Waar liggen grenzen in vriendschap in een relatie

19-10-2014 20:26 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allen,



Zoals mijn topictitel al probeert te zeggen vraag ik me af waar de grenzen liggen van vriendschap met het geslacht dat je voorkeur geniet terwijl je een relatie hebt? Zijn er grenzen te stellen? Hangt het af van hoe lang iemand al bevriend is?



Ik vraag dit niet uit het niks. Mijn vriend heeft een vriendschap met een vrouw die me niet lekker zit en waarvan ik niet weet hoe ik me het beste kan opstellen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent er dus geen kont mee opgeschoten want hij wil je niet begrijpen en blijven doen waar hij zelf zin in heeft met haar.



En de vergelijking met een man in vriendschap kun je wat mij betreft niet trekken, want dat is nou eenmaal een groot verschil.



En nou?

Accepteren dan maar?
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Bellatrix, dat klopt. Het enige wat ik ben opgeschoten is dat ik begrip heb gekregen en dat we erover hebben gepraat. Wat een beetje rust geeft maar wat ook nog steeds betekent dat deze vriendschap bij mij over de grens heengaat. Bij hem niet. En nu weet ik dus niet wat ik moet doen.



Jij zegt voor de keuze stellen, zij of ik. Ik weet niet of ik dat ok vind. Dat is misschien zwak, maar gevoelsmatig kan ik er dan beter een punt achter zetten dan zoiets vragen.



Ik vind de vergelijking man en vrouw ook niet kloppen, hij vind dit wel omdat volgens hem een vrouw alleen een vriendin kan zijn als hij nooit met haar naar bed zou gaan.



En wat de opmerking dat ik haar niet zou vertrouwen betreft; dat is nonsens. Ik voel me ongemakkelijk bij de hoeveelheid en manier van contact. Ik denk niet dat ze een fysieke grens overschrijden en ik denk dat een afspraak is tussen mijn vriend en mij.
Alle reacties Link kopieren
Die fysieke grens is ook alleen maar een soort van consensus, iets waar de meeste mensen, maar zeker niet allemaal, binnen de westerse cultuur, het over eens zijn. Het is geen vast gegeven. Het hoeft niet jouw grens te zijn als in 'zo lang je daar niet overheen gaat is alles toegestaan'.



Deze vriendschap gaat over jouw grens heen. Niet omdat je vriend fysiek vreemdgaat, maar omdat hij voor jouw gevoel meer in haar investeert dan in jou. En omdat hij, ook als jij aangeeft dat je hier moeite mee hebt, niet bereid is om hier concessies in te doen.



Als je een relatie hebt wil je toch op de eerste plaats komen? Heb jij het gevoel dat je daar staat bij je vriend?
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Iemand die mij voor de keuze stelt, heeft bij voorbaat verloren. Ik laat me niet een vriendschap verbieden
Alle reacties Link kopieren
Goed gezegd. Hij zegt dat ik abvsoluut op de eerste plaats sta, soms voel ik dat zo, en soms ook niet. In hoevrre dat aan hem of aan mij ligt vind ik lastig te bepalen.

Ik vind het ook moeilijk om concreet te zeggen wat ik wil dat hij verandert. Of tja, eigenlijk wel, de vriendschap op een lager pitje, maar is dat geen heel rare of onaardige eis?
Alle reacties Link kopieren
Feeks, ik heb het ook niet over verbieden. Maar wat zou jij doen als je vriend zich ongemakkelijk zou voelen bij de hoeveelheid contact met een mannelijke vriend?
Ik heb zelf geen moeite met vriendschappen met mensen van verschillende geslachten, maar de intensiteit bij de vriendschap tussen die vrouw en jouw vriend vind ik wel erg hoog. Het lijkt me ontzettend moeilijk als jij en je vriend niet samenwonen en elkaar niet elke dag zien, om dan te verkroppen dat een andere vrouw hem wel zoveel ziet. Ze delen dan toch best veel, lijkt me. Verhalen, ervaringen. Ik zou zeker bang zijn dat hun relatie dan een heel stuk dieper gaat dan mijn relatie met zo iemand.



Ze hoeven dan nog niet met elkaar naar bed te gaan, maar dat ze zoveel delen. Ja, dat zou ik toch niet leuk vinden. Alsof ik dan moet wedijveren met iemand die veel meer contact met hem heeft.



Wat rot dat het gesprek niets heeft opgeleverd. Misschien moet je vriend er nog even over nadenken? Ik vind het helemaal geen rare of onaardige eis als je hem vraagt die vriendschap op een lager pitje te zetten, maar de kans dat hij dat zal doen is wel klein als hij het probleem niet ziet...
Alle reacties Link kopieren
quote:ploppertje schreef op 20 oktober 2014 @ 17:44:

Feeks, ik heb het ook niet over verbieden. Maar wat zou jij doen als je vriend zich ongemakkelijk zou voelen bij de hoeveelheid contact met een mannelijke vriend?Ik sta er wat anders in. Ik heb ooit een vriend gehad die graag wilde dat ik mijn familie en vrienden minder zag, hem medegedeeld dat ik dat zelf bepaal en dat als hij me voor de keuze zou stellen, hij dit direct zou verliezen ( is nu al heel lang een ex). Het "probleem" is dat jij hem veel minder ziet, ik snap dat dat kan steken,maar je kunt er zo weinig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dat snap ik, maar als het zou gaan om 1 specifieke vriedn die heel veel tijd in beslag neemt?



Je hebt gelijk, het is inderdaad het verschil in tijd. En wat ikeaverslaafde zegt, dat ze zoveel delen. Ik denk ook wel dat hij erover wil nadenken, maar wellicht dat ik uiteidnelijk dit of wel of niet zal moeten accepteren.
Bij accepteren komt ook dat zij dus een onderdeel van zijn leven zal blijven, en dat als jij en je vriend ooit gaan samenwonen of verdere stappen in jullie relatie ondernemen, zij daar ook onderdeel van zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ploppertje hoever wonen jullie uit elkaar? En hoe oud zijn jullie?
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Alle reacties Link kopieren
ploppertje, 19 minuten geleden



Goed gezegd. Hij zegt dat ik abvsoluut op de eerste plaats sta, soms voel ik dat zo, en soms ook niet. In hoevrre dat aan hem of aan mij ligt vind ik lastig te bepalen.Ik vind het ook moeilijk om concreet te zeggen wat ik wil dat hij verandert. Of tja, eigenlijk wel, de vriendschap op een lager pitje, maar is dat geen heel rare of onaardige eis?





Nee.

Ik vind van niet.

Ik zie daar ook geen verbieden in.



Maar goed.



Ik ben ab-so-luut niét van de "alles moet maar kunnen in een relatie" brigade.



Ik stel wel degelijk voorwaarden.

Bijvoorbeeld rekening houden met elkaars gevoelens.

Kan een vriend daar niet aan voldoen, dan staat het hem vrij om een andere vriendin te vinden die beter bij hem past.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Als vrouw zijnde heb je een intuïtie. Als het voor jou gevoel niet klopt is dat vaak ook zo. Zeg hem dat je hem wel vertrouwt maar haar niet en vertel hem waarom... Zoals je het ons ook uitlegd.

Vriendschappen tussen man en vrouw kan... Maar geloof me je weet écht wel wanneer het oke is en wanneer niet
Alle reacties Link kopieren
Als mijn man zo'n intensieve vriendschap had met een andere man zou ik er ook wel klaar mee zijn, denk ik. Je hebt dan toch een derde persoon in je relatie.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
En verder natuurlijk wat Bella zegt. Maar die zegt altijd verstandige dingen.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
We zijn eind twintig en begin dertig en de een woont in het noorden van Nederland en de ander in het zuiden.



Bellatrix, je hebt gelijk. Pff. Punt is, ik wil geen andere vriend en ik wil hem geen dingen opleggen. Maar als ik mezelf niet tekort wil doen zit er niks anders op.



Jenny, ik geloof dat zowel mannen als vrouwen intuitie hebben. En het is denk ik vooral belangrijk om samen een grens te zoeken in wat voor beiden oke is.



Nicky, ik zou er als het een man was minder (of geen) moeite mee hebben. Misschien wel als we samen zouden wonen, maar niet in onze situatie. En volgens hem maakt het niet uit of het een man of een vrouw is.



Moeilijk, moeilijk...zal hier nog wel even duidelijkheid in moeten krijgen voor mezelf...
Alle reacties Link kopieren
Maar als het je minder zou steken als het een man was, dan gaat het dus niet zo zeer om de hoeveelheid tijd en aandacht die hij in de vriendschap steekt, maar aan het feit dat ze een vrouw is.



Zou hij haar ook meer zien dan jou als jullie dichter bij elkaar zouden wonen?



En aan die mensen die deze vriendschap 'niet zouden verbieden, maar wel zouden verlangen dat hij de vriendschap op een lager pitje zouden zetten', wat is het verschil tussen die twee dingen? Aannemende dat vriend die veiendschap nie uit zichzelf op een lager pitje zet? In beide gevallen stel je hem voor een keuze, toch?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
@may-ka

In beide gevallen stel je hem voor een keuze. Wat is daar mis mee?

Zonder die keuze zijn er twee opties: zo doorgaan, waarbij TO ongelukkig is, of de relatie beëindigen.

De tussenweg is dus om hem de keuze te laten.



Er bestaat niet zoiets als verbieden in een relatie. Je kunt voorwaarden stellen en daar consequenties aan verbinden. Als de ander zich niet kan vinden in die voorwaarden, dan pas je kennelijk toch niet bij elkaar.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicky_L schreef op dinsdag 21 oktober 2014 07:26 @may-ka

In beide gevallen stel je hem voor een keuze. Wat is daar mis mee?

Zonder die keuze zijn er twee opties: zo doorgaan, waarbij TO ongelukkig is, of de relatie beëindigen.

De tussenweg is dus om hem de keuze te laten.



Er bestaat niet zoiets als verbieden in een relatie. Je kunt voorwaarden stellen en daar consequenties aan verbinden. Als de ander zich niet kan vinden in die voorwaarden, dan pas je kennelijk toch niet bij elkaar. +1 voor het laatste stuk. Ik vind ook niet dat je eisen kan stellen aan de ander. Je hebt het aangegeven hoe je je voelt, hij doet daar niks mee. In feite heeft hij toch al 'voor haar' gekozen zo?
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
@Mayka, het is inderdaad dat het steekt dat hij zoveel tijd doorbrengt met een andere vrouw.

Als ik dichterbij zou wonen zou dat niet het geval zijn.



@Nicky, klopt ook. Maar dan moet ik wel die consequenties willen verbinden aan wat er gebeurt.



@Infinity, tja, in zekere zin heb je gelijk. Maar niet helemaal, we hebben dit gesprek pas net gevoerd dus ik wil wel afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik zou het liefst willen dat de vriendschap minder hecht wordt, hij dat ik de vriendschap hetzelfde zie zoals hij (of zoals hij zegt, maar ik ga ervan uit dat hij eerlijk is). Ik bedoel, hij heeft ook aangegeven hoe hij zich voelt en dat verandert niet echt genoeg bij mij.
Alle reacties Link kopieren
@ploppertje: Begrijpelijk. Je moet er zelf aan toe zijn om die consequenties waar te maken. Ik hoop alleen dat je niet te veel over je eigen grenzen heen gaat hierin.

Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
quote:ploppertje schreef op 21 oktober 2014 @ 08:26:

@Mayka, het is inderdaad dat het steekt dat hij zoveel tijd doorbrengt met een andere vrouw.

Als ik dichterbij zou wonen zou dat niet het geval zijn.



@Nicky, klopt ook. Maar dan moet ik wel die consequenties willen verbinden aan wat er gebeurt.



@Infinity, tja, in zekere zin heb je gelijk. Maar niet helemaal, we hebben dit gesprek pas net gevoerd dus ik wil wel afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Ik zou het liefst willen dat de vriendschap minder hecht wordt, hij dat ik de vriendschap hetzelfde zie zoals hij (of zoals hij zegt, maar ik ga ervan uit dat hij eerlijk is). Ik bedoel, hij heeft ook aangegeven hoe hij zich voelt en dat verandert niet echt genoeg bij mij.Ah ok, niet helemaal goed gelezen. Ik hoop dat hij beseft dat hij met een beetje minder met haar nog steeds een goede vriendschap kan hebben, én dat hij jou daarmee bij zich houdt.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Ploppertje, je moet zelf je grenzen stellen én bewaken.

Ik denk dat dit verhaal na verloop van tijd zichzelf zal oplossen. Jij zal je slecht blijven voelen bij deze vriendschap en vooral nu je je gevoelens hierover hebt uitgesproken, zal je dit steeds meer gaan zien als grensoverschrijdend. Je vriend weet immers hoe jij je hierbij voelt, en als hij het contact zo intens verder zet, houdt hij geen rekening met jouw gevoelens en DAT is waar het om gaat. Dat zou in een relatie vanzelfsprekend moeten zijn.



Ik heb net een einde gemaakt aan mijn relatie. Ook tijdens onze relatie kreeg vriend er een 'maatje' bij. Het was wel zo dat hij die nieuwe en intense vriendschap voor mij verborgen probeerde te houden. Toen ik zag dat ze elke dag contact hadden en van 's morgens tot 's avonds met elkaar smsten, heb ik hem gezegd dat ik dit niet vond kunnen binnen een relatie. Wat kan je ELKE dag (de hele dag door) met elkaar te bespreken hebben in een vriendschap? Hij heeft ervoor gekozen om het contact verder te zetten en heeft hierdoor in mijn ogen haar boven mij verkozen.

Ik ben er dus mee gestopt, want vooral na het verdergaan met die 'vriendschap', vond ik dat mijn gevoelens er voor hem blijkbaar niet toe deden.



Of ze nu iets samen hadden of niet, doet niet eens meer ter zake.
Alle reacties Link kopieren
Mee eens, Rousette.
Alle reacties Link kopieren
Hai Ploppertje, wat een lastige situatie. Ik denk dat je er in ieder geval goed aan doet om met hem in gesprek te blijven. In dit geval lopen emotie en ratio snel door elkaar. Rationeel gezien is deze vriendschap voor hem niet anders dan die met een man. Het is emotioneel gezien echter wel anders, want het geeft jou een ongemakkelijk gevoel. Persoonlijk heb ik de ervaring dat mannen het wel vaker moeilijk vinden om zich in de emotie van iemand anders te verplaatsen, want er is toch niets aan de hand?

Het maakt niet om hoe onschuldig het contact is, het gevolg is dat jij je er rot over voelt. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft.



Ik zou dus nogmaals het gesprek met hem aangaan en aangeven dat het voor JOU naar voelt dat hij met een andere vrouw eigenlijk meer contact heeft dan met jou. Met woorden zegt hij dat je op nummer 1 staat, maar dat VOELT niet zo.



Zonder het contact te verbieden kun je hem volgens mij prima vragen om rekening met jou te houden. Concreet betekent dit dat hij het contact met haar terug schroeft, je zou hierbij kunnen aangeven bij welke dingen je je specifiek ongemakkelijk voelt.

Geef hierbij aan dat je hem de vriendschap zeker gunt, maar ook graag wilt dat hij rekening met jou houdt. Wellicht kun je op die manier een compromis bereiken?



Overigens: Je geeft aan dat je ver weg woont, het kan best zijn dat de intensiteit van zijn contact voorkomt uit het feit dat hij jou mist. Niet dat hij jou met haar vervangt, maar wel dat hij bepaalde dingen bij haar vindt die hij eigenlijk graag met jou zou willen delen. Dat is misschien helemaal niet bewust, maar zou ik wel begrijpelijk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven