momenteel geen baan heb en dus vrij veel tijd heb. Ik werk overigens niet met vluchtelingen en zo kan ik makkelijker ieder moment stoppen. Ik heb overigens goedkeuring van het UWV.
Alle reacties Link kopieren
Leuk!

Ik werk als vrijwilliger (naast baan) voor vrijwilligersorganisatie De Zonnebloem. Voor mensen met een fysieke beperking. Zo ben ik een vast maatje voor een oudere dame.

Mevrouw heeft samen met mij sinds járen de buitenkant van haar huis weer gezien. Heel dankbaar werk



Hier trouwens ook een afgestudeerd onderwijsassistente. Ik voel met je mee. Kun je níks mee.
Hier nog een onderwijsassistent die vrijwilligerswerk doet als

...................onderwijsassistent! Zo doe ik veel ervaring op en ben ik al eens in een kort, betaald contract gerold. Ik ben begonnen op de school van mijn kinderen en werk nu op een andere school. Ze stonden direct open voor mijn idee en het is echt heel dankbaar werk!



Dat vrijwilligerswerk én mijn Ieeftijd (47) zijn vaak de dingen waardoor ik word uitgenodigd voor een gesprek. Deze week weer een gesprek! Ik hoop het zo, dat ik weer een kort betaald contract krijg.
Alle reacties Link kopieren
ik geef training bij een sportvereniging en zit bij diezelfde vereniging in het bestuur. Ik ben gewend om vanaf mijn 8e vrijwilligerswerk te doen en het hoort er voor mij bij. Woon sinds kort in een nieuwe woonplaats en wederom bleek vrijwilligerswerk een fantastische manier om nieuwe mensen te leren kennen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar lang vrijwilligerswerk via Nederland cares.is actief in meerdere steden. Het is flexibel vrijwilligerswerk, perfect voor mij als student. Ook voor werkende, werklozen, jong, oud.



Inmiddels ben ik verhuisd naar een gemeente waar ze niet actief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vrijwilligerswerk in de zorg + in het asiel.

Beide om verschillende redenen.



Hiervoor ook in de sportvereniging en nu in een schoolvereniging
Alle reacties Link kopieren
ik werk als vrijwilligster in de tussenschoolse opvang en collecteer zo nu en dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sollicitatietrainingen gegeven (bij een officiële instelling), voorgelezen aan blinden en slechtzienden, koffie en thee (en soms een borreltje) geschonken bij seniorenclubjes, mantelzorg verleend aan een paar buurvrouwen die de één na de ander ziek werden en overleden en nu mantelzorg ik volop voor mijn moeder.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk me net dat diverse regio's van VluchtelingenWerk regelmatig klassenassistenten zoeken. Je bent dan klassenassistent bij een inburgeringscursus. Mss is dat iets voor jou TO of een van de andere klassenassistentes?

Of was het nou onderwijsassistente?
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt vrijwilligerswerk bij het Nationaal Ouderenfonds hartstikke leuk (je weet wel, van Geer en Goor).



En heb pas een lezing gehoord over Stichting Ontmoeting. Zij helpen dak- en thuislozen op allerlei manieren kunnen ook altijd vrijwilligers gebruiken. Lijkt me ook mooi werk.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wapiti schreef op 20 oktober 2014 @ 21:25:

[...]



Wat we bij VluchtelingenWerk zoeken is wel mensen die structureel inzetbaar zijn. Dus een vast aantal uren per week/maand en dat voor een langere periode. Doorgaans werken er vooral wat oudere (gepensioneerde) vrijwilligers bij ons daarom.



Maar inderdaad veel regio's staan te springen om vrijwilligers. Dit ivm de verhoogde toestroom.



Wanneer je vrijwilligers werk doet moet je vooral ook kijken naar hoeveel uur in de week/maand wil en kan ik hieraan besteden. Vaak zoeken organisaties mensen op wie ze voor langere tijd kunnen bouwen. Het moet dus structureel met je werk te combineren zijn.



Ik werk trouwens als vrijwilliger omdat ik momenteel geen baan heb en dus vrij veel tijd heb. Ik werk overigens niet met vluchtelingen en zo kan ik makkelijker ieder moment stoppen. Ik heb overigens goedkeuring van het UWV.



Vooraf: prima werk dat voor de vluchtelingen wordt verricht, maar dit is natuurlijk een typisch voorbeeld van iets wat eigenlijk geen vrijwilligerswerk is, maar wel zo wordt genoemd.



Als je op vaste tijden, voor een vast aantal uren en structureel ergens werkzaamheden verricht (of je zoekt mensen om die werkzaamheden op die basis te verrichten), dan heet dat eigenlijk gewoon een "baan" en horen mensen ook gewoon een salaris te krijgen. En ja, ik weet dat met alle bezuinigingen daar geen geld voor is, maar dan vind ik het niet correct het als "vrijwilligerswerk" te verkopen. Als mijn baas opeens besluit geen receptioniste meer te willen betalen, maar wel iemand aan de receptie te willen hebben die dat dan maar voor niks moet gaan doen, is hij ook verkeerd bezig als hij daar "vrijwilligerswerk" van maakt.



Vrijwilligerswerk is volgens mij iets dat je naar eigen believen doet. Op tijden dat het jou uitkomt. Krantjes rondbrengen voor je vereniging, bijvoorbeeld, of een middagje gaan wandelen met mensen uit het bejaardentehuis. En heb je geen zin of tijd, dan doe je het niet. Want je zit niet aan vaste uren en tijden en roosters en takenpakketten vast. Want dán is het een baan. Vind ik dan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vrijwilligerswerk is zowel vast - wekelijks een halve dag sorteren voor een jaarlijkse markt van een lokale stichting waarvan de opbrengsten naar goede doelen gaan - als variabel, namelijk administratief werk. Dat deed ik ook al naast mijn werk. Toen ik werkloos werd heb ik actief gezocht naar ander structureel vrijwilligerswerk waarin ik uitdaging zag en mijn brein bezig kon houden, want dat is thuis en in de mantelzorg nog weleens lastig. Dat is toen gelukt, maar inmiddels, nu ik veel minder werk en dus veel tijd over heb, is het moeilijker. Wachtlijsten voor vrijwilligers zijn nu namelijk gebruikelijk. Begin volgend jaar ga ik ook in de omgeving zoeken. En wie weet, gaan al mijn sollicitaties voor meer werk eindelijk wel positief resultaat opleveren.
vrijwilligerswerk wat ik op het oog heb is sowieso 1 uur per week en is savonds. Is clubwerk voor kinderen van groep 6,7 en 8. Waarbij ik een uurtje met de kinderen ga knutselen, activiteiten gaan doen en gewoon praten



Dit lijkt mij ideaal ook ter aanvulling voor de opleidingen die ik heb gevolgd maar geen werk in te vinden is, en zo toch beetje bij die doelgroep te blijven. En zou prima kunnen met mijn huidig baan



Morgen komt er iemand om mij wat dingen uit te leggen en gaan we het daar over hebben zodat ik toch wel een beeld krijg wat het precies in houdt.
quote:pejeka schreef op 21 oktober 2014 @ 12:46:

[...]





Vrijwilligerswerk is volgens mij iets dat je naar eigen believen doet. Op tijden dat het jou uitkomt. Krantjes rondbrengen voor je vereniging, bijvoorbeeld, of een middagje gaan wandelen met mensen uit het bejaardentehuis. En heb je geen zin of tijd, dan doe je het niet. Want je zit niet aan vaste uren en tijden en roosters en takenpakketten vast. Want dán is het een baan. Vind ik dan.Fout, vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Vrijwilligerswerk is iets dat je kunt doen voor een goed doel, of instelling uit de non-profitsector. Omdat je dat doel wil steunen of wat dan ook. Dat kan dus heel goed op vaste uren zijn met een vast takenpakket. De voetbalclub is ook zoiets, je kunt natuurlijk geen trainer zijn en vanavond niet gaan want je hebt geen zin! Er zijn zoveel plekken waar echt op de vrijwilligers wordt gerekend, maar waar die mensen nooit betaald kunnen worden. En als je dan niet komt dan laat je heel veel mensen in de steek.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 21 oktober 2014 @ 16:53:

[...]





Fout, vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend. Vrijwilligerswerk is iets dat je kunt doen voor een goed doel, of instelling uit de non-profitsector. Omdat je dat doel wil steunen of wat dan ook. Dat kan dus heel goed op vaste uren zijn met een vast takenpakket. De voetbalclub is ook zoiets, je kunt natuurlijk geen trainer zijn en vanavond niet gaan want je hebt geen zin! Er zijn zoveel plekken waar echt op de vrijwilligers wordt gerekend, maar waar die mensen nooit betaald kunnen worden. En als je dan niet komt dan laat je heel veel mensen in de steek.



Dat ben ik met je eens. Vrijwilligerswerk voor een club waar jij (of je kinderen) aan verbonden bent, of voor een goed doel dat afhankelijk is van vrijwilligers (collectant zijn bijv.).



Maar onderwijsassistent of activiteitenbegeleider in een tehuis of begeleider op een asielzoekerscentrum zijn volgens mij gewoon "banen". Net zo goed als dat de receptioniste bij mij op het kantoor gewoon een "baan" heeft, dan wordt er ook niet gevraagd naar iemand die in zijn/haar "vrije tijd" even de receptie wil komen bemannen. Dus zodra je voor een bedrijf of officiële instelling aan de slag gaat, met vaste werktijden, met een vast takenpakket, met vaste verantwoordelijkheden, enz., is dat volgens mij gewoon een "baan". En die hoort betaald te worden. En dat vind ik heel iets anders dan een keer het clubhuis van de padvinders schilderen, of één keer per week achter de bar van je club staan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Idealiter zouden bepaalde structurele functies bij VluchtelingenWerk idd betaald zijn. Dat zou de continuïteit ook ten goede komen maar helaas is daar het geld niet voor. Vreemd ook als we (in NL) het zo belangrijk vinden dat vreemdelingen integreren. En dat is juist wat we doen (ik niet overigens): vluchtelingen laten integreren in de samenleving.
quote:pejeka schreef op 21 oktober 2014 @ 17:58:

[...]





Dat ben ik met je eens. Vrijwilligerswerk voor een club waar jij (of je kinderen) aan verbonden bent, of voor een goed doel dat afhankelijk is van vrijwilligers (collectant zijn bijv.).



Maar onderwijsassistent of activiteitenbegeleider in een tehuis of begeleider op een asielzoekerscentrum zijn volgens mij gewoon "banen". Net zo goed als dat de receptioniste bij mij op het kantoor gewoon een "baan" heeft, dan wordt er ook niet gevraagd naar iemand die in zijn/haar "vrije tijd" even de receptie wil komen bemannen. Dus zodra je voor een bedrijf of officiële instelling aan de slag gaat, met vaste werktijden, met een vast takenpakket, met vaste verantwoordelijkheden, enz., is dat volgens mij gewoon een "baan". En die hoort betaald te worden. En dat vind ik heel iets anders dan een keer het clubhuis van de padvinders schilderen, of één keer per week achter de bar van je club staan.Klopt dat dat gewoon banen zijn. Maar helaas is er niet genoeg geld beschikbaar. Als ik het werk wat ik nu doe, niet zou doen, dan wordt het niet gedaan. Dan blijft het liggen. Even één op één lezen met een kind. Even praten met een kind ook één op één daar heeft de juf geen tijd voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt2.0 schreef op 21 oktober 2014 @ 20:21:

[...]





Klopt dat dat gewoon banen zijn. Maar helaas is er niet genoeg geld beschikbaar. Als ik het werk wat ik nu doe, niet zou doen, dan wordt het niet gedaan. Dan blijft het liggen. Even één op één lezen met een kind. Even praten met een kind ook één op één daar heeft de juf geen tijd voor.



Nou, dan blijft het toch gewoon liggen? Klinkt misschien hard, maar dan komen ze er misschien achter dat ze niet goed bezig zijn met het wegbezuinigen van dat soort échte banen.



Zo lang wij zo gek zijn om het als "vrijwilligerswerk" te doen, zo lang is er geen probleem en lachen ze zich rot dat we er in trappen als samenleving. Ik bedoel, als al mijn collega's vanaf morgen voor niks komen werken, zal je mijn baas ook niet horen piepen, niks mooiers toch dan dat alles gratis gebeurt?!



En het dan gek vinden dat heel veel mensen geen baan kunnen vinden, en met name de mensen die afhankelijk zijn van banen waar je niet hooggeschoold voor hoeft te zijn. Nee, logisch, als we dat voortaan allemaal "vrijwilligerswerk" gaan vinden, dan komen die mensen nooit meer aan de bak.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik 'werk' als vrijwilliger bij scouting. Ik ben op de zaterdagmiddag groepleider. Op dit moment bij de scouts, leeftijd 11-15, maar ik heb ook een tijdje meegedraaid met de welpen van 7-11 jaar.



Heerlijk: lekker de halve zaterdag buiten zijn, spellen spelen, de kinderen uitdagen om hun grenzen te verleggen en nieuwe dingen te leren, elkaar te helpen, als een team te werken.

Ontzettend leuk om te doen!
Net een kennismakingsgesprek gehad voor vrijwilligerswerk en het lijkt mij echt heel leuk om dat te doen. En ze waren ook blij dat er zo jong iemand als mij een mail heeft gestuurd, omdat ik toch wat jong ben en dat dat goed is voor de kinderen en heb daarbij ook aangegeven dat ik de soos ook wel leuk vondt om te doen. Ook dat vond ze leuk om te horen. Ze zou het voorleggen in de vergadering en was best enthousiast en ik heb er ook zin in. Heb mij voorkeur eerst gegeven aan groep 6 en dat ik gewoon even mee wil draaien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven